LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest of nog gaan komen.
Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Ongelezen bericht door Julie4444 »

kweenie schreef:
Julie4444 schreef:
berteman schreef:Wat is het probleem precies als een grotere groep vermoedelijk parttime gaat werken?
Minder inkomsten voor staat = minder geld voor uitkeringen = systeem stort in wegens geldtekort.
Huidig tekort aan werknemers in onderwijs en zorg + minder FTE's worden gevuld = groter tekort aan geschikte werknemers = grote problemen binnen onderwijs en zorg = problemen voor toekomstige generaties.

Zie jij dat echt niet in? Zo moeilijk is het niet.
In jouw redenering doe je aannames waarbij het de vraag is of ze juist zijn.

Er is bijvoorbeeld een behoorlijke groep leerkrachten die wel willen blijven lesgeven, maar niet voltijds. En andersom zijn er, zeker in de oudere leeftijdsgroep, mensen die best wel (weer) voor wat minder uren voor de klas willen. Het aantal mensen dat voor de klas wil staan kan dus best toenemen. Het is dan maar de vraag of het aantal fte werkelijk afneemt of misschien juist gaat stijgen.
Jij lijkt te denken dat er binnen die groep van werkeloze wanhopige 50+ ers veel (geschikte) docenten zitten, maar dat is dus niet zo. Als dat wel zo was hadden ze namelijk in no time een (al dan niet tijdelijke) baan vanwege het nogal nijpende lerarentekort. Om als vervanger aan de slag te gaan bij nijpende situaties is nog niet eens een lesbevoegdheid nodig, omdat scholen zoveel moeite hebben met het vervangen van (bijvoorbeeld) ziekteuren.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik meen dat sinds kort in Nijmegen zelfs ouders als invaller voor de klas worden gezet omdat er te weinig leerkrachten zijn. Dus zo heel veel werkloze leerkrachten zullen er niet rondlopen daar, ook niet van 50+.

Mucha

Re: Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Ongelezen bericht door Julie4444 »

witte angora schreef:Ik meen dat sinds kort in Nijmegen zelfs ouders als invaller voor de klas worden gezet omdat er te weinig leerkrachten zijn. Dus zo heel veel werkloze leerkrachten zullen er niet rondlopen daar, ook niet van 50+.
Nou, dat verhaal was nogal buiten context getrokken. Het betrof hier 1 specifieke basisschool die bevoegde ouders opriep om in te vallen. Maar ja, het tekort is wel behoorlijk nijpend. Zo nijpend zelfs, dat zelfs pabo-studenten vanaf leerjaar 2 gevraagd wordt om te solliciteren. Die zijn zelfs nog nauwelijks volwassen, niet bevoegd, en hebben nauwelijks tot geen ervaring.

Ik heb zelf ook meer dan een jaar half bevoegd lesgegeven in het voortgezet onderwijs. Hoewel ik op dat moment wel studerende was voor een eerstegraads lesbevoegdheid, werkte ik met een tweedegraads bevoegdheid in het eerstegraadsgebied. Bij universitair geschoolde docenten is dat nog niet echt een heel erg enorm risico (want die hebben de vakkennis teminste), maar bij anders geschoolde docenten zorgt dat er dus voor dat mensen die zelf de stof niet beheersen voor de klas staan.

Het invoeren van het basisinkomen zou die situatie alleen maar erger maken. Niemand voor de klas, of heel veel docenten à la BUNA (remember him?).
Mucha schreef:Als je salaris hetzelfde blijft maar je veel minder dan 40 uur per week hoeft te werken, waarom zou je dan geen gebruik daar van maken ?
En dan is er nog dat groepje dat liever lui dan moe is en bij voorkeur thuis op de bank blijft hangen en hun handje ophouden. Voor hen is dat basisinkomen een geschenk uit de hemel.

Kortom voorspel ik dat er (zeker in de minder populaire beroepen) een tekort aan personeel gaat ontstaan. En diensten dus gaan verdwijnen of duurder worden.

Zet nu even mijn roze bril weer op..... :mrgreen:
Of iedereen is idealistisch en denkt niet aan zichzelf maar heeft alleen als doel de samenleving draaiende te houden. Ook al kunnen ze het voor hetzelfde geld veel minder werken.
Maar de mensen die het hardst roepen dat men pragmatisch moet zijn (i.e. MarcUitGorcum) zijn het zelf absoluut niet. Die vallen binnen de tweede groep die jij benoemt.

Berteman
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 mei 2017 18:05

Re: Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Ongelezen bericht door Berteman »

berteman schreef:Er zijn ook redenen om aan te nemen dat een basisinkomen even duur of misschien goedkoper is.
Julie4444 schreef:Oh ja? Please enlighten us! Leg die maar eens uit.
Goed. Ik probeer het nog een keer. Er is niemand die weet hoeveel de bijstand, uitkeringen, toeslagen, belastingaftrekposten en uitvoeringsinstituten, kortom de hele bureaucratische santenkraam van de sociale zekerheid, nu eigenlijk kost en hoe effectief dat dan is. Er is ook niemand die weet, wat een basisinkomen kost en de wat effecten daarvan zijn. Onder de streep kan het dus best zo zijn, dat het basisinkomen goedkoper of even duur is. Of misschien duurder, dat kan ook maar vooralsnog weet niemand dat.
berteman schreef:En hoeveel waarde valt te hechten aan een prognose? Prognoses zitten er vaker naast, dan de realiteit laat zien.
Julie4444 schreef:Omdat je niet als een kip zonder kop het hele economische en belastingstelsel op de kop kunt zetten zonder consequenties.
Dit heeft werkelijk niets te maken met de waarde, die valt te hechten aan een prognose en slaat in dit verband echt nergens op. Prognoses komen soms uit, soms ook niet.
berteman schreef:Waarom zou je kostte wat het kost een systeem willen handhaven dat zijn tijd gehad heeft, waarvan niemand weet wat het nu precies kost en niemand meer begrijpt? Dát is pas idioot.
Julie4444 schreef:Het is idioot om te zeggen: "Het systeem nu werkt niet, dus moet er een basisinkomen worden ingevoerd" - het systeem nu werkt mondjesmatig, daar is iedereen het over eens, maar dat is géén argument vóór een basisinkomen, alleen een argument voor het aanpassen van problemen binnen het huidige systeem.
Het is niet alleen het systeem dat mondjesmaat werkt. Het "systeem" zoals we dat nu kennen, helpt mensen voor wie het bedoeld is niet vooruit maar houdt mensen gevangen in een uitkering. Het systeem is hopeloos verouderd en sluit op geen enkele manier meer aan op de realiteit van vandaag de dag en is met een paar pleisters plakken niet te verhelpen: dat doen we al jaren en elke geplakte pleister heeft weer een nadelig effect op eerder geplakte of nog te plakken pleisters: ondanks alle pleisters is de wond niet genezen maar gaan etteren. Kortom: het systeem moet drastisch worden verbouwd, tijd dus om een eenvoudig en simpel systeem in te voeren dat iedereen begrijpt en mensen vooruit helpt.
Berteman schreef:Waarom zou die grote groep, die nu werkt, ineens stoppen met werken als die nu ook al "gratis geld" in de vorm van bijstand kunnen krijgen? Ik volg dat niet zo.
Julie4444 schreef:Omdat ze dat nu niet kunnen
Waarom niet?
Julie4444 schreef: maar dan wel.
Waarom zou iemand, die een leuke, goedbetaalde baan heeft en met plezier werkt (die mensen zijn er écht!) die opzeggen om met een absoluut minimum inkomen thuis te gaan zitten? Zou jij dat doen?
Julie4444 schreef:Daarnaast gaan ze er op achteruit als ze blijven werken, of gaan ze er geen cent op vooruit als ze blijven werken.
Dat is inderdaad nu voor heel mensen het geval. Die zitten dus gevangen in een uitkering. Bij invoering van een basisinkomen loont werken altijd.
Julie4444 schreef:Natuurlijk gaan mensen dan minder werken. Waaom erken je dat niet?
Dat erken ik wél.
berteman schreef:Wat is het probleem precies als een grotere groep vermoedelijk parttime gaat werken?
Julie4444 schreef:Minder inkomsten voor staat = minder geld voor uitkeringen = systeem stort in wegens geldtekort.
Huidig tekort aan werknemers in onderwijs en zorg + minder FTE's worden gevuld = groter tekort aan geschikte werknemers = grote problemen binnen onderwijs en zorg = problemen voor toekomstige generaties.
Zie jij dat echt niet in? Zo moeilijk is het niet.
Wat een onzin. Als mensen korter gaan werken, ontstaan er nieuwe banen. Méér mensen kunnen dan het werk, dus meer belastinginkomsten en omdat meer mensen aan het werk gaan, is er minder geld nodig voor uitkeringen maar bij invoering van het basisinkomen, bestaan die niet meer.
Julie4444 schreef: Maar goed: jij hebt geen baan, dus wees eens eerlijk. Zou jij wel ineens gaan werken als je een basisinkomen kreeg, dat hoog genoeg is om van te leven en verder nul voorwaarden heeft?
Hoe kom je erbij dat ik geen baan heb? Ik werk, met heel veel plezier want die baan geeft mij voldoening. En ja, als er basisinkomen is dan blijf ik gewoon werken, want ik wil niet op de bank zitten met verder niets dan aanbiedingsfolders bekijken. Ik wil af en toe op vakantie, mooie schoenen en een lekker luchtje om maar iets te noemen, de auto laten maken als dat nodig is, af en toe uit eten, naar het theater, een cadeautje voor iemand kopen, en als ik iets nodig heb, dat kunnen kopen. Daarom blijf ik werken en vind dat nog leuk ook.
Laatst gewijzigd door Berteman op 08 jun 2017 08:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Berteman
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 mei 2017 18:05

Re: Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Ongelezen bericht door Berteman »

Mucha schreef: En dan is er nog dat groepje dat liever lui dan moe is en bij voorkeur thuis op de bank blijft hangen en hun handje ophouden. Voor hen is dat basisinkomen een geschenk uit de hemel
Die groep hangt nu toch al de bank? Er is toch geen enkele werkgever die luie en altijd moeie werknemers graag in dienst neemt?
Laatst gewijzigd door Berteman op 08 jun 2017 02:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Berteman
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 mei 2017 18:05

Re: Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Ongelezen bericht door Berteman »

Julie4444 schreef:
16again schreef:
Julie4444 schreef:Maar goed: jij hebt geen baan, dus wees eens eerlijk. Zou jij wel ineens gaan werken als je een basisinkomen kreeg, dat hoog genoeg is om van te leven en verder nul voorwaarden heeft?
Vul zelf maar in!
Basis inkomen betekent in mijn beleving:
-Geen vakantie
-Niet het laatste duurste model mobieltje
-Geen merkkleding
-Geen auto
-etc

Genoeg redenen om te werken denk ik dan.
Wij zijn het eens, natuurlijk, maar berteman is het denk ik niet eens met onze inrichting van een dergelijk inkomen, want dan zou hij er op achteruit gaan. :mrgreen:
Julie4444, jij bent toch toch tegen het basisinkomen? Hoe kan je het dan eens zijn met 16again, die precies omschrijft waar "een dergelijk inkomen" voor staat?

En, ondanks dat je nu vóór het basisinkomen bent, heb ik toch liever niet dat jij voor of namens mij denkt. Die insinuaties van jou zijn werkelijk nergens op gebaseerd en slaan nergens op.

Nijogeth
Berichten: 9994
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Maar wat is dan het verschil met een basisinkomen en de bijstand nu, Berteman?

mh73

Re: Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Ongelezen bericht door mh73 »

Bijstand plus tegemoetkomingen en subsidies schijnt royaal te zijn.

Dochter van buurvrouw, alleenstaande bijstandsmoeder, rijdt sinds eergisteren in een splinternieuwe private lease van 180 euro per maand.

Achterburen, dertigers, al tijden werkloos, hebben nog steeds een koopwoning en grote auto en buurman paft nog steeds volop.

Dus die bijstand mag van mij wel omlaag.

MarcUitGorcum
Berichten: 78
Lid geworden op: 22 mei 2017 16:38

Re: Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Ongelezen bericht door MarcUitGorcum »

mh73 schreef:Bijstand plus tegemoetkomingen en subsidies schijnt royaal te zijn.

Dochter van buurvrouw, alleenstaande bijstandsmoeder, rijdt sinds eergisteren in een splinternieuwe private lease van 180 euro per maand.

Achterburen, dertigers, al tijden werkloos, hebben nog steeds een koopwoning en grote auto en buurman paft nog steeds volop.

Dus die bijstand mag van mij wel omlaag.
Vermoedelijk hebben deze bijstandsgerechtigden onofficiële inkomsten lijkt mij!

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Berteman schreef:Goed. Ik probeer het nog een keer. Er is niemand die weet hoeveel de bijstand, uitkeringen, toeslagen, belastingaftrekposten en uitvoeringsinstituten, kortom de hele bureaucratische santenkraam van de sociale zekerheid, nu eigenlijk kost en hoe effectief dat dan is. Er is ook niemand die weet, wat een basisinkomen kost en de wat effecten daarvan zijn. Onder de streep kan het dus best zo zijn, dat het basisinkomen goedkoper of even duur is. Of misschien duurder, dat kan ook maar vooralsnog weet niemand dat.
Ergo: het is volledig onbekend wat het exact gaat kosten, maar omdat iedereen een basisinkomen moet gaan krijgen weten we wel zeker dat de uitgaven van de staat omhoog gaan. We weten niet zeker wat er gebeurt met de inkomsten. Dat is dus een reden om het niet te doen.

Berteman schreef:
Julie4444 schreef:Omdat je niet als een kip zonder kop het hele economische en belastingstelsel op de kop kunt zetten zonder consequenties.
Dit heeft werkelijk niets te maken met de waarde, die valt te hechten aan een prognose en slaat in dit verband echt nergens op. Prognoses komen soms uit, soms ook niet.
Wat je dus zegt is: YOLO, let's do this! Zonder dat het überhaupt plausibel is dat het haalbaar is. Dat kan toch niet? Je doet toch ook geen vogelpak een en springt toch ook niet van een berg af in de hoop dat je kan vliegen? De prognose is dan dat je te pletter valt, maar och, wat zegt een prognose eigenlijk? Zullen we dan ook gelijk euthenasie maar afschaffen? Doktoren zeggen dat het terminaal is, maar och, het is toch maar een prognose?
Berteman schreef:Het is niet alleen het systeem dat mondjesmaat werkt. Het "systeem" zoals we dat nu kennen, helpt mensen voor wie het bedoeld is niet vooruit maar houdt mensen gevangen in een uitkering.
Gevangen? Nee, maar het stimuleert onvoldoende tot werken, dat is zeker waar.
Berteman schreef:Waarom zou iemand, die een leuke, goedbetaalde baan heeft en met plezier werkt (die mensen zijn er écht!) die opzeggen om met een absoluut minimum inkomen thuis te gaan zitten? Zou jij dat doen?
Veel zullen er minder gaan werken. En dat "goedbetaalde" is natuurlijk eindig, want met een basisinkomen zouden de belastingen op arbeid flink omhoog moeten, of niet dan? Bij het plan dat Alfatrion linkte zouden veel werkenden er op achteruit gaan. In die situatie zouden zowel mijn man en ik stoppen met zo veel werken, omdat werken dan letterlijk geen cent oplevert. Waarschijnlijk wel een beetje part-timen, maar meer dan dat ook echt niet. Genoeg andere dingen te doen.
Berteman schreef:
Julie4444 schreef:Natuurlijk gaan mensen dan minder werken. Waaom erken je dat niet?
Dat erken ik wél.
Dus hoe zou jij dat dan oplossen? Want die tekorten in het onderwijs zijn al schrijnend. Een onvoorwaardelijk basisinkomen zoals geschetst door de meesten gaat dat erger maken, niet beter.
Berteman schreef:
berteman schreef:Wat is het probleem precies als een grotere groep vermoedelijk parttime gaat werken?
Julie4444 schreef:Minder inkomsten voor staat = minder geld voor uitkeringen = systeem stort in wegens geldtekort.
Huidig tekort aan werknemers in onderwijs en zorg + minder FTE's worden gevuld = groter tekort aan geschikte werknemers = grote problemen binnen onderwijs en zorg = problemen voor toekomstige generaties.
Zie jij dat echt niet in? Zo moeilijk is het niet.
Wat een onzin. Als mensen korter gaan werken, ontstaan er nieuwe banen. Méér mensen kunnen dan het werk, dus meer belastinginkomsten en omdat meer mensen aan het werk gaan, is er minder geld nodig voor uitkeringen maar bij invoering van het basisinkomen, bestaan die niet meer.
Helemaal geen onzin. Naast een veel kleiner totaal aan FTE's landelijk (= minder belasting uit arbeid) krijg je dat mensen die wel werken in totaal minder verdienen (= minder belasting uit arbeid, want mensen die meer verdienen betalen meer belasting).
Berteman schreef:Hoe kom je erbij dat ik geen baan heb? Ik werk, met heel veel plezier want die baan geeft mij voldoening. En ja, als er basisinkomen is dan blijf ik gewoon werken, want ik wil niet op de bank zitten met verder niets dan aanbiedingsfolders bekijken. Ik wil af en toe op vakantie, mooie schoenen en een lekker luchtje om maar iets te noemen, de auto laten maken als dat nodig is, af en toe uit eten, naar het theater, een cadeautje voor iemand kopen, en als ik iets nodig heb, dat kunnen kopen. Daarom blijf ik werken en vind dat nog leuk ook.
Omdat je midden in de nacht posts aan het editen was. De meeste mensen slapen dan. Mijn excuses als mijn aanname je beledigd heeft. :oops:

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Berteman schreef:
Julie4444 schreef:
16again schreef:Vul zelf maar in!
Basis inkomen betekent in mijn beleving:
-Geen vakantie
-Niet het laatste duurste model mobieltje
-Geen merkkleding
-Geen auto
-etc

Genoeg redenen om te werken denk ik dan.
Wij zijn het eens, natuurlijk, maar berteman is het denk ik niet eens met onze inrichting van een dergelijk inkomen, want dan zou hij er op achteruit gaan. :mrgreen:
Julie4444, jij bent toch toch tegen het basisinkomen?
Nee, als je mijn posts goed had gelezen zou je weten dat ik niet tegen het concept ben, maar wél tegen de implementatie die men schetst.
Berteman schreef:Hoe kan je het dan eens zijn met 16again, die precies omschrijft waar "een dergelijk inkomen" voor staat?
Kijk maar even wat ik zei over vouchers, dan snap je wat ik bedoel.
Berteman schreef:En, ondanks dat je nu vóór het basisinkomen bent, heb ik toch liever niet dat jij voor of namens mij denkt. Die insinuaties van jou zijn werkelijk nergens op gebaseerd en slaan nergens op.
Die zijn wel degelijk ergens op gebaseerd, maar het is wel vrij duidelijk dat je zelf mijn posts niet goed hebt gelezen. Misschien even teruggaan en opnieuw lezen, dan zul je zien dat er zowel logica als nuance in mijn mening zit. Zo kan ik voor het concept zijn, maar tegen een basisinkomen in euros ter hoogte van bijstand.

mh73

Re: Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Ongelezen bericht door mh73 »

MarcUitGorcum schreef:Vermoedelijk hebben deze bijstandsgerechtigden onofficiële inkomsten lijkt mij!
Aangezien het stel te beroerd is om ook maar één poot uit te steken, lijkt mij dat sterk.

De ander volgens mij ook niet, is ook een beetje wars van werken. Al heb ik daar verder geen zicht op.

Het was laatst toch in het nieuws, dat een bijstandmoeder in Den Haag met tegemoetkomingen en toeslagen zo ongeveer net zoveel inkomen had als iemand die modaal verdiende. Dáár moeten ze eens wat aan doen.

Berteman
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 mei 2017 18:05

Re: Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Ongelezen bericht door Berteman »

Nijogeth schreef:Maar wat is dan het verschil met een basisinkomen en de bijstand nu, Berteman?
Een basisinkomen is een inkomen, dat men gegarandeerd krijgt, zonder allerlei toeters en bellen en verplichtingen.

Bijstand is een uitkering, met per gemeente verschillende verplichtingen en aanvullende regelingen. En, bijstand ontvangt men alleen als het spaargeld (bijna) op is.

Nijogeth
Berichten: 9994
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Berteman schreef:
Nijogeth schreef:Maar wat is dan het verschil met een basisinkomen en de bijstand nu, Berteman?
Een basisinkomen is een inkomen, dat men gegarandeerd krijgt, zonder allerlei toeters en bellen en verplichtingen.

Bijstand is een uitkering, met per gemeente verschillende verplichtingen en aanvullende regelingen. En, bijstand ontvangt men alleen als het spaargeld (bijna) op is.
Iets met een aap en een mouw. Jij vroeg je af waarom mensen bij een basisinkomen zouden stoppen met werken, omdat ze nu ook al 'gratis geld' kunnen krijgen. Echter is dat niet zo en moet men daar dus iets voor doen, zoals je nu zegt. Neem die drempel weg en geef iedereen een bepaald inkomen (zeker wanneer het genoeg moet zijn om van te leven), dan heeft men liever een basisinkomen zonder iets te doen, dan 20 uur te werken en daar 50+% belasting over te betalen en dan dus maar 400 euro te krijgen (uitgaande van 1600 bruto bij 40 uur).

Berteman
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 mei 2017 18:05

Re: Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Ongelezen bericht door Berteman »

mh73 schreef:Bijstand plus tegemoetkomingen en subsidies schijnt royaal te zijn.

Dochter van buurvrouw, alleenstaande bijstandsmoeder, rijdt sinds eergisteren in een splinternieuwe private lease van 180 euro per maand.

Achterburen, dertigers, al tijden werkloos, hebben nog steeds een koopwoning en grote auto en buurman paft nog steeds volop.

Dus die bijstand mag van mij wel omlaag.
Het is niet bijstand die omlaag moet, maar de toeters, bellen, franjes en kwijtscheldingen er omheen. Honderden euro's voor een gloednieuwe wasmachine of een fiets, terwijl de kringloop zich geen raad weet met witgoed, en bij de fietsenwerkplaatsen (waar, hoe ironisch, bijstandsgerechtigden met behoud van uitkering, werkervaring opdoen) , opgeknapte fietsen bijna gratis af te halen zijn, geld voor laptops, tegemoetkoming voor internetabonnement, vergoedingen voor de sportschool en sportschoenen, gesubsidieerde toegangskaartjes voor het pretpark of gratis plantjes voor een workshop hangingbaskets vullen en meer van dat soort gekkigheid, die nog fraudegevoelig is ook.

Eigenlijk is er best veel voor te zeggen, dat de uitvoering van de bijstand bij de gemeente wordt weggehaald en wordt vervangen door een uniforme, landelijke regeling. Het is natuurlijk te gek voor woorden dat bijstandsgerechtigden in de ene gemeente worden omringd met allerlei extraatjes en in de andere gemeente voor de uitkering gratis arbeid moeten verrichten.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Ongelezen bericht door witte angora »

En het is ook te gek voor woorden dat de extraatjes per gemeente wel heel erg verschillen. Als ik 9 jaar geleden voor een stad had gekozen die hier 20 kilometer vandaan ligt, had ik per maand gemiddeld 90 euro meer te besteden dan nu. Alleen maar omdat ze hier uitgaan van 110% als maximum en daar van 120%.

Niet alleen dat, die stad was sowieso mijn eerste keuze, als ik dit ook nog eens geweten had...


Maar eigenlijk is dit verschil gewoon te zot voor woorden.

ex-client
Berichten: 18
Lid geworden op: 28 apr 2016 14:24

Re: Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Ongelezen bericht door ex-client »

Jammer, heel het topic doorgelezen en ja hoor, voor 90% gaat het over centjes en cijfertjes.

Over de stress, vernedering, onrecht, machteloosheid, moedeloosheid, nutteloosheid...ect., waar de WERKZOEKENDE 50+er tegen aan loopt en waar hij/zij echt ziek van wordt, gaat het allang niet meer. Jammer.


"wie zal dat betalen wie heeft zo veel geld"

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Ongelezen bericht door sjohie »

ex-client schreef:Jammer, heel het topic doorgelezen en ja hoor, voor 90% gaat het over centjes en cijfertjes.

Over de stress, vernedering, onrecht, machteloosheid, moedeloosheid, nutteloosheid...ect., waar de WERKZOEKENDE 50+er tegen aan loopt en waar hij/zij echt ziek van wordt, gaat het allang niet meer. Jammer.


"wie zal dat betalen wie heeft zo veel geld"
Het simpele feit is, dat er geen systeem op te tuigen is, wat maatwerk kan leveren voor elke persoon. Niet in de zorg, niet bij het UWV, niet bij gemeenten, nergens. En dan rest er een grote gemeenschappelijke deler, en dat is geld/de kosten. Verder noem je veel gevoelens, die zijn 100% subjectief, dus die zal niet elke vijftigplusser zo, of zo heftig, ervaren.

Ik als 40+er wordt op mijn beurt wat moedeloos van dit soort topics, omdat het huidige systeem het gevolg is van hún eigen politieke keuzes, net zoals dat zo is voor de pensioenen voor de groep 65 t/m 67+ers. Het zijn allemaal gevolgen van hún (politieke) keuzes de afgelopen ~30 jaar. Nou weet ik wel dat het makkelijk terugkijken en vingertje wijzen is, maar dat is andersom net zo. Daarmee bedoel ik deze aanklacht aan, en het eisen van oplossingen, van een systeem wat grotendeels het gevolg is van hun eigen keuzes en handelen, en waar ik net zo goed onderdeel/lijdend voorwerp in ben. Dus als er dingen aangepast worden die geld kosten, denk aan dat basisinkomen verhaal, verwacht ik niks meer of minder dat deze groep daar proportioneel de eigen financiële verantwoordelijkheid van draagt. Solidariteit werkt 2 kanten op, alles op een andere groep laden is dat duidelijk niet wat mij betreft.

ex-client
Berichten: 18
Lid geworden op: 28 apr 2016 14:24

Re: Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Ongelezen bericht door ex-client »

sjohie schreef:
ex-client schreef:Jammer, heel het topic doorgelezen en ja hoor, voor 90% gaat het over centjes en cijfertjes.

Over de stress, vernedering, onrecht, machteloosheid, moedeloosheid, nutteloosheid...ect., waar de WERKZOEKENDE 50+er tegen aan loopt en waar hij/zij echt ziek van wordt, gaat het allang niet meer. Jammer.


"wie zal dat betalen wie heeft zo veel geld"
Het simpele feit is, dat er geen systeem op te tuigen is, wat maatwerk kan leveren voor elke persoon. .........Verder noem je veel gevoelens, die zijn 100% subjectief, dus die zal niet elke vijftigplusser zo, of zo heftig, ervaren.

Ik als 40+er wordt op mijn beurt wat moedeloos van dit soort topics, omdat het huidige systeem het gevolg is van hún eigen .............................. .
aan jouw moedeloosheid is wat te doen......mensen met weinig tot geen kans op een 'job', in de bijstand, kunnen geen kant op.
een nieuw systeem op tuigen? hier op het radarforum?
en tja gevoelens,.......wat mot je der mee.

Gesloten