LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kinderopvangtoeslag

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Gesloten
Radar
Site Admin
Berichten: 5512
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door Radar »

Werkende ouders hebben recht op kinderopvangtoeslag. Maar wat gebeurt er op het moment dat één van de ouders niet kan werken en in een zorginstelling woont?

Dan voldoe je volgens de Belastingdienst niet aan de voorwaarden en ontvang je niets. Als gezonde partner zit je dus noodgedwongen thuis omdat je de kosten voor de kinderopvang niet kan betalen. Hoe is dit mogelijk?

Lees meer: http://www.radartv.nl/uitzending/archie ... toeslag-1/

Maandag 23 november in Radar, om 20:30 uur op NPO 1

failke
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 nov 2015 20:54

Re: Kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door failke »

Hier zitten we ook in een soortgelijk schuitje. Nergens recht op. Ikzelf ben door ziekte volledig afgekeurd, heb een Wajong uitkering en het UWV zegt bij mij ook dat ik niet meer aan het werk kom. Dit is an sich al erg vervelend, maar wat het nog erger maakt is dat wij nu overal buiten de boot vallen.
Mijn man is gezond, werkt fulltime en we hebben een dochtertje van een jaar. Ik kan echter niet alle dagen als mijn man werkt de volle 9 uur op haar passen, dat red ik fysiek niet.
Wij krijgen ook geen kinderopvangtoeslag, dus de gemeente benaderd voor een tegemoetkoming, maar ook daar nul op request.

Er zou een uitzondering moeten komen voor ouders die niet in staat zijn om te reintegreren door een ziekte/handicap. Op de manier waarop het nu geregeld is vind ik het discriminatie, er wordt ons iets ontzegd omdat wij een handicap hebben waardoor wij niet in staat zijn om te reintergreren/een opleiding te volgen.

Ronduit schandalig!

ingmarknip
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 nov 2015 21:04

Re: Kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door ingmarknip »

Beste Ellen,

Ik werd vanuit meerder kanten gebeld en geappt door mensen toen ze jou stuk zagen.
Jou situatie komt zo overeen met mijn situatie. Mijn vrouw werd bijna 4 jaar geleden ziek en kwam in coma. Van de een op andere dag viel ze weg en moest ik als fictief 1 ouder gezin verder van drie kleine kinderen. Ik ben al vier jaar aan het strijden tegen deze ongelijkheid van regelgeving. Ik heb hiervoor al mijn financiële reserves aan geboord en met behulp van accountants, ombudsman en juristen ben ik nu wel een stap verder.

Afgelopen februari heb ik een brandbrief gestuurd aan alle tweede kamerleden en eerste kamerleden als wel alle fractie en de gehele ministerraad. Dit heeft mij in zover geholpen dat de gemeente nu eindelijk heeft erkend dat ik recht heb op medische indicatie kinderopvang. Nu probeer ik het echter met terugwerken de kracht terug te krijgen. Na de eerste overleggen kreeg ik het antwoord dat ik niet de vereiste gegevens kon aanleveren om met terug werkende kracht de subsidie te ontvangen. Tijdens de bezwaarprocedure kreeg ik gelijk maar weer maar voor een gedeelte. Zit nu te wachten tot mijn verzekering uitspraak doet over de beroepsprocedure die ik wil starten. Als zij de kans groot achten dat ik kan winnen mag ik verder. Dit terwijl de gemeente heeft toegegeven fout te hebben gezeten. Deze procedure duurt zeer waarschijnlijk weer een jaar en dan maar hopen dat ik gelijk krijg.

Onder tussen loop ik het risico dat ik mijn bedrijf dicht moet doen en ik alles kwijt raak. Ik krijg nergens een krediet omdat ik de afgelopen vier jaar te veel geld uit mijn bedrijf heb gehaald. Krijg geen gehoor bij het CAK vanwege de bijdrage. Want je bent fiscaal partner. Dus elke euro die ik voor mijn oppas of voor mij zelf uit mijn bedrijf haalde om op de kinderen te kunnen passen moest ik ook nog eens de bijdrage betalen. Dit alles omdat in 2011 de regering de term Duurzaam gescheiden heeft geschrapt in de belastingwet. Dit terwijl deze term in de bijstand nog wel bestaat. Er is mij door mijn advisuers gezegd dat ik beter de bijstand in kon gaan omdat dan alles wel geregeld was. Of het scheiden. En dat laatste weiger ik. Ik woon nog liever op straat met mijn kinderen dan dat ik ga scheiden van mijn vrouw.

Kort maar krachtig, jou verhaal is zo herkenbaar en kan zo makkelijk worden opgelost. De regering moet alleen maar de term duurzaam gescheiden beter omschrijven in de wetgeving, waardoor mensen zoals jullie en ons een normaal leven kunnen leven.

Ik hoop dat je verder komt en mocht ik je ergens bij kunnen helpen, radar heeft mijn mail adres en nummer.

Mvg,

Ingmar Knip, vader en mantelzorger van drie lieve kinderen van nu 6, 8 en 11 jaar en curator, mantelzorger en natuurlijk liefhebbende man van WIlleke

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door renewouters »

Radar schreef:Hoe is dit mogelijk?
Nou simpel: de kinderopvangtoeslag is bedoeld voor werkende ouders. Vanuit die optiek is de wet gegeschreven. Niet voor het geval dat ouders om andere redenen niet 100% voor hun kinderen kunnen zorgen. Het lijkt me ook niet de bedoeling dat dat ook onder deze wet zou gaan vallen. Daar moet je een andere regeling voor maken.

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door Har06 »

renewouters schreef:
Radar schreef:Hoe is dit mogelijk?
Nou simpel: de kinderopvangtoeslag is bedoeld voor werkende ouders. Vanuit die optiek is de wet gegeschreven. Niet voor het geval dat ouders om andere redenen niet 100% voor hun kinderen kunnen zorgen. Het lijkt me ook niet de bedoeling dat dat ook onder deze wet zou gaan vallen. Daar moet je een andere regeling voor maken.
we blijven een regel landje, voor mijn gevoel alle toe slagen afschaffen en via de fiscus eea verrekenen

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door sjohie »

Har06 schreef:
renewouters schreef:
Radar schreef:Hoe is dit mogelijk?
Nou simpel: de kinderopvangtoeslag is bedoeld voor werkende ouders. Vanuit die optiek is de wet gegeschreven. Niet voor het geval dat ouders om andere redenen niet 100% voor hun kinderen kunnen zorgen. Het lijkt me ook niet de bedoeling dat dat ook onder deze wet zou gaan vallen. Daar moet je een andere regeling voor maken.
we blijven een regel landje, voor mijn gevoel alle toe slagen afschaffen en via de fiscus eea verrekenen
Tsja, het blijft lastig om een gulden middenweg te vinden. Als je 1 algemene regeling maakt wordt het zo vaag dat alles en iedereen in die vijver gaat vissen. Denk aan de AWBZ die qua kosten en scope in het gezicht van de overheid is geëxplodeerd, hele families gingen daarvan met een taxibusje naar de film omdat 1 gezinslid daar recht op had, en zo verder. Aan de andere kant, als je een regel nauwer maakt qua scope om deze te beheersen, krijg je dit soort situaties, en is het ook niet goed.

Judys
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 nov 2015 12:02

Re: Kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door Judys »

Hallo forum,
De gemeenten krijgen een apart potje voor de tegemoetkoming kosten kinderopvang ivm sociaal en medische problemen. De kosten kinderopvang wordt door de gemeente vergoed zoals de belastingdienst dit doet ,dus rekening houdend met het aantal uren opvang en het maximale uurtarief.
Ik heb op de site van de gemeente Epe gekeken, er is een aanvraagformulier voor de kosten kinderopvang en daar wordt ook gesproken over een tegemoetkoming ivm met sociaal en of medische problemen van u of het kind.
Ook de gemeente hoorn heeft een dergelijk formulier.
Ik zou me hier op beroepen , bij een afwijzing in bezwaar gaan en desnoods de nationale ombudsman hier op zetten.
Met vriendelijke groet Judys


I

Gesloten