LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] De keerzijde van adblockers

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

De keerzijde van adblockers

Ongelezen bericht door Radar »

Veel mensen storen zich aan reclamefilmpjes en banners op internet. Je kunt een adblocker installeren op je computer, tablet en smartphone. Dan ben je van die advertenties verlost. Dat lijkt ideaal, maar heeft een keerzijde. Mediabedrijven lopen hierdoor inkomsten mis. Op welke manier raakt dit de consument?

Zie ook: http://www.radartv.nl/uitzending/archie ... dblockers/

Maandag 11 januari 2016 in Radar, 20:30 uur, NPO 1

Maak jij gebruik van een adblocker? Reageer hieronder!

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: De keerzijde van adblockers

Ongelezen bericht door kweenie »

Hoe opdringeriger de reclame-uitingen, hoe sneller mensen geneigd zijn om adblockers te plaatsen. Dus die bedrijven roepen het ook over zichzelf af. Sommige sites zijn met een niet heel snelle computer of browser niet eens fatsoenlijk te gebruiken, doordat de computer constant bezig moet zijn met het ophalen/verversen van de advertenties. Dan zoek je al snel naar een oplossing van je probleem en als een adblocker je probleem kan oplossen, dan is de keus snel gemaakt.

YellowUser
Berichten: 17
Lid geworden op: 18 okt 2012 22:45

Re: De keerzijde van adblockers

Ongelezen bericht door YellowUser »

Als ik websites als telegraaf bezoek krijg ik troep op mijn scherm van ongeveer 20 andere bedrijven dan de telegraaf. Die verzamelen allemaal informatie over mij en mijn internet gebruik. Dat staat niet in verhouding tot de tegenprestatie die de betreffende site leveren dmv content leveren. Ze verkopen mijn gegevens zonder enige vorm van beperking, daarom installeer ik een adblocker (Ghostery) waarmee ik de meest hardnekkige adverteerders uitschakel. Dat de sites hierdoor inkomsten mislopen zou ze wellicht aan het denken moeten zetten om te minderen met reclame en analyse aanbieders

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: De keerzijde van adblockers

Ongelezen bericht door Brahms »

Al lange tijd is de AdBlocker een van mijn beste vrienden.
Compleet gek wordt je van al die ongevraagde reclame. Soms is een site amper te bekijken door al die schreeuwerige troep welke over je scherm knalt.

Er is dus geen keerzijde :D

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: De keerzijde van adblockers

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ik zoek nog een adblocker om die vervelende reclame te blokkeren die vooraf gaat aan Youtube filmpjes. Die je kan overslaan na 5 seconden door er een paar keer op te klikken. Ik bedoel dus niet reclameblokken op Youtube.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: De keerzijde van adblockers

Ongelezen bericht door newmikey »

Radar schreef:Mediabedrijven lopen hierdoor inkomsten mis. Op welke manier raakt dit de consument?
Wat een vreemde vraagstelling. Dit vragen we toch ook niet als mensen tegenwoordig op hun Humax of andere digitale TV ontvanger door de reclame heen kunnen fast-forwarden?

Het raakt de mediabedrijven die zich nu niet meer ongewenst en ongewild aan ons kunnen opdringen. Ze zullen misschien iets van waarde moeten aanbieden in ruil voor de aandacht van de consument. Sommige mediabedrijven zullen misschien verdwijnen maar een direct belang voor de consument lijkt me vooralsnog puur een individuele aangelegenheid.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: De keerzijde van adblockers

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Bob Schurkjens schreef:Ik zoek nog een adblocker om die vervelende reclame te blokkeren die vooraf gaat aan Youtube filmpjes. Die je kan overslaan na 5 seconden door er een paar keer op te klikken. Ik bedoel dus niet reclameblokken op Youtube.
Ik begrijp dat jij dan wilt gaan betalen voor Youtube? Zonder reclame geen gratis Youtube natuurlijk.

Quark
Berichten: 800
Lid geworden op: 20 feb 2007 22:46

Re: De keerzijde van adblockers

Ongelezen bericht door Quark »

Lang leve de adblockers !!!

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: De keerzijde van adblockers

Ongelezen bericht door Jablan »

Radar schreef:Maak jij gebruik van een adblocker?
Ja, op de desktop en latop. Nee, op de smartphone en tablet.

Maar eerst nieuw-nieuw-nieuw:
Een van mijn favoriete sites toont gebruikers-met-advertentie-blokkeerder sinds kort niet opdringerige, statische advertenties. Het is een particuliere site, wel een grote (700.000 gebruikers), daarom kan ik er nog begrip voor opbrengen.

Ik ben begonnen met een adblocker, omdat het laden van de pagina's steeds langer duurde, de virusscanner steeds vaker protesteerde tegen sommige advertenties en omdat sommige bedrijven wel erg opdringerig adverteren. Zeker op de apparaten, die we voor het werk gebruiken, wil ik dat niet.

Wat ons opvalt op de tablet en smartphone:
- We leven eigenlijk in twee landen, dat betekent dat we het nieuws uit het andere land per internet volgen. Google toont de advertenties van de plek waar we zijn, niet van de plek waar we lezen. Het werkt erg vervreemdend, zorgt ervoor dat we advertenties snel wegvegen.
- We zijn homo. Zelfs als we inloggen op Google of Facebook, krijgen we nog advertenties voor typische vrouwenprducten voorgeschoteld. Raar, want juist dit zijn bedrijven, die zeggen de advertenties op de interesses van de gebruikers af te stemmen. Wij hebben eerder het idee, dat de omzet toch belangrijker is dan het bereiken van de juiste doelgroep.
- Als we via Bing, de zoekmachine van Microsoft, naar een site gaan, krijgen we vaker andere, relevantere advertenties te zien, dan wanneer we dit via Google doen. Blijkbaar zijn de cookies van dit bedrijf toch beter dan die van de andere grote twee.

Jammer dat mediabedrijven hierdoor inkomsten zeggen mis te lopen, maar dan moeten ze iets minder luisteren naar de opdrachtgever en/of de consument met meer respect benaderen.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: De keerzijde van adblockers

Ongelezen bericht door 16again »

Jablan schreef:We zijn homo. Zelfs als we inloggen op Google of Facebook, krijgen we nog advertenties voor typische vrouwenprducten voorgeschoteld.
Mijn collega ook, hij klaagde dat zelfs op de TV overladen wordt met reclames voor typische vrouwenprducten.
Heb hem verteld dat hij gewoon naar voetbal programmas moet kijken, om de voor mannen bedoelde reclames zoals bier en scheermesjes te zien.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: De keerzijde van adblockers

Ongelezen bericht door olaf79 »

De adblocker is vooral een beveiligingsproduct. Veel malware wordt namelijk door (gehackte) ad servers verspreidt. Dankzij de adblocker komt die er dus niet meer door.

Ik zie wel het risico in wat radar beschrijft: veel gratis websites met uitstekende content leven dankzij de advertentieverkopen en als dat niet meer voldoende werkt dan gaan die sites of verdwijnen of om betaling door de gebruiker vragen.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: De keerzijde van adblockers

Ongelezen bericht door thecure »

newmikey schreef:
Radar schreef:Mediabedrijven lopen hierdoor inkomsten mis. Op welke manier raakt dit de consument?
Wat een vreemde vraagstelling. Dit vragen we toch ook niet als mensen tegenwoordig op hun Humax of andere digitale TV ontvanger door de reclame heen kunnen fast-forwarden?
Dat deed ik in de jaren 80 al dmv mijn V-2000 recorder...

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: De keerzijde van adblockers

Ongelezen bericht door newmikey »

Dit al gezien?
http://www.extremetech.com/internet/220 ... es-malware

Het tijdschrift Forbes dwong internet lezers hun adblockers uit zetten om de inhoud tot zich te kunnen nemen en de lezers kregen als stank voor dank malware geserveerd...

Nee, als een website mij niet wil hebben mèt adblocker, zijn ze mij gewoon kwijt. Wie heeft wie nou nodig hier? Voor elke website die weigert tien andere.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: De keerzijde van adblockers

Ongelezen bericht door Jablan »

:D
De oplossing is duidelijk en lijkt wel heel erg op vroegâh. Reclamebureaus leverden de advertenties aan bij de uitgeverij van een krant/tijdschrift. Digitale versie: Wanneer de advertenties van dezelfde server komen als de rest van de pagina, dan heeft een adblocker geen zin meer en de site-eigenaar als eerste last van malware. Breekt ook de macht van sommige mediabedrijven.
Klein nadeel: geen advertenties voor borstvergrotingen meer naast een nieuwsbericht over een patiënt, waarbij zo'n operatie misging. Ook geen reclame voor het nieuwste automodel naast een foto van hetzelfde model na een verkeersongeluk.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: De keerzijde van adblockers

Ongelezen bericht door Brahms »

Er is een gigantische overkill aan reclame. Elke week zeker 8 cm dik reclame in de bus. Je kan de TV niet aanzetten of het is wel reclame. Geen film is nog gewoon te bekijken. Op één avond zie je wel 10 keer dezelfde reclame voorbij komen. Reclame net enkele minuten voor het einde van een film.
Je kan geen site bezoeken, of de schreeuwerige raclames vliegen over het scherm. Straat, stations en gebouwen hangen er vol mee.

Je wordt er klankjorem van !
De topictitel zou dan ook moeten zijn: De keerzijde van de immense reclame hoeveelheid op de mens.

De Adblocker zou dus nog veel meer toepassingen moeten krijgen. Misschien een mooie uitdaging voor Specseaver of de Pearl, een bril met Adblocker :D

Daniël Mantione
Berichten: 122
Lid geworden op: 04 dec 2006 22:36

Re: De keerzijde van adblockers

Ongelezen bericht door Daniël Mantione »

Browsers beginnen steeds meer op besturingssystemen te lijken, websites beginnen steeds meer op computerprogramma's te lijken en advertenties...

... die beginnen steeds meer op kwaadaardige software te lijken.

Het gaat hier niet enkel om advertenties, hoewel die soms erg opdringerig weet te zijn. De meneer van Tweakers is niets minder dan schijnheilig, want hij weet drommels goed hoe de vork in de steel zit. Behalve dat advertenties getoond worden, worden er tegenwoordig vaak megabytes aan Javascript-code gedownload. Die software doet meer dan alleen advertenties tonen. Die software registreert nauwgezet alles wat je doet op de website. Niet alleen is er de vraag of je dat als bezoeker wel wilt, maar al dat gespioneer kost ook computerkracht.

Op mijn laptop en mijn computer op kantoor is het niet meer uit te houden. Websites beginnen traag te reageren als stront en Firefox zuipt continu tientallen procenten processortijd aan rekenkracht. Dat veroorzaakt een computer loeiende ventilatoren. Omdat er in toenemende mate niet meer met het internet te werken valt, is een adblocker in toenemende mate noodzaak. Aldus geschiedt. Enkel op mijn bureaucomputer, die krachtig genoeg is, is dit minder een probleem en gebruik ik nog geen adblocker.

Juist met Tweakers heb ik geen medelijden, omdat ze als grote website, als onderdeel van een enorm mediabedrijf juist bij uitstekt in de positie zijn om zich consumentvriendelijker te gedragen. Iemand die privaat een forumpje op internet heeft draaien en wat advertenties serveert om de kosten te dekken heeft niet zoveel melk in de pap te brokkelen.

De Persgroep, wellicht het grootste mediabedrijf in Nederland én België serveert talloze websites en is stukken beter in staat om hier wat aan te doen. Maar wat doet men? Koekjesmuren en het meest boosaardige soort advertenties gebruiken.

Ik heb een internetabonnement bij De Volkskrant. Als het aan de Persgroep ligt moet je ook abonnementen bij De Standaard, Trouw, Intermediair en Tweakers afsluiten. Dat allemaal om op een normale manier te kunnen internetten.

Jongens toch! Foei!

stofzuigertje

Re: De keerzijde van adblockers

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Mijn geliefde forum?

Nee, niet deze maar voor mijn hobby , een gratis forum dat gratis is dankzij de reclame inkomsten!
Als ik deze Block zie ik niets meer of moeten we betalen.

Vrijwillig komt er weinig binnen en verlies je gebruikers en hoe groter hoe leuker.
Dus ik moet kiezen, gaan we voor betalende leden, voor €5,- eens per 5 jaar zou voldoende zijn maar nieuwe komen dan minder snel....
€1,- per jaar is duur aan bankkosten maar gratis wil iedereen en de doorloop is groot.

Ik weet van forums die betaald werden en zijn verdwenen omdat ze leeg liepen.
De gratis forums zijn links en rechts reclame maar ik lees het midden alleen.
Net als hier op Tros Radar forum, ik zie nu rechts de Smilies maar hoe vaak gebruik je ze?

Er is ruimte voor reclame maar de Avro Tros heeft blijkbaar geld voor over om dit zo gratis aan te bieden.
:D :) :( :o :shock: :? 8) :twisted: :evil: :cry: :oops: :P :x :lol: :roll: :mrgreen: :wink: :!: :?: :idea:

:arrow: :|

Ja. zoveel misbruiik van Smilies laat zien wat reclame is als het er tussen komt maar links of rechts...
ik kijk er langs...
Zolang ze niet naast de Bevestig knop om dit bericht te plaatsen geen klein knopje maken met risico van reclame aan te klikken monteren vind ik alles goed.

be3a18
Berichten: 49
Lid geworden op: 27 apr 2015 13:53
Locatie: Friesland

Re: De keerzijde van adblockers

Ongelezen bericht door be3a18 »

Voor al die mensen hierboven die zeuren over reclame, willen jullie in de toekomst gratis Youtube blijven gebruiken.... Dacht het wel! Als iedereen reclames gaat blokkeren, mogen jullie voortaan behalve je provider ook tig websites gaan betalen. Wil je geen reclame op je site en wil je die site gratis blijven bezoeken, dan hebben jullie allemaal een probleem. Denk maar aan het verhaal van Tweakers in de reportage!

Daniël Mantione
Berichten: 122
Lid geworden op: 04 dec 2006 22:36

Re: De keerzijde van adblockers

Ongelezen bericht door Daniël Mantione »

Als websites geld willen gaan vragen voor hun inhoud, dan staat ze dat vrij. Gaat gerust uw gang. Het aantal bezoekers zal daardoor sterk dalen, wat negatieve gevolgen voor de desbetreffende website heeft. Het doel is namelijk dat websites tot de conclusie komen dat het tonen van advertenties op een niet irriterende wijze, op privacyrespecterende de beste manier is om geld te verdienen.

Momenteel zijn websites van mening dat irritant doen en spioneren de beste manier is om geld te verdienen. Als het verbeteren van internet ertoe leidt dat enkele websites betaald worden of verdwijnen, dan is het dat waard.

Vergelijk het met televisiereclame: Jarenlang werden de reclameblokken langer en langer en opdringender en opdringender, tot het digitale tijdperk aanbrak en mensen tegenmaatregelen konden nemen. Een voorbeeld is opnemen en doorspoelen. Het nemen van tegenmaatregelen door televisiekijkers is de enige reden geweest dat televisiezenders zijn gaan nadenken hoe ze reclames konden beperken opdat mensen het niet meer de moeite vinden om tegenmaatregelen te nemen.

Dat denkproces moet bij websitehouders ook op gang komen.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: De keerzijde van adblockers

Ongelezen bericht door Moneyman »

Wat Daniel zegt!

Gesloten