LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Provisieverbod

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Gesloten
Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Provisieverbod

Ongelezen bericht door Radar »

Sinds vorig jaar is provisie verboden. De kosten voor het afsluiten van een (financieel) product moeten voor de consument duidelijk zijn. Ook mogen de kosten niet meer verstopt zitten in een product.

Sommige verzekeraars weten de regels echter handig te omzeilen: de verboden provisie lijkt terug in verzekeringsland.

Maandag 31 maart in Radar, om 20:30 bij de TROS op Nederland 1

arthur2000

Re: Provisieverbod

Ongelezen bericht door arthur2000 »

Dat zat er wel in.
De wetgever kan deze handige jongens nooit te slim af zijn :?
Oftewel: ''it's impossible for a turtle to outsmart the fox''.

Pieter VDL
Berichten: 78
Lid geworden op: 12 nov 2007 09:26

Re: Provisieverbod

Ongelezen bericht door Pieter VDL »

Aan het aantal reacties te zien leeft deze "misstand" niet echt en waarom zou het ook. De vergoeding van de uitvoerder gaat niet ten kosten van de opbouw (in dat geval zou er namelijk spraken zijn van uitstelfinanciering en dat is pas echt een doodzonde). Uiteraard zit de vergoeding wel in het tarief versleuteld en is het niet transparant. Maar zoals een Chinees gezegde luidt "in te helder water zwemt geen vis".

digi66
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 mei 2014 11:49

Re: Provisieverbod

Ongelezen bericht door digi66 »

Bij De Hypotheekshop was men niet duidelijk over het hun ' bijsluiter' .
Ik heb een oriënterend gesprek (gratis) gehad en daarna is er wat email en telefoonverkeer geweest. Kennelijk was dit voor hen aanleiding genoeg om 8 uren à 131 euro te declareren. Ze hebben voor mij een hypotheekofferte uitgebracht die ik alleen nog moest ondertekenen. Op het laatst heb ik toch besloten naar een andere aanbieder over te stappen. Dit mag dus niet van de Hypotheekshop.
Ik heb niets getekend en ben ook niet van plan iets te betalen.

16again
Berichten: 16105
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Provisieverbod

Ongelezen bericht door 16again »

digi66,

Die emails gaan je niet helpen in deze.
Hypotheekshop kan stellen dat tijdens intake gesprek mondeling overeengekomen is om voor je aan de slag te gaan. Ik ken inhoud emails niet, maar als je daarin voor hypotheek advies benodigde gegevens verstrekt , dan sta je niet sterk.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Provisieverbod

Ongelezen bericht door kweenie »

digi66 schreef:Bij De Hypotheekshop was men niet duidelijk over het hun ' bijsluiter' .
Ik heb een oriënterend gesprek (gratis) gehad en daarna is er wat email en telefoonverkeer geweest. Kennelijk was dit voor hen aanleiding genoeg om 8 uren à 131 euro te declareren. Ze hebben voor mij een hypotheekofferte uitgebracht die ik alleen nog moest ondertekenen. Op het laatst heb ik toch besloten naar een andere aanbieder over te stappen. Dit mag dus niet van de Hypotheekshop.
Ik heb niets getekend en ben ook niet van plan iets te betalen.
Natuurlijk mag je best naar een andere aanbieder gaan. Maar je zult sowieso wel moeten betalen voor het werk dat ze voor je hebben gedaan, of je nu tekent of niet.

Ze zullen niet 'zomaar' een offerte voor je maken als dat niet afgesproken is. Dus waarschijnlijk zul je in de mailtjes impliciet of expliciet hebben afgesproken dat ze werk voor je uitvoeren en dat daar een prijskaartje aan hangt.

bianc22
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 aug 2005 09:45

Re: Provisieverbod

Ongelezen bericht door bianc22 »

ik kreeg nu weer een brief van asr over mijn weardye verzekeringen van mijn hypotheek,dat ik kan kiezen om naar andere fondsen over te stappen,met dien verstande dat mijn garantie van de oude fondsen dan komt te vervallen,ik begrijp er allemaal niets meer van,wat ik nu doen ik weet het niet mer allemaal ,snap zo en zo niets van al die fondsen ze blijven van naam veranderen en van fondsen en de consumewnt moet dit allemaal maar snappen nu wij niet hoor

Gesloten