LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gaatjes in T-shirts

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Gaatjes in T-shirts

Ongelezen bericht door Radar »

Iedereen kent ze; die kleine irritante gaatjes die ineens in shirts verschijnen. Maar hoe komt het?

Ze verschijnen meestal rond de buikstreek en het lijkt wel of ze er vroeger niet waren. Op internet staan allerlei theorieën; het komt door je riem, het zijn mottengaten, het is de autogordel of de kwaliteit van de stof. Maar wat is hier nu aan de hand? Radar doet onderzoek.

Maandag 5 oktober in Radar, 20:30 uur, NPO 1


Heb jij er ook last van en hoe denk jij dat het komt?

Frantic2
Berichten: 1570
Lid geworden op: 13 mar 2012 19:50

Re: Gaatjes in T-shirts

Ongelezen bericht door Frantic2 »

bij mij op de kalender is het nu al 9 oktober...... Maar wel een leuk onderwerp, want ik heb ze ook!

Inekedebraaf
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 okt 2015 20:52

Re: Gaatjes in T-shirts

Ongelezen bericht door Inekedebraaf »

Voor mij is het duidelijk.
De gaatjes worden veroorzaakt door de metalen knopen van de jeans.
Als je B.v. Tegen het aanrecht aan staat krijg je gaatjes.

Marcel1963
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 okt 2015 20:51

Re: Gaatjes in T-shirts

Ongelezen bericht door Marcel1963 »

Ik ben er ook achtergekomen dat de gaatjes bij mij zijn ontstaan door scherpe randen aan het aanrechtblad. Ik vind het een schande dat dit niet in de uitzending vermeld wordt. Laat de mensen het zelf ondervinden.
Als nu blijkt dat dit bij meerderen de oorzaak is, dan slaat Radar wel een flater omdat z eniets gemeld hebben terwijl engelz het op 17 september al gemeld heeft.

Nummer11
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 okt 2015 20:52

Re: Gaatjes in T-shirts

Ongelezen bericht door Nummer11 »

Mijn kleindochter had een legging gekocht bij H&M en na 1x dragen zaten er ongeveer 7 gaatjes in ter hoogte van haar dijbeen, allemaal bij elkaar binnen 8x8 cm. Bij H&M was geen zelfde legging meer en kregen we een tegoedbon. Ze hadden nog niet eerder klachten gehad en eigenlijk geloofden ze niet, dat het spontaan er in gekomen was.

franka59
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 okt 2015 20:57

Re: Gaatjes in T-shirts

Ongelezen bericht door franka59 »

beste lezers en radar,
ook ik heb gaatjes maar naar mijn idee ontstaan ze door:
de ritsen in jasjes en vesten, Bij dames zitten de gaatjes hoger en veelal op 1 plek en de mode was de laatste jaren qua jeans etc. nogal laag. De gaatjes zitten hoger, zelf zit ik regelmatig vast in een rits van een vest/jas eroverheen. Het ligt hem naar mijn idee niet aan de kwaliteit daar ik het bij allerlei shirts heb.

Labberton
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 okt 2015 21:01

Re: Gaatjes in T-shirts

Ongelezen bericht door Labberton »

Gaatjes in T-shirts ontstaan door de gesp van de riem.
Advies:
Bij alle riemen de punten van de naald van gesp glad vijlen en er blanke lak opsmeren.
Dit probleem is bij de meeste verkoopadressen bekend

Sasssie
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 okt 2015 21:02

Re: Gaatjes in T-shirts

Ongelezen bericht door Sasssie »

Voorheen had ik er nog nooit last van de gaatjes in mijn T-shirts. Tot 2 jaar geleden, toen had ik opeens gaatjes in mijn T-shirts. Dacht eerst aan mijn riem, maar daar zaten geen scherpe randjes aan. Toen zei mijn collega wanneer ik ook alweer de nieuwe keuken had en jawel, dat is 2 jaar geleden. Ik heb nu een stenen aanrechtblad en ik denk dat het daardoor komt, want voorheen had ik het nooit. Soms heb ik het meteen die gaatjes en dat is wel balen. Terug naar de winkel ga ik niet, want ik denk dat ze de klacht niet gaan behandelen en denk zelf dat het door het aanrechtblad komt, dus is het mijn eigen schuld.

Sahel
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 okt 2015 20:59

Re: Gaatjes in T-shirts

Ongelezen bericht door Sahel »

Een heel herkenbaar probleem: sinds enkele jaren heb ook ik regelmatig gaatjes in mijn shirts. Het ligt pertinent niet alleen aan de kwaliteit van de shirts: de gaatjes zitten in dure icebreakers van 65,- en hema-shirts van 5,-. Zelfs in die dure shirts zat op een ogenblik na één keer dragen, dus nooit gewassen, een gat: exit mogelijkheid wasmachine. Icebreakers mogen niet in de droger, dus die mogelijkheid is ook uitgesloten. Het ligt zeker niet aan het aanrecht of autogordel, de plaats komt niet overeen.
Blijft over: de broek. Inderdaad lijkt het er op dat veel van die gaatjes eruit ziet alsof er een stukje stof ontbreekt, net of er met een tang een stukje uit geknipt is. Slijtage door de knoop of een uitstekend stukje stof lijkt me onwaarschijnlijk, waarmee ik uitkom bij de rits.
De meeste ritsen in mijn kleding worden gemaakt door het merk YKK: zou het kunnen zijn dat die enkele jaren geleden hun ritsen op een andere manier zijn gaan maken, die deze epidemie veroorzaakt?
Ook zijn de stoffen tegenwoordig veel dunner dan enige tijd geleden, mooi en comfortabel, maar wel veel kwetsbaarder. De werkelijke oorzaak zal wel een combinatie van factoren zijn, hoe kan je anders die rare gaten op mijn schouder verklaren...

MNQ
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 okt 2015 20:48

Re: Gaatjes in T-shirts

Ongelezen bericht door MNQ »

De gaatjes in mijn shirts (op de plaats van de buikstreek) ontstaan meestal door de rits van de vestjes/ of de rits van wat strakker zittende jasjes die ik erover draag. Sinds ik er goed oplet dat ik met de rits van het jasje niet het onderliggende shirt raak, heb ik nog nauwelijks last van gaatjes... soms nog wel door de kat. Een huisdier op schoot kan het ook makkelijk veroorzaken.

Polyester shirts met hippe print zie je nu veel. Ik koop ze soms al weet ik, dat ze kwetsbaar zijn en er binnen korte tijd halen in zitten.

deparo
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 okt 2015 21:19

Re: Gaatjes in T-shirts

Ongelezen bericht door deparo »

Hallo, Ik heb er ook al een paar jaar last van, hema t shirts heb ik terug gebracht, het komt niet door een aanrecht, ik heb alles getest, het komt echt door het puntje van een (spijker)broek(rok) dat is vrij stug en het t shirt wrijft daarover en ja hoor weer gaatje, wordt er doodziek van, de mooiste shirts binnen een dag naar de maan, op advies van radar ga ik ook alle shirts terugbrengen, ik ben er ook van overtuigd dat de shirts met te weinig garens gemaakt worden, het moet allemaal zo goedkoop mogelijk, goedkoop is duurkoop

Yohe
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 okt 2015 21:25

Re: Gaatjes in T-shirts

Ongelezen bericht door Yohe »

Alleen mijn man heeft hier last van in ons gezin. Zowel in dure als in goedkope shirts. vandaar dat hij alleen nog maar goedkope shirts aanschaft.
Ikzelf heb shirts in allerlei kwaliteiten maar ik heb het nooit. Alles gaat in dezelfde was c.q. Wasmachine dus dat kan het niet zijn.
Ik draag ook spijkerbroeken en riemen e.d , werkelijk, ik heb me suf gepiekerd maar ik zou het echt niet weten. De kwaliteit is het niet, daar ben ik van overtuigd. Maar wat dan????
Toen ik hoorde dat het onderwerp in Radar kwam, was ik blij. Ik dacht dat het raadsel opgelost zou worden, maaar helaas.......

Imp
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 okt 2015 21:17

Re: Gaatjes in T-shirts

Ongelezen bericht door Imp »

Persoonlijk vind ik dat Radar in deze uitzending heel kort door de bocht gaat om de fabrikanten van de t-shirts verantwoordelijk te stellen voor de gaatjes in t-shirts. Ga terug naar de winkel en dien een klacht in? Ik heb 28 jaar in de modebranche gewerkt en ik weet waardoor ze ontstaan. Het is niet de slechte kwaliteit van de shirts, want het gebeurt zowel bij dure als bij goedkope shirts, maar de oorzaak ligt bij de ritsen van de broeken, en dan vooral de zware metalen ritsen die tegenwoordig in heel veel broeken zitten, met name jeans. Het gebeurt tijdens het sluiten van de rits in je broek. Het shirtje raakt per ongeluk de rits tijdens het sluiten hiervan. Soms gaat het shirt zelfs tussen een paar tandjes klem zitten. Aangezien je er niet met je neus bovenop zit als je je rits dichtdoet en daarna je t-shirt fatsoeneert, trek je het ongemerkt stuk. En voila, een gaatje. Zoals de wiskunde lerares al heel slim had opgemerkt, ze zitten allemaal op dezelfde plek. Is er onderzoek naar gedaan waar de gaatjes allemaal zitten? Als ik een gok mag doen dan is het bij 99% van de t-shirts ter hoogte van de rits. Bij een slechte kwaliteit stof zouden de gaatjes overal moeten zitten. Het zelfde probleem kan ook overigens ook ontstaan bij bloesjes. Heb hier ook ervaring mee. Dus, beter opletten bij het sluiten van je broekrits!

Pascal87
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 okt 2015 20:48

Re: Gaatjes in T-shirts

Ongelezen bericht door Pascal87 »

Bij mij worden de gaatjes veroorzaakt door de metalen ritssluiting van de jas

deparo
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 okt 2015 21:19

Re: Gaatjes in T-shirts

Ongelezen bericht door deparo »

Imp schreef:Persoonlijk vind ik dat Radar in deze uitzending heel kort door de bocht gaat om de fabrikanten van de t-shirts verantwoordelijk te stellen voor de gaatjes in t-shirts. Ga terug naar de winkel en dien een klacht in? Ik heb 28 jaar in de modebranche gewerkt en ik weet waardoor ze ontstaan. Het is niet de slechte kwaliteit van de shirts, want het gebeurt zowel bij dure als bij goedkope shirts, maar de oorzaak ligt bij de ritsen van de broeken, en dan vooral de zware metalen ritsen die tegenwoordig in heel veel broeken zitten, met name jeans. Het gebeurt tijdens het sluiten van de rits in je broek. Het shirtje raakt per ongeluk de rits tijdens het sluiten hiervan. Soms gaat het shirt zelfs tussen een paar tandjes klem zitten. Aangezien je er niet met je neus bovenop zit als je je rits dichtdoet en daarna je t-shirt fatsoeneert, trek je het ongemerkt stuk. En voila, een gaatje. Zoals de wiskunde lerares al heel slim had opgemerkt, ze zitten allemaal op dezelfde plek. Is er onderzoek naar gedaan waar de gaatjes allemaal zitten? Als ik een gok mag doen dan is het bij 99% van de t-shirts ter hoogte van de rits. Bij een slechte kwaliteit stof zouden de gaatjes overal moeten zitten. Het zelfde probleem kan ook overigens ook ontstaan bij bloesjes. Heb hier ook ervaring mee. Dus, beter opletten bij het sluiten van je broekrits!
Hallo, ik heb het zelfs met een spijkerrokje met een nylon rits, het is zuiver het puntje van de sluiting, vroeger nooit last van, het is echt van de laatste jaren, iedereen klaagt om mij heen.

mh73

Re: Gaatjes in T-shirts

Ongelezen bericht door mh73 »

Ik vind het toch raar dat wij er eigenlijk nooit last van hebben. Ik koop voor mijzelf en de kinderen ook bij de goedkopere winkels. Daar moeten dus ook die shirts van slechtere kwaliteit bij zitten. Soms komen er wel eens gaatjes in, maar dat is dan pas als de shirts echt al wat ouder zijn.

Ik denk dat de tip van engelz weleens een goede zou kunnen zijn, als je zo'n aanrechtblad hebt én last van gaatjes.

jamk
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:37

Re: Gaatjes in T-shirts

Ongelezen bericht door jamk »

Volgens mij worden de gaatjes veroorzaakt door de jeansknoop. Bij een 'verborgen' sluiting krijg ik geen gaatjes. Bij het shirt in de broek dragen ook niet maar dat is soms geen gezicht en dus geen oplossing.

ersar01
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 okt 2015 20:53

Re: Gaatjes in T-shirts

Ongelezen bericht door ersar01 »

Wat een drama, dit heeft mij al veel geld en frustratie gekost! :evil:
Het maakt MI helemaal niets uit welk merk T-shirt Esprit, Only enz. allemaal meteen gaatjes.
Ik heb een zeer sterk vermoede dat het bij het dragen van een riem sneller gaat. Maar ook zonder riem.......gaatjes.
En idd ik ga nooit terug naar de winkel. Waarom niet??? Ik denk dat ik hierdoor echt geen nieuw shirt krijg.
Ondertussen prop ik alles in mijn broek omdat ik het met gaatjes echt niet wil dragen!
Alle T-shirt met gaatjes worden pyjama's (ik heb dus veel pyjama's)
Verder denk ik dat ik 'het beste idee van Nederland' heb als ik een keer een oplossing verzin :lol:

Hulp nodig? Hiervoor ben ik beschikbaar.
Groet Erie

Sahel
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 okt 2015 20:59

Re: Gaatjes in T-shirts

Ongelezen bericht door Sahel »

mh73 schreef:Ik vind het toch raar dat wij er eigenlijk nooit last van hebben. Ik koop voor mijzelf en de kinderen ook bij de goedkopere winkels. Daar moeten dus ook die shirts van slechtere kwaliteit bij zitten. Soms komen er wel eens gaatjes in, maar dat is dan pas als de shirts echt al wat ouder zijn.

Ik denk dat de tip van engelz weleens een goede zou kunnen zijn, als je zo'n aanrechtblad hebt én last van gaatjes.
Kun je makkelijk testen: strook plakband erover en het aanrecht is glad. het zou me niets verbazen als het niet helpt overigens: kortgeleden hebben we het keukenblad vervangen door een ander materiaal, en we merken geen verschil in het voorkomen van gaatjes.

Jannette
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 okt 2015 13:23

Re: Gaatjes in T-shirts

Ongelezen bericht door Jannette »

Sinds onze verhuizing had ik óók ineens het probleem van gaatjes in kleding. Steeds op buikhoogte. Vreselijk irritant! (Ik vond het raar dat het alleen bij mijn kleding gebeurde, en niet bij mijn man)
Maar sinds een jaar is die ergernis verleden tijd! We hebben de oorzaak ontdekt: het komt écht door het hangen/leunen tegen ons granieten aanrecht. De stof van je shirt of bloes wordt kapotgesneden zodra die geklemd wordt tussen de rand van het aanrecht en je broeksknoop of gesp.
Toen ik dit vorig jaar ontdekte heb ik me er op getraind om niet meer te hangen tegen het aanrecht, en sindsdien heb ik geen gaatjes meer in mijn kleding!
(dat mijn man er geen last van had is nu wel te verklaren; hij staat of hangt nl. nooit met zijn buik tegen het aanrecht.)

Gesloten