LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] De meest doorgefokte rashonden

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest of nog gaan komen.
Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

De meest doorgefokte rashonden

Ongelezen bericht door Radar »

Dier & Recht brengt ieder jaar de Rashondenwijzer uit, een lijst van de meest doorfokte honden. In de lijst staan bijvoorbeeld de Chihuahua en de Franse Bulldog. Die zijn razend populair terwijl deze honden behoorlijk ziek kunnen zijn.

Welke honden staan nog meer in de top tien?

Maandag 8 mei in Radar, 20:30 uur bij AVROTROS op NPO 1

John van Drongelen
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 sep 2014 21:27

Re: De meest doorgefokte rashonden

Ongelezen bericht door John van Drongelen »

Ik denk de Pitbull.
Ik zag laatst een documentaire over hoe ze van deze honden "wapens" maken.
Deze honden kunnen op commando iemand doden.
Het gebeurt wel eens,dat zo'n hond los breekt en een kind door bijt......

Mucha

Re: De meest doorgefokte rashonden

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

gemist
Berichten: 584
Lid geworden op: 13 mar 2016 00:32

Re: De meest doorgefokte rashonden

Ongelezen bericht door gemist »

John van Drongelen schreef:Ik denk de Pitbull.
Ik zag laatst een documentaire over hoe ze van deze honden "wapens" maken.
Deze honden kunnen op commando iemand doden.
Het gebeurt wel eens,dat zo'n hond los breekt en een kind door bijt......
Ik denk dat jij teveel vooroordelen hebt en graag je ignorantie ten toon spreidt. Zolang de schuldvraag maar bij een ander ligt.
Bovendien gaat het hier nu eens niet om agressieve huisdieren, maar om hondenrassen die zo zijn doorgefokt dat ze welhaast standaard gezondheids problemen hebben. Dus.

Dieke83
Berichten: 460
Lid geworden op: 04 mei 2017 12:32

Re: De meest doorgefokte rashonden

Ongelezen bericht door Dieke83 »

Ik zou denken Golden retrievers chihuahuas herders
vooral die kleine hondjes die zijn de laatste jaren zo populair geworden.

gemist
Berichten: 584
Lid geworden op: 13 mar 2016 00:32

Re: De meest doorgefokte rashonden

Ongelezen bericht door gemist »

breien schreef:De Drentse Patrijs is niet heel erg populair, maar schijnt wel heel ver doorgefokt te zijn omdat er zo weinig voorouders zijn. Alle Drentse Patrijzen zijn van dichtbij familie van elkaar.
(dit hondenras bestaat echt!)
De Hollandsche Schapendoes was na WO2 uitgedund tot 1 reu en 1 teef. Daar zit ook wat doorfokbeleid in dus....

Tiatanja
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 mei 2017 20:53

Re: De meest doorgefokte rashonden

Ongelezen bericht door Tiatanja »

De bulldoggen, de cavalier, de Jack, de shih tzu , de Duitse herder en zo kan ik nog wel doorgaan... de rasloze doorgefokte zogenaamde " boomers" en wat nu heel hip gaat worden de pomeriaan ( op z'n Nederlands de dwergkees) die wordt ook wel kapot gefokt binnenkort.

Mucha

Re: De meest doorgefokte rashonden

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

John van Drongelen
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 sep 2014 21:27

Re: De meest doorgefokte rashonden

Ongelezen bericht door John van Drongelen »

Hier in Amsterdam zie ik steeds meer "Kangal" honden: Google maar even voor een foto/filmpje.
Deze monsters komen oorspronkelijk uit Turkije om kuddes schapen te beschermen tegen wolven.
Ik snap niet,dat mensen zo'n gevaarlijke hond als huisdier nemen,zoals een oude buurman achter mij:soms lijkt het net alsof die hond de man uitlaat!

Als zo'n hond je aanvalt en je hebt geen mes bij je,dan overleef je het niet.

Een kennis van mij heeft een autobandenzaak met een open terrein als opslagruimte.
Hier loopt een Kangal als waakhond.
Op een dag had ik nieuwe banden nodig voor mijn auto.
Ik liep achter de eigenaar aan mee naar buiten,maar die was druk aan het bellen en had niet in de gaten,dat ik met hem mee liep naar buiten.
Toen de Kangal mij zag,rende dat monster direct op mij af.
De eigenaar kon zijn Kangal nog net tegenhouden en schreeuwde naar mij:"Ren snel naar binnen!".

U begrijpt wat die hond doet met inbrekers........

Snoodaard
Berichten: 116
Lid geworden op: 01 dec 2016 13:57

Re: De meest doorgefokte rashonden

Ongelezen bericht door Snoodaard »

John van Drongelen schreef:Hier in Amsterdam zie ik steeds meer "Kangal" honden: Google maar even voor een foto/filmpje.
Deze monsters komen oorspronkelijk uit Turkije om kuddes schapen te beschermen tegen wolven.
Ik snap niet,dat mensen zo'n gevaarlijke hond als huisdier nemen,zoals een oude buurman achter mij:soms lijkt het net alsof die hond de man uitlaat!

Als zo'n hond je aanvalt en je hebt geen mes bij je,dan overleef je het niet.

Een kennis van mij heeft een autobandenzaak met een open terrein als opslagruimte.
Hier loopt een Kangal als waakhond.
Op een dag had ik nieuwe banden nodig voor mijn auto.
Ik liep achter de eigenaar aan mee naar buiten,maar die was druk aan het bellen en had niet in de gaten,dat ik met hem mee liep naar buiten.
Toen de Kangal mij zag,rende dat monster direct op mij af.
De eigenaar kon zijn Kangal nog net tegenhouden en schreeuwde naar mij:"Ren snel naar binnen!".

U begrijpt wat die hond doet met inbrekers........
Leuk verhaal, zelf verzonnen?

De anatolische herder staat juist bekend om z'n kalmte en is daarom juist niet geschikt als waakhond....


We hebben nu BUNA, Stofzuigertje en nu dus ook John... Gaat lekker met dit forum...

John van Drongelen
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 sep 2014 21:27

Re: De meest doorgefokte rashonden

Ongelezen bericht door John van Drongelen »

Het verhaal is niet verzonnen.
Rashonden worden niet alleen doorgefokt vanwege hun uiterlijk maar ook vanwege hun agressiviteit.
De Kangal is een oud hondenras.
Als je googled dan zie je hoe een Kangal vecht met leeuwen en tijgers.

mh73

Re: De meest doorgefokte rashonden

Ongelezen bericht door mh73 »

John van Drongelen schreef:Het verhaal is niet verzonnen.
Rashonden worden niet alleen doorgefokt vanwege hun uiterlijk maar ook vanwege hun agressiviteit.
De Kangal is een oud hondenras.
Als je googled dan zie je hoe een Kangal vecht met leeuwen en tijgers.
En dus is elke Kangal getraind om agressief te zijn? Onzin. Als ze bekend staan om hun kalmte, dan is dat hooguit een uitzondering. En ik heb hier (regio Rotterdam) nog maar zelden zo'n hond gezien dus kan me niet voorstellen dat in Amsterdam op elke straathoek Kangals rondlopen.
Bovendien gaat dit topic over doorgefokte honden en ik denk dat juist dit ras niet zo snel in dat lijstje zal voorkomen. Dus ook nog eens off-topic.

John van Drongelen
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 sep 2014 21:27

Re: De meest doorgefokte rashonden

Ongelezen bericht door John van Drongelen »

Gelukkig is de Kangal nog niet zo populair als de Pitbull.
Volgens Google is het ras al 6000 jaar oud,dus een "meest doorgefokte rashond".

Als je 6000 jaren met zulke honden fokt: dus je fokt telkens de grootste,sterkste en meest agressieve honden,dan krijg je een reusachtige hond:de Kangal.

Kijk maar eventjes hoe een Kangal vecht met leeuwen en tijgers op Google.
Ik zie een Poedel dat niet doen.

Mucha

Re: De meest doorgefokte rashonden

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

John van Drongelen
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 sep 2014 21:27

Re: De meest doorgefokte rashonden

Ongelezen bericht door John van Drongelen »

Met doorfokken wordt bedoeld hoe je een hond/hondenras wilt hebben.
Iedereen weet,dat een Chihuahua een ziekelijke hond kan zijn,maar toch is hij populair.

Je kunt beter een "vuilnisbak ras" hond uit het asiel zoeken als huisdier.

Ik heb zelf een Shar-pei gehad.
Wat een problemen!

mh73

Re: De meest doorgefokte rashonden

Ongelezen bericht door mh73 »

John van Drongelen schreef: Volgens Google is het ras al 6000 jaar oud,dus een "meest doorgefokte rashond".

Als je 6000 jaren met zulke honden fokt: dus je fokt telkens de grootste,sterkste en meest agressieve honden,dan krijg je een reusachtige hond:de Kangal.
Hoe lang lopen wij mensen al op deze aardkloot rond? Tjonge, dan zijn wij ook behoorlijk doorgefokt.

Een hond is doorgefokt wanneer men zonder op de gezondheid van de hond te letten alleen fokt met honden met bepaalde uiterlijke kenmerken om die kenmerken te versterken in volgende generaties.

Wij hebben nu onze tweede Golden Retriever. Staat ook in het lijstje. Nooit problemen gehad, omdat onze honden bij een verantwoorde fokker vandaan komen. De vader van onze huidige hond komt uit Zweden, de vader van onze vorige hond uit Engeland. Daarbij worden de honden getest op voorkomende afwijkingen en fokt zij alleen met honden die deze afwijkingen niet hebben.

Verantwoord fokken, daar gaat het om.

Mucha

Re: De meest doorgefokte rashonden

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

John van Drongelen
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 sep 2014 21:27

Re: De meest doorgefokte rashonden

Ongelezen bericht door John van Drongelen »

U heeft geluk gehad met Uw hond.
Helaas komt inteelt veel voor bij rashonden.

mh73

Re: De meest doorgefokte rashonden

Ongelezen bericht door mh73 »

John van Drongelen schreef:U heeft geluk gehad met Uw hond.
Helaas komt inteelt veel voor bij rashonden.
Jij snapt het nog steeds niet. Tuurlijk, niemand weet vantevoren hoe oud zijn pup wordt of hoe gezond het beest zal zijn. Maar het gaat erom dat je een hond koopt bij een fokker die verantwoord bezig is.

Dus een fokker die niet steeds honden kruist uit dezelfde lijnen, maar eentje die ook honden uit het buitenland haalt voor 'vers bloed'. Een fokker die de honden test op veel voorkomende afwijkingen, zoals heupdysplasie, en alleen fokt met honden die dit niet hebben zodat de kans een stuk kleiner is dat nakomelingen de afwijking ook krijgen. Een fokker die bij het eerste bezoek al klaar zit met de mappen met alle info en testresultaten van de ouderhonden, omdat ze trots is op haar 'werk'.

En ja, dan betaal je wat meer. Als je dat niet wil, moet je niet gaan voor een raspup van 300 euro want dan weet je zeker dat het broodfok is. Haal dan een leuke hond uit het asiel.

John van Drongelen
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 sep 2014 21:27

Re: De meest doorgefokte rashonden

Ongelezen bericht door John van Drongelen »

Helaas zijn er veel mensen,die zo'n dure rashond niet kunnen betalen,maar toch een rashond willen,met alle ellende tot gevolg (dus inteelt).
Ik pleit daarom voor een vergunning-systeem voor honden(een soort kenteken) met een verplichte "APK" jaarlijks bij de dierenarts.
Onder toezicht van een "RDD"(=Rijksdienst voor Dieren).

Gesloten