LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Je pensioen als ‘toetje’: wat komt er straks uit de vriezer?

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Je pensioen als ‘toetje’: wat komt er straks uit de vriezer?

Ongelezen bericht door Radar »

Er komen strengere rekenregels voor onze aanvullende pensioenen. Radar laat berekenen wat deze voorgestelde regels betekenen voor de pensioenen van drie leeftijdsgroepen. Kunnen de mensen die nu met pensioen zijn nog rekenen op iets extra's de komende jaren? En hoe zit dat voor iemand van 30 of van 50? Welke generatie profiteert van deze strengere regels, of trekken we allemaal aan het kortste eind? In euro's van nu zetten we de gemiddelde uitkeringen en de betaalde premies op een rij. En wat kost het nou eigenlijk om in een solidair systeem te sparen voor later?

Maandag 29 september in Radar, 20:30, NPO 1

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Je pensioen als ‘toetje’: wat komt er straks uit de vriezer?

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Ik vrees dat over 15 jaar ik helemaal NIKS krijg... Ik ben 55, moet officieel tot 67 maar daar geloof ik ook niks van.
Ik heb tegen die tijd 48 jaar pensioen opgebouwd (53 jaar werken). Ik voorspel dat voor mensen zoals ik dan de keuze gaat gelden: of je krijgt AOW, of je krijgt je pensioen. Maar niet allebei. Tegen die tijd zal men wel een wet hebben gemaakt die bepaald dat elke niet-werkende Nederlander (niet de uitkeringstrekkers maar de pensionado's) op het bestaansminimum moet zitten en dat alles wat je daarboven eventueel zou hebben, afgeroomd wordt.
Ik houd al jaren een overzicht bij van mijn te verwachten pensioen en ik zie het alleen maar teruglopen. Ik moet officieel al 2 jaar langer werken en dan scheelt het al 16 euro per maand. Wat is 16 euro per maand? Niet veel, maar daar gaat het niet om. Twéé jaar langer werken - waarschijnlijk nog veel meer - en toch veel minder krijgen.
De regering vergeet voor het gemak dat pensioen uitgesteld loon is. En daar kan ik knap kwaad om worden.

Ik heb ook medelijden met de generatie achter mij. Maar ik vind toch niet dat ik dan solidair moet zijn en heel veel moet inleveren zodat zij ook nog pensioen krijgen. De generatie boven mij heeft dat ook niet hoeven doen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Je pensioen als ‘toetje’: wat komt er straks uit de vriezer?

Ongelezen bericht door kweenie »

Of je werkelijk minder krijgt, hangt ook af van hoe lang je pensioen krijgt. Gemiddeld worden mensen een stuk ouder dan vroeger, dus ook als je pas twee jaar later begint en 16 euro minder krijgt, is er nog grote kans dat je gemiddeld meer krijgt dan iemand die nu al met pensioen is. Of iemand die 20 jaar geleden met pensioen is gegaan.

Josephien12
Berichten: 715
Lid geworden op: 01 sep 2010 18:39

Re: Je pensioen als ‘toetje’: wat komt er straks uit de vriezer?

Ongelezen bericht door Josephien12 »

kweenie schreef:Of je werkelijk minder krijgt, hangt ook af van hoe lang je pensioen krijgt. Gemiddeld worden mensen een stuk ouder dan vroeger, dus ook als je pas twee jaar later begint en 16 euro minder krijgt, is er nog grote kans dat je gemiddeld meer krijgt dan iemand die nu al met pensioen is. Of iemand die 20 jaar geleden met pensioen is gegaan.
Dat noem ik nou een dooddoener. Wat heb je eraan als je weet dat je gemiddeld tegenwoordig langer leeft. Mijn opa is 82 geworden, mijn vader is met 54 gestorven en mijn partner met 51. Lekker belangrijk dat we gemiddeld allemaal langer leven. Ik zie het niet en wil het niet accepteren als reden dat er nog verder op het pensioen gekort wordt.

Josephien12
Berichten: 715
Lid geworden op: 01 sep 2010 18:39

Re: Je pensioen als ‘toetje’: wat komt er straks uit de vriezer?

Ongelezen bericht door Josephien12 »

Ik heb mijn hele leven voor andermans aow mogen betalen, ik heb ook tot een jaar of wat VUT premie en andere premies vervroegde uittredingsregeling betaald en ik betaal daar zelfs nu nog steeds aan voor andere mensen (solidariteitsheffing) en heb altijd betaald voor mijn pensioen.

Wat gaat er gebeuren, de aow wordt zoals pechtholt het altijd zo graag zegt gemoderniseerd(=afgebroken). Heel mijn leven betaald jammer maar helaas.

VUTenz premie: ik gewoon een melkkoe. Een klein deel heb ik teruggekregen, de rest is voor de vorige generatie.

Pensioen moeten we maar zien wat er van over blijft. Het is inderdaad gewoon uitgesteld loon, maar onze overheid zal het wel niet kunnen laten om weer een greep in de ruif te gaan doen. Tja, de verbouwing van het koninklijk huis kost tenslotte ook wat.

Maar bedankt voor de statistieken

Tijd dat we zelf ons pensioenpotje gaan beheren.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Je pensioen als ‘toetje’: wat komt er straks uit de vriezer?

Ongelezen bericht door kweenie »

Met de pensioenfondsen heeft de overheid niet direct te maken. De fondsen zijn onafhankelijke stichtingen.

Prima als je zelf je pensioengeld zou willen beheren. Maar dan zou je later ook rekening moeten gaan houden met de hogere waarschijnlijkheid dat je langer blijft leven. En dus ook moeten kiezen tussen later beginnen met je pot aanspreken of er jaarlijks minder uit halen. De zelfde keuzes waar de fondsen nu voor staan.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Je pensioen als ‘toetje’: wat komt er straks uit de vriezer?

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Josephien12 schreef:Ik heb mijn hele leven voor andermans aow mogen betalen, ik heb ook tot een jaar of wat VUT premie en andere premies vervroegde uittredingsregeling betaald en ik betaal daar zelfs nu nog steeds aan voor andere mensen (solidariteitsheffing) en heb altijd betaald voor mijn pensioen.

Wat gaat er gebeuren, de aow wordt zoals pechtholt het altijd zo graag zegt gemoderniseerd(=afgebroken). Heel mijn leven betaald jammer maar helaas.

VUTenz premie: ik gewoon een melkkoe. Een klein deel heb ik teruggekregen, de rest is voor de vorige generatie.

Pensioen moeten we maar zien wat er van over blijft. Het is inderdaad gewoon uitgesteld loon, maar onze overheid zal het wel niet kunnen laten om weer een greep in de ruif te gaan doen. Tja, de verbouwing van het koninklijk huis kost tenslotte ook wat.

Maar bedankt voor de statistieken

Tijd dat we zelf ons pensioenpotje gaan beheren.
Niemand houdt je tegen om zelf je pensioen te regelen.

En voor wat betreft betalen voor andermans AOW: dat is nu eenmaal het systeem: werkenden betalen de AOW voor gepensioneerden. Dat heet solidariteit.
Laatst gewijzigd door Radar op 03 okt 2014 15:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: irrelevant

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Je pensioen als ‘toetje’: wat komt er straks uit de vriezer?

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Ik begrijp de frustratie van Josephien wel. Ik betaal ook al jarenlang VUT-premie terwijl het voor mijn generatie is afgeschaft. En met 'gemiddeld langer leven' doe ik ook niks. Daarom voorzie ik - ik heb er zelfs een draadje over gemaakt - dat iedereen die na 1955 is geboren helemaal niet meer met pensioen mag. Op wonderbaarlijke wijze worden ook degenen van zeg tussen 1955 en 1965 ineens allemaal gemiddeld 20 jaar ouder.
Ik zal je zeggen, ik voorzie dat er straks heel veel mensen gewoon doodgaan op hun werk. Lekker voor de collega's.

czarczar
Berichten: 697
Lid geworden op: 25 sep 2011 19:05

Re: Je pensioen als ‘toetje’: wat komt er straks uit de vriezer?

Ongelezen bericht door czarczar »

MichielFRL schreef:Persoonlijke ervaringen kunnen anders zijn, de statistieken liegen anders niet.
Zo is dat. Zo leren diezelfde statistieken dat mensen met een lager inkomen gemiddeld korter leven. Betekent dat dan ook dat die mensen minder persioenpremie hoeven te betalen? Diezelfde statistieken vertellen ons dat rokers gemiddeld ruim 10 jaar eerder dood gaan, betekent dat dat rokers minder pensioenpremie hoeven te betalen? Statistisch weten we ook dat vrouwen langer leven, dus hogere pensioenpremies voor vrouwen? Zo kunnen we met statistieken nog wel even door gaan.
Statistieken liegen niet, maar de mensen die ze als argument gebruiken des te meer.

Josephien12
Berichten: 715
Lid geworden op: 01 sep 2010 18:39

Re: Je pensioen als ‘toetje’: wat komt er straks uit de vriezer?

Ongelezen bericht door Josephien12 »

GJvdZ schreef:
Josephien12 schreef:Ik heb mijn hele leven voor andermans aow mogen betalen, ik heb ook tot een jaar of wat VUT premie en andere premies vervroegde uittredingsregeling betaald en ik betaal daar zelfs nu nog steeds aan voor andere mensen (solidariteitsheffing) en heb altijd betaald voor mijn pensioen.

Wat gaat er gebeuren, de aow wordt zoals pechtholt het altijd zo graag zegt gemoderniseerd(=afgebroken). Heel mijn leven betaald jammer maar helaas.

VUTenz premie: ik gewoon een melkkoe. Een klein deel heb ik teruggekregen, de rest is voor de vorige generatie.

Pensioen moeten we maar zien wat er van over blijft. Het is inderdaad gewoon uitgesteld loon, maar onze overheid zal het wel niet kunnen laten om weer een greep in de ruif te gaan doen. Tja, de verbouwing van het koninklijk huis kost tenslotte ook wat.

Maar bedankt voor de statistieken

Tijd dat we zelf ons pensioenpotje gaan beheren.
Niemand houdt je tegen om zelf je pensioen te regelen.

En voor wat betreft betalen voor andermans AOW: dat is nu eenmaal het systeem: werkenden betalen de AOW voor gepensioneerden. Dat heet solidariteit, maar kennelijk is dat voor jou te veel gevraagd.
Wat een nare vervelende opmerking,nergens op gebaseerd en puur op de mens spelen. Bericht gemeld.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Je pensioen als ‘toetje’: wat komt er straks uit de vriezer?

Ongelezen bericht door kweenie »

Bedoelde je je eigen off topic opmerking over het Koninklijk huis?

czarczar
Berichten: 697
Lid geworden op: 25 sep 2011 19:05

Re: Je pensioen als ‘toetje’: wat komt er straks uit de vriezer?

Ongelezen bericht door czarczar »

De AOW is een omslagsysteem, alleen hebben politici nagelaten in goede economische tijden de omslag te maken. Je kon natuurlijk al jarenlang zien aankomen dat het aantal ouderen groter zou worden en het aantal werkenden kleiner.
Ik kan de gevolgen moeilijk overzien, zeker met het huidige EU-beleid. Betalen wij straks als Nederlanders niet gewoon AOW of de pensioenen van de Fransen?
Laatst gewijzigd door Radar op 03 okt 2014 15:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Deel bericht verwijderd. Reden: reactie op verwijderde quote

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Je pensioen als ‘toetje’: wat komt er straks uit de vriezer?

Ongelezen bericht door kweenie »

Eens dat de aanpassing van de aow veel te laat is ingezet.

Over je eerste opmerkingen,
Ja, de premie in sectoren met veel lager opgeleiden is lager dan de premie in sectoren met veel hoger opgeleiden.
Nee, premies zijn onafhankelijk van het individuele gedrag.
Nee, onderscheid op grond van geslacht is verboden, ook als het onderscheid gefundeerd kan worden. Wel is, net als bij opleidingsniveau, ceteris parabus, de premie in sectoren met veel vrouwen hoger.

czarczar
Berichten: 697
Lid geworden op: 25 sep 2011 19:05

Re: Je pensioen als ‘toetje’: wat komt er straks uit de vriezer?

Ongelezen bericht door czarczar »

kweenie schreef:Over je eerste opmerkingen,
(beetje lullige quote, maar ik wil niet alles quoten, dus voor andere lezers zie boven)
Conclusie: statistische gegevens spelen wel een rol, maar worden maar beperkt gebruikt.
Ja, daar kan ik mee leven in die zin dat ik het er feitelijk ook nog mee eens ben. Ik voorzie echter een steeds verdere opsplitsing op basis van die statistische gegevens. Moet je de autoverzekeringen in Duitsland voor de gein eens bekijken. Daar gaan we naartoe met z'n allen en dat vind ik ongewenst.

czarczar
Berichten: 697
Lid geworden op: 25 sep 2011 19:05

Re: Je pensioen als ‘toetje’: wat komt er straks uit de vriezer?

Ongelezen bericht door czarczar »

Miepje1 schreef:Ik begrijp de frustratie van Josephien wel. Ik betaal ook al jarenlang VUT-premie terwijl het voor mijn generatie is afgeschaft.
Is dat dan niet allang afgekocht of in je pensioen gestort?
Bij afschaffing van de VUT is het bij mij gewoon afgekocht en kon ik kiezen het zelf BRUTO in een pensioen te storten, in de levensloopregeling of het uitgekeerd te krijgen. Kijk dat eens na, ik kan me niet voorstellen dat dat geld gewoon is verdampt. Ik heb het destijds in de levensloop laten storten. Was toch 6500 euro Bruto.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Je pensioen als ‘toetje’: wat komt er straks uit de vriezer?

Ongelezen bericht door kweenie »

Ingewikkeld verhaal. Vroeger kon je naast je gewone pensioen vaak opbouwen voor prepensioen vanaf bv 62 jaar en had je daarnaast vaak mogelijkheden voor vervroegd uittreden (vut), wat door de dan werkenden werd betaald. Tot ongeveer 2006 is dat langzaam maar zeker afgebouwd. De vut leeftijden schoven al wat op en sinds 2006 is de vut in principe helemaal afgeschaft. Dat wil zeggen dat er als overgang voor wie voor 1950 was geboren nog een afbouwende vut bestond.

Daarnaast is er voor de mensen van na 1950 vaak een overgangsregeling, een stuk extra pensioen dat je krijgt als je nog 15 jaar in de regeling blijft. En de opbouwpercentages zijn hoger geworden en de franchise lager. Het stuk opgebouwd prepensioen is daarbij vaak omgezet naar een extra stukje ouderdomspensioen.

De regelingen zijn dus flink uitgekleed, maar op een aantal punten ook verbeterd. Vervelend is dat je vaak wel de negatieve punten ziet, zoals dat je voor de huidige vut-ers moet betalen, maar dat niet meer zo zichtbaar is dat de gewone pensioenopbouw vaak ook een stuk hoger is.

1976daantje
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 sep 2014 20:51

Re: Je pensioen als ‘toetje’: wat komt er straks uit de vriezer?

Ongelezen bericht door 1976daantje »

Het huidige pensioenstelsel is niet houdbaar en ondemocratisch. Ik betaal een fors deel van mijn salaris aan ABP maar heb hier niets over te zeggen omdat ik geen lid ben van een vakbond. Daarnaast maakt de regering het mensen steeds moeilijker om zelf te sparen voor later. Er wordt nog steeds van uitgegaan dat een mooi rendement wordt gehaald op spaargeld en de belastingvrije drempel is laag. Op deze manier wordt de basis gelegd voor armoede in de toekomst. Niet echt duurzaam zou ik zeggen.
De huidige ouderen zijn dus niet zo slecht af, de ouderen in de toekomst zullen het pas zwaar krijgen.
Het roer moet dus echt om. Als we verwachten dat jongeren solidair blijven, hoort daar inspraak tegenover te staan en zal er veel moeten veranderen!

Gerard1948
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 sep 2014 21:26

Re: Je pensioen als ‘toetje’: wat komt er straks uit de vriezer?

Ongelezen bericht door Gerard1948 »

Ik mis de actuele informatie over het feit dat de komende generaties eerder dood gaan en eerder ziek worden. In de VS is dit al officieel medegedeeld, de levensverwachting is daar al naar beneden bijgesteld.
60% van onze ziektes en aandoeningen zijn leefstijl gerelateerd. Voeding (wij eten ongezond en komen daardoor voedingsmiddelen tekort...wij zijn ondervoed), stress, roken, alcohol, langdurige fysieke inspanning en zonlicht zijn factoren die deze versnelde veroudering veroorzaken. En dit kunnen we voorkomen en ons tegen beschermen. Wij kunnen een bijna 100% immuniteit bereiken tegen leefstijl gerelateerde ziektes en aandoeningen.
Pensioenfondsen, zorgverzekeraars, overheden baseren hun beleidsplannen op verouderde gegevens.
Tot zover mijn bijdrage.

czarczar
Berichten: 697
Lid geworden op: 25 sep 2011 19:05

Re: Je pensioen als ‘toetje’: wat komt er straks uit de vriezer?

Ongelezen bericht door czarczar »

Gerard1948 schreef:Ik mis de actuele informatie over het feit dat de komende generaties eerder dood gaan en eerder ziek worden.
Je draait de zaken om. De levensverwachting van elk meisje dat nu wordt geboren is 100 jaar, van elke jongen die nu wordt geboren 97 jaar. Juist omdat die leefstyle wordt beïnvloed. Roken wordt zwaar ontmoedigd (40 jaar geleden nog volop gepromoot), drank wordt ontmoedigd (niet onder de 18) etc. en de gezondheidszorg is enorm verbeterd. Niet dat we er gelukkiger op worden, maar gemiddeld gezien wel veel ouder, zeker over 80-100 jaar gerekend vanaf nu.
Gelukkig ben ik er dan niet meer om dat mee te maken. Jullie kinderen zullen me een rotzorg zijn :-)

Michelvo
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 sep 2014 22:44

Re: Je pensioen als ‘toetje’: wat komt er straks uit de vriezer?

Ongelezen bericht door Michelvo »

Wat ik bij het onderwerp/onderzoek mis is dat de huidige pensionadas hun eindloon als start pensioenuitkering krijgen en de rest een middelloon als start pensioenuitkering. Dit geeft volgens mij een heel ander beeld!

Gesloten