LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hoe onthoud je je wachtwoord?

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest of nog gaan komen.
Gesloten
Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Hoe onthoud je je wachtwoord?

Ongelezen bericht door Radar »

24 november is het weer Nationale Verander Je Wachtwoord Dag. Het blijft lastig om goede wachtwoorden voor verschillende sites te onthouden.

Apps kunnen je een handje helpen. Radar neemt een aantal onder de loep.

Lees meer: http://radar.avrotros.nl/uitzendingen/g ... achtwoord/

Maandag 21 november 2016 in Radar, 20:30 uur bij AVROTROS op NPO 1

Heb jij nog trucjes om je wachtwoorden niet te vergeten? Reageer!

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Hoe onthoud je je wachtwoord?

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Radar schreef:Heb jij nog trucjes om je wachtwoorden niet te vergeten? Reageer!
Nou, niet door die in allerlei apps op te slaan...

Gewoon een standaard wachtwoord voor alle onbelangrijke shizzle en een reeks van 4 ofzo wachtwoorden voor belangrijke dingen. Dan simpele variaties aanbrengen per dienst, een 1 in een 2 of een ! veranderen, en alleen die variaties onthouden.

Ergo: heel sterk wachtwoord voor bijv. bank en dan 1 karakter anders voor je mail. Hoef je alleen te onthouden dat je bank een 1 heeft en je mail een !

beusen
Berichten: 342
Lid geworden op: 18 sep 2016 22:55

Re: Hoe onthoud je je wachtwoord?

Ongelezen bericht door beusen »

Radar schreef:
Heb jij nog trucjes om je wachtwoorden niet te vergeten? Reageer!
Er zijn genoeg programma's, waar je al je wachtwoorden kunt opslaan, om alleen EEN hoofdwachtwoord te onthouden.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Hoe onthoud je je wachtwoord?

Ongelezen bericht door sjohie »

Mijn "truc" is de app lastpass. Werkt in alle courante browsers en op veruit de meeste mobiele devices (android en ios weet ik zeker), is voorzien van een tweetrapsauthenticatie, dus een hoofdwachtwoord met een security grid, welke je uitdraait en apart bewaard. Per wachtwoord kan je ingeven of je daarvoor het moederwachtwoord opnieuw moet invoeren, en of je op een nieuw device waar je voor de eerste keer op inlogt dat grid moet gebruiken. (heb ik dus aan staan).

Een betere combinatie van veilig en gebruiksvriendelijk ben ik nog niet tegengekomen.

Dirkie
Berichten: 2933
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Hoe onthoud je je wachtwoord?

Ongelezen bericht door Dirkie »

Radar schreef:24 november is het weer Nationale Verander Je Wachtwoord Dag. Het blijft lastig om goede wachtwoorden voor verschillende sites te onthouden.
Apps kunnen je een handje helpen. Radar neemt een aantal onder de loep.
Heb jij nog trucjes om je wachtwoorden niet te vergeten? Reageer!
De truc is juist om je wachtwoorden te vergeten. Bijna alle sites bieden de mogelijkheid om bij vergeten passwoords een mail te sturen. Maak daar gebruik van. In de mail vind je een link om je passwoord te wijzigen. Tik daar een reeks willekeurig tekens in. Je passwoord is gewijzigd en je bent ingelogd. En niemand weet het passwoord. Je hoeft dan alleen je passwoord voor je mail te onthouden. Veiliger kan niet.
Voor sites die deze service niet bieden kun je gebruik maken van passwoord kluizen zoals LastPass, KeePass enz enz.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Hoe onthoud je je wachtwoord?

Ongelezen bericht door olaf79 »

sjohie schreef:Mijn "truc" is de app lastpass. Werkt in alle courante browsers en op veruit de meeste mobiele devices (android en ios weet ik zeker), is voorzien van een tweetrapsauthenticatie, dus een hoofdwachtwoord met een security grid, welke je uitdraait en apart bewaard. Per wachtwoord kan je ingeven of je daarvoor het moederwachtwoord opnieuw moet invoeren, en of je op een nieuw device waar je voor de eerste keer op inlogt dat grid moet gebruiken. (heb ik dus aan staan).

Een betere combinatie van veilig en gebruiksvriendelijk ben ik nog niet tegengekomen.
Hm, hoe veilig is Last Pass, die alle opslaat op een centrale server?

https://www.google.nl/search?q=lastpass ... e&ie=UTF-8

Veiliger is Keepass dat alles lokaal opslaat...Of gebruik de password manager van je beveiligingspakket

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Hoe onthoud je je wachtwoord?

Ongelezen bericht door sjohie »

olaf79 schreef:
sjohie schreef:Mijn "truc" is de app lastpass. Werkt in alle courante browsers en op veruit de meeste mobiele devices (android en ios weet ik zeker), is voorzien van een tweetrapsauthenticatie, dus een hoofdwachtwoord met een security grid, welke je uitdraait en apart bewaard. Per wachtwoord kan je ingeven of je daarvoor het moederwachtwoord opnieuw moet invoeren, en of je op een nieuw device waar je voor de eerste keer op inlogt dat grid moet gebruiken. (heb ik dus aan staan).

Een betere combinatie van veilig en gebruiksvriendelijk ben ik nog niet tegengekomen.
Hm, hoe veilig is Last Pass, die alle opslaat op een centrale server?

https://www.google.nl/search?q=lastpass ... e&ie=UTF-8

Veiliger is Keepass dat alles lokaal opslaat...Of gebruik de password manager van je beveiligingspakket
Tot op heden 100%, bij dat incident zijn geen wachtwoorden buit gemaakt, alleen 10.000x salted hashes van het moederwachtwoord, wat zelf ook al 5000x gehasht is met PBKDF2-SHA256 ecncryptie voordat het überhaupt terug werd gestuurd naar de server van Lastpass.

Als ik een keylogger op je systeem krijg, wat een basisfunctie is in elke vorm van moderne spy- of ransomware, kan ik zonder moeite alle wachtwoorden uit je Keepass bestand trekken. :wink:

beusen
Berichten: 342
Lid geworden op: 18 sep 2016 22:55

Re: Hoe onthoud je je wachtwoord?

Ongelezen bericht door beusen »

sjohie schreef:
olaf79 schreef:
sjohie schreef:Mijn "truc" is de app lastpass. Werkt in alle courante browsers en op veruit de meeste mobiele devices (android en ios weet ik zeker), is voorzien van een tweetrapsauthenticatie, dus een hoofdwachtwoord met een security grid, welke je uitdraait en apart bewaard. Per wachtwoord kan je ingeven of je daarvoor het moederwachtwoord opnieuw moet invoeren, en of je op een nieuw device waar je voor de eerste keer op inlogt dat grid moet gebruiken. (heb ik dus aan staan).

Een betere combinatie van veilig en gebruiksvriendelijk ben ik nog niet tegengekomen.
Hm, hoe veilig is Last Pass, die alle opslaat op een centrale server?

https://www.google.nl/search?q=lastpass ... e&ie=UTF-8

Veiliger is Keepass dat alles lokaal opslaat...Of gebruik de password manager van je beveiligingspakket
Tot op heden 100%, bij dat incident zijn geen wachtwoorden buit gemaakt, alleen 10.000x salted hashes van het moederwachtwoord, wat zelf ook al 5000x gehasht is met PBKDF2-SHA256 ecncryptie voordat het überhaupt terug werd gestuurd naar de server van Lastpass.

Als ik een keylogger op je systeem krijg, wat een basisfunctie is in elke vorm van moderne spy- of ransomware, kan ik zonder moeite alle wachtwoorden uit je Keepass bestand trekken. :wink:

NIet als je de basisgegevens ergens anders hebt opgeslagen, dan op je eigen PC!

hanne153
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 jun 2018 11:18

Re: Hoe onthoud je je wachtwoord?

Ongelezen bericht door hanne153 »

Hoe onthoud je je wachtwoord?
Daar mijn geheugen wat minder is geworden heb ik een voor mij perfect
systeem bedacht zonder software en zonder papiertje of opslag in de
smartphone. Je hoeft slechts 1 cijfer of getal te onthouden.
Je pakt een willekeurige zin die je makkelijk onthoudt. Het kan ook een
liedje zijn of een dichtregel. Zelfs 1 woord voldoet al. Daarachter een
willekeurig prive getal, die je makkelijk onthoudt. De meesten nemen hun
geboortedatum of die van hun partner of je telefoonnummer. Voorbeeld:

Stillenachtheiligenacht437655291

Dan verhoog of verlaag ik elke letter en cijfer met 1 stap (of 2, 3, etc.
Voor als je je wachtwoord wilt vervangen om welke reden dan ook).
Vervang 1 of meer letters door leestekens. In dit geval wordt de a
vervangen door @.
Voorbeeld:

Verhoging met 1
Tummfo@difjmjhfobdiu548766302

Verlaging met 1
Rshkkdm@bgdhkhfdm@bgs32644180

Na een tijdje ken ik de hele reeks uit mijn hoofd en kan ik op elk moment
het wachtwoord vervangen....geen software of papiertje nodig.

Succes.

Gesloten