LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Varkensvlees te goedkoop?

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Varkensvlees te goedkoop?

Ongelezen bericht door tenormin »

F.van Holten schreef:En wie het er niet mee eens is, mag vrijwillig € 10,= betalen, iedereen tevreden. :roll:
Leuke opmerking. Zo betaal ik graag wat meer voor...echte kabeljauw en niet voor koolvis, wijting en dat andere spul wat je in de diepvries kan kopen, ben de naam vergeten van het gekweekte visje...

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Varkensvlees te goedkoop?

Ongelezen bericht door eleven »

Het topic gaat over varkensvlees. :shock:

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Varkensvlees te goedkoop?

Ongelezen bericht door moederslink »

Waar het om gaat en wat Radar bedoelt met dit topic is natuurlijk de prijs, en idd tenormin, je moet het in brede zin zien, eens, gewoon aandacht voor dierenwelzijn in het algemeen.
Als er vraag is zal er toevoer zijn. Ik las vd week ergens dat maar weinig mensen de etiketten lezen vh vlees en van bv andere produkten, nou ik zal je zeggen , doe het maar eens, serieus en neem de tijd en google daarna... je wilt echt wel een ander stukje vlees!
Dat de smalle beurs blij is met dit varkensvlees en de plofkip, snap ik , maar je eet geen vlees/ kip het is echt vreselijke rotzooi.
Mensen willen een " stukje vlees " bij de piepers kanen, dat " hoort erbij en zijn ze gewend " maar het is geen vlees, het is echt troep.
Ik ben , nog, geen vegetariër , maar eet 3-4 x pw VLEES , echt eerlijk vlees.
Dan maar bezuinigen op wat andere dingen.... :x
En dat Wakker Dier misstanden in de bio-industrie aankaart , vind ik toe te juichen.
Juist door oa hen ook, komt er meer aandacht voor, alleen maar goed toch?
Vroeger jaagde de mens en had je echt vlees , zelf gejaagd en bereid. Eerlijk stuk vlees. :D

Maar iedereen moet zelf bepalen, kiezen en eten wat ie wil, ook al ( vr)eet je voornamelijk troep.

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Varkensvlees te goedkoop?

Ongelezen bericht door eleven »

Radar schreef:Varkensvlees is regelmatig in de aanbieding. Prijzen van 5 euro per kilo zijn inmiddels geen uitzondering meer. Om zulk goedkoop vlees te kunnen leveren, moeten varkensboeren zeer efficiënt produceren. Kan dat wel? En wat betekent dit voor het welzijn van het varken? Maandag in Radar onderzoeken wij of varkensvlees te goedkoop wordt geproduceerd, en welke rol de supermarkt hierin speelt.

Maandag 16 februari in Radar, om 20:30 bij AVROTROS op NPO 1

Misschien lezen jullienog een keer de vraagstelling.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Varkensvlees te goedkoop?

Ongelezen bericht door GJvdZ »

F.van Holten schreef:Voorbij wordt gegaan aan het feit dat de boer en de consument hier weinig aan kunnen veranderen, de tussenhandel (grootgrutters) bepalen de inkoop/verkoop prijs.
Waarom gaan boeren dan niet eens een keer samenwerken om een relevante partner voor de tussenhandel te worden. Alle boeren bij elkaar zijn groot genoeg om stevig te onderhandelen. Sterker nog, ze zouden zelf een winkelketen kunnen opzetten waar ze gezamenlijk hun producten verkopen.

swaen
Berichten: 41
Lid geworden op: 30 aug 2014 23:25

Re: Varkensvlees te goedkoop?

Ongelezen bericht door swaen »

GJvdZ schreef:
F.van Holten schreef:Voorbij wordt gegaan aan het feit dat de boer en de consument hier weinig aan kunnen veranderen, de tussenhandel (grootgrutters) bepalen de inkoop/verkoop prijs.
Waarom gaan boeren dan niet eens een keer samenwerken om een relevante partner voor de tussenhandel te worden. Alle boeren bij elkaar zijn groot genoeg om stevig te onderhandelen. Sterker nog, ze zouden zelf een winkelketen kunnen opzetten waar ze gezamenlijk hun producten verkopen.
http://melkveehouders.nieuwsgrazer.nl/topic/29067/

Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Varkensvlees te goedkoop?

Ongelezen bericht door Radar »

Diverse off-topicberichten verwijderd. Gelieve on-topic te blijven.

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Varkensvlees te goedkoop?

Ongelezen bericht door Har06 »

moederslink schreef:Waar het om gaat en wat Radar bedoelt met dit topic is natuurlijk de prijs, en idd tenormin, je moet het in brede zin zien, eens, gewoon aandacht voor dierenwelzijn in het algemeen.
Als er vraag is zal er toevoer zijn. Ik las vd week ergens dat maar weinig mensen de etiketten lezen vh vlees en van bv andere produkten, nou ik zal je zeggen , doe het maar eens, serieus en neem de tijd en google daarna... je wilt echt wel een ander stukje vlees!
Dat de smalle beurs blij is met dit varkensvlees en de plofkip, snap ik , maar je eet geen vlees/ kip het is echt vreselijke rotzooi.
Mensen willen een " stukje vlees " bij de piepers kanen, dat " hoort erbij en zijn ze gewend " maar het is geen vlees, het is echt troep.
Ik ben , nog, geen vegetariër , maar eet 3-4 x pw VLEES , echt eerlijk vlees.
Dan maar bezuinigen op wat andere dingen.... :x
En dat Wakker Dier misstanden in de bio-industrie aankaart , vind ik toe te juichen.
Juist door oa hen ook, komt er meer aandacht voor, alleen maar goed toch?

Vroeger jaagde de mens en had je echt vlees , zelf gejaagd en bereid. Eerlijk stuk vlees. :D

Maar iedereen moet zelf bepalen, kiezen en eten wat ie wil, ook al ( vr)eet je voornamelijk troep.
Ik vrees dat ts niet weet wat bio industrie is, WD jaagt achter hard werkende vlees- kippen boeren aan, die zijn een gemakkelijk slachtoffer van WD met hun aanhang :(, laat ons de uitzending van as maandag maar een bekijken hoe objectief eea gebracht wordt

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Varkensvlees te goedkoop?

Ongelezen bericht door sjohie »

F.van Holten schreef:Voorbij wordt gegaan aan het feit dat de boer en de consument hier weinig aan kunnen veranderen, de tussenhandel (grootgrutters) bepalen de inkoop/verkoop prijs.
Moet je es kijken hoe snel ze aan de vergadertafel komen als de branche besluit 1 week geen vlees te leveren, en de koelvakken in de supermarkten angstvallig leeg zijn. :wink:

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Varkensvlees te goedkoop?

Ongelezen bericht door sjohie »

GJvdZ schreef:
F.van Holten schreef:Voorbij wordt gegaan aan het feit dat de boer en de consument hier weinig aan kunnen veranderen, de tussenhandel (grootgrutters) bepalen de inkoop/verkoop prijs.
Waarom gaan boeren dan niet eens een keer samenwerken om een relevante partner voor de tussenhandel te worden. Alle boeren bij elkaar zijn groot genoeg om stevig te onderhandelen. Sterker nog, ze zouden zelf een winkelketen kunnen opzetten waar ze gezamenlijk hun producten verkopen.
Dat hebben ze al wel veel vaker gedaan, zo zijn de huidige Nederlandse zuivelreuzen zelfs ontstaan. Sterker nog, Friesland Campina, een van de grotere wereldwijde zuivelconcerns, is (nog steeds) een coöperatie met die melkveehouders als leden.

jvputte
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 feb 2015 21:14

Re: Varkensvlees te goedkoop?

Ongelezen bericht door jvputte »

Radar schreef:Varkensvlees is regelmatig in de aanbieding. Prijzen van 5 euro per kilo zijn inmiddels geen uitzondering meer. Om zulk goedkoop vlees te kunnen leveren, moeten varkensboeren zeer efficiënt produceren. Kan dat wel? En wat betekent dit voor het welzijn van het varken? Maandag in Radar onderzoeken wij of varkensvlees te goedkoop wordt geproduceerd, en welke rol de supermarkt hierin speelt.

Maandag 16 februari in Radar, om 20:30 bij AVROTROS op NPO 1
Ha, volgens mij moeten we nog even wennen aan de reageerbuisbiefstuk die goedkoper is en geen dierenleed veroorzaakt.

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Varkensvlees te goedkoop?

Ongelezen bericht door Har06 »

sjohie schreef:
GJvdZ schreef:
F.van Holten schreef:Voorbij wordt gegaan aan het feit dat de boer en de consument hier weinig aan kunnen veranderen, de tussenhandel (grootgrutters) bepalen de inkoop/verkoop prijs.
Waarom gaan boeren dan niet eens een keer samenwerken om een relevante partner voor de tussenhandel te worden. Alle boeren bij elkaar zijn groot genoeg om stevig te onderhandelen. Sterker nog, ze zouden zelf een winkelketen kunnen opzetten waar ze gezamenlijk hun producten verkopen.
Dat hebben ze al wel veel vaker gedaan, zo zijn de huidige Nederlandse zuivelreuzen zelfs ontstaan. Sterker nog, Friesland Campina, een van de grotere wereldwijde zuivelconcerns, is (nog steeds) een coöperatie met die melkveehouders als leden.
De melkboeren mogen hun melk tegen vastgestelde prijzen inleveren, het is geen vetpot.
De vleesboeren kunnen niet samen werken, de slagerijen kunnen hun overschot aan vlees overal vandaan halen zeg maar wereldwijd, goedkoop varkensvlees is prima,uiteraard niet voor W D PVDD en al hun aanhang, hoe beoordeelden jullie de uitzending?

Gesloten