LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Sony Xperia Z

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
OttoRTV
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 jan 2014 20:50
Locatie: Baarn

Re: Sony Xperia Z

Ongelezen bericht door OttoRTV »

Alle aandacht heeft wel geholpen.

Na het verhaal over de barst in het scherm heb ik het toestel ter reparatie aangeboden
hoewel T-Mobile zelf in 1e instantie aangaf: Geen garantie. Eigen schuld!

Vandaag kreeg ik deze mail:
Geachte heer/mevrouw xxxxx

Op 7 februari 2014 is uw toestel door T-Mobile ontvangen voor reparatie. Hierbij informeren wij u dat uw toestel is gerepareerd.

En nog wat info in welk filiaal ik'm af kan halen.

Prima (kostenloos) opgelost door Sony zelf.
Ik heb daar diverse malen contact over gehad met de Xperia helpdesk, en zij zouden het oplossen met T-Mobile.

ysmnkhdr
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 feb 2014 17:56

Re: Sony Xperia Z

Ongelezen bericht door ysmnkhdr »

Ik heb mijn Sony Xperia Z al vanaf de release datum.
Ik zeg eerlijk, ik ben er niet heel netjes mee omgegaan, maar ook weer niet zo slordig dat ie echt kapot kon gaan.

Ik heb eerst waterschade gehad.
Er kwam condens in de camera en daarna crashte het hele toestel.
Ik heb een nieuw toestel gekregen en daarna heb ik voorzichtiger omgegaan met het toestel.

Ik heb mijn telefoon daarna één keer laten vallen en toen was het gelijk raak.
Er zat een barst in het scherm onder het hoofdscherm.
Ik ging langs een telefoonwinkel en de kosten om het te laten maken waren €165,-
Ik met pijn in mn hart de telefoon inleveren om het te laten maken.
Krijg ik een paar dagen later te horen dat het toestel vanbinnen ook helemaal kapot is gegaan.
(En dit terwijl de telefoon schokbestendig zou zijn)

Ik werd aangeraden om een nieuw toestel te halen.

Dolindaa
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 feb 2014 11:58

Re: Sony Xperia Z

Ongelezen bericht door Dolindaa »

Hi, ik had bij mijn twee maanden oude Sony Xperia ineens een barst in het scherm. Moest de reparatie zelf betalen, ruim 200,- want het zou gebruikersschade zijn. Heeft trouwens ook nog ruim twee maanden geduurd, die reparatie, want het was druk bij Sony.
Na de Radar uitzending hierover direct de voorbeeldbrief aangetekend verstuurd en gemaild. Alleen, nu hoor ik natuurlijk niets meer... Dus ook nog eens alleen maar geld weggegooid voor een aangetekende brief? Ik weet niet zo goed wat ik nu nog kan doen zonder nog meer geld kwijt te zijn. Iemand een tip?

RadarW
Berichten: 14
Lid geworden op: 02 dec 2008 21:03

Re: Sony Xperia Z

Ongelezen bericht door RadarW »

Ik heb toestel met IMEI code eindigend op: 13W13.

Ik heb - tot op heden - geen problemen met dit toestel.
Zowel met USB aansluiting als het scherm geen problemen.

Ter bescherming heb ik bij aanschaf, direct een bescherm hoesje aangeschaft,
de onderkant van kunststof en de afdekking over het scherm van nep-leer.
Geen kostbare bescherming, iets van nog geen E10.

1. Het Scherm
Er is sprake van een relatief groot scherm oppervlak. Als je een toestel van deze
grootte zo maar in je broekzak of achterzak stopt, dan is het vragen om problemen.

Ook bij iPhone4 en 5, Samsung S3 en S4 zie je tal van problemen met scherm breuk.

Je moet een Smart Phone van deze grootte daarom op een geschikte plaats dragen, waarbij e.e.a minder
kwetsbaar is. Je kan ook een goedkoop hoesje aanschaffen ter bescherming van het toestel.

2. USB aansluiting
Kijk je naar tablets en digitale camera's die hebben dezelfde USB aansluiting als op de Sony xPeria Z. Het snoertje met de USB stekker heeft een duidelijke markering. Als je de USB stekker er een keer verkeerd in probeert te steken, dan heb je een probleem. Dat probleem heb je niet alleen bij Sony maar ook bij andere merken.

3. Waterdicht
Ik ben nooit met het smart Phone, tablet, laptop o.i.d. in bad gaan zitten en heb nooit geprobeerd om onder
water foto's te nemen. Als je kijkt naar de afsluitingen (klepjes), dan weet je dat dit eigenlijk niet kan. Ook het toestel op de fiets monteren, voor navigatie heb ik niet gedaan. De beste manier is dan nog altijd een condoom of een plastic zakje erom heen.

Als je naar de specificaties van de Sony xPeria Z kijkt, dan staat daar:
IP57 certified - dust and water resistant - Water resistant up to 1 meter and 30 minutes.

Wat betekent IP57?
The IP Code (Ingress Protection Rating) classifies and rates the degrees of protection provided against the intrusion of solid objects, dust, accidental contact, and water in mechanical casings and with electrical enclosures.

The IP classification is made up by two digits each representing a protection level for dust and water. “5” means that the instrument is protected from the amount of dust that would interfere with normal operation. “7” represents a state in which the instrument is protected against immersion in water for 30 minutes at a depth of 1 metre (3 feet).

Water resistant, not waterproof
It is important to note that the IP57 rating does not mean that devices are waterproof. Users should therefore not use their devices while showering, shampooing, swimming or diving as they are not designed for these kinds of activities. In addition, the IP57 rating does not include salt water, chlorinated water, soap or other liquids with a chemical content.

=-=

Ik heb het toestel gekocht (voor rond € 600). Dat is een heel bedrag voor een
Smart Phone (van welk merk dan ook). Het is niet leuk als er dan problemen
optreden.

Het gevoel en emotie dat een niet werkend of beschadigd apparaat veroorzaakt, kan ik me goed voorstellen.
Aan de andere kant mag je er - voor die prijs - toch ook met enige voorzichtigheid mee omgaan

Als je de Smart Phone in handen hebt, weet je dat de zwakste plekken de de USB connector,
het grote glas oppervlak en de luikjes om de boel tegen water te beschermen, kritische factoren zijn.

Tot op heden ben ik (nog) een tevreden gebruiker. Ik hoop dat het toestel blijft doen, wat het moet doen.
Ik verleng niet per 2 jaar een abo. Ik koop een toestel om er minstens 5 jaar of langer mee te doen.
Ik gebruik een koop toestel, en gebruik pre-pay.

De verantwoordelijkheid voor het toestel weegt, bij eigen aanschaf dan ook wat zwaarder, dan bij het verlengen van een abo en daarbij een toestel "krijgen".

Een goede afhandeling van de problemen toegewenst.

W

cmrozema
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 sep 2014 12:16

Re: Sony Xperia Z

Ongelezen bericht door cmrozema »

Geen waterdichte Sony xPeria Z2!

Ik heb sinds drie maanden een Sony Xperia Z2. Hij hoort waterdicht te zijn. Nadat een waterflesje in mijn tas is gaan lekken is er water in mijn toestel gekomen. De klepjes had ik goed gesloten en in een speciaal daarvoor aangeschafte case. Het toestel past er niet in als de klepjes niet dicht zijn.
Nadat The Phonehouse waar ik het toestels heb aangeschaft hem heeft opgestuurd naar Sony luid de conclusie van e-Repair (die het toestel heeft onderzocht) dat het toestel waterschade heeft (goh?) en dus niet meer hersteld kan worden. Dit door een gebruikersfout.
Wat dus inhoud dat het mijn eigen schuld is en ik geen garantie heb op het toestel.
Ik vind dit onbegrijpelijk! Het is dus mijn woord tegen die van Sony terwijl ik heel zuinig op mijn toestel ben geweest en speciaal een dock heb gekocht om hem op te laden om de klepjes niet te belasten.
Als ik het toestel terug wil hebben moet ik ook nog € 37 onderzoekskosten betalen.
Ik zit dus met een kapotte smartphone van nog geen drie maanden oud die meer dan € 600 heeft gekost en vervolgens ook nog waterdicht hoort te zijn.
Daar geeft Sony dus geen garantie op. Volgens hen heb ik het toestel dus verkeerd gebruikt.
Hoe kan ik bewijzen dat ik hem weldegelijk goed gebruikt heb?
Het is heel erg gemakkelijk van Sony om zo met klanten om te gaan en dan maar de schuld aan de gebruiker toe te wijzen.
Aangezien Tros Radar vorig jaar ook al veel meldingen van klachten van Sony heeft gehad en hieraan diverse uitzendingen heeft gewijd wil ik jullie vragen hier nog een uitzending aan te wijden.
Destijds ging het om de Sony xPeria Z en ging het glas van het display om onverklaarbare redenen stuk. Scheuren in het glas werden afgedaan als gebruikersfouten en nu ook weer schuift Sony de schuld in de schoenen van de gebruiker bij waterschade notabene een waterdicht toestel!
Hij hoort tot een meter diep gedurende 30 minuten waterdicht te zijn. En nu er bij mij een flesje water in mijn tas heeft gelekt wordt er door Sony beweert dat ik de klepjes niet goed gesloten heb terwijl ik dat wel had en notabene in een case heb gedaan waarbij de klepjes dicht moeten zijn anders past hij er niet in.
Kan ik hier nog wat in ondernemen?
Want nu ben ik een toestel van € 616,00 kwijt door mijn eigen schuld volgens Sony.
Ik heb hier op internet op gegoogled en er blijken veel meer klachten over te zijn.
Sony scheept de klanten af en stuurt ze met een kluitje in het riet!

Zijn er meer mensen met deze specifieke klachten en hoe Sony ze afscheept?

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Sony Xperia Z

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

cmrozema schreef:Geen waterdichte Sony xPeria Z2!

Ik heb sinds drie maanden een Sony Xperia Z2. Hij hoort waterdicht te zijn. Nadat een waterflesje in mijn tas is gaan lekken is er water in mijn toestel gekomen. De klepjes had ik goed gesloten en in een speciaal daarvoor aangeschafte case. Het toestel past er niet in als de klepjes niet dicht zijn.
Nadat The Phonehouse waar ik het toestels heb aangeschaft hem heeft opgestuurd naar Sony luid de conclusie van e-Repair (die het toestel heeft onderzocht) dat het toestel waterschade heeft (goh?) en dus niet meer hersteld kan worden. Dit door een gebruikersfout.
Wat dus inhoud dat het mijn eigen schuld is en ik geen garantie heb op het toestel.
Ik vind dit onbegrijpelijk! Het is dus mijn woord tegen die van Sony terwijl ik heel zuinig op mijn toestel ben geweest en speciaal een dock heb gekocht om hem op te laden om de klepjes niet te belasten.
Als ik het toestel terug wil hebben moet ik ook nog € 37 onderzoekskosten betalen.
Ik zit dus met een kapotte smartphone van nog geen drie maanden oud die meer dan € 600 heeft gekost en vervolgens ook nog waterdicht hoort te zijn.
Daar geeft Sony dus geen garantie op. Volgens hen heb ik het toestel dus verkeerd gebruikt.
Hoe kan ik bewijzen dat ik hem weldegelijk goed gebruikt heb?
Het is heel erg gemakkelijk van Sony om zo met klanten om te gaan en dan maar de schuld aan de gebruiker toe te wijzen.
Aangezien Tros Radar vorig jaar ook al veel meldingen van klachten van Sony heeft gehad en hieraan diverse uitzendingen heeft gewijd wil ik jullie vragen hier nog een uitzending aan te wijden.
Destijds ging het om de Sony xPeria Z en ging het glas van het display om onverklaarbare redenen stuk. Scheuren in het glas werden afgedaan als gebruikersfouten en nu ook weer schuift Sony de schuld in de schoenen van de gebruiker bij waterschade notabene een waterdicht toestel!
Hij hoort tot een meter diep gedurende 30 minuten waterdicht te zijn. En nu er bij mij een flesje water in mijn tas heeft gelekt wordt er door Sony beweert dat ik de klepjes niet goed gesloten heb terwijl ik dat wel had en notabene in een case heb gedaan waarbij de klepjes dicht moeten zijn anders past hij er niet in.
Kan ik hier nog wat in ondernemen?
Want nu ben ik een toestel van € 616,00 kwijt door mijn eigen schuld volgens Sony.
Ik heb hier op internet op gegoogled en er blijken veel meer klachten over te zijn.
Sony scheept de klanten af en stuurt ze met een kluitje in het riet!

Zijn er meer mensen met deze specifieke klachten en hoe Sony ze afscheept?

Zie het veelvuldig voorbij komen dat als een product 6 maanden of korter is aangeschaft de wetgever ervan uitgaat dat product reeds bij aanvang niet goed was en vervanging dient plaats te vinden.

Er zitten enige juristen hier welke dit goed weten.

Ik heb zelf een Z1 compact en onder water fotos genomen, zonder problemen

S6 met de afhandeling

cmrozema
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 sep 2014 12:16

Re: Sony Xperia Z

Ongelezen bericht door cmrozema »

Hallo,

Bedankt voor je reactie.
Heb je enig idee hoe ik dit verder af kan handelen eventueel met hulp van hier aanwezige juristen?
Alle hulp is welkom!

Met vriendelijke groet,
Caroline Rozema

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Sony Xperia Z

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

cmrozema schreef:Hallo,

Bedankt voor je reactie.
Heb je enig idee hoe ik dit verder af kan handelen eventueel met hulp van hier aanwezige juristen?
Alle hulp is welkom!

Met vriendelijke groet,
Caroline Rozema

Stuur pm naar Alfatrion.

Of doe zoals in de radar reclame.
Zet het filmpje van Antoinette op een foon en ga hiermee naar de winkel waar je hebt gekocht.

cmrozema
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 sep 2014 12:16

Re: Sony Xperia Z

Ongelezen bericht door cmrozema »

Hallo,

Bedankt voor je reactie.
Mag ik vragen wat een pm naar Alfatrion is?
Dat zegt mij helaas niks.
Ik heb al tegen The Phone House gezegd dat ik zaken met hun doe en het toestel bij hun gekocht heb en niet bij Sony dus dat zij voor een geschikte oplossing moeten komen.
Toch sturen ze het probleem door naar Sony.
Ik heb vandaag wel een brief naar The Phone House gestuurd (via een voorbeeldbrief van Consuwijzer) m.b.t. herstel of vervanging van een ondeugdelijk product binnen 6 maanden na aankoop.
Maar ik ben benieuwd of dat effect heeft. Als zij middels een lullig rapportje kunnen verwijzen naar een gebruikersfout (waterschade bij een waterdicht toestel!) heb ik dan enige poot om op te staan?
Ik heb de klepjes goed dicht gehad en ook nog in een case, maar dan is het hun woord tegen de mijne?
De app kan ik niet in de winkel laten zien omdat mijn Sony dus stuk is....
Nog enige andere ideeën?

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Sony Xperia Z

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

cmrozema schreef:Hallo,

Bedankt voor je reactie.
Mag ik vragen wat een pm naar Alfatrion is?
Dat zegt mij helaas niks.
Ik heb al tegen The Phone House gezegd dat ik zaken met hun doe en het toestel bij hun gekocht heb en niet bij Sony dus dat zij voor een geschikte oplossing moeten komen.
Toch sturen ze het probleem door naar Sony.
Ik heb vandaag wel een brief naar The Phone House gestuurd (via een voorbeeldbrief van Consuwijzer) m.b.t. herstel of vervanging van een ondeugdelijk product binnen 6 maanden na aankoop.
Maar ik ben benieuwd of dat effect heeft. Als zij middels een lullig rapportje kunnen verwijzen naar een gebruikersfout (waterschade bij een waterdicht toestel!) heb ik dan enige poot om op te staan?
Ik heb de klepjes goed dicht gehad en ook nog in een case, maar dan is het hun woord tegen de mijne?
De app kan ik niet in de winkel laten zien omdat mijn Sony dus stuk is....
Nog enige andere ideeën?

PM is Personal Message ook wel genoemd PB - Persoonlijk bericht.

Alfatrion is een lid net zoals jij en ik maar met juridische kennis. Klik op de link hieronder, dan zie je in blauw staan - zoek een lid - toets naam Alfatrion in en druk op PM versturen.

https://forum.www.trosradar.nl/ucp.php?i=166


Heb jij inzage in het rapport gekregen ? Ze kunnen wel zoveel zeggen en in een raport zetten. Jouw telefoon is waterdicht tot een bepaalde diepte en tijd en JUIST om waterschade te voorkomen als transpiratie, regen etc etc etc. Zout water kan die niet in als ik mij goed herinner.

Ik krijg een melding als ik een klepje hebt opengemaakt voor bv opladen via usb ipv magneetcontact dat klepje ook weer dichtmoet.

Snap dat je Sony stuk is, doelde op een bekende welke filmpje erop kan zetten en laten zien. Via tablet / laptop kan ook als je deze hebt.

hansylvia
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 okt 2014 08:50

Re: Sony Xperia Z

Ongelezen bericht door hansylvia »

Hallo, ook wij hebben een probleem met onze Sony Xperia Z2. Na een spat water is het toestel op zwart gegaan en heeft daarna geen beeld meer gegeven. Het toetsel is via internet gekocht bij TRENDY COMPUTERS in Sluis. Deze gaf aan dat we het toestel naar een reparateur Dr. Mobile (Dynafix Repair) moeste opsturen. Op 20 augustus is het toestel daar aangekomen. Op 21 augustus heeft Dynafix het toestel doorgestuurd naar Sony; het toestel is daar op 26 augustus 2014 aangekomen. Sony geeft aan het toestel niet te kunnen repareren en dat er geen toestellen (?) zijn om een nieuwe retour te sturen. Zij gaan daarom crediteren; het geld terugstorten. dat doen ze aan de "first buyer"; dus degene die het toestel bij Sony heeft gekocht; die moet crediteren naar de volgende, en zo zou uiteindelijk het geld bij mij terug moeten komen...

TRENDY COMPUTERS (mijn leverancier) wil het toestel wel omruilen, maar wil dan eerst het defecte toestel in handen krijgen. TRENDY COMPUTERS heeft niets gedaan om de voortgang van de reparatie te volgen en wentelt het hele verhaal op mij af. TRENDY COMPUTERS geeft aan een eventueel bedrag wat zij gecrediteerd krijgen aan mij te retourneren, maar dat is natuurlijk nooit mijn aankoopbedrag; de winstmarge van TRENDY COMPUTERS (en alle tussenhandel?) zit daar natuurlijk niet bij.

Omdat ik ver van TRENDY COMPUTERS (in Sluis) af woon, kan ik daar niet langsgaan om het filmpje van RADAR te laten zien. Ik denk dat dat ook niet veel nut heeft; dat weten ze best, want dat heb ik ze telefonisch en per mail al diverse keren aangegeven. TRENDY COMPUTERS doet gewoon niets en laat mij met het probleem zitten. Wat kan ik nu het best doen?

cmrozema
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 sep 2014 12:16

Re: Sony Xperia Z

Ongelezen bericht door cmrozema »

Hallo,

Wat een toestand. Altijd word je doorgestuurd naar Sony terwijl de verkopende partij, in uw geval Trendy Computers voor een oplossing moet zorgen.
Gewoon de aankoopprijs van het toestel aan u terugbetalen als blijkt dat er geen vervangende meer zijn en hij niet gerepareerd kan worden.
In mijn geval is The Phone House de verkopende partij, maar uiteindelijk moest ik zelf contact opnemen met Sony.
Mijn toestel ging op 5 september kapot door een lekkend waterflesje (hoezo waterdicht?) en nu op 18 oktober heb ik nog steeds geen vervangend toestel of mijn geld terug. Mijn Z2 is van Dynafix naar Teleplan Erepair gestuurd en ondanks een bijgeleverde brief van Sony waarin staat dat het defecte toestel geswapped moet worden, wacht men daar op ONDERDELEN???
Mijn advies is om een proefperiode bij de Consumentenbond te nemen en daar het verhaal uit te leggen.
Zij kunnen rechtstreeks contact opnemen met een contactpersoon bij Sony en zo hopelijk uw probleem oplossen.
De Consumentenbond is zeer geïnteresseerd in verhalen van klanten van Sony Xperias met waterschade en wil deze graag onderzoeken.
Degene die daar over gaan zijn Dhr. Kulche en mevrouw Irene Joris.
Neem maar contact op met deze mensen.

Veel succes!

Gesloten