LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gaatjes in T-shirts

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
arjen.vanderwal
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 sep 2015 10:23

Gaatjes in T-shirts

Ongelezen bericht door arjen.vanderwal »

Noot van de redactie: Iedereen kent ze; die kleine irritante gaatjes die ineens in shirts verschijnen. Maar hoe komt het?

Ze verschijnen meestal rond de buikstreek en het lijkt wel of ze er vroeger niet waren. Op internet staan allerlei theorieën; het komt door je riem, het zijn mottengaten, het is de autogordel of de kwaliteit van de stof. Maar wat is hier nu aan de hand? Radar doet onderzoek.

Maandag 5 oktober in Radar, 20:30 uur, NPO 1

Heb jij er ook last van en hoe denk jij dat het komt?

----------------------------

Er is door tros radar een oproep gedaan naar de gaatjes in truien en tshirts. Hulde daarvoor.
Zie: http://www.radartv.nl/uitzending/oproep ... n-kleding/

Naar mijn idee is dit iets waar ik ca 5/6 jaar geleden geen last van had. Het lijkt er dan ook op dat de weeftechniek van tshirts versoberd zijn in de afgelopen jaren. Waarschijnlijk door de crisis, denk ik.
Ik heb wel eens iets gelezen over dat shirts tegenwoordig met 1 draad geweven/gebreid worden ipv 2 of 3 draden.
Laatst gewijzigd door Radar op 09 okt 2015 14:26, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Noot toegevoegd door Radar Forummoderatie

miekemook
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 sep 2015 11:03

Re: Gaatjes in T-shirts

Ongelezen bericht door miekemook »

Gaatjes schijnen te ontstaan door de ritssluiting van je broek. Als je het lipje niet goed naar beneden doet, kan dit een gaatje in je t-shirt veroorzaken!

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Gaatjes in T-shirts

Ongelezen bericht door tenormin »

arjen.vanderwal schreef: Ik heb wel eens iets gelezen over dat shirts tegenwoordig met 1 draad geweven/gebreid worden ipv 2 of 3 draden.
Dat heeft u goed gelezen; meestal krijgt de wasmachine (die dan bramen zou moeten hebben) de schuld, of ruwe aanrechtbladen, ritsen etc. Is inderdaad doordat het nu met een draad geweven word. Of gebreid, als u wilt.

arjen.vanderwal
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 sep 2015 10:23

Re: Gaatjes in T-shirts

Ongelezen bericht door arjen.vanderwal »

miekemook schreef:Gaatjes schijnen te ontstaan door de ritssluiting van je broek. Als je het lipje niet goed naar beneden doet, kan dit een gaatje in je t-shirt veroorzaken!
Het zou ongetwijfeld door iets komen waar je shirt tegenaan wrijft of schuurt, maar ik mag toch verwachten dat een shirt van 15/20 euro daar gewoon tegen kan.

Ik heb zelfs een paar keer gehad dat ik binnen 1 dag al een gaatje had. Dat lijkt me gewoon mindere kwaliteit van het shirt.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Gaatjes in T-shirts

Ongelezen bericht door olaf79 »

Voor iedereen met gaatjes: beter poetsen :lol:

16again
Berichten: 16112
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Gaatjes in T-shirts

Ongelezen bericht door 16again »

Als gaatjes alleen aan de voorkant in het midden onderaan zitten, dan wordt het veroorzaakt door de drager.
Naast ritssluiting is ook de riem mogelijke boosdoener:
Bij sommige riemen kan het T-shirt klem komen te zitten tussen onderdelen van de gesp.

arjen.vanderwal
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 sep 2015 10:23

Re: Gaatjes in T-shirts

Ongelezen bericht door arjen.vanderwal »

Maar is het acceptabel dat het gebeurd?

16again
Berichten: 16112
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Gaatjes in T-shirts

Ongelezen bericht door 16again »

arjen.vanderwal schreef:Het zou ongetwijfeld door iets komen waar je shirt tegenaan wrijft of schuurt, maar ik mag toch verwachten dat een shirt van 15/20 euro daar gewoon tegen kan......
Maar is het acceptabel dat het gebeurd?
Waarom moet kleding tegen schuren en scherpe voorwerpen kunnen?
Het betreft toch geen speciale bedrijfskleding of zo?

arjen.vanderwal
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 sep 2015 10:23

Re: Gaatjes in T-shirts

Ongelezen bericht door arjen.vanderwal »

16again schreef:
arjen.vanderwal schreef:Het zou ongetwijfeld door iets komen waar je shirt tegenaan wrijft of schuurt, maar ik mag toch verwachten dat een shirt van 15/20 euro daar gewoon tegen kan......
Maar is het acceptabel dat het gebeurd?
Waarom moet kleding tegen schuren en scherpe voorwerpen kunnen?
Het betreft toch geen speciale bedrijfskleding of zo?
Ik vind van wel. Mijn riem is niet extreem scherp ofzo. En als er iets overheen schuurt, bijvoorbeeld een gordel oid dan kan het toch niet zijn dat mijn shirt binnen 1 dag gaatjes krijgt. Een shirt moet, naar mijn idee, tegen dit soort normale omstandigheden kunnen.

16again
Berichten: 16112
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Gaatjes in T-shirts

Ongelezen bericht door 16again »

arjen.vanderwal schreef:Mijn riem is niet extreem scherp ofzo. En als er iets overheen schuurt, bijvoorbeeld een gordel oid dan kan het toch niet zijn dat mijn shirt binnen 1 dag gaatjes krijgt.
Het is geen schuren, maar klem zitten. Als je in elkaar zit, komt er ruimte tussen gesp onderdelen, T-shirt raakt er tussen bekneld.

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Gaatjes in T-shirts

Ongelezen bericht door tijger1 »

Het komt natuurlijk niet door een andere breitechniek, want die gaatjes komen niet op de rug. Shirt niet in de broek is één oplossing.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Gaatjes in T-shirts

Ongelezen bericht door kweenie »

Heeft vaak niets met riemen oid te maken. Gebeurt namelijk ook bij mensen die geen riemen dragen. Heeft er meer mee te maken dat mensen tegenwoordig niet geïnteresseerd zijn in de kwaliteit van de stof, maar alleen nog in hoe modieus iets is en hoe het staat. Willen liever een hip floddertje waarmee je 'erbij' hoort en volgend jaar weer nieuwe in plaats van iets wat een beetje kwaliteit heeft en langer meegaat.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Gaatjes in T-shirts

Ongelezen bericht door tenormin »

tijger1 schreef:Het komt natuurlijk niet door een andere breitechniek, want die gaatjes komen niet op de rug. Shirt niet in de broek is één oplossing.
Komt wel door moderne (goedkopere) breitechniek: daarenboven, met de buik raakt men meer aan dan met de rug, tenminste, ik zie mezelf niet "omgekeerd" werken.

aerox
Berichten: 201
Lid geworden op: 18 mei 2011 11:44

Re: Gaatjes in T-shirts

Ongelezen bericht door aerox »

Wat een onzin om te zeggen dat dit door de brijtechniek komt. Dit 'probleem' bestaat al vele jaren en komt inderdaad gewoon omdat er iets tegen het shirt aan schuurt. Volgens mij is dit zelfs een keer op tv behandeld en toen bleek ook dat het door riemen/scherpe knopen enz enz komt. En ja, dat is acceptabel, je kan niet met alles rekening houden. Als een roker as op een shirt laat vallen moet het voor hem dan ook onacceptabel zijn dat er een gat in komt? Het is je eigen keuze zo'n riem te dragen.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Gaatjes in T-shirts

Ongelezen bericht door tenormin »

aerox schreef:Wat een onzin om te zeggen dat dit door de brijtechniek komt. Dit 'probleem' bestaat al vele jaren en komt inderdaad gewoon omdat er iets tegen het shirt aan schuurt. Volgens mij is dit zelfs een keer op tv behandeld en toen bleek ook dat het door riemen/scherpe knopen enz enz komt. En ja, dat is acceptabel, je kan niet met alles rekening houden. Als een roker as op een shirt laat vallen moet het voor hem dan ook onacceptabel zijn dat er een gat in komt? Het is je eigen keuze zo'n riem te dragen.
Zoals u het omschrijft komt het wel degelijk door de "brij" techniek. Papperig dus. Sorry voor 'onvriendelijkheid'.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Gaatjes in T-shirts

Ongelezen bericht door kweenie »

aerox schreef:Wat een onzin om te zeggen dat dit door de brijtechniek komt. Dit 'probleem' bestaat al vele jaren en komt inderdaad gewoon omdat er iets tegen het shirt aan schuurt.
Maar bij goede textiel komen er ook dan niet zo 1-2-3 gaatjes in. Dat gebeurt veel sneller bij slechte flodder kwaliteit.

Of dat ligt aan de breitechniek of aan wat anders (dikte van gebruikte draad, kwaliteit van de katoenvezels etc), dat laat ik in het midden.

Overigens zijn prijs en kwaliteit niet altijd aan elkaar gerelateerd, maar dat is natuurlijk een open deur.

aerox
Berichten: 201
Lid geworden op: 18 mei 2011 11:44

Re: Gaatjes in T-shirts

Ongelezen bericht door aerox »

Het maakt weinig uit welke techniek men hanteert als je met een scherp voorwerp herhaaldelijk langs katoen gaat schuren. Duur of goedkoop, de stof kan daar gewoon niet tegen.

Het komt over als ik schuif mijn verantwoordelijkheid af op het feit dat het shirt zogenaamd niet goed gemaakt is.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Gaatjes in T-shirts

Ongelezen bericht door renewouters »

kweenie schreef:
Overigens zijn prijs en kwaliteit niet altijd aan elkaar gerelateerd, maar dat is natuurlijk een open deur.
Maar meestal wel. Een kwaliteitsproduct is nooit goedkoop.

arjen.vanderwal
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 sep 2015 10:23

Re: Gaatjes in T-shirts

Ongelezen bericht door arjen.vanderwal »

aerox schreef:Het komt over als ik schuif mijn verantwoordelijkheid af op het feit dat het shirt zogenaamd niet goed gemaakt is.
Daar lijkt het mijn geval dus wel op, want ik heb sinds kort dus een shirt gekocht die geen gaatjes krijgt en ik draag dezelfde riemen, broeken enz. dan voorheen.

engelz
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 sep 2015 08:21

Re: Gaatjes in T-shirts

Ongelezen bericht door engelz »

Ook al lijkt deze topic een beetje futloos wil ik toch even melden dat ik een van de oorzaken van de gaatjes weet Ook heb ik hier een oplossing voor

Een jaar geleden had mijn vrouw ook dit soort gaatjes regelmatig in haar kleding
de hoogte tov de grond was bijna altijd het zelfde
Zo kwam ik er achter dat het de rand afwerking was van het aanrechtblad
Tegenwoordig word veel natuursteen composiet of betonlook gebruikt zo ook bij ons
Deze randen zijn wel gepolijst maar bezitten toch kleine scherpen oneffenheden die een slijtage geven aan de kleding Dit gaat nog sneller als er een knoop of gesp achter zit

Kortom het vele schuiven en hangen tegen het ruwe en scherpe aanrecht is de oorzaak

De oplossing is om tegen deze randafwerking een rubber of kunststof strip te plaatsen
Dit heb ik een jaar geleden ook gedaan Sindsdien geen enkel gaatje meer

Dit verhaal heb ik ook de dag van de uitzending gemaild en geappt naar tros radar
Helaas is niets mee gedaan nu sneuvelen er nog elke dag kledingstukken terwijl de oplossing bekend is Het even vermelden in de uitzending daar zouden veel kijkers wat aan hebben

Veel plezier met deze informatie
Engel Zonneveld

Gesloten