LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Woekerpolis: verzekeraars compensatie klopt niet

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Woekerpolis: verzekeraars compensatie klopt niet

Ongelezen bericht door Radar »

Hoe zit het eigenlijk met de compensatie van de woekerpolissen die verzekeraars uitkeren? Vaak blijkt deze niet te kloppen. In Radar laten we zien dat de bedragen lager zijn dan afgesproken. En als je de verzekeraars vraagt om berekening van de compensatie, geven ze niet thuis.

Maandag 1 september in Radar, om 20:30 bij de AVROTROS op NPO 1

marcel3369
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 sep 2014 21:12

Re: Woekerpolis: verzekeraars compensatie klopt niet

Ongelezen bericht door marcel3369 »

Dit onderwerp loopt al jaren. Ik zal voor mezelf nog een paar jaar moeten wachten voordat er uitbetaling komt. Dan is het einde contracttijd.

Wat mij verbaast is dat er van het ingelegde geld kosten worden afgehaald.
De verzekeraar beweerd tenslotte een goede belegger te zijn en zou de kosten moeten dekken uit de winst. Hij heeft al het voordeel dat hij geld kan gebruiken van de particulier. Hoe meer mensen meedoen hoe meer winst hij kan maken. Is er verlies dan komt dat toch al voor rekening van de belegger en heeft hij zijn werk niet goed gedaan dus zou hij ook niet moeten worden beloond.

De financiële wereld is in mijn ogen goed ziek. Er is geen sprake meer van eerlijke handel.

16again
Berichten: 16105
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Woekerpolis: verzekeraars compensatie klopt niet

Ongelezen bericht door 16again »

Wanneer wordt er nu eens strafrechtelijk opgetreden tegen deze criminele organisaties?
Oplichting, diefstal , ontvreemding, onrechtmatig toe-eigenen....

Iedereen voelt zich bestolen, niemand doet aangifte! Of is dat omdat men weet dat witte boorden toch boven de wet staan?

Janges
Berichten: 61
Lid geworden op: 19 apr 2011 18:48

Re: Woekerpolis: verzekeraars compensatie klopt niet

Ongelezen bericht door Janges »

Ten eerste: de compensatieregeling is, indien correct uitgevoerd, al een fooi waar je niet akkoord mee moet gaan.

Ten tweede: even ongeacht de “aannames tgv niet sluitende administratie”: hoe deze compensatieregeling uitgevoerd wordt (afspraak tussen leveranciers en de claimstichtingen) wordt strikt geheim gehouden. In bijlage 7 van de vaststellingsovereenkomst tussen verzekeraars en Verliespolis is de berekening gespecificeerd (middels een spreadsheet: het kan dus geen complexe berekening zijn!). Geen van de partijen, ook de zgn consumenten vertegenwoordigers zijn bereid openheid van zaken te geven. Als TrosRadar daadwerkelijk de berekeningen wil controleren zal men bij die stichtingen de specificatie uit die vaststellingsovereenkomst moeten zien te achterhalen (voor Verliespolis kunt u de “manager belangenbehartiging” van Vereniging Eigen Huis raadplegen – hij zit in het stichtingsbestuur, zie ook thread https://forum.www.trosradar.nl/viewtopi ... 6&t=136731)
Btw: Verbond van verzekeraars heeft ooit informatie gepubliceerd over de compensatieregeling, met tabelletjes waar vanuit de rekenregeltjes eenvoudig terug te construeren zijn. Deze website hebben ze uit de lucht gehaald, maar gelukkig hebben we een archief van het wereldwijde web: http://web.archive.org/web/201310172056 ... erzekering

Ten derde: er verschijnt weer een nieuwe stichting op het toneel die de belangen van de consument gaat behartigen. Het zou me niet verbazen als dit over x jaar weer een illusie blijkt te zijn (net als bij de eerdere stichtingen). Met als netto resultaat: weer x jaar uitstel voor de verzekeraars (en u weet: daarvan komt afstel). Een beetje complotdenker zou van mening zijn dat al die consumentenstichtingen door de verzekeraars opgezet worden om de zaak te traineren (en van de kern af te leiden, zie “ten eerste”).
Als TrosRadar daadwerkelijk iets structureels aan de woekerpolisproblematiek wil doen, kunnen zij beter de handel en wandel van het Kifid eens kritisch gaan volgen. Daar lopen een aantal zaken die de kern van de problematiek aan de orde stellen.

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Woekerpolis: verzekeraars compensatie klopt niet

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

Na een langslepend proces heb ik van Generali "gewonnen" (van < 600 Euro naar > 5000 Euro) en geweigerd dat de overeenkomst geheim gehouden zou moeten worden. Dit is gebeurd nadat ik mijn klacht heb aangekaart bij KiFiD, maar voordat de Geschillen Commissie er zelf naar gekeken heeft en met behoud van het recht op eventueel betere compensatie regelingen.
- Zo heb ik voor een vriend ook al “zwijggeld” gekregen van Florius en loopt er ook nog een klacht van mijzelf tegen Westland Utrecht / Nationale Nederlanden...

Recent heb ik mijn GRATIS hulp aangeboden voor een ander forum lid die op een vergelijkbare wijzen is belazerd door Generali.
- Mijn doel is een draaiboek op dit forum, persoonlijk het liefst met een publieke uitspraak van de Geschillen Commissie, zodat meer slachtoffers kunnen profiteren (zonder dat vele anderen met een te groot deel van het geld weglopen)

ClaimConcept
Berichten: 1972
Lid geworden op: 22 mei 2012 10:45

Re: Woekerpolis: verzekeraars compensatie klopt niet

Ongelezen bericht door ClaimConcept »

Wat klopt hier dan niet?
J. heeft 15 jaar lang € 544,56 betaald, totaal dus € 8.168,40.
Vanaf dag 1 heb je een overlijdensdekking, bestaande uit premievrijstelling en een uitkering van X: het grote verschil met banksparen.
Het eindkapitaal na vijftien jaar bedraagt € 12.114,00 wat een gemiddeld netto rendement van 4,94% betekent.
Leg dan eens uit waarom deze klant recht op (welke) compensatie zou hebben?

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Woekerpolis: verzekeraars compensatie klopt niet

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

Dat ligt vooral aan de voorheen verborgen (danwel oneerlijk hoge) kosten.
- Rendement van belegging kan zelf veel hoger zijn.

Ik heb twee andere voorbeelden (beide van mijzelf):

13x Jaar lang betaal ik 60 Euro in de maand (~10,000 Euro)
- Rendement is negatief (~6,000 Euro)
- Ipv < 600 Euro, heb ik uiteindelijk 5,000 Euro schade vergoeding gekregen
- Icm schade vergoeding is rendement net positief
- Waarbij ik wel van een overlijdensrisicoverzekering heb "genoten"
- Maar Generali (en tussen persoon) heeft ook meer dan voldoende winst gemaakt met mijn geld

7x Jaar geleden heb ik 50,000 Euro belegd (icm hypotheek)
- Rendement is negatief (`45,000 Euro)
- Ik heb bij Nationale Nederlanden (voorheen Westland Utrecht) een schade claim ingediend van 10,000 Euro (ligt bij KiFiD, vooralsnog weigert NN mijn claim)
- Icm schade vergoeding zou rendement net positief zijn (geen overlijdensrisicoverzekering)
- Onder tussen heeft NN (en tussen persoon) veel (te veel) geld verdiend aan mijn geld

Mijn netto rendementen zijn negatief, maar niet door de resultaten van de belegging, puur door de (in mijn ogen onnodige hoge) kosten.
Laatst gewijzigd door Joepie Joepie op 03 sep 2014 10:42, 2 keer totaal gewijzigd.

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Woekerpolis: verzekeraars compensatie klopt niet

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

[double post]

ClaimConcept
Berichten: 1972
Lid geworden op: 22 mei 2012 10:45

Re: Woekerpolis: verzekeraars compensatie klopt niet

Ongelezen bericht door ClaimConcept »

Joepie Joepie schreef:13x Jaar lang betaal ik 60 Euro in de maand (~10,000 Euro)
- Rendement is negatief (~6,000 Euro)
- Ipv < 600 Euro, heb ik uiteindelijk 5,000 Euro schade vergoeding gekregen
- Icm schade vergoeding is rendement net positief
- Waarbij ik wel van een overlijdensrisicoverzekering heb "genoten"
@Joepie Joepie, 13 x 12 x € 60 = € 9.360
Los daarvan, had u dan recht op ruim € 14.000 (3.5%) en is u nog voor ruim € 3.000 een oor aangenaaid.

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Woekerpolis: verzekeraars compensatie klopt niet

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

ClaimConcept schreef:@Joepie Joepie, 13 x 12 x € 60 = € 9.360
Los daarvan, had u dan recht op ruim € 14.000 en is u nog voor ruim € 3.000 een oor aangenaaid.
- het waren 13.25 jaren
- ik ben me er van bewust dat u jammer genoeg wel gelijk heeft (maar het is al ~4,500 Euro meer dan vele andere slachtoffers en in mijn overeenkomst staat dat ik indien van toepassing recht heb op eventuele betere compensatie regels)

ClaimConcept
Berichten: 1972
Lid geworden op: 22 mei 2012 10:45

Re: Woekerpolis: verzekeraars compensatie klopt niet

Ongelezen bericht door ClaimConcept »

Mijn eerdere berekening klopt niet, die was gebaseerd op 15 jaar inleg. Met 13.25 jaar x € 60 zou er gecompenseerd moeten worden tot € 12.150,-- dus bent u nog altijd € 1.150 tekort gedaan.

De vraag blijft waarom meneer J. gecompenseerd zou moeten worden:
ClaimConcept schreef:Wat klopt hier dan niet?
J. heeft 15 jaar lang € 544,56 betaald, totaal dus € 8.168,40.
Vanaf dag 1 heb je een overlijdensdekking, bestaande uit premievrijstelling en een uitkering van X: het grote verschil met banksparen.
Het eindkapitaal na vijftien jaar bedraagt € 12.114,00 wat een gemiddeld netto rendement van 4,94% betekent.
Leg dan eens uit waarom deze klant recht op (welke) compensatie zou hebben?
Tros Radar? Pieter Lijesen?
Laatst gewijzigd door ClaimConcept op 03 sep 2014 11:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Woekerpolis: verzekeraars compensatie klopt niet

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

ClaimConcept schreef:Mijn eerdere berekening klopt niet, die was gebaseerd op 15 jaar inleg. Met 13.25 jaar x € 60 zou er gecompenseerd moeten worden tot € 12.150,-- dus bent u nog altijd € 1.150 tekort gedaan.
kunt u uw achterliggende berekening delen?
- in mijn ogen zijn die vooral afhankelijk van de in rekening gebrachte kosten (die ik (hier) niet heb gedeeld)...
- dwz ik kan tegenvallende rendement van beleggingen zelf niet op Generali verhalen

ClaimConcept
Berichten: 1972
Lid geworden op: 22 mei 2012 10:45

Re: Woekerpolis: verzekeraars compensatie klopt niet

Ongelezen bericht door ClaimConcept »

Gewoon in Excel, 159 maanden x € 60 x 3.5% samengesteld.

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Woekerpolis: verzekeraars compensatie klopt niet

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

En waar komt die 3.5% vandaan?
- gegarandeerd (jaarlijks) rendement van bellegging?

En 13x jaar gratis overlijdensrisico verzekering?
- ~50 Euro per jaar = ~ helft van jouw 1,150 Euro

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Woekerpolis: verzekeraars compensatie klopt niet

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

Oh, woekerpolis laten doorlopen tot einde om gehele compensatie te krijgen is de boeven blijven spekken.
- Ik heb nu (uiteindelijk) tussentijds compensatie gekregen, zonder oneerlijke "terugreken" model

ClaimConcept
Berichten: 1972
Lid geworden op: 22 mei 2012 10:45

Re: Woekerpolis: verzekeraars compensatie klopt niet

Ongelezen bericht door ClaimConcept »

Joepie Joepie schreef:En waar komt die 3.5% vandaan?
Uit jurisprudentie, maar dat is en blijft maatwerk. Verzekeraars kennende, zal dit wel uitgeprocedeerd worden tot aan de Hoge Raad. Gaat een paar jaar duren...

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Woekerpolis: verzekeraars compensatie klopt niet

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

Haha, maar dan zit ik met mijn 3.45% (tbc) nog niet zo slecht ;-)

ClaimConcept
Berichten: 1972
Lid geworden op: 22 mei 2012 10:45

Re: Woekerpolis: verzekeraars compensatie klopt niet

Ongelezen bericht door ClaimConcept »

Joepie Joepie schreef:Haha, maar dan zit ik met mijn 3.45% (tbc) nog niet zo slecht ;-)
U heeft 2%

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Woekerpolis: verzekeraars compensatie klopt niet

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

ClaimConcept schreef:
Joepie Joepie schreef:Haha, maar dan zit ik met mijn 3.45% (tbc) nog niet zo slecht ;-)
U heeft 2%
Hmm, dan moet ik meer vragen...

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Woekerpolis: verzekeraars compensatie klopt niet

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

Ter compleetheid:
- als ik reken met 159 keer 60 Euro / maand minus 50 Euro / jaar (voor verzekering) dan is 3.5% (over 14 jaar) = 11,738 Euro

En ik heb gehad ~6,000 + ~5,000 = ~11,500 (ten gevolgen van afrondingen)\

Gesloten