LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] De quinoa-hype

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Gesloten
Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

De quinoa-hype

Ongelezen bericht door Radar »

Quinoa is een zogenaamd superfood uit de Andes. Het is een zaad boordevol mineralen en eiwitten, glutenvrij en meestal ook nog biologisch. Kortom, goed voor de aarde en goed voor de mens. Het is dan ook niet voor niets dat het jaar 2013 door de Verenigde Naties uitgeroepen werd tot het jaar van quinoa. Een hype is geboren: iedereen wil quinoa. Maar wat betekent dit voor de quinoa-producerende boeren?

Maandag 19 mei in Radar, om 20:30 uur op Nederland 1

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: De quinoa-hype

Ongelezen bericht door ruud_a »

met een beetje pech betekent dit, dat de boeren de plaatselijke watervoorraden uitputten en het gebied een woestijn wordt.

AntoniaB
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 mei 2014 21:02

Re: De quinoa-hype

Ongelezen bericht door AntoniaB »

Ik zie zojuist dat de quinoa van action erg schadelijk kan zijn voor een ongeboren kind. Ik ben momenteel 4,5 maand in verwachting en koop en eet deze quinoa van Action al sinds het daar te koop is!!!!! Wat nu? Ik maak me echt verschrikkelijke zorgen. Moet ik een arts raadplegen? Mijn verloskundige inlichten? Ik schrik hier echt heel erg van!

bbob
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 mei 2014 21:10

Re: De quinoa-hype

Ongelezen bericht door bbob »

Ik zie net de mevrouw van het eko keurmerk een marketing praatje houden. Het lijkt wel een politica, ze vertelt wat ze kwijt wil en jullie vragen niet door, een gemiste kans, jammer.

cmm
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 mei 2014 21:24

Re: De quinoa-hype

Ongelezen bericht door cmm »

Biologisch is een groeimarkt. Het is goed als misstanden aan de kaak worden gesteld.
Op de site van Bionext iszojuisteen persbericht verschenen.

cmm
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 mei 2014 21:24

Re: De quinoa-hype

Ongelezen bericht door cmm »

bbob schreef:Ik zie net de mevrouw van het eko keurmerk een marketing praatje houden. Het lijkt wel een politica, ze vertelt wat ze kwijt wil en jullie vragen niet door, een gemiste kans, jammer.
Beste bbob ze is niet de vrouw van het eko keurmerk maar van de biologische certificeerder SKAL en volgens mij vertelde ze een duidelijk verhaal dat uitsteeg boven de emotie en dat zo ook op hun site staat en in de wet staat.

Ik vond het optellen van % door Radar juisr heel gek. Op de site van de nvwa vind je de testresultaten op pesticiden van het afgelopen jaar. Op niet-bio aardbeien zaten soms wel 10 verschillende stofjes als je die bij elkaar optelde kwam ik soms op 1000% van de mrl. Maar de nvwa werkt helemaal niet zo het gaat altijd om de losse stofjes, die moeten onder een mrl blijven dan maakt het totaal blijkbaar niet uit.

malik143
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 feb 2015 13:54

Re: De quinoa-hype

Ongelezen bericht door malik143 »

Beste bbob ze is niet de vrouw van het eko keurmerk maar van de biologische certificeerder SKAL en volgens mij vertelde ze een duidelijk verhaal dat uitsteeg boven de emotie en dat zo ook op hun site staat en in de wet staat.

Aliraza002
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 dec 2015 11:24

Re: De quinoa-hype

Ongelezen bericht door Aliraza002 »

Of smaken ze allemaal even lekker?

Radar test zeven verschillende soorten met behulp van kleine en grote fijnproevers.????

Gesloten