LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Opgepakt voor openstaande boete

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Opgepakt voor openstaande boete

Ongelezen bericht door ciske »

Daniël Mantione schreef:
Gepakt worden voor een winkeldiefstal kost je trouwens 200 euro rond. Kennelijk is toeteren voor de Nederlandse wet een zwaarder vergrijp. Je bent het met me eens dat dat een kromme situatie is?
De wet is altijd al krom geweest in Nederland , maar jij begeeft je op de weg.
Winkeldiefstal is nou eenmaal binnen. Nogmaals accepteer gewoon dat je fout was.

Iemand kan van jouw getoeter schrikken en ten val komen, lijkt mij iets anders dan winkeldiefstal.

Daniël Mantione
Berichten: 122
Lid geworden op: 04 dec 2006 22:36

Re: Opgepakt voor openstaande boete

Ongelezen bericht door Daniël Mantione »

En als men dan de staatskas wil spekken, waarom niet massaal de fietser bekeuren?
Dat is heel eenvoudig: Een fiets heeft geen kentekenplaat. En dus kun je geen flitspaal bouwen voor fietsers die door rood rijden of hun verlichting niet op orde hebben. Om fietsers te bekeuren moet je agenten inzetten en die krijgen een goed salaris. De verhouding tussen kosten en opbrengsten is daarmee ongunstig en daarom worden fietsers slechts op kleine schaal beboet.

Ik zou zeggen dat als het doel verkeersveiligheid zou zijn, juist meer aandacht op fietsers gericht zou moeten worden, want niet alleen is er financieel wat te halen, de mentaliteit van veel fietsers is dat je achteloos stoplichten kunt negeren en verlichting repareren heeft weinig urgentie.
Laatst gewijzigd door Daniël Mantione op 18 jan 2015 12:34, 3 keer totaal gewijzigd.

Daniël Mantione
Berichten: 122
Lid geworden op: 04 dec 2006 22:36

Re: Opgepakt voor openstaande boete

Ongelezen bericht door Daniël Mantione »

De wet is altijd al krom geweest in Nederland , maar jij begeeft je op de weg.
Winkeldiefstal is nou eenmaal binnen.
Dus vergrijpen die in een gebouw plaatsvinden moeten minder beboet worden? Rare logica. Ik heb de reden al gegeven dat deze kronkel ontstaan is: Verkeersboetes worden verhoogd als de begrotingsdoelstelling niet gehaald wordt, strafrechtboetes worden verhoogd op het moment dat ze onvoldoende effect hebben. Er was een paar jaar geleden een tekort op de justitiebegroting, en daarom is toeteren duurder geworden dan winkeldiefstal.
Nogmaals accepteer gewoon dat je fout was.
Ik ben niet fout geweest en ik accepteer dat er op overtredingen sancties staan. Er is echter sprake van misstanden. Misstanden waar het mijn plicht als burger is om er schande van te spreken.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Opgepakt voor openstaande boete

Ongelezen bericht door puma73 »

Daniël Mantione schreef:Precies, een boete moet dus hoog genoeg zijn opdat je het laat, anders is hij niet effectief. Maar we waren het er over eens levenslang niet terecht is. Dus er er geldt niet hoe zwaarder hoe beter. Wat zijn de criteria wanneer we vinden dat een boete onrechtvaardig hoog wordt?

Gepakt worden voor een winkeldiefstal kost je trouwens 200 euro rond. Kennelijk is toeteren voor de Nederlandse wet een zwaarder vergrijp. Je bent het met me eens dat dat een kromme situatie is?
Onnodig toeteren is een behoorlijk zware overtreding, je kunt er zelfs je rijbewijs voor kwijtraken op grond van artikel 5.

En eerlijk gezegd, je schrikt jezelf iedere keer als er weer eentje onnodig claxonneert een hoedje. Van mij mogen ze daar een hufterovertreding van maken.

Maar nogmaals, je boete gelijk betalen of een schikking treffen met het CJIB.

Daniël Mantione
Berichten: 122
Lid geworden op: 04 dec 2006 22:36

Re: Opgepakt voor openstaande boete

Ongelezen bericht door Daniël Mantione »

Je bent wel fout geweest, bij wet mag je niet overbodig toeteren.
Ik ben pas fout geweest als overbodig getoeterd heb en niet eerder. Gezien dat niet het geval is verzoek ik je de persoonlijke terechtwijzingen achterwege te laten. Ik neem niet aan deze discussie deel vanwege enige persoonlijke situatie en heb op dit punt dan ook geen persoonlijk belang.
Laatst gewijzigd door Radar op 19 jan 2015 12:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Reactie of eerder verwijderd bericht weggehaald

wieder
Berichten: 283
Lid geworden op: 10 dec 2014 12:58

Re: Opgepakt voor openstaande boete

Ongelezen bericht door wieder »

Foute quote, Ciske. Daniel Mantione heeft nimmer een overtreding hier toegegeven. Hij heeft em alleen hypothetisch gesteld. Dat er mensen zijn die dan gelijk maar toebijten om het toebijten is ook een kwalijke zaak. Dat mogen ze ook wel beboeten, is exact hetzelfde als "onnodig toeteren", alleen binnenshuis...

Daniël Mantione
Berichten: 122
Lid geworden op: 04 dec 2006 22:36

Re: Opgepakt voor openstaande boete

Ongelezen bericht door Daniël Mantione »

Nee, dat ben ik helemaal. Wat ik daarmee wil zeggen: Ik ken de verkeersregels en probeer een nette weggebruiker te zijn. Daarentegen is het boetesysteem in Nederland krom, in veel gevallen buitenproportioneel. Het één lijkt me niet strijdig met het ander?

stofzuigertje

Re: Opgepakt voor openstaande boete

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als je een boete van een flink bedrag kreeg als uitkeringstrekker...
Als je ga zitten word je gekort op uitkering!

Ja, het is rendabel als je niet gekort word op uitkeringen en je werkloos thuis zit.
Dat vergeten ze en vaak worden straffen geseponeerd wegens tekort cellen en hoge kosten.
Dus die betalen niets maar zitten ook niet.
Omdat als je niet betaalde de kans op niet hoeven zitten, de rechtszaak & de gevangenis zijn zo duur en tijdrovend dat ze het vaak laten zitten en als dat bekend word gaan steeds meer mensen dit doen.

Ja, sommige melden dat ze een gratis reis hebben gewonnen en melden dat creatief op Faceboek....
Ja, als zitten meer opleverde dan betalen en meerdere maanden krap zitten, dan maar liever 1 week vast en een strafblad dan enkele maanden minder omdat als je al op minimale uitkering zit voor E300,- 3 maanden of langer droog brood mag eten!

Ik ben voor een straf/boete afhankelijk van inkomen want rijke betalen gewoon en de arme gaan liever zitten en dat kost iedereen geld omdat het zitten geld kost en niets opleverde....
Laatst gewijzigd door Radar op 19 jan 2015 12:11, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Offtopic bijdrage verwijderd

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Opgepakt voor openstaande boete

Ongelezen bericht door puma73 »

stofzuigertje schreef:Als je een boete van een flink bedrag kreeg als uitkeringstrekker...
Als je ga zitten word je gekort op uitkering!
Je kunt je administratieve boete niet meer uitzitten, je wordt gegijzeld en moet alsnog betalen.

Je wordt niet gekort op je uitkering. Je uitkering wordt simpelweg gestopt voor de duur van je vastzitten, dus een maand zitten, een maand geen uitkering.
stofzuigertje schreef:
Ja, het is rendabel als je niet gekort word op uitkeringen en je werkloos thuis zit.
Onzinverhaal dus, elke uitkering, zelfs AOW wordt stopgezet voor de duur van de straf die je uitzit. Ongeacht voor welk vergrijp en hoelang de straf is.
stofzuigertje schreef:
Dat vergeten ze en vaak worden straffen geseponeerd wegens tekort cellen en hoge kosten.
Dus die betalen niets maar zitten ook niet.
Omdat als je niet betaalde de kans op niet hoeven zitten, de rechtszaak & de gevangenis zijn zo duur en tijdrovend dat ze het vaak laten zitten en als dat bekend word gaan steeds meer mensen dit doen.
Weer onzin, Er is geen cellentekort er worden zelfs cellen "verhuurd" aan België. Er worden geen zaken geseponeerd. Dus dit verhaaltje kan de vuilnisbak in.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Opgepakt voor openstaande boete

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ach, politie en justitie zijn in Nederland nou eenmaal erg goed in geld innen. Betaal je niet dan word je gegijzeld.
Laatst gewijzigd door Radar op 19 jan 2015 12:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Offtopic informatie verwijderd

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Opgepakt voor openstaande boete

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Inderdaad Prem; je schetst een zeer juist en raak beeld. Ik vind het ook ontzettend goed van Radar dat ze hier een tv-uitzending over maken. Ook onderwerpen als de woekerpolisaffaire zijn diepgravend en over een langere periode behandeld. Degelijk journalistiek werk. Daarom vind ik Radar ook zo'n voortreffelijk programma: belangrijke maatschappelijke problemen worden op de kaart gezet. Ik ben heel benieuwd naar de uitzending.

Heidi67
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 jan 2015 11:29

Re: Opgepakt voor openstaande boete

Ongelezen bericht door Heidi67 »

Wij zijn door een fout bij kinderopvang in de schulden gekomen moesten 3 jaar toeslag terugbetalen en kregen lioonbeslag we ontvingen elke maand 670 euro voor gezin met twee kinderen daardoor zijn automatische betalingen niet doorgegaan en was onze auto onverzekerd hebben nog wel betalingsafspraak met verzekering gehad maar ruw signaleert onverzekerd dus kregen gemiddeld 3 boetes per maand van 390 euro per stuk en die worden verhoogd naar 1170 euro per stuk.
Mijn vriend is nu al 3 keer gegijzeld geweest en momenteel moet hij 7 weken zitten. Wij zijn bezig met schuldsanering maar de bank wil niet meewerken ivm restschuld woning en als je naar de rechter gaat voor wsnp kom je er niet in ivm openstaande boetes. Ondertussen is mijn partner ontslagen na 27 dienstjaren en krijgt hij een uitkering maar nu hij vastzit wordt de uitkering stopgezet dus ik moeder met twee kinderen heb 7 weken mijn uitkering van 240 euro ik snap dat de boetes betaald moeten worden maar ook huur gas water licht. Als mijn vriend straks vrijkomt is er dus nog minder kans dat de boetes betaald kunnen worden. Het is volgens mij niet de oplossing voor mensen die wel willen maar niet kunnen betalen. De boetes moeten na de gijzeling nog steeds betaald worden. Ik had liever gehad dat justitie in onze situatie iemand aanwees die onze problemen samen met ons probeert op te lossen zodat de kinderen niet meer bang hoeven te zijn als ze een politie auto zien rijden. Gr. Een wanhopige partner en moeder van twee kindjes

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Opgepakt voor openstaande boete

Ongelezen bericht door puma73 »

Heidi67 schreef:Wij zijn door een fout bij kinderopvang in de schulden gekomen moesten 3 jaar toeslag terugbetalen en kregen lioonbeslag we ontvingen elke maand 670 euro voor gezin met twee kinderen daardoor zijn automatische betalingen niet doorgegaan en was onze auto onverzekerd hebben nog wel betalingsafspraak met verzekering gehad maar ruw signaleert onverzekerd dus kregen gemiddeld 3 boetes per maand van 390 euro per stuk en die worden verhoogd naar 1170 euro per stuk.
Mijn vriend is nu al 3 keer gegijzeld geweest en momenteel moet hij 7 weken zitten. Wij zijn bezig met schuldsanering maar de bank wil niet meewerken ivm restschuld woning en als je naar de rechter gaat voor wsnp kom je er niet in ivm openstaande boetes. Ondertussen is mijn partner ontslagen na 27 dienstjaren en krijgt hij een uitkering maar nu hij vastzit wordt de uitkering stopgezet dus ik moeder met twee kinderen heb 7 weken mijn uitkering van 240 euro ik snap dat de boetes betaald moeten worden maar ook huur gas water licht. Als mijn vriend straks vrijkomt is er dus nog minder kans dat de boetes betaald kunnen worden. Het is volgens mij niet de oplossing voor mensen die wel willen maar niet kunnen betalen. De boetes moeten na de gijzeling nog steeds betaald worden. Ik had liever gehad dat justitie in onze situatie iemand aanwees die onze problemen samen met ons probeert op te lossen zodat de kinderen niet meer bang hoeven te zijn als ze een politie auto zien rijden. Gr. Een wanhopige partner en moeder van twee kindjes
Auto de deur uit doen, als je de kosten van een auto niet kunt betalen moet je geen auto rijden. Daar zal en hoeft justitie niemand voor aan te wijzen. Want dat kost de belastingbetaler weer meer geld. En u bent niet de enige. Dus waarom moet ik extra geld gaan betalen omdat iemand anders de rekensommetjes niet kan maken.

Heidi67
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 jan 2015 11:29

Re: Opgepakt voor openstaande boete

Ongelezen bericht door Heidi67 »

Die auto is al lang de deur uit het is allemaal niet zo makkelijk denken als iedereen denkt wij hebben dit echt niet gedaan voor onze lol en ook niet zodat belastingbetalers er de dupe van zijn. Geloof me we hebben al heel veel gedaan om te besparen dingen verkocht bezuinigd op luxe of eigenlijk zijn die er niet meer en wij willen ook wel betalen maar het is er gewoonweg niet. En dan is een gijzeling echt niet een oplossing.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Opgepakt voor openstaande boete

Ongelezen bericht door sjohie »

Heidi67 schreef:Wij zijn door een fout bij kinderopvang in de schulden gekomen moesten 3 jaar toeslag terugbetalen en kregen lioonbeslag we ontvingen elke maand 670 euro voor gezin met twee kinderen daardoor zijn automatische betalingen niet doorgegaan en was onze auto onverzekerd hebben nog wel betalingsafspraak met verzekering gehad maar ruw signaleert onverzekerd dus kregen gemiddeld 3 boetes per maand van 390 euro per stuk en die worden verhoogd naar 1170 euro per stuk.
Mijn vriend is nu al 3 keer gegijzeld geweest en momenteel moet hij 7 weken zitten. Wij zijn bezig met schuldsanering maar de bank wil niet meewerken ivm restschuld woning en als je naar de rechter gaat voor wsnp kom je er niet in ivm openstaande boetes. Ondertussen is mijn partner ontslagen na 27 dienstjaren en krijgt hij een uitkering maar nu hij vastzit wordt de uitkering stopgezet dus ik moeder met twee kinderen heb 7 weken mijn uitkering van 240 euro ik snap dat de boetes betaald moeten worden maar ook huur gas water licht. Als mijn vriend straks vrijkomt is er dus nog minder kans dat de boetes betaald kunnen worden. Het is volgens mij niet de oplossing voor mensen die wel willen maar niet kunnen betalen. De boetes moeten na de gijzeling nog steeds betaald worden. Ik had liever gehad dat justitie in onze situatie iemand aanwees die onze problemen samen met ons probeert op te lossen zodat de kinderen niet meer bang hoeven te zijn als ze een politie auto zien rijden. Gr. Een wanhopige partner en moeder van twee kindjes
Als iets 3 jaar lang niet goed gaat, hebben er meer mensen dan enkel die bij de kinderopvang zitten slapen. Immers, in die 3 jaar, hebben jullie zelf ten minste 2x een belastingaangifte gedaan, en dan had deze fout ruim binnen die 3 jaar boven moeten komen drijven.

Wat mijzelf tegen de borst stuit, is dat er blijkbaar een blinde uitzondering moet gemaakt worden als iemand niet kan betalen, ook als er duidelijk een gedeelde verantwoordelijkheid voor de schuld is. In jullie geval kan en wil ik niet geloven dat je dit 3 jaar lang niet hebt gemerkt.

Zelf heb ik een poosje ten onrechte zorgtoeslag ontvangen, dat kabbelt inderdaad vrolijk een jaar door, wat je zou kunnen vergeten, maar het jaar er op kreeg ik én een voorlopige aanslag voor het nieuwe jaar, én eentje voor het voorgaande jaar, waarin duidelijk was dat ik teveel had gekregen, en weer ging krijgen. Dat zijn 2 momenten binnen een kwartaal dat het schriftelijk onder mijn aandacht werd gebracht door de belastingdienst. Dat is met kinderopvang niet veel anders, ook daar is er de belastingdienst, en jaarlijkse overzichten van de kinderopvang. Zelfs als die laatste fouten maken zoals je schrijft, had het bij de belastingdienst/aangifte op moeten vallen bij jullie.

Als dat 3 jaar doorkabbelt, vind ik dat jullie een stuk verantwoordelijkheid dragen, en zoals ik eerder al opperde in een post op pagina 1 van dit topic, als jullie dit niet kunnen betalen, het middels een stuk maatschappelijke dienstverlening afbetalen. Ik had dan ook liever gezien dat je vriend ipv te zitten in een gevangenis, onkruid was gaan wieden voor de gemeente, of jij als alfahulp aan de slag was gegaan.

VCampen
Berichten: 251
Lid geworden op: 25 mei 2014 23:45

Re: Opgepakt voor openstaande boete

Ongelezen bericht door VCampen »

sjohie schreef: Als dat 3 jaar doorkabbelt, vind ik dat jullie een stuk verantwoordelijkheid dragen, en zoals ik eerder al opperde in een post op pagina 1 van dit topic, als jullie dit niet kunnen betalen, het middels een stuk maatschappelijke dienstverlening afbetalen. Ik had dan ook liever gezien dat je vriend ipv te zitten in een gevangenis, onkruid was gaan wieden voor de gemeente, of jij als alfahulp aan de slag was gegaan.
Dat wat jij maatschappelijke dienstverlening noemt dat zijn gewoon betaalde banen.
Er zijn mensen die graag aan de slag willen als alfahulp of plantsoenmedewerker.
Zij komen dan werkloos thuis te zitten. Slecht voor de economie.

Iemand die gegijzeld wordt loopt inkomsten mis.
Eenmaal uit de gevangenis is het probleem groter dan daarvoor.
De gegijzelde kan beter gewoon zijn eigen baan/werk uitvoeren.
De schade die de overheid aanricht is groter dan de schuld.

VCampen
Berichten: 251
Lid geworden op: 25 mei 2014 23:45

Re: Opgepakt voor openstaande boete

Ongelezen bericht door VCampen »

Captain Pervert schreef:"Jaarlijks worden er honderden mensen in de gevangenis gezet"

Een jaar is heel lang en "honderden" is op 17 miljoen Nederlanders heel erg weinig.
Dit kunt je lezen als: er wordt bijna nooit bijna niemand in de gevangenis gezet omdat ze hun boetes niet kunnen betalen.

En bij deze extreme uitzonderingssituaties kun je zelf wel invullen wat voor extreme randgevallen dit zijn. Mensen met idioot hoge schulden, licht verstandelijk beperkt, junks, etc.
De redactie van Radar heeft zo te zien de beledigende bijdragen uit dit draadje verwijderd maar bovenstaande mag wel van de redactie.

Alsof mensen met weinig geld die hun boetes niet kunnen betalen allemaal extreme randgevallen zijn met hoge schulden of licht verstandelijk beperk zijn of junkies zijn.

Of wordt er bedoeld dat extreme randgevallen en mensen met hoge schulden of mensen met een verstandelijke beperking en junkies zoveel boetes hebben?

Overigens is en jaar niet zo lang en kan het zo zijn dat er elke dag wel iemand achter de tralies beland die zijn/haar boete niet kan betalen.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Opgepakt voor openstaande boete

Ongelezen bericht door sjohie »

VCampen schreef:
sjohie schreef: Als dat 3 jaar doorkabbelt, vind ik dat jullie een stuk verantwoordelijkheid dragen, en zoals ik eerder al opperde in een post op pagina 1 van dit topic, als jullie dit niet kunnen betalen, het middels een stuk maatschappelijke dienstverlening afbetalen. Ik had dan ook liever gezien dat je vriend ipv te zitten in een gevangenis, onkruid was gaan wieden voor de gemeente, of jij als alfahulp aan de slag was gegaan.
Dat wat jij maatschappelijke dienstverlening noemt dat zijn gewoon betaalde banen.
Er zijn mensen die graag aan de slag willen als alfahulp of plantsoenmedewerker.
Zij komen dan werkloos thuis te zitten. Slecht voor de economie.

Iemand die gegijzeld wordt loopt inkomsten mis.
Eenmaal uit de gevangenis is het probleem groter dan daarvoor.
De gegijzelde kan beter gewoon zijn eigen baan/werk uitvoeren.
De schade die de overheid aanricht is groter dan de schuld.
Neehoor, dat zijn dingen die lang niet altijd gebeuren. Hier in de gemeente is er onder de noemer "conservatieve onkruidbestrijding" gewoon geen goede onkruidbestrijding. Als ze dat zouden moeten doen hier in de gemeente, ipv celstraf, zou dat verder geen werk van anderen afpikken, en wordt er toch een vorm van boete gedaan voor iets wat men gewoon fout doet.

Anders krijgen we straks een rare tweedeling, een groep mensen die fouten maken zonder gevolgen, want die zijn armlastig en dus volgt kwijtschelding, en een groep die voor diezelfde fouten wel moeten boeten.

Ik ben het er mee eens dat sommige boetes echt te hoog kunnen worden voor wat er fout is gedaan, maar ik vind dat mensen een vorm van verantwoording af moeten leggen, ofwel door een boete, ofwel door een maatschappelijk iets wat een vergelijkbare waarde kent.

alba
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 jan 2015 21:32

Re: Opgepakt voor openstaande boete

Ongelezen bericht door alba »

het is allemaal erg sneu voor die jonge van die scooter maar als hij na de eerste boete gelijk even cjib had gebeld hadden ze hem precies verteld hoe te handelen om die scooter te schorsen en had hij geen boetes en verhogingen meer gehad(als de eerste boete betaald was tenminste)

die man die opgepakt was had ook veel ellende kunnen voorkomen
1)je hebt zoiets als een agenda schrijf de apk erin en hou het oude apk bewijs bij de auto papieren dan kan je dat niet vergeten als je gaat verhuizen
2)als zijn vrouw/vriendin zijn werkgever had gebeld en had verteld wat er aan de hand was had hij gewoon onbetaald verlof kunnen nemen en zijn baan nog gehad

3)dus is gewoon in mijn ogen laksheid!!

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Opgepakt voor openstaande boete

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Ik heb nogmaals het filmpje van de Rijdende Rechter gezien....................ik zal mij heel heel heeeel voorzichtig uitdrukken.

Wat een kl**te klappers hebben wij toch in de regering zitten. Dat het zover moet komen voor die mensen welke tussen wal en schip vallen. En op deze manier alleen maar dieper en dieper in de stront worden geduwd.

Verhogingen van 50% en meer en meer en meer.

Let, ben eens dat bij boetes betaald moet worden maar dit soort verhogingen slaan nergens op. Gijzel dan iemand eerder oid.


Wat een k*t regering hebben wij soms toch.

Gesloten