LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zorgverzekeraars schenden privacy

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Gesloten
Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Zorgverzekeraars schenden privacy

Ongelezen bericht door Radar »

Zorgverzekeraars vragen bij zorgverleners gevoelige informatie op over hun klanten. De patiënten zélf zijn hier niet van op de hoogte, laat staan dat zij toestemming hebben gegeven voor het delen van de gegevens.

Lees meer: http://www.radartv.nl/uitzending/archie ... n-privacy/

Maandag 23 februari in Radar, om 20:30 uur bij AVROTROS op NPO 1

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Zorgverzekeraars schenden privacy

Ongelezen bericht door moederslink »

Zover ik weet geven mijn zorgverleners niet zomaar mijn gegevens door + ik heb het ook op mijn EP ingevuld. Verder geloof ik het wel, het zal allemaal wel :roll: Er is toch niks meer " geheim " en ik heb nooit problemen met mijn zorgverzekeraar, het is een consciëntieus integer " kleintje ".
Of ik ben naïef of ( te ) gemakkelijk?! :oops:

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Zorgverzekeraars schenden privacy

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Ik zou de titel wijzigen: zorgVERLENERS schenden privacy. Die maken namelijk de fout om informatie te verstrekken. Vragen om informatie is niet (en nooit) verboden). Het geven van informatie is het probleem.

Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

Re: Zorgverzekeraars schenden privacy

Ongelezen bericht door Isabel1 »

Ik denk dat gjvdz gelijk heeft, Wil een patient zijn rekening betaald krijgen door de verzekering zal het ziekenhuis de behandeling door geven aan de verzekering. Er zijn wel dbcs natuurlijk, maar ik zie dat bijvoorbeeld bij oncologie bijna niemand past in zo een dbc, dus alles moet dan verantwoordt worden aan die verzekering, want Anders betalen ze niet.

Hendrika11
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 feb 2015 21:16

Re: Zorgverzekeraars schenden privacy

Ongelezen bericht door Hendrika11 »

GJvdZ schreef:Ik zou de titel wijzigen: zorgVERLENERS schenden privacy. Die maken namelijk de fout om informatie te verstrekken. Vragen om informatie is niet (en nooit) verboden). Het geven van informatie is het probleem.
Helaas klopt dit niet... Minister Schippers heeft anderhalf jaar geleden de wet aangepast waardoor zorgverleners wettelijk verplicht zijn privacygevoelige gegevens aan te leveren. Wanneer je (als psycholoog bijvoorbeeld) dit niet doet, pleeg je een economisch delict, hierop staat een maximale celstraf van 6 jaar. Als psycholoog moet je dus gegevens aanleveren, anders gaan de zorgverzekeraars niet tot vergoeding van de factuur over. Je hebt daarin dus geen 'keus' als zorgverlener.
De keus die ik heb gemaakt is om mijn psychologenpraktijk te stoppen, ik vond het onwerkbaar geworden. Ik bied nu alleen nog coaching aan, wat cliënten volledig zelf moeten betalen, zodat er geen zorgverzekeraars zijn die zich kunnen bemoeien met de behandelingen.

kwamepol
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 feb 2015 21:01

Re: Zorgverzekeraars schenden privacy

Ongelezen bericht door kwamepol »

Is het juist dat het volstaat om de verstrekkende arts een getekende verklaring te geven waarin een verbod tot het geven van informatie uit het medisch dossier. ??

justers*
Berichten: 37
Lid geworden op: 07 sep 2014 00:17

Re: Zorgverzekeraars schenden privacy

Ongelezen bericht door justers* »

De overheid en al die andere betrokkenen weten toch al lang bijna alles over ons.

Gesloten