LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Test: Rode wijn

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Gesloten
Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Test: Rode wijn

Ongelezen bericht door Radar »

Radar laat een deskundigenpanel en een consumentenpanel los op acht flessen Côtes du Rhône, variërend in prijs van 2,50 tot ongeveer 16 euro. Proeven ze het verschil tussen de goedkope en de duurdere wijnen? En welke is de lekkerste? In Radar laten we de verrassende conclusie zien.

Maandag 17 december in Radar, om 20.30 uur bij de TROS op Nederland 1

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Test: Rode wijn

Ongelezen bericht door sjohie »

Ah, is dat zo'n zelfde consumentenpanel van bijvoorbeeld de haringtest vsn het AD? Die vonden een supermarktharing de lekkerste, omdat ze simpelweg niet weten hoe een goede verse haring hóórt te smaken?

Sowieso is dit appels met peren vergelijken, binnen een groot AOC als de Côtes du Rhône, zijn er veel verschillen, al was het alleen maar omdat bijvoorbeeld de grond, vochtigheid en het aantal zon-uren per deelgebied nogal fors kan verschillen.

En vlak de marketing ook niet uit, zo is een Château Latour een paar keer zo duur als een Haut-Bages-Libéral, terwijl die wijngaarden letterlijk naast elkaar liggen in Pauillac..

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Test: Rode wijn

Ongelezen bericht door witte angora »

En welke is de lekkerste?
Dat vroeg mijn tante een keer, hoe het nu kon dat de goedkope wijnen altijd zo lekker zijn. Antwoord: vanwege de toegevoegde suiker of zoiets.

sjoegel
Berichten: 3081
Lid geworden op: 09 okt 2007 19:19

Re: Test: Rode wijn

Ongelezen bericht door sjoegel »

Mijn oma zei altijd dat lekker subjectief is.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Test: Rode wijn

Ongelezen bericht door tenormin »

Nou, gisteravond in "Hoe heurt het eigenlijk" was er oude adel die voor goedkope wijnen gaat; de nieuwe rijken schijnen alleen naar de fles te kijken; kost ie €150,00 zeggen ze: doe mij er maar 3. 't Is jammer dat ik geen verstand van wijnen heb, drink 't niet maar als ik zo in een restaurant zit en de prijzen van een fles wijn zie ben ik blij dat ik niet drink. En inderdaad, zo'n testpanel is net wat sjohie schrijft: over haringen (waar ik dat een beetje "verstand" van heb) komt de super er goed uit: dan hebben die mensen gewoon geen smaak. Dus ik denk niet dat het voor kopers uitmaakt welke wijn goed word bevonden: een slobberwijntje of "zo'n fruitige afdronk" en dat soort kreten.

Jongeheer Deftig
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 dec 2012 10:03

Re: Test: Rode wijn

Ongelezen bericht door Jongeheer Deftig »

Mijn vrouw drinkt alleen sherry en dan liters tegelijk. Zelf ben ik geheelonthouder. Uit principe overigens.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Test: Rode wijn

Ongelezen bericht door tenormin »

Jongeheer Deftig schreef:Mijn vrouw drinkt alleen sherry en dan liters tegelijk. Zelf ben ik geheelonthouder. Uit principe overigens.
En u bent echt nog steeds getrouwd?

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Test: Rode wijn

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Jongeheer Deftig schreef:Mijn vrouw drinkt alleen sherry en dan liters tegelijk. Zelf ben ik geheelonthouder. Uit principe overigens.
Dat kan ik begrijpen dat je geheelonthouder bent er moet er tenminste
één nuchter blijven.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Test: Rode wijn

Ongelezen bericht door tenormin »

Chocomelk schreef:
Jongeheer Deftig schreef:Mijn vrouw drinkt alleen sherry en dan liters tegelijk. Zelf ben ik geheelonthouder. Uit principe overigens.
Dat kan ik begrijpen dat je geheelonthouder bent er moet er tenminste
één nuchter blijven.
Ja, want mevrouw Deftig moet natuurlijk wel iedere avond door meneer Deftig naar bed worden geholpen, op zijn minst. Maar dat zal wel slepen zijn bij de inname van liters.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Test: Rode wijn

Ongelezen bericht door bprosman »

geheelonthouder
Wel fijn als je boodschappen of zo gaat doen, ik vergeet altijd wel iets :(

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Test: Rode wijn

Ongelezen bericht door tenormin »

bprosman schreef:
geheelonthouder
Wel fijn als je boodschappen of zo gaat doen, ik vergeet altijd wel iets :(
:lol: Ik ook, zelfs met lijstje!

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Test: Rode wijn

Ongelezen bericht door sjohie »

tenormin schreef:Nou, gisteravond in "Hoe heurt het eigenlijk" was er oude adel die voor goedkope wijnen gaat; de nieuwe rijken schijnen alleen naar de fles te kijken; kost ie €150,00 zeggen ze: doe mij er maar 3. 't Is jammer dat ik geen verstand van wijnen heb, drink 't niet maar als ik zo in een restaurant zit en de prijzen van een fles wijn zie ben ik blij dat ik niet drink. En inderdaad, zo'n testpanel is net wat sjohie schrijft: over haringen (waar ik dat een beetje "verstand" van heb) komt de super er goed uit: dan hebben die mensen gewoon geen smaak. Dus ik denk niet dat het voor kopers uitmaakt welke wijn goed word bevonden: een slobberwijntje of "zo'n fruitige afdronk" en dat soort kreten.
Nou komen wij nog wel eens op een wijnproeverij, en hebben we ~100 flessen in de kelder liggen, dus misschien dat we er iets bovengemiddeld kennis van hebben, maar de prijs is zeker niet tot in het ultieme bepalend voor de smaak. Zo noemde ik al Chateau Latour en Chateau Haut-Bages-Libéral, die liggen fysiek naast elkaar, dus die hebben grofweg hetzelfde bodem en hoeveelheden zon en regen, en toch is die eerste een paar keer zo duur. Dat zal marketing en status zijn..

Maar goed, op een recente wijnproeverij stonden wij in spijkerbroek naast een van de wat meer vermogende deelnemers, en die beste man hield een heel betoog over de straffe taninnes etc tijdens het proeven. Dit terwijl hij een witte sauvignon blanc in het glas had, die zo goed als geen hout had aangeraakt in het vat, en dus ook zeer weinig tannines bevatte. De vertegenwoordiger achter die tafel knikte geïnteresseerd mee, maar kon een iets smalende grijns niet verhullen. :wink: Dat soort figuren kopen de wijn grotendeels op prijs dus.

Wij halen er meer plezier uit als we een wat onbekendere wijn proeven, wat dan een verborgen pareltje blijkt te zijn. En of dat nou bij een wijnboer in Italië is, eentje van de Gall&Gall, of van een "echte" wijnproeverij is, maakt ons niet uit. De pest is alleen dat het zo kan verschillen per jaar, streek, en appellation in een streek, dat je nooit uitgeproeft raakt.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Test: Rode wijn

Ongelezen bericht door tenormin »

Heb de hele uitzending gezien en ik heb echt wel moeten lachen om de "kenners". De zgn. beste kenner zat er behoorlijk naast met de Liddl wijn; neemt niet weg dat ieders smaak anders is.

@sjohie, herkende jij enige van de geschonken wijnen, als beetje "neus"? Snap alleen dat proeven, ronddraaien in de mond, uitspugen niet want daarna word er een volgende geproefd, althans, dat is wat ik zag. Moet je dan niet eerst de mond spoelen vóór je aan een andere wijn begint?

Voor de verandering eens een goede uitzending, oh oh, hoop niet dat redactie meeleest.

weetikniet

Re: Test: Rode wijn

Ongelezen bericht door weetikniet »

Allemaal geldverspilling van onze belastingcenten zulke waardeloze onderwerpen ! Weg met die vet betaalde amateurs !!

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Test: Rode wijn

Ongelezen bericht door berndv »

Ik heb wel eens "duurdere" flessen geprobeerd, en overwegend goedkope supermarktwijnen geproefd. En bij verschillende restaurants de zogenaamd betere wijnen. Persoonlijk vind ik smaak het belangrijkste. En als ik een flesje van 3 euro heb gehad uit de supermarkt welke ik lekker vind, koop ik daar rustig een paar flessen van. Het maakt me dan niet uit wat de kenners over een dergelijke wijn zeggen. Ik heb zelfs bij duurdere flessen wel eens de helft weggegooid omdat ik die gewoon niet lekker vond.

Ander voorbeeld, een redelijk vermogende vriend vind het blikbier van de Aldi van het merk schultenbrau het lekkerste bier, hoewel dit 1 van de goedkopere bieren is, 35 cent voor een halve liter, dit drinkt hij omdat hij het lekker vind. Iemands smaak kan nooit bepaald worden door de prijs van iets. Daarnaast kunnen de echte kenners iets als uitmuntend beoordelen, het blijft en kwestie van smaak en proeven, en tja, over smaak valt niet te twisten.

weetikniet

Re: Test: Rode wijn

Ongelezen bericht door weetikniet »

en tja, over smaak valt niet te twisten.
Over de prijs wel !

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Test: Rode wijn

Ongelezen bericht door sjohie »

tenormin schreef:Heb de hele uitzending gezien en ik heb echt wel moeten lachen om de "kenners". De zgn. beste kenner zat er behoorlijk naast met de Liddl wijn; neemt niet weg dat ieders smaak anders is.

@sjohie, herkende jij enige van de geschonken wijnen, als beetje "neus"? Snap alleen dat proeven, ronddraaien in de mond, uitspugen niet want daarna word er een volgende geproefd, althans, dat is wat ik zag. Moet je dan niet eerst de mond spoelen vóór je aan een andere wijn begint?

Voor de verandering eens een goede uitzending, oh oh, hoop niet dat redactie meeleest.
Ik heb niet de hele uitzending gezien, en herkende zo geen flessen moet ik zeggen. Wat betreft dat proeven, je zag op die tafel ook water staan, en ik meen in een flits ook wat stokbrood. Bij een proeverij gebruik je die 2 dingen om met enige regelmaat je smaakpapillen in de mond even te "resetten", bij gebrek aan een beter woord. Maar na elke wijn spoelen met water hoeft niet altijd, zeker als je het uitspuugt, en even wacht totdat je de volgende proeft. En soms staan er ook wat hapjes bij een proeverij, zoals toastjes met paté, tapenades, bepaalde worsten, uiteraard kazen en zo verder. Een bekende kreet is "wijn/spijs combinatie", daarmee kan een matige wijn ineens top smaken, of een geweldige wijn ineens maar zozo. Zo hadden we laatst een erg lekkere Californische rode Zinfandel bij een pittig oosters gerecht, wat tóp smaakte, maar de rest van de fles, zo 's avonds, vond ik veel te zoet.

Maar meer dan 15 à 20 wijnen op een middag proeven is wel de max, zeker voor de wat minder geoefende proevers zoals ook ik dat ben. Bij veel proeven is het belangrijk dat je goede proef-notities kan maken, zodat je iets hebt om op terug te vallen naderhand. Dat kan weer als je weet wat de basis smaken zijn, dus vanille, peper, rode bes, aardbei, pure chocolade, en zo verder. Als je op wijnproef cursus gaat, beginnen ze meestal ook daarmee, niet meteen met een glas wijn.

De neus slaat letterlijk op wat je ruikt in het glas, dat kan rood fruit zijn, en dan iets als "bosbessen" of echt 1 fruitsoort die er uitspringt zoals aarbeien, of iets als chocolade, tabak, en zo verder. Zo had ik laatst een witte wijn waar ik eerlijk waar lychee in rook. En aangezien de neus en de smaakpapillen in de mond samenwerken, heeft dat ruiken ook weer invloed op wat je proeft later.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Test: Rode wijn

Ongelezen bericht door tenormin »

@sjohie, hoewel helemaal Off Topic: bedankt voor je uitleg. Interessant, bijna jammer dat ik echt geen alcohol lust. Merci, hoor.

Gesloten