LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hypotheek oversluiten

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Hypotheek oversluiten

Ongelezen bericht door Radar »

De hypotheekrente is historisch laag. Woningbezitters die vastzitten aan een hoge rente kunnen daar vaak niet van profiteren. Banken bieden wel rentemiddeling aan, maar door hoge opslagen ben je niet altijd beter af. Het oversluiten van de hypotheek is voor veel mensen een stuk voordeliger, maar ook daarvoor gelden allerlei regels. Banken stellen zich niet flexibel op en slaan daarmee de gedragscode in de wind.

Lees meer: http://radar.avrotros.nl/uitzendingen/g ... ersluiten/

Maandag 21 maart in Radar, 20:30 uur op AVROTROS, NPO 1

Egon74
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 mar 2016 00:16

Re: Hypotheek oversluiten

Ongelezen bericht door Egon74 »

beste Radar,
morgen (21 maart) wordt er in de uitzending aandacht besteed aan de tegenwerking door banken in geval van oversluitwensen. Graag benoem ik mijn frustraties ten aanzien van dit onderwerp.

ik ben al maanden geleden aan het rekenen gegaan of het zinvol is mijn hypotheekrente voortijdig te wijzigen.
Na veel rekenen blijkt het voor mij inderdaad ondanks de resterende looptijd (nog 20 maanden) van de hypotheek zeer zinvol te zijn.

Ik heb contact opgenomen met de ABN-AMRO.
Er kon op redelijke termijn een gesprek plaats vinden.
Tijdens het gesprek dat inmiddels 2 weken geleden is geweest werd ik gewezen op een kennistoets die ik moest maken als ik gebruik wilde maken van het oversluiten van mijn hypotheek zonder advies. (Ik weet er vrij veel van en ik wil graag de kosten uitsparen voor het advies).
De toets heb ik thuis met 100% score afgerond. Alleen het versturen om een zogenaamde code opgestuurd te krijgen wilde niet lukken.
Ik heb contact opgenomen met de hypotheekafdeling van de bank. De dame die ik aan de telefoon kreeg benoemde dat ik een andere browser moest gebruiken. Tevens vertelde deze mevrouw dat als ik een afspraak wil dit meer dan een maand duurt als ik gebruik wil maken van de dienst ZONDER advies. Mét advies zou ik wél eerder een afspraak kunnen maken. erg vreemde gang van zaken aangezien ze minder tijd kwijt zijn aan mensen die geen advies nodig hebben.
Ik vind dat dit wat weg heeft van chantage. Wil ik een lagere hypotheek, dan moet ik betalen... De bank loopt geld mis omdat mensen verder kijken dan hun neus lang is en willen op deze manier nog ruim 300 euro extra geld binnen halen. Ronduit een belachelijke gang van zaken.

overigens heb ik met een andere browser de toets opnieuw gemaakt, maar wederom is het verzenden niet gelukt. Ik heb middels een nieuw telefoongesprek de bank hierover geïnformeerd. ze zouden me terug bellen, en als ik niet bereikbaar zou zijn een berichtje achter laten in mijn bankmail. dit alles is NIET gebeurd.

Is de bank er op uit om te zorgen dat ik op deze manier afhaak???
Ik zet door aangezien het 360 euro per maand op mijn lasten scheelt. voor mij een enorme bak met geld dat ik beter kan besteden aan andere zaken die zinvoller zijn dan rente... nu maar hopen dat er op een gegeven moment wél resultaat komt voor óf de rente weer gestegen is óf voor mijn looptijd voorbij is...

gebruiken banken alleen deze techniek of zijn er nog andere manieren waarop ze klanten beduvelen?

in contact met de bank loop ik verder vast. ik probeer netjes te overleggen. als ik het op de spits zou drijven levert me het sowieso niets op en vindt zo'n bank vast wel iets om me verder te dwarsbomen.

HELP ME!

Cevaa00
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 jan 2015 22:39

Re: Hypotheek oversluiten

Ongelezen bericht door Cevaa00 »

Als de bank niet mee wil werken bij oversluiten, enzovoort, kan het dan handig zijn je huis te verkopen aan bijvoorbeeld een vriend, op diezelfde dag het huis weer te kopen? Dan kun je boetevrij aflossen, en een nieuwe hypotheek afsluiten. Bij een nog langlopende lening kan dat wel eens verrassend goedkoop zijn die weg te nemen. Natuurlijk zijn er kosten.... maar die wegen misschien wel heel erg op tegen de winst die je kan boeken.

Cevaa00
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 jan 2015 22:39

Re: Hypotheek oversluiten

Ongelezen bericht door Cevaa00 »

Als de bank niet mee wil werken bij oversluiten, enzovoort, kan het dan handig zijn je huis te verkopen aan bijvoorbeeld een vriend, op diezelfde dag het huis weer te kopen? Dan kun je boetevrij aflossen, en een nieuwe hypotheek afsluiten. Bij een nog langlopende lening kan dat wel eens verrassend goedkoop zijn die weg te nemen. Natuurlijk zijn er kosten.... maar die wegen misschien wel heel erg op tegen de winst die je kan boeken.

jacco_h
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 mar 2016 21:23

Re: Hypotheek oversluiten

Ongelezen bericht door jacco_h »

Ik heb bij ING geïnformeerd een tijdje terug voor middelen omdat ik na het overlijden van mijn vrouw de lasten alleen moet dragen. Ik was zelfs duurder uit dan nu.
Dit jaar nogmaals geïnformeerd nadat mijn schoonmoeder die garant staat de ING dreigt aan te klagen omdat ze niet meer garant wil staan. Schijnbaar kan zij wel verwijderd worden als ik mijn handtekening zet. Maar meewerken om de maandlasten te verlagen zit er niet in.
Hoezo geen risico's willen lopen???
Doordat ik 1 inkomen heb dat te laag is voor de hypotheek en het huis mogelijk nog een klein deel onder water staat (5 tot 10.000 euro) zit ik vast en kan ik geen kant op.

Rika koppers
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 mar 2016 21:26

Re: Hypotheek oversluiten

Ongelezen bericht door Rika koppers »

Wij hebben in augustus 2015 verlaging van de rente gekregen. Fijn, zul je zeggen want het schilde 1,6 %!
Toen ik in maart 2016 mijn belastingaangifte liet invullen, kwamen we tot de conclusie, dat ik geen recht meer had op belastingteruggave. De aangifte voor 2016 hebben we moeten veranderen om volgend jaar geen aanslag met terugbetaling te krijgen.
Verlaging van het rentepercentage is dit niet automatisch een besparing. De renteverlaging is ongeveer het bedrag van belastingteruggave.

venema79
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 jan 2014 09:41

Re: Hypotheek oversluiten

Ongelezen bericht door venema79 »

Misschien ligt er aan waar de hypotheek loopt. Wij zaten met hetzelfde geval, alleen hadden wij onze hypotheek ergens anders lopen, deze liep niet bij een bank. Wij zaten met hetzelfde geval een hoge rente en zelf geen middelen om de boete te kunnen betalen die ze je opleggen. Na onderhandelingen is het ons wel gelukt om dit allemaal rond te krijgen en is zelfs onze hypotheek nog iets verlaagd. Het enigste is dat wij de hypotheek gewoon daar hebben gelaten waar hij was, maar we betalen nu wel 3% minder rente. Gewoon een voorstel in gediend om de boete en advies kosten uit een verzekeringspolis te halen die betrekking heeft op de hypotheek en het restbedrag van de hypotheek af. Wij hadden het niet verwacht, maar bij ons zijn ze wel akkoord gegaan. :roll:

ClaudetteHulst
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 mar 2016 21:44

Re: Hypotheek oversluiten

Ongelezen bericht door ClaudetteHulst »

Beste, alhoewel ik vrees dat het voor mij al te laat is wil ik toch even mijn verhaal kwijt.
Maart 2015 moest ik mijn hypotheek verlengen.Ik heb mij laten adviseren door de hypotheker. Bij deze kreeg ik te horen dat oversluiten naar een andere bank geen optie was vanwege te weinig inkomen. Ik heb en had en heb een hypotheek van 115000. Ik moest dus blijven bij mijn huidige bank Reaal waar ik dus al keurig 10 jr lang een maandbedrag van 445 aan betaalde. Reaal was op dat moment de enige bank met een rentestand van 4.6. Alle andere banken hadden hun rente al verlaagd. Ik zit nu dus weer vast aan een verlening van 10 jaar met een rente van 4.6 en betaal per maand nu 446 ( een tientje meer). Er zit ruim 80 duizend euro ovetwaarde op mijn huis en ik heb een vaste baan. Er is mij ook niet gevraagd of ik vermogen had om mijn hypotheekvte verlagen. Elke maand weer ben ik hier mee bezig en vraag ik mij af wat ik hier nog aan kan doen. Ik vind dat ik sowieso niet goed ben geadviseerd door de hypotheker en dat de bank ook niet juist heeft gehandeld. Kunnen jullie mij adviseren wat en of ik uberhaubt nog iets kan doen.

Mvg Claudette

lievelode
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 sep 2009 17:53

Re: Hypotheek oversluiten

Ongelezen bericht door lievelode »

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de banken Tot de organisaties in onze samemleving behoren die heel erg fout en onbetrouwbaat bezig zijn. Ze lijken andere belangen te dienen dan die van de samenleving. Ze hebben zich ontpopt tot organisaties die je moet wantrouwen. Ik vind dat dat fundamenteel zou moeten veranderen. Banken zouden zich moeten uitsloven om burgers zoveel mogelijk te dienen. Nu lijken ze vooral de eigen belangen te dienen. Dat zou fundamenteel moeten veroordeeld en veranderd worden. Ik denk zelfs dat de economie dan beter zou draaien en de welvaart weer toe zou nemen. Het is m.i. Gewoon crimineel hoe banken bezig zijn.

kanditnietbeter
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 mar 2016 21:36

Re: Hypotheek oversluiten

Ongelezen bericht door kanditnietbeter »

ING ontmoedigt oversluiten en is erg ondoorzichtig in het berekenen van de oversluitboete.

Vorige week heb ik met ING gebeld om te informeren naar de mogelijkheden. Zie hier het ontmoedigingsbeleid:
Bij een restschuld van ongeveer €195.000, een rentepercentage van 4,4% en een resterende looptijd van 10 jaar en 4 maanden zou de boete maar liefst €21.904,12 bedragen.
De bemiddelingsrente die werd aangeboden was 4,49%. dus nog hoger dan mijn huidige rente !!!!

Misschien ligt het aan mij, maar ik vind dit bijzonder bizar. Zijn er mensen met soortgelijke ervaringen. Tips zijn uiteraard ook meer dan welkom.

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Hypotheek oversluiten

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

Cevaa00 schreef:Als de bank niet mee wil werken bij oversluiten, enzovoort, kan het dan handig zijn je huis te verkopen aan bijvoorbeeld een vriend, op diezelfde dag het huis weer te kopen? Dan kun je boetevrij aflossen, en een nieuwe hypotheek afsluiten. Bij een nog langlopende lening kan dat wel eens verrassend goedkoop zijn die weg te nemen. Natuurlijk zijn er kosten.... maar die wegen misschien wel heel erg op tegen de winst die je kan boeken.
Wil jij mijn huis kopen?

mijnheer kaktus
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 mar 2016 09:51

Re: Hypotheek oversluiten

Ongelezen bericht door mijnheer kaktus »

Wat ik jammer vindt is dat er maar 6 banken zijn van de 27 die rentemiddeling ondervoorwaarden aanbieden.
Daarbij bepaald de bank of ze dit aanbieden niet de wet.
Hopelijk gaat de uitzending van Radar hier iets aan veranderen maar ik heb weinig vertrouwen in de banken.

adriaan600
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 mar 2016 13:12

Re: Hypotheek oversluiten

Ongelezen bericht door adriaan600 »

ook klant bij abn amro;
rentemiddeling - gaan ze dit jaar over nadenken
ik heb de boete rente opgevraagd voor een aflossingsvrije hypotheek; meer dan 10%

Straub1949
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 mar 2016 13:50

Re: Hypotheek oversluiten

Ongelezen bericht door Straub1949 »

OBVION :mrgreen: :roll:

Betreft Rekenmethode Obvion
Obvion is door het ABP verkocht aan de RABO bank

hypotheek € 318000 20 jaar vast tegen 4,4 %. dient nog 10 jaar te gaan. nieuwe percentage 10 jaar vast wordt dan 2,9 % terwijl je bij de meeste banken zo'n 2% betaal
in 1e geval betaal ik een boete van€ 28000 over 2016 of max boet vrij aflossen in 2016 waardoor het boete bedrag in 2017 €18000 wordt

de rente van de rabo bank ligt lager dan bij Obvion!!!!


Wat worden de nieuwe maandtermijn nadat u € 64.888,00 volledig heb afgelost? 4.4%
De nieuwe maandtermijn per leningdeel bedraagt:

Leningdeel 103 € 746,79

268.558,78 – 64.888 = 203.670,78
203.670,78 x 0.044 / 12 = 746,79

Leningdeel 103 € 729,82

268.558,78 – 64.888 = 203.670,78
203.670,78 x 0.043 / 12 = 729,82

Berekening deel 103 met de aflossing van € 64.888,- per 1-1-2017? INDICATIE!

Onderstaand eerst een overzicht van de gegevens die nodig zijn voor de berekening. Daarna volgt de berekening.

Uw huidige rente: 4,40%
Uw resterende aantal maanden rentevaste periode: 115 Maanden
Huidige marktrente naast lagere rentevaste periode: 2,90%
Het verschil tussen uw huidige rente en de marktrente: 1,50%
Schuldrest lening: € 208.558,78
Opgebouwd kapitaal € 0,00
Boetevrije som (over 20% per leningdeel wordt geen boete berekend): € 64.888,00

Berekening:

(Huidige rente – marktrente) x (schuldrest - boetevrije som - opgebouwd kapitaal) = XXX
XXX / 12 maanden = verschuldigd bedrag per maand
Verschuldigd bedrag per maand x aantal maanden resterende rentevaste periode = BOETE

Ofwel:

(1,50%) x (€ 138.782,78) = 2.081,74

2.081,74 / 12 maanden = € 173,48 per maand

€ 173,48 per maand x 115 maanden resterende rentevaste periode = € 19.950,02

Deze boete wordt contant gemaakt en gecorrigeerd naar een uiteindelijke boete van € 18.012,39*

intern oversluiten J Straub

Wij hebben uw mail met verzoek tot uitleg van de berekening boete bij intern oversluiten ontvangen.

Hoe wordt de boete berekend?
Voor de berekening kijken wij naar de resterende looptijd van uw rentevaste periode. Vervolgens wordt uw rente vergeleken met de rente van de naast lager gelegen rentevaste periode (uitgaande van de resterende maanden rentevast).

Bijvoorbeeld
Oorspronkelijke rentevaste periode 120 maanden (10 jaar)
Restant rentevaste periode 74 maanden
Uw naast lager gelegen rentevaste periode = 72 maanden (6 jaar)

Het renteverschil tussen uw huidige rente en de rente waarmee wordt vergeleken wordt over het aantal resterende maanden van uw rentevaste periode berekend volgens de Contante Waarde Methode. Het bedrag aan boete is het renteverlies dat Obvion heeft wanneer u uw lopende rentecontract op dit moment afkoopt.

In totaal heeft u dus een boetevrije som van:
53.711,80
5.760
4.240
1.176,20
-------------+
64.888,-

Berekening deel 103 met de aflossing van € 60.000,-

Onderstaand eerst een overzicht van de gegevens die nodig zijn voor de berekening. Daarna volgt de berekening.

Uw huidige rente: 4,40%
Uw resterende aantal maanden rentevaste periode: 126 Maanden
Huidige marktrente naast lagere rentevaste periode: 2,90%
Het verschil tussen uw huidige rente en de marktrente: 1,50%
Schuldrest lening: € 208.558,78
Opgebouwd kapitaal € 0,00
Boetevrije som (over 20% per leningdeel wordt geen boete berekend): € 4.888,00

Berekening:

(Huidige rente – marktrente) x (schuldrest - boetevrije som - opgebouwd kapitaal) = XXX
XXX / 12 maanden = verschuldigd bedrag per maand
Verschuldigd bedrag per maand x aantal maanden resterende rentevaste periode = BOETE

Ofwel:

(1,50%) x (€ 203.670,78) = 3.055,06

3.055,06 / 12 maanden = € 254,59 per maand

€ 254,59 per maand x 126 maanden resterende rentevaste periode = € 32.078,15

Deze boete wordt contant gemaakt en gecorrigeerd naar een uiteindelijke boete van € 27.625,97*

Berekening deel 103 zonder de aflossing van € 60.000,-

Onderstaand eerst een overzicht van de gegevens die nodig zijn voor de berekening. Daarna volgt de berekening.

Uw huidige rente: 4,40%
Uw resterende aantal maanden rentevaste periode: 126 Maanden
Huidige marktrente naast lagere rentevaste periode: 2,90%
Het verschil tussen uw huidige rente en de marktrente: 1,50%
Schuldrest lening: € 268.558,78
Opgebouwd kapitaal € 0,00
Boetevrije som (over 20% per leningdeel wordt geen boete berekend): € 64.888,00

Berekening:

(Huidige rente – marktrente) x (schuldrest - boetevrije som - opgebouwd kapitaal) = XXX
XXX / 12 maanden = verschuldigd bedrag per maand
Verschuldigd bedrag per maand x aantal maanden resterende rentevaste periode = BOETE

Ofwel:

(1,50%) x (€ 203.670,78) = 3.055,06

3.055,06 / 12 maanden = € 254,59 per maand

€ 254,59 per maand x 126 maanden resterende rentevaste periode = € 32.078,15

Deze boete wordt contant gemaakt en gecorrigeerd naar een uiteindelijke boete van € 27.625,97*
,

[naam en contactgegevens verwijderd door Moderator]
=================================================================

Straub1949
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 mar 2016 13:50

Re: Hypotheek oversluiten

Ongelezen bericht door Straub1949 »

Mooi verhaal het door verkopen aan een vriend etc echter obvion haar regelgeving zegt.
een notaris zal dan ook niet meewerken. het betreft fraude


U bent geen vergoeding voor vervroegde aflossing verschuldigd:
- bij juridische overdracht van het onderpand, en als u tot genoegen van geldgever
aantoont dat alle geldnemers in verband met die overdracht verhuizen. Onder
juridische overdracht wordt niet begrepen de juridische levering van een aandeel
in het onderpand;

Straub1949
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 mar 2016 13:50

Re: Hypotheek oversluiten

Ongelezen bericht door Straub1949 »

Cevaa00 schreef:Als de bank niet mee wil werken bij oversluiten, enzovoort, kan het dan handig zijn je huis te verkopen aan bijvoorbeeld een vriend, op diezelfde dag het huis weer te kopen? Dan kun je boetevrij aflossen, en een nieuwe hypotheek afsluiten. Bij een nog langlopende lening kan dat wel eens verrassend goedkoop zijn die weg te nemen. Natuurlijk zijn er kosten.... maar die wegen misschien wel heel erg op tegen de winst die je kan boeken.

Dit kan niet en een notaris werkt niet mee.
Noemt dit Fraude
U bent geen vergoeding voor vervroegde aflossing verschuldigd:
- bij juridische overdracht van het onderpand, en als u tot genoegen van geldgever
aantoont dat alle geldnemers in verband met die overdracht verhuizen. Onder
juridische overdracht wordt niet begrepen de juridische levering van een aandeel
in het onderpand;

E. Hendriks
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 mar 2016 14:43

Re: Hypotheek oversluiten

Ongelezen bericht door E. Hendriks »

Bij de Regiobank geen rentebemiddeling, terwijl zij dit wel in de media melden.
Ik heb twee hypotheken. Ene met 5,3% en de ander met 3,64 %. De ene duurt tot 2034 en de ander tot 2031.
Boete rente 13986,= en de ander 16641,= euro.
Kan er dus niets mee...frusterend. Ik wou dat ik nooit met een aflossingsvrije hypotheek en woekerpolissen in zee was gegaan.
Na 2034 is het huis niet van ons . We moeten er dan uit en zullen dan op onze oude dag moeten verhuizen, terwijl wij zo lang mogelijk op ons zelf moeten blijven wonen. Moet er niet aan denken...je wordt er niet vrolijk van...

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Hypotheek oversluiten

Ongelezen bericht door kweenie »

Rentemiddeling (niet BEmiddeling) werkt alleen als de nieuwe rentevaste periode langer is dan hoe lang je rente nu nog vast staat.
Dus stel dat je nog 5 jaar tegen 5% hebt vast staan en de huidige rente voor 10 jaar vast is 2%, dan wordt de nieuwe rente voor jou voor 10 jaar (even wat versimpeld) 5 jaar 5% plus 5 jaar 2% gedeeld door 10 jaar, maakt 3,5% voor 10 jaar. Als je de rente niet langer wil vastzetten, dan blijf je daarom gewoon de zelfde rente houden.
E. Hendriks schreef:Na 2034 is het huis niet van ons . We moeten er dan uit en zullen dan op onze oude dag moeten verhuizen, terwijl wij zo lang mogelijk op ons zelf moeten blijven wonen.
In het algemeen zal de aflossingsvrije hypotheek ook na dertig jaar gewoon blijven doorlopen, dus je zult dan niet ineens je huis uit worden geschopt. Wel blijf je natuurlijk rentelasten houden.

Maar als je het een groot bezwaar vindt dat je dan nog een hypotheek hebt, dan is er één simpele oplossing: ga aflossen! Het hoeft ook niet meteen een gigantisch kapitaal te zijn. Iedere 1.000 euro die je aflost, scheelt je jaarlijks 53 euro aan rente. Elk jaar weer. Die besparingen kun je vervolgens ook weer gebruiken voor aflossen. En hoe sneller je ermee begint, hoe langer je er profijt van hebt.

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Hypotheek oversluiten

Ongelezen bericht door Har06 »

bedragen die je aflost zijn niet besteedbaar aan andere zaken !!!

krediet rente is meer dan 10 %

hoeveel mensen hebben een paar ton liggen om af te lossen ??


de banken lopen uiteraard ook risico,s, zie de failliete boedels en de fiscus die vooraan staat

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Hypotheek oversluiten

Ongelezen bericht door kweenie »

Je hoeft ook niet à la minute tonnen af te lossen. Maar je weet van tevoren dat je ofwel voor de rest van je leven rente zult moeten betalen, ofwel de lening zult moeten aflossen. (Of op een gegeven moment je huis verkopen.) Dat zou dus geen schokkende gewaarwording moeten zijn. De verwijtende reactie van e. Hendriks richting bank dat het huis na dertig jaar nog steeds niet van hen is, vind ik daarom wat vreemd; dat was immers hun eigen keus. Net als dat het hun eigen keus was om de rente zo lang vast te zetten.

Gesloten