LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Declaratiefraude in de zorg

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Declaratiefraude in de zorg

Ongelezen bericht door Radar »

Gesjoemel met declaraties door huisartsen, fysiotherapeuten en tandartsen: het komt vaker voor dan we denken. Oplettende consumenten hebben bij Radar tientallen meldingen gedaan van declaraties van zorg die ze nooit hebben afgenomen, maar die wel bij de verzekeraar zijn ingediend. Wat is hieraan te doen? Wat doen de zorgverzekeraars om deze fraude tegen te gaan?

Maandag 18 november in Radar, om 20:30 bij de TROS op Nederland 1

amfiber
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 jul 2013 17:00

Re: Declaratiefraude in de zorg

Ongelezen bericht door amfiber »

http://www.nu.nl/media/3626848/maandag- ... ijnen.html

Zenden jullie dan wel uit maandag a.s. ???????

ruudhil
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 nov 2013 18:03

Re: Declaratiefraude in de zorg

Ongelezen bericht door ruudhil »

ik kreeg een ziekenhuisrekening van PNO van 1600 euro en moest daarvan mn eigen risico betalen; Zat geen specificatie van het ziekenhuis bij. Kontakt met PNO gehad en kreeg als antwoord dat ze me geen kopie konden zenden. Moest ik zelf opvragen bij het ziekenhuis. Is dit normaal?

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Declaratiefraude in de zorg

Ongelezen bericht door eleven »


DICKMOL
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 nov 2013 20:46

Re: Declaratiefraude in de zorg

Ongelezen bericht door DICKMOL »

wat denkt u van zorgwinkels die andere prijzen voor particulier verkoop hanteren als voor verzekeraars
zelf ondervonden
(steunkousen op doktersadvies)

Grappa
Berichten: 45
Lid geworden op: 27 feb 2013 20:59

Re: Declaratiefraude in de zorg

Ongelezen bericht door Grappa »

De score van een paar dagen bij een zorgverzekeraar:

Implantaten van een ander merk dan gedeclareerd plaatsen. Veel goedkoper, patiënt niets vertellen en het verschil in je zak steken.

Vullingen declareren van 3 of 4 vlakken terwijl ze 1 vlak hebben. 6 patienten gezien allemaal bedonderd

Tandarts meldt andere tandarts die wortelkanaalbehandelingen declareert die nooit zijn gedaan

Tandarts meldt andere tandarts die het niet zo nauw neemt met kwaliteit en declaraties

Bij kinderen altijd moeilijke extracties (trekken tand of kies) declareren terwijl dit vrijwel altijd een technisch eenvoudige handeling betreft

Veel te veel sealen en fluorideren. Vandaag 1 die per patient tot 26 tanden en kiezem sealt. Het jaar ervoor en daarvoor ook bij dezelfde kinderen.

Mensen dit betaalt u allemaal samen!

Fleurtjuh666
Berichten: 632
Lid geworden op: 26 mar 2010 19:57
Locatie: Nijmegen

Re: Declaratiefraude in de zorg

Ongelezen bericht door Fleurtjuh666 »

Ach, sommige consumenten kunnen er zelf ook wat van.... "ik heb geen aanvullende verzekering voor een bril, maar mijn zoon/vrouw/vriendin wel, jullie kunnen mijn bril toch wel gewoon op zijn/haar naam zetten?" *zucht* :roll:

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Declaratiefraude in de zorg

Ongelezen bericht door eleven »

Grappa schreef:De score van een paar dagen bij een zorgverzekeraar:

Implantaten van een ander merk dan gedeclareerd plaatsen. Veel goedkoper, patiënt niets vertellen en het verschil in je zak steken.

Vullingen declareren van 3 of 4 vlakken terwijl ze 1 vlak hebben. 6 patienten gezien allemaal bedonderd

Tandarts meldt andere tandarts die wortelkanaalbehandelingen declareert die nooit zijn gedaan

Tandarts meldt andere tandarts die het niet zo nauw neemt met kwaliteit en declaraties

Bij kinderen altijd moeilijke extracties (trekken tand of kies) declareren terwijl dit vrijwel altijd een technisch eenvoudige handeling betreft

Veel te veel sealen en fluorideren. Vandaag 1 die per patient tot 26 tanden en kiezem sealt. Het jaar ervoor en daarvoor ook bij dezelfde kinderen.

Mensen dit betaalt u allemaal samen!
Ik had een tijdje geleden met een zorgverlener een discussie over dit soort fraude.

Iedere keer liep het er op uit, dat het aan de zorgverzekeraars ligt en wel toegegeven dat een paar zwarte schapen er tussen zitten.

Ik heb toen beweerd, dat het intussen een hele kudde is.
Klachten in de media en hier op dit forum spreken boekdelen.

Wordt tijd, dat de klachten eens serieus genomen worden en flinke boetes uitgedeeld werden.

Grappa
Berichten: 45
Lid geworden op: 27 feb 2013 20:59

Re: Declaratiefraude in de zorg

Ongelezen bericht door Grappa »

Het ligt aan verzekeraars?? Het moet niet gekker worden. Wie dient die declaraties in??

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Declaratiefraude in de zorg

Ongelezen bericht door vroem »

Grappa schreef:Het ligt aan verzekeraars?? Het moet niet gekker worden. Wie dient die declaraties in??
en wie betaalt (betaalde ) ze zonder morren jarenlang uit?

zitten 2 kanten aan Grappa, jij weet ook dat dat die facturen van die sealingen die het derde opvolgende jaar gedeclareerd worden de voorgaande keren wel gewoon uitbetaald zijn.
Zou heel simpel te verhelpen zijn geweest wanneer de patiënt de zorgnota onder ogen krijgt. Regelrecht declareren is heel makkelijk voor alle partijen, maar het betekent wel dat de rotte appels gefaciliteerd worden door de verzekeraars wanneer die een te zwak controlesysteem hanteert.

het doet mij deugd dat er collegae zijn die wel de rug recht houden, ik zie in je lijstje 2x melding door een collega.

Doe ik ook wel eens, helaas pakt bij mijn weten betreffende verzekeraar het niet op (niet waar jij werkt).

Overigens ben ik benieuwd of de gevallen die jij lang hebt zien komen tandartsen zijn (zou nu moeten zijn: waren) met een overeenkomst met jullie?
De gevallen die ik langs zie komen zonder uitzondering namelijk wel...

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Declaratiefraude in de zorg

Ongelezen bericht door eleven »

vroem schreef:
Grappa schreef:Het ligt aan verzekeraars?? Het moet niet gekker worden. Wie dient die declaraties in??
en wie betaalt (betaalde ) ze zonder morren jarenlang uit?



Potverdorie, dat geeft toch nog niet het recht te frauderen!

Dit is geen Kattep..s, maar gewoon crimineel.


zitten 2 kanten aan Grappa, jij weet ook dat dat die facturen van die sealingen die het derde opvolgende jaar gedeclareerd worden de voorgaande keren wel gewoon uitbetaald zijn.
Zou heel simpel te verhelpen zijn geweest wanneer de patiënt de zorgnota onder ogen krijgt. Regelrecht declareren is heel makkelijk voor alle partijen, maar het betekent wel dat de rotte appels gefaciliteerd worden door de verzekeraars wanneer die een te zwak controlesysteem hanteert.

het doet mij deugd dat er collegae zijn die wel de rug recht houden, ik zie in je lijstje 2x melding door een collega.

Oh ja, 2 meldingen geweldig .

Doe ik ook wel eens, helaas pakt bij mijn weten betreffende verzekeraar het niet op (niet waar jij werkt).


Gewoon gissen en de wederom proberen, de schuld bij iemand anders leggen.

Overigens ben ik benieuwd of de gevallen die jij lang hebt zien komen tandartsen zijn (zou nu moeten zijn: waren) met een overeenkomst met jullie?
De gevallen die ik langs zie komen zonder uitzondering namelijk wel...
Ik kijk niet vaak naar Radar, maar gisteren heb ik dan naar de uitzending gekeken.
Ik kan het zelf niet controleren, maar wat de econoom voor getallen van fraude op tafel brengt, wordt ik echt duizelig van.
Het is de sprake van honderden Miljoenen en dit kost de burger de verhogingen van premie.

Schandelijk is het enigste woord voor dit.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Declaratiefraude in de zorg

Ongelezen bericht door witte angora »

Grappa schreef:De score van een paar dagen bij een zorgverzekeraar:

Implantaten van een ander merk dan gedeclareerd plaatsen. Veel goedkoper, patiënt niets vertellen en het verschil in je zak steken.

Vullingen declareren van 3 of 4 vlakken terwijl ze 1 vlak hebben. 6 patienten gezien allemaal bedonderd

Tandarts meldt andere tandarts die wortelkanaalbehandelingen declareert die nooit zijn gedaan

Tandarts meldt andere tandarts die het niet zo nauw neemt met kwaliteit en declaraties

Bij kinderen altijd moeilijke extracties (trekken tand of kies) declareren terwijl dit vrijwel altijd een technisch eenvoudige handeling betreft

Veel te veel sealen en fluorideren. Vandaag 1 die per patient tot 26 tanden en kiezem sealt. Het jaar ervoor en daarvoor ook bij dezelfde kinderen.

Mensen dit betaalt u allemaal samen!
Grappa, je werkt bij een zorgverzekeraar? Ik dacht dat je tandarts was.

De oplossing is simpel: Gewoon een zwarte lijst maken van die gasten, en niet meer uitbetalen. Moet je eens kijken hoe snel die praktijken leeglopen. En hoe voorzichtig de rest wordt als de eerste paar op die zwarte lijst staan, en met de gevolgen worden geconfronteerd.

"Mensen dit betaalt u allemaal samen"; omdat de zorgverzekeraars er geen paal en perk aan stellen. Als consument, als eenling, kun je gewoon geen fluit doen, hooguit weglopen bij zo'n crimineel. Dat zet geen zoden aan de dijk. Juist de zorgverziekeraars hebben de macht om er wat aan te doen. Maar die leggen het probleem gewoon bij de klant neer, die geen idee heeft wat er wel of niet met zijn gebit gebeurt, en die geen flauw benul heeft wat er wel of niet op die nota staat, als hij die al onder ogen krijgt.

Ik zou zeggen, Grappa, wordt als zorgverzekeraar eens volwassen en neem je verantwoordelijkheid.
Laatst gewijzigd door witte angora op 19 nov 2013 09:29, 1 keer totaal gewijzigd.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Declaratiefraude in de zorg

Ongelezen bericht door vroem »

eleven schreef:
vroem schreef:
Grappa schreef:Het ligt aan verzekeraars?? Het moet niet gekker worden. Wie dient die declaraties in??
en wie betaalt (betaalde ) ze zonder morren jarenlang uit?



Potverdorie, dat geeft toch nog niet het recht te frauderen!

Dit is geen Kattep..s, maar gewoon crimineel.


zitten 2 kanten aan Grappa, jij weet ook dat dat die facturen van die sealingen die het derde opvolgende jaar gedeclareerd worden de voorgaande keren wel gewoon uitbetaald zijn.
Zou heel simpel te verhelpen zijn geweest wanneer de patiënt de zorgnota onder ogen krijgt. Regelrecht declareren is heel makkelijk voor alle partijen, maar het betekent wel dat de rotte appels gefaciliteerd worden door de verzekeraars wanneer die een te zwak controlesysteem hanteert.

het doet mij deugd dat er collegae zijn die wel de rug recht houden, ik zie in je lijstje 2x melding door een collega.

Oh ja, 2 meldingen geweldig .

Doe ik ook wel eens, helaas pakt bij mijn weten betreffende verzekeraar het niet op (niet waar jij werkt).


Gewoon gissen en de wederom proberen, de schuld bij iemand anders leggen.

Overigens ben ik benieuwd of de gevallen die jij lang hebt zien komen tandartsen zijn (zou nu moeten zijn: waren) met een overeenkomst met jullie?
De gevallen die ik langs zie komen zonder uitzondering namelijk wel...
Ik kijk niet vaak naar Radar, maar gisteren heb ik dan naar de uitzending gekeken.
Ik kan het zelf niet controleren, maar wat de econoom voor getallen van fraude op tafel brengt, wordt ik echt duizelig van.
Het is de sprake van honderden Miljoenen en dit kost de burger de verhogingen van premie.

Schandelijk is het enigste woord voor dit.
het begint idd met frauderen, en dat is niet goed te praten.
Alleen wordt elke rotte appel wel steeds rotter als de rotte plek niet weggesneden wordt. en wanneer zoals afgelopen jaren het geval was het doorrotten gepromoot wordt door het te faciliteren. Dat gebeurde door zonder controle ook vreemde declaraties maart gewoon te blijven vergoeden.

Grappa spreekt schande van wat hij in de statistieken en dossiers ziet gebeuren, maar ik vind dat maar al te makkelijk waar dit al jaren bij zorgverleners bekend is, die dat ook al jaren gemeld hebben (er zijn berichten van jaren geleden over dergelijke zaken oa door NMT geweest dat het aangepakt moet worden) maar degenen die het aan moeten pakken , de zorgverzekeraars , doen /deden er te weinig mee.
En de manier waarop het nu soms gebeurt zet iedere zorgverlener in het verdachtenbankje, oftewel wellicht misschien iets aan het doorschieten.

Daarnaast gebeuren de controles aan de hand van statistiek, en de manier waarop daarmee omgegaan wordt is niet transparant, en derhalve voor diegenen aan de andere kant van de tafel niet of lastig controleerbaar. Ook dat moet gewoon helder zijn.

Niets mis mee dat er iets aan gedaan wordt, maar het is wel rijkelijk laat..
en inderdaad de fraude waar het mee begint is 200% zeker verkeerd. geen discussie over. Leg mij dus niet in de mond dat ik het goed praat.
Het is niet de taak van de bonafide zorgverleners de malafide rotte appels aan te melden. De zorgverzekeraar moet zijn werk , zijn opdracht vanuit de overheid gewoon doen, en goed, en op een correcte manier.
Ook niets mis mee dat het naar buiten komt, maar niet op een zodanige manier dat complete beroepsgroepen op een generaliserend manier als fraudeur worden weggezet, waar het maar een klein percentage is wat het verkeerd doet.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Declaratiefraude in de zorg

Ongelezen bericht door vroem »

witte angora schreef:
Grappa schreef:De score van een paar dagen bij een zorgverzekeraar:

Implantaten van een ander merk dan gedeclareerd plaatsen. Veel goedkoper, patiënt niets vertellen en het verschil in je zak steken.

Vullingen declareren van 3 of 4 vlakken terwijl ze 1 vlak hebben. 6 patienten gezien allemaal bedonderd

Tandarts meldt andere tandarts die wortelkanaalbehandelingen declareert die nooit zijn gedaan

Tandarts meldt andere tandarts die het niet zo nauw neemt met kwaliteit en declaraties

Bij kinderen altijd moeilijke extracties (trekken tand of kies) declareren terwijl dit vrijwel altijd een technisch eenvoudige handeling betreft

Veel te veel sealen en fluorideren. Vandaag 1 die per patient tot 26 tanden en kiezem sealt. Het jaar ervoor en daarvoor ook bij dezelfde kinderen.

Mensen dit betaalt u allemaal samen!
Grappa, je werkt bij een zorgverzekeraar? Ik dacht dat je tandarts was.

De oplossing is simpel: Gewoon een zwarte lijst maken van die gasten, en niet meer uitbetalen. Moet je eens kijken hoe snel die praktijken leeglopen. En hoe voorzichtig de rest wordt als de eerste paar op die zwarte lijst staan, en met de gevolgen worden geconfronteerd.

"Mensen dit betaalt u allemaal samen"; omdat de zorgverzekeraars er geen paal en perk aan stellen. Als consument, als eenling, kun je gewoon geen fluit doen, hooguit weglopen bij zo'n crimineel. Dat zet geen zoden aan de dijk. Juist de zorgverziekeraars hebben de macht om er wat aan te doen. Maar die leggen het probleem gewoon bij de klant neer, die geen idee heeft wat er wel of niet met zijn gebit gebeurt.

Ik zou zeggen, Grappa, wordt als zorgverzekeraar eens volwassen en neem je verantwoordelijkheid.
er werken ook tandartsen bij zorgverzekeraars.
Niets mis mee, is ook nodig oa voor beoordeling machtigingsaanvragen, en idd controle op declaraties.

Inderdaad hen niet meer uitbetalen is een optie, maar voor werk wat zij doen mogen zij gewoon de rekening bij de patiënt neerleggen, dus dat lost niet echt iets op.
Wat wel een signaal kan zijn is, daar waar het tandartsen met een overeenkomst met de verzekeraar betreft, wat heel vaak juist het geval is, de overeenkomst poer direct beëindigen. En dat ook op de website vermelden bv. uiteraard alleen bij hard bewijs ervan.
Nu willen verzekeraars juist wel overeenkomsten, dus bewust die dingen beëindigen om welke reden dan ook geeft een slecht beeld richting NZA... zijn ze denk ik bang voor.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Declaratiefraude in de zorg

Ongelezen bericht door witte angora »

Inderdaad hen niet meer uitbetalen is een optie, maar voor werk wat zij doen mogen zij gewoon de rekening bij de patiënt neerleggen, dus dat lost niet echt iets op.
Tenzij de patiënt die rekening niet meer kan declareren omdat die tandarts op de zwarte lijst staat. Dan is die patiënt zó vertrokken, wedden? :wink:

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Declaratiefraude in de zorg

Ongelezen bericht door vroem »

op zwarte lijst kan alleen als hij zijn beroep niet meer mag uitoefenen, dus BIG registratie net meer geldig. En voor alles is een oplossing, dan gaan we er gewoon omheen, declaratie via andere tandarts , via verlengde arm.
nee dat werkt niet, als het juridisch al toelaatbaar zou zijn. correcte declaraties mogen niet geweigerd worden bij mijn weten.

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Declaratiefraude in de zorg

Ongelezen bericht door eleven »

De zorgverzekeraar moet zijn werk , zijn opdracht vanuit de overheid gewoon doen, en goed, en op een correcte manier.
Kijk, dit soort uitspraken storen mij ontzettend.

De zorgverzekeraar heeft de opdracht, om betalingen te verrichten, welke de zorgverlener indient, voor de werkzaamheden die hij/zij bij de patiënt heeft uitgevoerd.
Dit is het hoofddoel van een verzekeraar, als prioriteit.

Maar niet het steeds controleren van facturen op fraude, dan schiet de bedoeling aan het doel voorbij.

Een paar rotte appels?

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Declaratiefraude in de zorg

Ongelezen bericht door Chocomelk »

vroem schreef:Het is niet de taak van de bonafide zorgverleners de malafide rotte appels aan te melden. De zorgverzekeraar moet zijn werk , zijn opdracht vanuit de overheid gewoon doen, en goed, en op een correcte manier.
Ook niets mis mee dat het naar buiten komt, maar niet op een zodanige manier dat complete beroepsgroepen op een generaliserend manier als fraudeur worden weggezet, waar het maar een klein percentage is wat het verkeerd doet.
De zorgverleners die de boel oplichten die MOETEN aangepakt worden !
En daar zou inderdaad een lijst voor moeten komen die alle mensen kunnen inzien
zodat je daar dus NIET heen moet gaan.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Declaratiefraude in de zorg

Ongelezen bericht door Chocomelk »

vroem schreef:op zwarte lijst kan alleen als hij zijn beroep niet meer mag uitoefenen, dus BIG registratie net meer geldig. En voor alles is een oplossing, dan gaan we er gewoon omheen, declaratie via andere tandarts , via verlengde arm.
nee dat werkt niet, als het juridisch al toelaatbaar zou zijn. correcte declaraties mogen niet geweigerd worden bij mijn weten.
Hoe kan een klant/patient weten of het een correcte declaratie is ?
Men weet niet of er bijvoorbeeld maar een 2 vlaks vulling is gedaan en tandarts een
3 vlaks vulling declareerd.
Het is een kwestie van vertrouwen en daarom moeten alle zorgverleners die de mensen
opgelicht hebben en de zorgverzekering hebben opgelicht op een openbare lijst komen
te staan.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Declaratiefraude in de zorg

Ongelezen bericht door vroem »

Maar niet het steeds controleren van facturen op fraude, dan schiet de bedoeling aan het doel voorbij.
dit is wel juist 1 van de opdrachten die de overheid aan de zorgverzekeraars heeft gegeven, en de NZA moet daarop toezien (die dus ook een forse steek heeft laten vallen op dit punt).

Ik vind het prima dat iemand niet weet en niet de moeite neemt dingen te controleren , maar als men het niet weet, vorm dan ook geen mening.

Gesloten