LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] De gevaren van vitamine B6

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest of nog gaan komen.
Gesloten
Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

De gevaren van vitamine B6

Ongelezen bericht door Radar »

Je wilt je gezondheid een boost geven of je energieniveau opkrikken, en dus slik je regelmatig een vitaminepil. Daar kan het echter lelijk misgaan. In veel vitaminesupplementen zit namelijk een te hoge dosis vitamine B6. Langdurige inname van een te hoge dosis kan blijvende zenuwschade tot gevolg hebben.

Waarom is er nog geen veilige limiet gesteld voor de hoeveelheid vitamine B6 in voedingssupplementen?

Maandag 5 september in Radar, 20:30 uur, bij AVROTROS op NPO 1

Mucha

Re: De gevaren van vitamine B6

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: De gevaren van vitamine B6

Ongelezen bericht door Brahms »

De herfst zit in de lucht.........

Dag 1- Draadje over vitaminepillen gesponsord door bedrijf V............
Dag 2- Draadje over vitamine D tabletten.
Dag 3- Draadje over vitamine B6

Vitamine pillen zijn chemische producten, die wil je zo ie zo niet eten.
Eet fruit, groente, vis en vlees met mate, en je krijgt meer dan voldoende binnen.

halal
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 sep 2016 20:30

Re: De gevaren van vitamine B6

Ongelezen bericht door halal »

Het gevaar van een hyper aan vitamines is dat t op de lange duur schadelijker is dan een hypo. Dat gaat denk ik op de lange duur mensen daar in de gezondheidszorg veel patienten op.bij gaan komen. Allewn vitamine C plas je weer uit. In veel boedsel zijn ook nog es vitamines toegevoegd en men denkt dat t gezond is

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: De gevaren van vitamine B6

Ongelezen bericht door Moneyman »

halal schreef:Het gevaar van een hyper aan vitamines is dat t op de lange duur schadelijker is dan een hypo. Dat gaat denk ik op de lange duur mensen daar in de gezondheidszorg veel patienten op.bij gaan komen. Allewn vitamine C plas je weer uit. In veel boedsel zijn ook nog es vitamines toegevoegd en men denkt dat t gezond is
Een kleine check voor je op "bevestig" klikt, kan geen kwaad :wink:

kees.riedijk
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 sep 2016 21:17
Contacteer:

Re: De gevaren van vitamine B6

Ongelezen bericht door kees.riedijk »

Gebruik 1 tabletje Magnesium met een toevoeging van 6 mg vitamine B6.
Ik heb er ook nog baat bij , is het dan ook schadelijk voor mn gezondheid.?
Gebruik het nog niet zolang , ben aan 2e doosje bezig.!!
Bedankt .Kees

tr foekema
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 sep 2016 21:14

Re: De gevaren van vitamine B6

Ongelezen bericht door tr foekema »

Naast B6 zijn er nog veel meer B-vitamines. Wat is bv de schadelijkheid van een teveel aan vitamine B-12?

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: De gevaren van vitamine B6

Ongelezen bericht door bprosman »

Allewn vitamine C plas je weer uit.
Op latere leeftijd ook niet meer , dan kan het nierstenen op gaan leveren.

GezelligFJ59
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 sep 2016 04:20

Re: De gevaren van vitamine B6

Ongelezen bericht door GezelligFJ59 »

Complex verhaal. Ik heb diabetes 1, spuit, 2) al een lange tijd stijve tenen doet geen zeer, Heb een trombose been gehad en daar ben ik nu vanaf.
Had ook te kort aan bepaalde vitamine. Tijdje terug 6 maanden, heb ik diverse potjes viatamine b8 bij kruitvat. gekocht , en ik eet vaak cornklakes zit ook b6, nu heb ik slapeloze nachten , zenuw pijn, jeuk tintelingen op me hooft, rechter pols bovenkant stijf.
Leuk ik weet nu het waarvan het komt, maar is daar wat tegen te doen ? dat zie en hoor ik niet.
Groet Fred Roldanus

Mucha

Re: De gevaren van vitamine B6

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

Papaver70
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 sep 2016 11:46

Re: De gevaren van vitamine B6

Ongelezen bericht door Papaver70 »

Sinds een aantal jaren gebruik ik vanaf maart tot en met september dagelijks 1 tablet vit. B forte en is dit dan vit. B
6 ? Destijds had ik nl een tip gekregen dat deze vitamine je bloedgeur zou veranderen zodat je minder gevoelig zou worden voor allerlei insectenbeten. Volgens mij hielp dit heel goed en ben ik minder gebeten dan voorheen waar elk insect wat maar kon steken mij ook stak. Na de uitzending van Radar gisterenavond gezien te hebben wordt het toch een beetje eng om vit. B te blijven innemen, want je zit niet te wachten op zenuwbeschadiging veroorzaakt door een vit. B tablet ?
Zijn er mensen die wellicht ook tegen beten vit. B slikten en ook positieve ervaringen hiermee hadden ? Maar.....wat nu als je deze beter niet meer kan innemen ?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: De gevaren van vitamine B6

Ongelezen bericht door moederslink »

@Papaver 70
In vitamine B forte meerdere vitamines B in, zoals, B1, B2, B3 , B 6 en bv ook B12.
Als u voldoende gevarieerd eet, vlees- vis- noten- groenten - zuivel neemt , krijgt u voldoende binnen. Een extra Vit B6 forte is dan m.i. echt niet nodig, tenzij u onvoldoende volwaardig eet en bv een medisch probleem hebt waarbij vitamines onvoldoende door het lichaam worden opgenomen , overleg dit even met uw HA.
( dat het helpt tegen insectenbeten heb ik zelf nog nooit gehoord en ook geen ervaring mee )

RWessel
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 sep 2016 16:48

Re: De gevaren van vitamine B6

Ongelezen bericht door RWessel »

Ik vroeg mezelf na het zien van de uitzending vooral af waarom sommige fabrikanten hele hoge doseringen vitamine B6 hanteren en ben dit eens gaan uitzoeken. Mijn conclusie is dat deze fabrikanten dit zeer waarschijnlijk doen omdat dit simpelweg financieel het aantrekkelijkst voor hen is. Deze fabrikanten maken namelijk vaak gebruik van pyridoxine in hun vitaminesupplementen, wat een goedkoop verkrijgbare vorm is van vitamine B6. Helaas lijkt het vooral deze vorm te zijn die veelal leidt tot neuromusculaire aandoeningen in geval van overdosering. Professor Katan en andere wetenschappers zijn tot deze zelfde constatering gekomen (zie onderstaande links hieronder voor meer info). Het is overigens wel van belang te benadrukken dat de actieve vorm van vitamine B6, pyridoxal-5-fosfaat (P5P), zeer belangrijke functies vervult in het lichaam.
https://www.ntvg.nl/system/files/public ... 20001a.pdf
http://biochemicals.com/natural-supplem ... itamin-b6/

Gesloten