LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Phishing steeds gehaaider

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Gesloten
Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Phishing steeds gehaaider

Ongelezen bericht door Radar »

Banken en telecomproviders waarschuwen er regelmatig voor: phishing. Oplichters sturen mailtjes in de hoop dat nietsvermoedende consumenten persoonlijke informatie zoals wachtwoorden of pincodes prijsgeven. Sommige phishingmail bevat zelfs malware of virussen. Veel mensen zijn hier inmiddels gelukkig alert op, maar fraudeurs zitten ook niet stil: zij zorgen dat hun phishingberichten steeds moeilijker van echte mail te onderscheiden is. Wat zijn die nieuwste ontwikkelingen op phishing-gebied? Kun je zulke technieken eigenlijk nog wel herkennen? En hoe dan?'

Maandag 17 maart 2014 in Radar, 20:30 uur op Nederland 1.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Phishing steeds gehaaider

Ongelezen bericht door sjohie »

Men kan beginnen door deze online cursus even te volgen.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Phishing steeds gehaaider

Ongelezen bericht door bprosman »

Gewoon even over de link "hoveren" bij de meeste phishing mails zie je dan al dat het niet klopt.

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Phishing steeds gehaaider

Ongelezen bericht door eleven »

sjohie schreef:Men kan beginnen door deze online cursus even te volgen.
Het is geen cursus , maar een stappenplan om veilig te kunnen ( Internet) bankieren.
Phishing is, als iemand door Manipulatie probeert , privé inloggegevens te bemachtigen.
Veel mensen zijn hier inmiddels gelukkig alert op, maar fraudeurs zitten ook niet stil: zij zorgen dat hun phishingberichten steeds moeilijker van echte mail te onderscheiden is.
Gewoon onthouden, dat je bank NOOIT via mail privé gegevens vraagt, dan ben je aan de zekere kant.
Wat de mails betreft, gewoon niet openen en meteen deleten.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Phishing steeds gehaaider

Ongelezen bericht door tenormin »

Had er twee weken geleden toch een probleem bij: een van mijn Internetprovider. Mijn box zou vol zitten. Maar die box zat niet vol; niets opengemaakt maar (zoals gewoonlijk) doorgestuurd naar mijn provider (die dat altijd aanbeveelt). Kon daarna niet meer mailen, wel ontvangen. Ben een behoorlijke digibeet (wie weet het niet). Bleek dat, toen ik de help desk belde, wat ik doorstuurde bij mijn provider geweigerd werd, virus. Dus hebben ze me op afstand weer 'opgeschoond'. Hoe ze het voor elkaar krijgen: ik weet het niet, maar het word best wel gevaarlijk. Inmiddels weer een nog veiliger muur geplaats, hoor. Maar ik lees ook dat mensen wel echte mail krijgen van hun bank (ik nog nooit); krijg alleen mededeling als er iets is, als ik bij mijn bank inlog. Dat moet ik dan lezen voor ik verder kan. Valt niet mee voor ouderen zonder verstand. :wink:

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Phishing steeds gehaaider

Ongelezen bericht door eleven »

tenormin schreef:Had er twee weken geleden toch een probleem bij: een van mijn Internetprovider. Mijn box zou vol zitten. Maar die box zat niet vol; niets opengemaakt maar (zoals gewoonlijk) doorgestuurd naar mijn provider (die dat altijd aanbeveelt). Kon daarna niet meer mailen, wel ontvangen. Ben een behoorlijke digibeet (wie weet het niet). Bleek dat, toen ik de help desk belde, wat ik doorstuurde bij mijn provider geweigerd werd, virus. Dus hebben ze me op afstand weer 'opgeschoond'. Hoe ze het voor elkaar krijgen: ik weet het niet, maar het word best wel gevaarlijk. Inmiddels weer een nog veiliger muur geplaats, hoor. Maar ik lees ook dat mensen wel echte mail krijgen van hun bank (ik nog nooit); krijg alleen mededeling als er iets is, als ik bij mijn bank inlog. Dat moet ik dan lezen voor ik verder kan. Valt niet mee voor ouderen zonder verstand. :wink:
Dit is al vaker besproken worden, dat deze zoals je dit in een ander topic als "echte"mail betiteld had, gewoon mailtjes zijn over (meestal) renteverlaging en dergelijken, maar nooit persoonlijke gegevens gevraagd worden.
Dus alleen mededelingen en nooit iets moet antwoorden of invullen.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Phishing steeds gehaaider

Ongelezen bericht door sjohie »

tenormin schreef:Had er twee weken geleden toch een probleem bij: een van mijn Internetprovider. Mijn box zou vol zitten. Maar die box zat niet vol; niets opengemaakt maar (zoals gewoonlijk) doorgestuurd naar mijn provider (die dat altijd aanbeveelt). Kon daarna niet meer mailen, wel ontvangen. Ben een behoorlijke digibeet (wie weet het niet). Bleek dat, toen ik de help desk belde, wat ik doorstuurde bij mijn provider geweigerd werd, virus. Dus hebben ze me op afstand weer 'opgeschoond'. Hoe ze het voor elkaar krijgen: ik weet het niet, maar het word best wel gevaarlijk. Inmiddels weer een nog veiliger muur geplaats, hoor. Maar ik lees ook dat mensen wel echte mail krijgen van hun bank (ik nog nooit); krijg alleen mededeling als er iets is, als ik bij mijn bank inlog. Dat moet ik dan lezen voor ik verder kan. Valt niet mee voor ouderen zonder verstand. :wink:
Ik krijg wel mail van de ING en de Rabo, met wat nieuwtjes etc. Van de ABN krijg ik helemaal niks, maar sinds ik met mijn ABN EC/MC creditcard over moest naar International Card Services, krijg ik wel eens phishing emails daarvoor. Vond en vind ik toch een frappant toeval. Aan de andere kant krijg ik de laatste weken veel phishing mails van de SNS, waar ik helemaal niet bankier, dus volgens mij zijn die mails lukraak voor bank X of Y.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Phishing steeds gehaaider

Ongelezen bericht door olaf79 »

Helaas zijn de mails van de bank bij altijd alleen maar rente verlagingen. Die rente mag nou wel weer eens omhoog

misterzuinig
Berichten: 150
Lid geworden op: 12 okt 2006 17:39

Re: Phishing steeds gehaaider

Ongelezen bericht door misterzuinig »

Het beste kun je in je browser de Flash- en de Java-plugins uitschakelen. Ook is Linux veiliger m.b.t. malware dan Windows.

Imenti
Berichten: 15
Lid geworden op: 04 aug 2008 13:28

Re: Phishing steeds gehaaider

Ongelezen bericht door Imenti »

Wat ik miste in de uitzending was de (voor zover mij bekend) nieuwe manier van phishing: via SMS.
Een week of twee geleden ontving ik een phishing sms van "ING".
Deze uiteraard doorgestuurd, en wordt nu vermeld op de website, maar vreemd dat Radar hier geen aandacht aan besteedde.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Phishing steeds gehaaider

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Tijd dus voor een verplichte cursus "digitale vaardigheden" voordat je op internet mag.

anoukvleugels
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 apr 2014 17:02

Re: Phishing steeds gehaaider

Ongelezen bericht door anoukvleugels »

Hallo! ik ben journalist en momenteel werk ik voor Het Parool aan een artikel over internetfraude. Daarvoor ben ik op zoek naar persoonlijke verhalen/ervaringen met (bijvoorbeeld) phishing.

Heb je zoiets meegemaakt en wil je erover vertellen, neem dan zsm contact met me op!

Hartelijke groet,

Anouk Vleugels
[email protected]

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Phishing steeds gehaaider

Ongelezen bericht door ruud_a »

anoukvleugels schreef:Hallo! ik ben journalist en momenteel werk ik voor Het Parool aan een artikel over internetfraude. Daarvoor ben ik op zoek naar persoonlijke verhalen/ervaringen met (bijvoorbeeld) phishing.

Heb je zoiets meegemaakt en wil je erover vertellen, neem dan zsm contact met me op!

Hartelijke groet,

Anouk Vleugels
[email protected]
zou dit een manier zijn om aan emailadressen voor aanstaande slachtoffers te komen?

kuklos
Berichten: 9775
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Phishing steeds gehaaider

Ongelezen bericht door kuklos »

anoukvleugels schreef:Hallo! ik ben journalist en momenteel werk ik voor Het Parool aan een artikel over internetfraude. Daarvoor ben ik op zoek naar persoonlijke verhalen/ervaringen met (bijvoorbeeld) phishing.

Heb je zoiets meegemaakt en wil je erover vertellen, neem dan zsm contact met me op!

Hartelijke groet,

Anouk Vleugels
[email protected]
Wauw, en dan een gmailadres gebruiken. Journalisten bij Het Parool lopen 20 jaar achter en hebben geen eigen emailadres aldaar?

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Phishing steeds gehaaider

Ongelezen bericht door bprosman »

Journalisten bij Het Parool lopen 20 jaar achter
Of ze lopen voor en hebben ZZP'ers in dienst.

Gesloten