LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Houtrook

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door gezondheid »

De gemeente moet vaker woningen betreden van stokers die overlast
veroorzaken. Dan kunnen zij de kachel inspecteren en kijken of deze een
typekeurmerk heeft. Dit mag op grond van de Woningwet. Indien de kachel
geen keurmerk heeft, dient de gemeente deze te laten onderzoeken door TNO

Bron: http://www.rug.nl/research/portal/files ... /rap72.pdf

Houtrookoverlast forum zonder registratie. Op dit forum kun je anoniem je hart luchten. Een ander kan daar misschien steun aan hebben als lotgenoot:

http://www.hotforum.nl/forum/stankoverlast/
Laatst gewijzigd door gezondheid op 15 apr 2016 00:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Moneyman
Berichten: 30117
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door Moneyman »

gezondheid schreef:De gemeente moet vaker woningen betreden van stokers die overlast
veroorzaken. Dan kunnen zij de kachel inspecteren en kijken of deze een
typekeurmerk heeft. Dit mag op grond van de Woningwet. Indien de kachel
geen keurmerk heeft, dient de gemeente deze te laten onderzoeken door TNO

Bron: http://www.rug.nl/research/portal/files ... /rap72.pdf
Heb je in de gaten dat je bron geen wet- of regelgeving betreft, maar een niet-geconcretiseerde stelling van een dame van Milieudefensie (een niet geheel objectieve bron, zullen we maar zeggen...)? En heb je ook gelezen dat in datzelfde rapport de gemeenten zélf als probleem benoemen dat binnentreden niet zomaar kan?

Huisrecht is één van de belangrijkste grondrechten,men in Nederland gelukkig goed beschermd.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door Jablan »

gezondheid schreef:Nieuws 23 februari: DailyMail
Het begint zo onderhand op een hoax te lijken. Luchtverontreiniging is van alle tijden. Daarom had men vroegâh een 'buiten'. Tegenwoordig wordt er meer op gelet en nu er steeds minder industrie (in Europa) is en ondanks softwaremanipulatie het verkeer ook steeds minder roet de lucht inblaast, stijgt het aandeel van overige vervuiling vanzelf. En natuurlijk kun je statistiek zo brengen, dat het dan allemaal heel ernstig lijkt.
gezondheid schreef:De gemeente moet vaker woningen betreden van stokers die overlast veroorzaken. [...] Dit mag op grond van de Woningwet.
Woningwet is voor sociale huurwoningen en dat zijn juist de woningen, waar in het algemeen geen houtkachel is te vinden.
Nogmaals: iedereen, die ongevraagd een woning binnentreedt, is een inbreker, tenzij men een opsporingsbevoegdheid heeft en zelfs dan mag het alleen met een concrete verdenking oftewel een huiszoekingsbevel.

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door gezondheid »

Hierbij vond ik een artikel uit 2003 waarin al werd geconstateerd dat houtrook niet zo gezond is.

http://www.digibron.nl/search/detail/01 ... id-papoeas

De sterfte onder de baby''s was bij de komst van Vriend zeer hoog. "Vele kleintjes stierven door de houtrook aan een ontsteking -bronchiolitis- van de kleinste luchtwegen, de bronchioli. Bovendien was zo''n infectie in de kleine hutten gemakkelijk overdraagbaar. Door de komst van penicilline konden we die luchtwegaandoening effectief bestrijden." Het was echter een vorm van symptoombestrijding, want de oorzaak, de rook, was er niet door verdwenen.

Nu zal gezegd worden dat de houtrook niet goed kan ontsnappen. Maar als die mogelijkheid wel bestaat, dan kan de rook weer nederdalen in een andermans tuin of slaapkamer.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door Jablan »

gezondheid schreef:Hierbij vond ik een artikel uit 2003 waarin al werd geconstateerd dat houtrook niet zo gezond is.
Niets nieuws onder de zon. Uit India is dit ook bekend. Daar wordt massaal in een hut zonder rookafvoer op hout gekookt en is de levensverwachtingen van de vrouwen in deze dorpen daardoor een stuk lager.

Het is niet te vergelijken met de huizen in Nederland, waar het gros van de klagers over 'rook van de buren' een mechanische ventilatie in huis blijkt te hebben. Daar zijn niet de houtstokende buren het probleem, maar is de eigen ventilatie de reden waarom men in de rook terecht komt.

Het artikel geeft alleen aan, waarom je de rook moet afvoeren naar buiten. Zelfs dat is geen nieuws, De Romeinen hadden de eerste schoorstenen - misschien ook andere volken, alleen is daar niets van in de overlevering terug te vinden. In Europa is de schoorsteen weer terug sinds de huizen meer dan 1 verdieping hebben en dat is - afhankelijk van de streek - sinds de 10e of 11e eeuw. Daarvoor had men een simpele opening in de muur, direct onder het dak om de rook kwijt te raken. Het is zodoende al meer dan 2 millennia bekend, dat je niet direct in de rook moet gaan zitten. :wink:

__________

Het dagelijks, lokaal nieuws is momenteel interessanter.

Amersfoort moet tijdens een congres van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten aandringen op aanscherping van de regels tegen het gebruik van houtkachels. De partijen GroenLinks (GL) en ChristenUnie (CU) dienen daartoe de komende raadsvergadering in Amersfoort een motie in.
Om de houtrook in te dammen, zou Amersfoort op het VNG-congres, samen met andere gemeenten, een voorstel moeten doen om strengere regels te stellen. Dat zou bijvoorbeeld kunnen door aanpassing van het landelijke bouwbesluit, vaststelling van een piekuitstoot voor schoorsteenpijpen of regels te stellen aan verkoop van kachels en brandstoffen volgens EU-richtlijnen.

Bron/Lees verder: AD Amersfoort

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door gezondheid »

Ik vraag me af of zij echt serieus kijken waar de schoen wringt. Ik heb daar te weinig vertrouwen in. Sharon gaf duidelijk in het interview aan dat het daar verder bij moet blijven. Het Platform Houtstook is al sinds 2013 in oprichting.

In verband met deregulering zijn de strenge normen van de houtkachels afgehaald. Bron: https://www.youtube.com/watch?v=rn8ErztNCxk

Overzicht van stookverboden:

http://houtrook.com/?s=stookverbod

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door gezondheid »

Inmiddels is de motie in Amersfoort met meerderheid aangenomen om de overlast aan te pakken. Mucha, een houtkachel kan veel vervuilender zijn dan een auto. Een auto rijdt geen rondjes om je woning heen, een rokende schoorsteen staat dichtbij de woning. Zijn de gezondheidsproblemen het probleem van de stoker of van de gedupeerde?

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door puma73 »

gezondheid schreef:Inmiddels is de motie in Amersfoort met meerderheid aangenomen om de overlast aan te pakken. Mucha, een houtkachel kan veel vervuilender zijn dan een auto. Een auto rijdt geen rondjes om je woning heen, een rokende schoorsteen staat dichtbij de woning. Zijn de gezondheidsproblemen het probleem van de stoker of van de gedupeerde?
Dit aannemen van een motie zegt niet zoveel, op het moment dat er gehandhaafd wordt staan er (gelukkig) beroepsmogelijkheden open om de aangenomen motie op rechtsgeldigheid en correctheid te toetsen.

Tot dat deze rechtsgang gebeurt is kan men gewoon doorstoken.

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door gezondheid »

De VVD heeft inmiddels haar standpunt verwijderd van de website. Gevraagd wat de reden hiervan is, maar dat weet de VVD niet.

Mucha

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door gezondheid »

Het is geen klagen zoals u dat noemt. Het gaat om serieuze gezondheidsproblemen. En Milieu Centraal heeft vastgesteld dat x percentage haar stookgedrag niet wil aanpassen om voor minder overlast te gaan zorgen. Er zijn mensen die stoken op geïmpregneerd hout of zelfs met geverfd hout. Ik vind dat daar wel wat aangedaan moet worden. U kunt ook een goedkope sierkacheltje kopen met echt lijkende vlammen.

De auto's zijn Mucha voorzien van filters, in tegenstelling tot de schoorstenen.

Voor de geïnteresseerden houtrookoverlast motie kunt u vinden op:


http://amersfoort.notudoc.nl/cgi-bin/sh ... aanpak.pdf

Als u het niet zint Mucha dan maar op slot. Het zou mooi zijn dat dit ook kon bij de schoorsteen, dat die opslot wordt gezet. U wilt hier wel e.e.a. regelen maar over houtrook niet?

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door gezondheid »

Moneyman,

Dat is toch een goede oplossing? JIj je plezier van het gezellige vlammetje en de ander geen benauwdheidsklachten! Benauwdheid is echt geen pretje. Weleens geprobeerd heen en weer te rennen en adem te halen door een rietje? Wanneer je de ramen/deuren/ventilatieroosters dicht hebt komt er nog een hoeveelheid fijnstof je woning binnen dringen. Iemand heeft de Dylos aangezet en metingen binnenshuis verricht.

Zo op het eerste gezicht denk je, wat een flauwekul totdat je verder veriept in de wetenschappelijke stukken van houtrook.

Zie ook onderzoek Nieuw Zeeland:

https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hp ... e=577F9C20

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door puma73 »

gezondheid schreef:Moneyman,

Dat is toch een goede oplossing? JIj je plezier van het gezellige vlammetje en de ander geen benauwdheidsklachten! Benauwdheid is echt geen pretje. Weleens geprobeerd heen en weer te rennen en adem te halen door een rietje? Wanneer je de ramen/deuren/ventilatieroosters dicht hebt komt er nog een hoeveelheid fijnstof je woning binnen dringen. Iemand heeft de Dylos aangezet en metingen binnenshuis verricht.

Zo op het eerste gezicht denk je, wat een flauwekul totdat je verder veriept in de wetenschappelijke stukken van houtrook.

Zie ook onderzoek Nieuw Zeeland:

Jouw argument van een sierkacheltje is een onzinargument, mensen stoken een houtkachel in de eerste plaats om het verbruik van gas, een co2 vervuilende brandstof, terug te dringen. Dat daarnaast een leuk vlammenspel van het hout te zien is , is een bijkomstigheid.

En voor wat betreft onderzoeken laten we het op Nederlandse onderzoeken houden.

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door gezondheid »

Puma_73 toeval is dat de politiek dat ook zegt alleen Nederlandse onderzoeken. En dank voor je tip, want je hebt gelijk ook nog. In het beginsel kon ik mij dat niet voorstellen dat buitenlandse onderzoeken hier er niet toe doen. Dit lijkt me geen goede ontwikkeling samenwerken met het buitenland is juist beter denk ik.

Moneyman
Berichten: 30117
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door Moneyman »

gezondheid schreef:Moneyman, Dat is toch een goede oplossing? JIj je plezier van het gezellige vlammetje en de ander geen benauwdheidsklachten!
Tuurlijk. Want houtkachels zijn er uitsluitend en alleen om naar de vlammen te kijken... :roll:
gezondheid schreef:Benauwdheid is echt geen pretje. Weleens geprobeerd heen en weer te rennen en adem te halen door een rietje?
Als astmapatient weet ik dat als geen ander. Toch steun ik je niet in je kruistocht. Dat zou je iets moeten zeggen...

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door gezondheid »

Moneyman,

Ik weet niet in hoeverre u heeft verdiept in de houtrook? Ik heb tot nu toe geen onderzoeken hier voorbij zien komen die aantoont dat houtrook onschadelijk is en het fijnstof gehalte oké is. En niet elke astma patiënt ervaart hetzelfde dat verschilt per mens en dat is het lastige. Inmiddels zijn er nog 2 gemeentes die houtrook in kaart gaan stellen.

tree3
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 mar 2015 13:55

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door tree3 »

Ik geef je het te doen waarbij mensen afval hout stoken vanwege de kosten. Bij het stoken van geïmpregneerd hout of geverfd hout komen zeer schadelijke stoffen vrij. Het is lastig te bewijzen dat ze daarop stoken ook al staat het in het schuurtje en zie je daar het hout staan. Want dat geeft nog niet aan dat het ook de houtkachel ingedaan wordt. Misschien dat het mogelijk is zonder de voordeur binnen te komen, dat je buiten metingen verricht. En als je strafbare feiten constateert dat je dan de woning binnen gaat vallen. Immers je brengt anderen gezondheidsschade toe. Verder smoren mensen de houtkachel en dat is ook niet echt gezond.


De vergelijking met auto's is appels met peren vergelijken. Een houtkachel is geen auto. Een stoel is een stoel en geen tafel.
Laatst gewijzigd door tree3 op 01 apr 2016 16:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door Har06 »

tree3 schreef:Ik geef je het te doen waarbij mensen afval hout stoken vanwege de kosten. Bij het stoken van geïmpregneerd hout of geverfd hout komen zeer schadelijke stoffen vrij. Het is lastig te bewijzen dat ze daarop stoken ook al staat het in het schuurtje en zie je daar het hout staan. Want dat geeft nog niet aan dat het ook de houtkachel ingedaan wordt. Misschien dat het mogelijk is zonder de voordeur binnen te komen, dat je buiten metingen verricht. En als je strafbare feiten constateert dat je dan de woning binnen gaat vallen. Immers je brengt anderen gezondheidsschade toe. De vergelijking met auto's is appels met peren vergelijken. Een houtkachel is geen auto. Een stoel is een stoel en geen tafel.
\\

wat een nietszeggend verhaal, ik ben een houtstoker en geloof er geen barst van dat lui geïmpregneerd hout in de kachel openhaard stoppen, die stank komt regelrecht je kamer binnen

tree3
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 mar 2015 13:55

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door tree3 »

Heeft u bewijzen dat het nergens gebeurd Har06? Ik krijg het idee dat u Utopische gedachten wereld leeft. Terecht noemt u het stank. Want het stinkt inderdaad behoorlijk. Het gaat er verder ook niet om wat u wel of niet gelooft. Geloof heeft hier niets mee van doen. Zeker nooit Rijdende Rechter gezien, waarin je bizarre situaties tegenkomt. Verder zag ik een link naar het aantal meldingen per gemeente staan. Het is wel erg toevallig dat vele gemeentes iets van 5 meldingen per jaar binnenkrijgen. Zoiets geloof ik dan weer niet.

Volgens onderzoek zou 10% hinder hebben van de stank van houtkachels. Misschien schetst dat wel een reëel beeld, omdat de meeste topic gebruikers hier in dit forum het geen enkel probleem vinden om in de rook te zitten kennelijk.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door puma73 »

tree3 schreef: En als je strafbare feiten constateert dat je dan de woning binnen gaat vallen. Immers je brengt anderen gezondheidsschade toe.
En hoe had jij dit voorgesteld? Om een woning te betreden het je wel toestemming nodig en die krijg je niet zomaar omdat je denkt dat iemand verkeerd stookt. En dan nog is binnentreden een zwaar opsporingsmiddel.

Dus welke utopische wereld leef jij?

Gesloten