LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Colportage Essent

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Colportage Essent

Ongelezen bericht door Radar »

Een energiecontract afsluiten in de winkel, zonder de gebruikelijke bedenktijd. Mag Essent dat zomaar doen?

Lees meer: http://radar.avrotros.nl/uitzendingen/g ... ge-essent/

Maandag 7 maart 2016 in Radar bij AVROTROS, 20:30 uur op NPO 1

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Colportage Essent

Ongelezen bericht door 16again »

Om het antwoord alvast te verklappen:
http://radar.avrotros.nl/nieuws/detail/ ... bouwmarkt/

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Colportage Essent

Ongelezen bericht door tijger1 »

Nee, dat mag Essent dus niet doen. Je sluit dat contract buiten de gebruikelijke plaats af, dus je hebt sowieso 14 dagen bedenktijd.

Willemti
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 mar 2016 18:24

Re: Colportage Essent

Ongelezen bericht door Willemti »

dank aan radar!!
Met de voorbeeldbrief de onterechte handelswijze van essent aangekaart en de boete van 250 euro teruggekregen.
Contract was al beeindigd en ben weer terug bij mijn oude leverancier met welkomst premie!!
Laatst gewijzigd door Willemti op 07 mar 2016 20:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Henk Timmer
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 mar 2016 20:06

Re: Colportage Essent

Ongelezen bericht door Henk Timmer »

Mediamarkt Groningen ..tegen sluitingstijd nog snel een smartphone kopen; wordt aangesproken door colporteur/verkoper van Essent. Als Essent klant gezegd geen belangstelling te hebben voor verandering. Er wordt aangedrongen en gevraagd naar je adres, wat ik geef. Snel verder met de aankoop van de GSM. Precies 14 dagen later op ongeveer hetzelfde tijdstip een bevestiging per mail van een verandering in het abonnement..Om daar van af te komen waren beledigingen en minachting ons deel. Via rechtsbijstand toch de zaak ongedaan gemaakt gekregen. Daarna excuus middels een bosje bloemen en de toezegging dat de onkosten (plm € 20,-) zouden worden vergoed. De bloemen ontvingen we maar het geld is al maanden onderweg....of niet natuurlijk.
Laatst gewijzigd door Radar op 07 mar 2016 20:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Ongefundeerde bewering verwijderd

Buls
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 mar 2016 20:46

Re: Colportage Essent

Ongelezen bericht door Buls »

Als je naar media markt gaat om iets te kopen wat je echt nodig hebt, dan laat je je toch niet iets aansmeren waar je niet voor komt. Gewoon afrekenen en lekker naar huis. Het is het zelfede als in sommige winkels waar de verkoopster vraagt heeft u nog belang bij stroopwafels.

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Colportage Essent

Ongelezen bericht door tijger1 »

Waarom zou je je adres aan iemand geven? Zuiniger zijn op je gegevens.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Colportage Essent

Ongelezen bericht door olaf79 »

Meneer als u snel even uw adres geeft dan kijk voor u na of u niet te veel betaald voor uw energie. U zit echt nergens aan vast. We willen toch niet te veel betalen?

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Colportage Essent

Ongelezen bericht door tijger1 »

En dan zeg ik: dank u wel geen belangstelling. Ik kan dat zelf nakijken.

gerrie S
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 mar 2016 22:08

Re: Colportage Essent

Ongelezen bericht door gerrie S »

ik heb bij de mediamarkt gewerkt,en vond het heel vervelend dat ik elke klant moest doorverwijzen naar essent,de meeste mensen zitten daar helemaal niet op te wachten

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Colportage Essent

Ongelezen bericht door 16again »

Volgens Radar kan elke klant die de laatste 12 maanden contract gesloten heeft, en niet gewezen is op bedenktijd, het contract ontbinden. Betaalde maandbedragen gaan dan ook retour, en consument heeft dus die periode gratis gas en licht gehad!
Ik vind dit wel ver gaan, en ben benieuwd of de rechter daar zover in mee gaat.

Dit heeft essent overigens aan zichzelf te danken. Al vanaf 1e klachten is op dit forum te lezen dat dit gewoon colportage is.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Colportage Essent

Ongelezen bericht door kokka »

16again schreef:Volgens Radar kan elke klant die de laatste 12 maanden contract gesloten heeft, en niet gewezen is op bedenktijd, het contract ontbinden. Betaalde maandbedragen gaan dan ook retour, en consument heeft dus die periode gratis gas en licht gehad!
Ik vind dit wel ver gaan, en ben benieuwd of de rechter daar zover in mee gaat.

Dit heeft essent overigens aan zichzelf te danken. Al vanaf 1e klachten is op dit forum te lezen dat dit gewoon colportage is.
ja ik vind dit eigenlijk ook een belachelijke actie van de CB. dat ze inderdaad die bedenk termijn moeten verlengen naar 12 maanden vind ik helemaal terecht, maar dat mensen dan op deze manier bijna een heel jaar aan gratis gas en stroom zouden kunnen krijgen vind ik niet correct.
ik kan me ook niet voorstellen dat Essent dit zonder slag en stoot weg zal geven.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Colportage Essent

Ongelezen bericht door newmikey »

kokka schreef:
16again schreef:Volgens Radar kan elke klant die de laatste 12 maanden contract gesloten heeft, en niet gewezen is op bedenktijd, het contract ontbinden. Betaalde maandbedragen gaan dan ook retour, en consument heeft dus die periode gratis gas en licht gehad!
Ik vind dit wel ver gaan, en ben benieuwd of de rechter daar zover in mee gaat.

Dit heeft essent overigens aan zichzelf te danken. Al vanaf 1e klachten is op dit forum te lezen dat dit gewoon colportage is.
ja ik vind dit eigenlijk ook een belachelijke actie van de CB. dat ze inderdaad die bedenk termijn moeten verlengen naar 12 maanden vind ik helemaal terecht, maar dat mensen dan op deze manier bijna een heel jaar aan gratis gas en stroom zouden kunnen krijgen vind ik niet correct.
ik kan me ook niet voorstellen dat Essent dit zonder slag en stoot weg zal geven.
Ik vind het zo gek nog niet. Wie niet horen wil... misschien een goede les voor de volgende slimme graaiers. Werd eens een keer tijd dat er keiharde maatregelen kwamen tegen niet alleen dit soort maar alle vormen van colportatie.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Colportage Essent

Ongelezen bericht door olaf79 »

kokka schreef:
16again schreef:Volgens Radar kan elke klant die de laatste 12 maanden contract gesloten heeft, en niet gewezen is op bedenktijd, het contract ontbinden. Betaalde maandbedragen gaan dan ook retour, en consument heeft dus die periode gratis gas en licht gehad!
Ik vind dit wel ver gaan, en ben benieuwd of de rechter daar zover in mee gaat.

Dit heeft essent overigens aan zichzelf te danken. Al vanaf 1e klachten is op dit forum te lezen dat dit gewoon colportage is.
ja ik vind dit eigenlijk ook een belachelijke actie van de CB. dat ze inderdaad die bedenk termijn moeten verlengen naar 12 maanden vind ik helemaal terecht, maar dat mensen dan op deze manier bijna een heel jaar aan gratis gas en stroom zouden kunnen krijgen vind ik niet correct.
ik kan me ook niet voorstellen dat Essent dit zonder slag en stoot weg zal geven.
De gedachte is logisch: Er is geen contract afgesloten en Essent heeft dus vrijwillig zonder dat consument daar om vroeg energie geleverd. Dus zijn de betaalde maandbedragen onverschuldigd en hoeft de consument de geleverde goederen niet terug te geven. Sowieso is dat onmogelijk met gas en electra. Die bedragen moeten worden terugbetaald omdat er in feite geen contract is en dus ook geen betalingsverplichting. Ben ook erg benieuwd of de rechter daarin mee gaat.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Colportage Essent

Ongelezen bericht door Moneyman »

Inderdaad, want dan komt het hoofdstuk van ongerechtvaardigde verrijking ook om de hoek kijken.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Colportage Essent

Ongelezen bericht door olaf79 »

Moneyman schreef:Inderdaad, want dan komt het hoofdstuk van ongerechtvaardigde verrijking ook om de hoek kijken.
De vraag is of het ongerechtvaardigd is als een bedrijf vrijwillig een goed levert zonder dat daarvoor een contract bestaat. Dit is gewoon de wet zoals die momenteel is: geen informatie is geen contract, ergo geen betalingsverplichting voor de consument.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Colportage Essent

Ongelezen bericht door Moneyman »

Op het moment van leveren was er wel een contract. Dat contract wordt later vernietigd, zodat de leveringen ineens onverschuldigd (want: zonder rechtsgrond) zijn gedaan. Dat levert al ongerechtvaardigde verrijking op.

Dan kom je bij de vraag of die verrijking ook aan de verrijkte kan worden toegerekend. En dat kan interessant worden. Je kunt zeggen "ja, want je hebt dat contract immers getekend met het oogmerk energie geleverd te krijgen", maar je kunt ook redeneren "nee, want Essent heeft bewust, willens en wetens, zo gehandeld en heeft het aan zichzelf te danken". Ik durf er mijn geld nog niet op te zetten.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Colportage Essent

Ongelezen bericht door olaf79 »

Ik durf er mijn geld ook niet op te zetten. Ik denk in ieder geval dat de rechter een deel van de eis vd consumentbond inwilligd. Ook de terugbetaling van de cadeau kaart lijkt mij een onredelijke eis.

John72
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 mar 2016 12:34

Re: Colportage Essent

Ongelezen bericht door John72 »

Wat is de kans dat je direct wordt afgesloten en dat je dan zonder stroom en gas komt te zitten. Essent hierop aanspreken dat je foutief behandelt bent en dat je recht hebt op zaken... Ik zou dit niet 1,2,3 doen...

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Colportage Essent

Ongelezen bericht door 16again »

Om afsluiting voor te zijn moet je allereerst over stappen naar andere leverancier.

Gesloten