LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Moet SNS een staatsbank blijven?

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
16again
Berichten: 16134
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Moet SNS een staatsbank blijven?

Ongelezen bericht door 16again »

Har06,
Volgens mij was de postgiro tot 1986 ruim een eeuw lang een staatsbank. Ik kan me niet herinneren dat we toen in een dictatuur als in China leefden.
Uit die tijd kan ik me geen bank schandalen herinneren, maar dit is dan ook de tijd voor de privatisering en het zo veel mogelijk geld uit de markt halen ten behoeve van aandeelhouders. (....en het management voorop met de eigen optie portefeuille)

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Moet SNS een staatsbank blijven?

Ongelezen bericht door kweenie »

16again schreef: Uit die tijd kan ik me geen bank schandalen herinneren
Ach ja, die goede oude tijd van Slavenburg, Westland Utrecht en de Tilburgse hypotheekbank. Ja, vroeger was alles beter.

16again
Berichten: 16134
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Moet SNS een staatsbank blijven?

Ongelezen bericht door 16again »

3 kwestie die naar mijn weten de belastingbetaler niets hebben gekost
Maar toen had al de les getrokken moeten worden dat er sprake was van onvoldoende toezicht.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Moet SNS een staatsbank blijven?

Ongelezen bericht door olaf79 »

16again schreef:Har06,
Volgens mij was de postgiro tot 1986 ruim een eeuw lang een staatsbank. Ik kan me niet herinneren dat we toen in een dictatuur als in China leefden.
Uit die tijd kan ik me geen bank schandalen herinneren, maar dit is dan ook de tijd voor de privatisering en het zo veel mogelijk geld uit de markt halen ten behoeve van aandeelhouders. (....en het management voorop met de eigen optie portefeuille)
In 1987 kende de wereld een van de ergste crises ooit. Dat werd vooral veroorzaakt door graaiende (linkse) politici die met douceurtjes Sinterklaasje speelde voor het volk.
Daar zit nu juist het probleem met een staatsbank: risico dat er ongebreideld geld wordt gecreëerd om de speeltjes en hobbies van linkse politici te financieren.
Het is niet de kern taak van de overheid om voor bankiertje te spelen.

16again
Berichten: 16134
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Moet SNS een staatsbank blijven?

Ongelezen bericht door 16again »

olaf79 schreef:In 1987 kende de wereld een van de ergste crises ooit.
Onzin. Na jaren forse koerswinst volgde een flinke koersdaling. 31-12-1987 staat de AEX nog steeds hoger dan 31-12-1983.
De beurskracht gaf vooral paniek op de beursvloer, de invloed op de gewone economie was toen zeer beperkt, dit itt de door banken veroorzaakte crisis (sub prime hypotheken) in 2008.
olaf79 schreef: Dat werd vooral veroorzaakt door graaiende (linkse) politici die met douceurtjes Sinterklaasje speelde voor het volk.
Kuddegedrag van beleggers was eerder de reden voor beurskrach in 1987. Kuddegedrag eerst bij aankoop, en later bij dumpen van aandelen.
olaf79 schreef: Daar zit nu juist het probleem met een staatsbank: risico dat er ongebreideld geld wordt gecreëerd om de speeltjes en hobbies van linkse politici te financieren.
Onzin argument. De staatsbank staat geheel los van de landsbegroting. En ook zonder staatsbank kan een land evengoed de geldpers aanzetten.
olaf79 schreef:Het is niet de kern taak van de overheid om voor bankiertje te spelen.
Het is ook niet de kerntaak om railroad company te spelen. Maar als private partijen er aantoonbaar een janboel van maken, dan gaat er wat mij betreft niets boven staatsinmenging .

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Moet SNS een staatsbank blijven?

Ongelezen bericht door Har06 »

16again(weer):

Het zal wel duidelijk zijn welke signatuur 16 aanhangt, de wc rollen club van de SP, gisteren weer de onmachtige schoolmeester Roemer bezig gezien, werkelijk die man staat voor een staatsbank en jast er eerst € 50.000,00 door aan wc rollen.

16 jouw leeftijd ken ik niet, maar het is toch algemeen bekend dat we in de jaren 80 konden spreken van een ongeëvenaarde crisis op poten gezet door de linkse rakkers, geen wonder dat veel oudere linkse politici in de graaicultuur terecht gekomen zijn of komen.

Staatsbanken zijn speelgoed voor de linkse politici, NOOIT aan beginnen met de wetenschap van nu, het is een vlaagenschip van de communisten a la de SP om deze wensen continu te oreren uit stemmenwinst bejag :roll:

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Moet SNS een staatsbank blijven?

Ongelezen bericht door olaf79 »

16again schreef: Kuddegedrag van beleggers was eerder de reden voor beurskrach in 1987. Kuddegedrag eerst bij aankoop, en later bij dumpen van aandelen.
Dat gedrag was een symptoon van een veel dieper liggend probleem. Namelijk economische groei gebaseerd op gebakken lucht in plaats van werkelijke prestaties/
Onzin argument. De staatsbank staat geheel los van de landsbegroting. En ook zonder staatsbank kan een land evengoed de geldpers aanzetten.
Een staatsbank is niet gebonden aan de regels van De Nederlandsche Bank en kan dus geld uitlenen aan allerlei overheidsinstanties voor linkse hobby projectjes.
Het is ook niet de kerntaak om railroad company te spelen. Maar als private partijen er aantoonbaar een janboel van maken, dan gaat er wat mij betreft niets boven staatsinmenging .
Slecht voorbeeld. De NS is nog steeds een staatsbedrijf. In feite is het dus de staat die heeft lopen prutsen. Vooral minister Netelig Bosje (PvdA) heeft grote fouten gemaakt. Ook vrijwel de gehele 2e kamer heeft jaren lopen slapen.

Er zijn talloze geslaagde privatiseringsprojecten te noemen. Dankzij privatisering bellen we nu voor een paar cent per minuut, waar dat vroeger onder de PTT een tot enkele guldens p/m kosten. De vliegtickets zijn goedkoper dan ooit, dit terwijl vliegen ook veiliger is dan ooit.

16again
Berichten: 16134
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Moet SNS een staatsbank blijven?

Ongelezen bericht door 16again »

Har06,
In 1980 was ik al volwassen.
Hoge werkeloosheid gepaard gaande met hoog begrotingstekort was toen het probleem. Uitkeringen waren aan minimum loon gekoppeld, waardoor werken voor minimumloon niet lonend was. Gelukkig is dat veranderd!
Lage lonen landen concurreerden ons weg, de regering bleef aan dode paarden trekken (steun aan o.a. rijn schelde verolme )
Echter, in de jaren '80 hadden we een staatsbank, maar met niets toon je aan dat die de oorzaak was van die crisis.
Har06 schreef: veel oudere linkse politici in de graaicultuur terecht gekomen zijn of komen.
Heb je daar voorbeelden van? Naar mijn idee zijn het juist bestuurders van andere partijen die politiek bedrijven om een bepaalde connecties tevreden te stellen. En zo de loper voor zichzelf uitrollen naar een leuk baantje na de politieke carriere.
Har06 schreef:Staatsbanken zijn speelgoed voor de linkse politici, NOOIT aan beginnen met de wetenschap van nu
Mooie hoofdletters (je zal ze nodig hebben), maar wat er dan mis gegaan is met staatsbanken vermeld je niet.
De crisis van 2008 werd niet voor niets bankencrisis genoemd... van en door private banken!

16again
Berichten: 16134
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Moet SNS een staatsbank blijven?

Ongelezen bericht door 16again »

olaf79 schreef:Slecht voorbeeld. De NS is nog steeds een staatsbedrijf.
Al heeft de staat nog steeds de aandelen in handen, daarmee is NS geen staatsbedrijf:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Nederland ... standiging
In 1995 werd NS verzelfstandigd. Het verloor eigendom en beheer van de railinfrastructuur en het alleenrecht op vervoersdiensten per spoor. In 2002 is de infrastructuur formeel overgedragen aan het ministerie van Verkeer en Waterstaat.
olaf79 schreef:Een staatsbank is niet gebonden aan de regels van De Nederlandsche Bank en kan dus geld uitlenen aan allerlei overheidsinstanties voor linkse hobby projectjes
Natuurlijk is de staatsbank ook gebonden aan die regels. En die overheidsinstanties hebben gewoon elk een begroting die moet kloppen.
olaf79 schreef:Dankzij privatisering bellen we nu voor een paar cent per minuut, waar dat vroeger onder de PTT een tot enkele guldens p/m kosten
Die tariefsverlaging is allereerst toe te schrijven aan de voortschrijdende techniek. Oude analoge techniek was volledig circuit switched, door digitalisering en packet switching en steeds grotere beschikbare bandbreedte werd het steeds goedkoper om telefoon gesprekken af te handelen. Maar privatisering is hier zeker nuttig geweest, en heeft zeker ook bijgedragen tot die technische innovaties.

NB: Vroeger kon je trouwens onbeperkt lang in je eigen regio bellen voor een enkele telefoontik (25 cent). Dan hing je 's avonds niet op, en had je 's ochtends nog verbinding :D

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Moet SNS een staatsbank blijven?

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Zonder privatisering hadden we niet voor een appel en een ei een supersnelle internetverbinding gehad waardoor we lekker hele dagen kunnen klagen over privatisering.

16again
Berichten: 16134
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Moet SNS een staatsbank blijven?

Ongelezen bericht door 16again »

Met privatisering is ook weinig mis. Maar sommige zaken zijn te belangrijk om aan de markt over te laten: Leger , Politie , rechtspraak, Rijkswaterstaat (dijkverhogingen aanleg wegen etc).....

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Moet SNS een staatsbank blijven?

Ongelezen bericht door Har06 »

16again schreef:Met privatisering is ook weinig mis. Maar sommige zaken zijn te belangrijk om aan de markt over te laten: Leger , Politie , rechtspraak, Rijkswaterstaat (dijkverhogingen aanleg wegen etc).....
wat een top voorbeelden , noga wiedes dat de overheid dit soort zaken blijft beheren , je vergeet oa UVW SVB Belastingdienst etc etc, stel eens voor dat de super linkse partijen hieraan zouden mogen sleutelen ( SP GL ), een chaos zou uit breken.
Ene Kok zat enige jaren aan bovenstaande al te morrelen, als grootverdiener gaat hij privaat verder met de linker hand over de rechter hand te schuiven :twisted:

16again
Berichten: 16134
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Moet SNS een staatsbank blijven?

Ongelezen bericht door 16again »

Har06 schreef:wat een top voorbeelden , noga wiedes dat de overheid dit soort zaken blijft beheren
Evengoed kun je stellen dat betalingsverkeer en gecontroleerde geldcreatie ook te belangrijk zijn om aan de markt over te laten.
Har06 schreef:Ene Kok zat enige jaren aan bovenstaande al te morrelen, als grootverdiener gaat hij privaat verder met de linker hand over de rechter hand te schuiven
Ex vakbondsleider en links politicus in diskrediet brengen? Al dan niet terecht.
Gerrit Zalm verwierp in 2006 een kamerbrede motie tegen agressieve kreditreclame (zoals DSB en haar dochters zoals Frisia). om 4 maanden na zijn ministerschap bij diezelfde bank in dienst te treden. Camiel Eurlings was minister van verkeer en waterstaat, en kon daarna direct bij KLM aan de slag. Minister van economische zaken Joop Wijn linea recta naar de Rabo....

In Nederland is er helaas geen afkoelingsperiode , die verhindert dat politici direct kunnen overstappen naar bedrijven in de sector waar zij politiek betrokken zijn geweest. Belangenverstrengeling ligt hierdoor op de loer. Dat de draaideur tussen bedrijfsleven en politiek volop draait , is kwalijk, maar voor mij geen argument voor of tegen een staatsbank.

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Moet SNS een staatsbank blijven?

Ongelezen bericht door Har06 »

16again schreef:
Har06 schreef:wat een top voorbeelden , noga wiedes dat de overheid dit soort zaken blijft beheren
Evengoed kun je stellen dat betalingsverkeer en gecontroleerde geldcreatie ook te belangrijk zijn om aan de markt over te laten.
Har06 schreef:Ene Kok zat enige jaren aan bovenstaande al te morrelen, als grootverdiener gaat hij privaat verder met de linker hand over de rechter hand te schuiven
Ex vakbondsleider en links politicus in diskrediet brengen? Al dan niet terecht.
Gerrit Zalm verwierp in 2006 een kamerbrede motie tegen agressieve kreditreclame (zoals DSB en haar dochters zoals Frisia). om 4 maanden na zijn ministerschap bij diezelfde bank in dienst te treden. Camiel Eurlings was minister van verkeer en waterstaat, en kon daarna direct bij KLM aan de slag. Minister van economische zaken Joop Wijn linea recta naar de Rabo....

In Nederland is er helaas geen afkoelingsperiode , die verhindert dat politici direct kunnen overstappen naar bedrijven in de sector waar zij politiek betrokken zijn geweest. Belangenverstrengeling ligt hierdoor op de loer. Dat de draaideur tussen bedrijfsleven en politiek volop draait , is kwalijk, maar voor mij geen argument voor of tegen een staatsbank.

wat maakt het uit wat een 2* kamerlid of ex minister na zijn afscheid van de politiek doet?, vrijheid blijheid,om een betaalde baan te vinden wordt door 16 onjuist bevonden ?????

Zalm heeft de ABN AMRO weer naar een winst gevende zaak geleid, over enkele jaren is deze bank weer zelfstandig of overgenomen.

De CDA en VVD doet er niet zo moeilijk over, die lui kunnen ook gebruik maken van het wachtgeld .

Een staatsbank is een wens van de tandeloze SP en GL :roll: :roll: :roll: 85 % van de Nederlanders is er op tegen.

16again
Berichten: 16134
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Moet SNS een staatsbank blijven?

Ongelezen bericht door 16again »

Har06 schreef:wat maakt het uit wat een 2* kamerlid of ex minister na zijn afscheid van de politiek doet?, vrijheid blijheid,om een betaalde baan te vinden wordt door 16 onjuist bevonden ?
Is het correct om bijvoorbeeld eerst in de regering concessies te verlenen voor gasboringen in de Waddenzee, om daarna direct bij Shell aan de slag te gaan? Als de prijs voor onafhankelijke politiek een paar jaar wachtgeld is, dan betaal ik daar graag belasting voor. Dat is uiteindelijk goedkoper dan politici die voor eigen gewin het landsbelang verkwanselen.
Har06 schreef:Een staatsbank is een wens van de tandeloze SP en GL :roll: :roll: :roll: 85 % van de Nederlanders is er op tegen.
Wat is de onderbouwing van dit percentage? Volgens het radar onderzoek is juist 81% VOOR!
http://radar.avrotros.nl/testpanel/uits ... taatsbank/

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Moet SNS een staatsbank blijven?

Ongelezen bericht door Har06 »

16again schreef:
Har06 schreef:wat maakt het uit wat een 2* kamerlid of ex minister na zijn afscheid van de politiek doet?, vrijheid blijheid,om een betaalde baan te vinden wordt door 16 onjuist bevonden ?
Is het correct om bijvoorbeeld eerst in de regering concessies te verlenen voor gasboringen in de Waddenzee, om daarna direct bij Shell aan de slag te gaan? Als de prijs voor onafhankelijke politiek een paar jaar wachtgeld is, dan betaal ik daar graag belasting voor. Dat is uiteindelijk goedkoper dan politici die voor eigen gewin het landsbelang verkwanselen.
Har06 schreef:Een staatsbank is een wens van de tandeloze SP en GL :roll: :roll: :roll: 85 % van de Nederlanders is er op tegen.
Wat is de onderbouwing van dit percentage? Volgens het radar onderzoek is juist 81% VOOR!
http://radar.avrotros.nl/testpanel/uits ... taatsbank/
Ik baseer me op onafhankelijke onderzoeken, ik steun geen politieke lui die jarenlang (max 7) belastinggeld in hun pocket frommelen.

Nogmaals geen staatsbank meer zoals de linkse lui willen :evil: :evil:

16again
Berichten: 16134
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Moet SNS een staatsbank blijven?

Ongelezen bericht door 16again »

Har06 schreef:Ik baseer me op onafhankelijke onderzoeken
Ik ben dan toch benieuwd waar dat onafhankelijke onderzoek waar je mee schermt, temeer omdat gesuggereerde resultaten haaks staan op recent Radar onderzoek.
Voorlopig heb je niets onderbouwd, het enige wat je de lezer duidelijk hebt gemaakt is je aversie tegen de linker zijde van het politieke spectrum.

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Moet SNS een staatsbank blijven?

Ongelezen bericht door Har06 »

16again schreef:
Har06 schreef:Ik baseer me op onafhankelijke onderzoeken
Ik ben dan toch benieuwd waar dat onafhankelijke onderzoek waar je mee schermt, temeer omdat gesuggereerde resultaten haaks staan op recent Radar onderzoek.
Voorlopig heb je niets onderbouwd, het enige wat je de lezer duidelijk hebt gemaakt is je aversie tegen de linker zijde van het politieke spectrum.[/quote]


Ik vrees dat 16weer niet begrijpend lezen wil, gelukkig snapt zij dat ik niet op de linkse rakkers annex communisten zal stemmen, :lol: :lol: :lol: :lol:

Gesloten