LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gazelle E-bike

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Gazelle E-bike

Ongelezen bericht door Radar »

Fietsliefhebbers vinden het een fantastische uitvinding; elektrische trapondersteuning op je fiets. Voor ongeveer 2000 euro heb je nooit meer last van tegenwind of zere knieën. In 2009 was de eerste Gazelle E-bike dan ook meteen een grote verkoophit, maar bij sommige klanten rijdt de fiets niet zoals Gazelle beloofd heeft.

Ondanks diverse bezoeken aan de fietsenmaker mogen vele reparaties mogen niet baten. Wat doet Gazelle met klanten die na jaren van vele reparaties nog steeds niet de fiets hebben die hen beloofd is?

Maandag 10 februari in Radar, om 21:20 bij de TROS op Nederland 1

stofzuigertje

Re: Gazelle E-bike

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Ik heb wegens diverse forums geen Gazelle gekocht.

De Batterij prijs en de garantie hierop gaven de doorslag dat een tussen de €699,- (aldi) en €1198,- merkloos net zo goed is....
Dus kijk naar meer dan aanschaf en een betaalbare batterij is net zo belangrijk.

De eerste moest ook Gazelle het leren, net als Sparta en Batavus dus liever geen gebruikte want ze doen ze niet zomaar weg...
Liever een nieuwe goedkope dan gebruikte van goed merk..

burmees
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 nov 2013 12:22
Locatie: Driebergen

Re: Gazelle E-bike

Ongelezen bericht door burmees »

probleem met Gazelle fietsen veel te eenzijdig op merk beoordeeld, veel tevreden klanten die al jaren electrisch rijden op een Gazelle, bron: zeer goede rijwielhandelaar Van Velzen te Driebergen.
De problemen zij meer van algemene aard ook betreft Batavus, Sparta, e.v.a. fietsen behalve de batterij problemen zij onderdelen van electrische fietsen gelijk aan normale fietsen terwijl bij de electrische fietsen er veel meer kracht en slijtage is.

annemiek 1957
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 feb 2014 20:39

Re: Gazelle E-bike

Ongelezen bericht door annemiek 1957 »

wij hebben sinds anderhalf jaar een gazelle E-bike en gelukkig hebben we een rijwielhandelaar die al onze klachten goed op lost want problemen hebben we met de fietsen.
Mijn man heeft al twee keer de motor kapot gehad, een keer de accu en de computer. De fiets geeft geregeld storingen aan.
Bij mijn fiets is ook de motor en de accu al eens vervangen.
Hoe zit het als de fietsen in september uit de garantie gaan ik hou mijn hart vast.

EllenM
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 okt 2013 21:04

Re: Gazelle E-bike

Ongelezen bericht door EllenM »

Ik heb een E-bike van vorig jaar 2700 Euro goud accu. Maar onder de 40% accu nauwelijks ondersteuning. En ik laad de accu binnen op en ik rij nooit in de regen.

Meijertje1972
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 feb 2014 22:07

Re: Gazelle E-bike

Ongelezen bericht door Meijertje1972 »

Hallo beste Tros Radar

Net uw uitzending gezien over Gazelle E-bike en heb er zelf ook een ben door een knie operatie een elektrische fiets gekocht
En net als die meneer dat hij 15 keer naar de fietsenmaker geweest is heb ik de zelfde problemen met de fiets valt de ondersteuning weg onder het fietsen of mijn display begint zo in een keer te knipperen en verder nog meer problemen
Ik heb de fiets 11-01-2011 gekocht wat moet ik doen weer terug naar de fietsenmaker ???
En zeggen over deze uitzending graag antwoord terug aub

GGraafland
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 feb 2014 22:01

Re: Gazelle E-bike

Ongelezen bericht door GGraafland »

ik hou mij al geruime tijd bezig met lithium batterij aangedreven voertuigen en mijn conclusie is dat de batterij management technology die gebruikt wordt het aantal laad en ontlaad cycles sterk reduceert. kortgezegd om de laatste 5 tot 10 procent uit de batterij te persen wordt er een continu balanceer process in gang gehouden die daardoor in de batterij de grens van de chemische toestand opzoekt waardoor deze in capaciteit sterk gereduceerd wordt. de zwakste cel in de serie van cellen wordt hierdoor dus als eerste opgeofferd, en aangezien de accu zo sterk is als zijn zwakste cel kan dit dus heel snel tot een kapotte accu leiden.
Ook is de Anode die van koolstof gemaakt is niet in staat om zonder schade onder 0 graden opgeladen te worden. Aangezien de fiets bij heuvelaf de accu regeneratief laadt is dat een deel van het capaciteits probleem

bovengenoemde problemen ondervind ik ook bij de lithium accus van makita gereedschap waarbij 40 laadcycles tot overlijden veel lijkt

overigens is het idee van het volledig ontladen van de accu een overblijfsel van de nickel-cadmium tijd waarbij het geheugen effect een vermindering in capaciteit ten gevolg had, en wat daarom in het lithium tijdperk naar de wereld der fabelen verwezen kan worden.
chemisch gezien is er geen mechanisme in de cel die zelfontlading of geheugeneffect aantoont alleen het batterij management (printplaat met mosfets microcontroller en balanceer componenten) die altijd aanblijft zorgt ervoor dat de accu eens in de paar maanden bijgeladen moet worden.

u begrijpt dat ik vaak met verwondering naar de claims in de folders kijk met de kennis die ik van lithium accu technologie heb.

ter informatie: ik rij op dit moment al 2 jaar op een zelf omgebouwde elektrische scooter met een 2Kw/uur accu van het type LiFePo4 zonder een batterij management. de cellen zijn op elkaar gebalanceerd tijdens installatie en zijn tot nu toe niet uit balans. het aantal laad en ontlaad cycles is rond de 700 en de capaciteit is nog steeds rond de initiele capaciteit. de laad tijd bedraagt 40 minuten ivm de maximale belasting op een 16A groep.

kortom veel misverstanden en broodje aap verhalen als het gaat over Lithium-ion batterij soorten.

hendrikakl1947
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 mar 2010 21:44

Re: Gazelle E-bike

Ongelezen bericht door hendrikakl1947 »

ik heb 2 jaar geleden ook zo`n fiets gekocht en ook heel veel problemen gehad slecht 500 km mee gereden en gazelle zeg de accu kan dan al op zijn waardeloos de garantie van gazelle gelukkig
heeft de fietsen winkel het gerepareerd nu nog maar afwachten hoe lang hij het blijf doen
je koopt tenslotte niet zo`n dure fiets om dan te horen jammer mevrouw koop maar een nieuwe accu terwijl er vanaf het begin problemen waren met de fiets alles van de uitzending is herkenbaar maar zoals ik het zag die meneer van gazelle leg toch de problemen neer bij de mensen wij doen het fout

[email protected]
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 feb 2014 22:04

Re: Gazelle E-bike

Ongelezen bericht door [email protected] »

Ik heb sinds 3 jaar een Sparta e-bike en heb dezelfde problemen met mijn accu. Ik heb al een nieuwe accu gekregen, maar de problemen zijn helaas niet opgelost. Ik kan 15 km fietsen en dan stopt de accu ermee. Heel frustrerend. Ik heb om deze reden nog niet veel gefietst. Mijn fiets staat altijd droog. Alle oorzaken voor de problemen, die de Gazellemeneer opperde, zijn niet van toepassing!!

eef ensink
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 jan 2006 12:18

Re: Gazelle E-bike

Ongelezen bericht door eef ensink »

De woordvoerder van Gazelle beweerde gisteravond op tv dat de uitgezonden problemen de eerste generatie e-bikes van Gazelle betroffen, vanaf 2008/2009 in de markt gegaan. Dat is onjuist, Gazelle was in 2005/2006 al op grote schaal actief met e-bikes, als grote concurrent van marktleider Sparta. Jammer dat dit in de uitzending niet gepareerd kon worden.
Weliswaar was deze e-bike uitgerust met een accu die was gemonteerd schuin onder het zadel, net boven motor die vlak onder de trapas was gemonteerd en waren de electrische circuits korter dan het huidige model, waarbij de motor is gemonteerd in de voornaaf en de accu op de bagagedrager.
Als verkoper van de modellen in 2005 en 2006 waren er nauwelijks problemen met deze oudere modellen, terwijl de accu's inmiddels alleen maar verbeterd zijn.
Mijn conclusie: het nieuwe model is geen goed product.

Leskart
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 feb 2014 20:21

Re: Gazelle E-bike

Ongelezen bericht door Leskart »

Kunnen we nu nog ergens terecht met de klachten over de Gazelle e-bike?

Of toch gewoon bij Gazelle aankloppen? Helpt dat nu wel?

rondier
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 feb 2014 13:53

Re: Gazelle E-bike

Ongelezen bericht door rondier »

Ik rij ook op een Gazelle e bike, Orange. Heb echter totaal geen problemen. heb al meer als 10.000 km gereden en alleen normale slijtage gehad. prima fiets

gerjos
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 feb 2014 09:09

Re: Gazelle E-bike

Ongelezen bericht door gerjos »

In 2011 een Gazelle Chamonix gekocht maar geen plezier van gehad. In 2 maanden tijd 5 keer stuk telkens onderdelen vernieuwd maar de ondersteuning deed het nog steeds niet goed. Niet gelijk matig maar haperend dit komt door het systeem van Gazelle. Ook kopen zij overal verschillende onderdelen en produceren deze niet zelf waardoor je een samengestelde fiets krijgt met onderdelen uit verschillende landen. Toen ik weer terug kwam bij de dealer zij hij zelf het lijkt mij beter dat je een andere uit zoekt. Nu al jaren een Sparta met 10.000 op de teller werkt perfect en goede service. Bij mij komt er nooit meer een Gazelle fiets in huis.

tiestje
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 feb 2014 22:24

Re: Gazelle E-bike

Ongelezen bericht door tiestje »

Ook in Vlaanderen staan er Gazelle E-bikes van 2008 - 2009 op stal.
Mijn verhaal is helemaal hetzelfde als de meneer die in de uitzending zat. Ook ik heb een spierziekte, ook ik .....
Mijn fietsmindende familie en vrienden hebben samengelegd om mij een E-bike te kopen zodat ik ook mee kon fietsen. Helaas...Geen enkele rit is normaal verlopen. Ik had alle moeite om terug thuis te komen en dit na korte ritten.
Ik koos voor een Gazelle omdat mijn vroegere (niet-electrische)fiets ook een Gazelle was en ik daar zeer tevreden over was.
Die E-bike bezorgt mij zowel als mijn schenkers veel droefenis. Wat kan ik met die fiets nog aanvangen? Wat wil/kan Gazelle voor mij doen?

Gazelle Webcare
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 feb 2014 09:49

Re: Gazelle E-bike

Ongelezen bericht door Gazelle Webcare »

Gazelle staat achter de kwaliteit van haar producten. Iedere klacht met betrekking tot deze kwaliteit
is er één teveel.

Wij proberen alle Gazelle-berijders die via het forum van TrosRadar een technisch klacht hebben, persoonlijk te benaderen. Indien mogelijk lossen we de klacht samen met de Gazelle-dealer op de
juiste manier op.

Helaas kunnen wij niet alle mensen op het forum bereiken, vooral door privacy regels. Mochten er
Gazelle-berijders met technische problemen aan hun fiets niet persoonlijk benaderd zijn, vragen wij
de klacht mailen naar;
[email protected]

50sas
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 feb 2014 20:44

Re: Gazelle E-bike

Ongelezen bericht door 50sas »

Mijn moeder heeft ook een E-Bike van 2010. Omdat ze er heel weinig op fietst heb ik de fiets eens een paar keer meegenomen. Maar je kan met een accu vol ongeveer 35/40 km rijden. Dit op eco stand. Kan net op en neer naar mijn werk. Ben hiermee al terug geweest naar de fietsenmaker. De accu is aan de computer gelegd met gazelle. En advies was om de accu een keer helemaal leeg te rijden. Te ontladen. Dit heb ik gedaan, maar zeker geen vooruitgang. Ook valt het mij op dat na een paar km de ondersteuning afneemt, en zeker als er nog twee blokjes over zijn. Ik rij al jaren gazelle, en had hoge verwachtingen. Ik hoop dat u mijn moeder en mij kunt helpen.

elly1961
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 feb 2014 15:58

Re: Gazelle E-bike

Ongelezen bericht door elly1961 »

Mijn moeder heeft ook een gazelle innergy orange uit 2008, al deze klachten herkennen wij ook
( te weinig kilometers per accu , wegvallen van de ondersteuning, ) . Nu is de accu stuk volgens
de fietsenhandelaar in Veghel, een nieuwe accu kost 400.- euro. Toen vroegen we wat de fiets opleverde als wij hem inruilde voor iets anders, dat was 200.- euro als de accu nog werkte. De fiets koste in 2008
1900.- euro. Nu staat de fiets stuk bij ons in de schuur, ziet er uit als nieuw , met ongeveer 2800 km op teller in al deze jaren . Dit was de slechtste fiets aankoop ooit bij ons.

rwkoiter
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 feb 2013 15:33

Re: Gazelle E-bike

Ongelezen bericht door rwkoiter »

Hieronder de e-mail die ik stuurde naar Gazelle betreffende klachten over mijn Gazelle Innergy en het klant-onvriendelijke resultaat:

Geachte heer, mevrouw,

naar aanleiding van een televisie-uitzending van Tros-Radar wil ik nogmaals een klacht indienen over mijn Gazelle Innergy fiets uit 2009.

Ik ben met deze fiets diverse keren terug geweest naar mijn dealer Theo Schilder in Alkmaar omdat de elektrische aandrijving was uitgevallen.
De klacht begon al toen de fiets in de garantie viel, en bleef zich na reparatie herhalen.
Op 07/09/2012 is de fiets opnieuw bij Schilder gerepareerd op mijn kosten (€ 265,00). Op een verzoek aan Gazelle om de kosten te vergoeden is destijds negatief gereageerd, ondanks het feit dat de fiets heel weinig kilometers is gebruikt (<500km).
Helaas is de originele kassabon betreffende de repararie sterk vervaagd, zodat de kopie niet leesbaar is.
Een kopie van de aankoopnota heb ik wel bijgesloten.

Ik vind nog steeds dat de fiets kosteloos gemaakt had moeten worden, ook al was de garantie al verstreken is. De motor en de sensoren horen het zeker vijf tot tien jaar uit te houden.

Ik verzoek u alsnog tot vergoeding over te gaan.

Met vriendelijke groet,

R.W.Koiter.

Geachte R.W. Koiter,

Wij betreuren ten zeerste dat u in 2012 geconfronteerd bent met een defecte motor en de vervanging hiervan. Naar aanleiding van uw mail hebben wij contact opgenomen met uw Gazelle dealer, Theo Schilder Tweewielers te Alkmaar. Samen hebben wij de onderhoudsgeschiedenis en de door u opgegeven reparatie besproken. Helaas moeten wij u in deze melden dat wij niet positief kunnen reageren op uw verzoek en zullen de gemaakte kosten voor reparatie niet vergoeden. Tevens zullen wij geen tegemoetkoming kunnen toepassen. Dit spijt ons.

Wij vertrouwen u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.

Met vriendelijke groet,


Koninklijke Gazelle N.V.
Service team

R.van der Wielen
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 mar 2014 11:45

Re: Gazelle E-bike

Ongelezen bericht door R.van der Wielen »

Naar aanleiding van jullie uitzending hebben wij een klacht geplaatst bij de firma Gazelle.

Hierop kregen wij een email terug met de mededeling dat wij onze fietsen naar de dealer moesten brengen en dat met ondersteuning van Gazelle de fietsen nagekeken zouden worden.

Wij hebben dit dus gedaan. De herenfiets was helemaal in orde en de damesfiets daar was een sensor van kapot. kosten 62.00 euro.
Deze moesten we dus zelf betalen want Gazelle zegt gewoon: De fietsten hebben een lange tijd stil gestaan en dan is het logisch dat ook de capaciteit terug is gelopen van de accu's en de kapotte sensor valt buiten de garantie.
Maar Gazelle begrijpt iets niet van alle klachten die bij Trosradar geplaatst zijn.
Alle fietsen hebben dezelfde problemen, menig geen die de fietsen daarom ook niet meer gebruiken. Dus dan lijkt het mij toch logisch dat van de meeste fietsen de garantie verlopen is.

Ook hebben wij dus Gazelle weer gebeld en wij zouden terug gebeld worden op de zelfde dag en dat is dus weer niet gebeurd

Dus Gazelle kan bij jullie wel vertellen dat ze er alles aan zullen doen voor de consument, maar ze hebben dus maling aan alles en doen voor de rest dus niets.

Een zeer slechte service van Gazelle en wij zullen dit fietsenmerk dan ook totaal aan niemand aan bevelen al is het alleen al maar voor de belabberde service die verleend wordt.

mpbouwman
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 apr 2014 13:46

Re: Gazelle E-bike

Ongelezen bericht door mpbouwman »

het is schandalig hoe en radar en gaZELLE HIERMEE OMGAAN

Gesloten