LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest of nog gaan komen.
Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Dus:
- Er is géén standhoudende reden voor het invoeren van een basisinkomen.
- Er zijn wél redenen om het niet te doen, zoals de enorme consequenties betreffende tekorten in beroepsgroepen zoals het onderwijs.
- Hier heeft geen van de voorstanders antwoord op.
- Een Bi is onnodig, want er bestaat al een sociaal vangnet.
- Hoewel het huidige sociale vangnet niet perfect is kan dit systeem ook gewoon worden aangepast om enige problematiek op te lossen (zoals het afschaffen van bonussen en cadeautjes voor bijstandtrekkers en het afschaffen van toeslagen).
- Verder lost een Bi helemaal niet het probleem van werkeloze 50-plussers op, zoals men suggereert.
- Roepen dat een ander ongelijk heeft terwijl al eerder is uitgelegd waarom je het zelf fout hebt, maakt overigens niet dat je ineens wel gelijk hebt als je dezelfde onjuiste beweringen met persoonlijke aantijgingen combineert en opnieuw post.

Edit: spelling is moeilijk. :roll:
Laatst gewijzigd door Radar op 24 jun 2017 02:55, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Gedeelte met geruzie verwijderd

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Ongelezen bericht door kweenie »

Verder lost een Bi helemaal niet het probleem van werkeloze 50-plussers op, zoals men suggereert.
Hangt er helemaal vanaf wat je daaraan 'het probleem' vindt. Voor de meeste vijftigplussers zal de werkloosheid zelf immers niet het probleem zijn, maar de onzekerheid die daarmee gepaard gaat. Die wordt er wel mee verminderd.
Laatst gewijzigd door Radar op 24 jun 2017 02:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Offtopic bijdrage verwijderd

wilhelmima1
Berichten: 696
Lid geworden op: 06 feb 2012 19:13

Re: Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Ongelezen bericht door wilhelmima1 »

In het kader van wezenloze afwijzingen:


Beste mevrouw
Hierbij informeren wij je over de sollicitatie naa r de functie van open sollicitatie.
Afwijzing
Helaas is de keuze voor deze functie niet op jou gevallen.
Gegevens
Jouw gegevens houden wij niet langer in ons bezit.
Wij bedanken je voor de getoonde belangstelling in onze organisatie en wensen je veel succes toe met verdere sollicitaties.
Met vriendelijke groet,

Heb zowel van de afzender als de geadresseerde naw gegevens gewist ivm privacy

Nee, heb de afwijzing simpel geknipt en geplakt.
Is met deze spelling aangeleverd.
Maw dit is een geautomatiseerd proces geweest waar bijna geen mensenhand aan te pas is gekomen.

En het heeft degene die de brief met CV en motivatie redelijk wat energie gekost om dit in orde te maken.
Na 350 keer solliciteren weer een afwijzing ontvangen.
Schrijfster heeft sollicitatieplicht maar loopt tegen haar leeftijd(boven de 55 aan).


Hieruit blijkt dat werkgevers dmv scannen op bepaalde zaken standaard bepaald leeftijdsgroepen niet in behandeling nemen ondanks ervaring, tijd en energie.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Dus een open sollicitatie doen bij een bedrijf wat mogelijk geen mensen zoekt. Dan is het toch niet gek dat men kortaf is?

wilhelmima1
Berichten: 696
Lid geworden op: 06 feb 2012 19:13

Re: Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Ongelezen bericht door wilhelmima1 »

Nijogeth schreef:Dus een open sollicitatie doen bij een bedrijf wat mogelijk geen mensen zoekt. Dan is het toch niet gek dat men kortaf is?
Helaas is het verhaal nog veel erger.
Was geen open sollicitatie, heb de bewuste vacature onder ogen gehad en erbij gezeten toen de sollicitatie werd verstuurd.
Was een vacature medewerker postkamer van een groot deurwaarderskantoor.

Berteman
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 mei 2017 18:05

Re: Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Ongelezen bericht door Berteman »

Julie4444 schreef:Vrij duidelijk dat je inderdaad geen argumenten meer hebt voor een basisinkomen. Je stelt feitelijke onjuistheid na feitelijke onjuistheid en gaat niet in op de tegenargumenten.
Héél duidelijk is dat je wéér foute conclusies trekt. Ik heb wél argumenten voor een basisinkomen, ga wél op tegenargumenten en de volgens jou feitelijke onjuistheden zijn juist.
Julie4444 schreef:Heb zeer weinig behoefte mezelf voor de zoveelste keer te herhalen.
En toch herhaal je voor de zoveelste keer de onjuiste conclusies.
Julie4444 schreef:Dus:
- Er is géén standhoudende reden voor het invoeren van een basisinkomen.
Die zijn er dus wel
Julie4444 schreef:Er zijn wél redenen om het niet te doen, zoals de enorme consequenties betreffende tekorten in beroepsgroepen zoals het onderwijs.
- Hier heeft geen van de voorstanders antwoord op.
Dat antwoord is er wel. Het onderwijs moet er voor zorgen dat het vak van leraar weer aantrekkelijk wordt. De oorzaak van het vermeende geldtekort is dat geld niet doelmatig wordt ingezet.
Julie4444 schreef:- Een Bi is onnodig, want er bestaat al een sociaal vangnet.
Het huidige sociale vangnet, in combinatie met inkomensondersteunende maatregelen door belastingaftrek en toeslagen, wordt onbetaalbaar, onuitvoerbaar en sluit niet meer aan op de snelle veranderingen op de arbeidsmarkt. Daardoor vallen steeds meer mensen tussen wal en schip.
Julie4444 schreef:- Hoewel het huidige sociale vangnet niet perfect is kan dit systeem ook gewoon worden aangepast om enige problematiek op te lossen (zoals het afschaffen van bonussen en cadeautjes voor bijstandtrekkers en het afschaffen van toeslagen).
Het zonder meer afschaffen van toeslagen voor bijstandsgerechtigden, zonder aanvullende maatregelen, zoals het aanpassen dan wel schrappen van regels, zorgt voor enorme financiële problemen voor bijstandsgerechtigden. Maar, het afschaffen van toeslagen alleen, maakt het sociale vangnet niet toekomstbestendig, integendeel zelfs.
Julie4444 schreef:- Verder lost een Bi helemaal niet het probleem van werkeloze 50-plussers op, zoals men suggereert.
Een basisinkomen voor werkloze 50-plussers geeft voor hen meer financiële zekerheid dan het huidige vangnet en verlost hen van allerlei vernederingen die door uitkeringsinstanties worden opgelegd.
Julie4444 schreef:- Roepen dat een ander ongelijk heeft terwijl al eerder is uitgelegd waarom je het zelf fout hebt, maakt overigens niet dat je ineens wel gelijk hebt als je dezelfde onjuiste beweringen met persoonlijke aantijgingen combineert en opnieuw post.
Telkens dezelfde onjuiste conclusies trekken en beweringen posten, die je niet kunt staven, maken niet dat jij gelijk hebt. En, als je A zegt, moet je ook B zeggen: ik zou dus graag zien waar ik persoonlijke aantijgingen heb gemaakt.
Laatst gewijzigd door Berteman op 23 jun 2017 10:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Ongelezen bericht door Julie4444 »

En nee, een Bi is nog steeds helemaal niet noodzakelijk of realistisch. Om het nu puur voor het ego van een kleine groep in te voeren terwijl een flink deel van de samenleving er dan op achteruit gaat is natuurlijk ook belachelijk. Daar blijf ik bij, en kun jij niets tegenin brengen.
Laatst gewijzigd door Radar op 24 jun 2017 02:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Gedeelte met geruzie verwijderd

Berteman
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 mei 2017 18:05

Re: Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Ongelezen bericht door Berteman »

Julie4444 schreef:Het heeft totaal geen nut om opnieuw de feiten te herhalen, dat is mij wel duidelijk.
Berteman, het zou je sieren eerst eens wat je roept te fact-checken, zeker betreffende jouw ronduit onjuiste opmerkingen over het onderwijs. Ik ben er nu wel klaar mee.
.

Fact-checking:
https://www.rijksoverheid.nl/binaries/r ... ze-put.pdf
https://onderwijzerblog.wordpress.com/2 ... -gebleven/

Julie4444 schreef:En nee, een Bi is nog steeds helemaal niet noodzakelijk of realistisch. Om het nu puur voor het ego van een kleine groep in te voeren terwijl een flink deel van de samenleving er dan op achteruit gaat is natuurlijk ook belachelijk. Daar blijf ik bij, en kun jij niets tegenin brengen.

Jawel hoor :lol: Bij een zorgvuldige en nauwkeurige invoering hoeft vrijwel niemand erop achteruit te gaan. Zij die er wél op achteruit gaan, zijn patjepeeërs die van uitkerings- en toeslagfraude hun primaire inkomstenbron hebben gemaakt en zzp'ers, die door allerlei aftrekposten en toeslagen, geen cent inkomstenbelasting betalen. :(

Berteman
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 mei 2017 18:05

Re: Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Ongelezen bericht door Berteman »

Vandaag op NPO2 bij Omroep Max een aflevering van Hollandse Zaken over dit onderwerp.

De aflevering terugkijken? https://www.npo.nl/hollandse-zaken/29-0 ... W_03522906

Berteman
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 mei 2017 18:05

Re: Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Ongelezen bericht door Berteman »

Ik denk toch niet dat alle 50+ dat denken.

Mijn ervaring is dat wanneer je solliciteert op een lagere (of heel andere) functie, je afgewezen wordt omdat je "overgekwalificeerd" bent en daardoor niet in "het profiel" past.

atlas1302

Re: Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Ongelezen bericht door atlas1302 »

Je past niet in het profiel of in het team, en je bent niet meer kneedbaar of vormbaar. Je opleidingen zijn niet meer actueel en je werktempo ligt te laag.

Wat kan die 50 plusser daar nu aan doen, niets helemaal niets en hij zal zich ook niet op zijn gemak voelen tussen al die flitsende jongeren als hij/zij toevallig toch een kansje krijgt.

Die 50 plusser kan nog best goed functioneren zeker te weten, in een gepaste werkomgeving waar hij/zij zich thuis voelt. Steeds maar weer solliciteren terwijl je het antwoord al weet, daar wordt je chagrijnig en moedeloos van.

Als je tot je 67e jaar moet werken in gezondheid totdat je eindelijk het afgekloven pensioentje ontvangt, hoeveel gelukkige jaartjes kan je er dan nog van genieten. De meeste zijn zo aan het werken, stress, spanning, file rijden gewend.. die mensen krijgen afkick verschijnselen omdat ze niet meer in dat ritme zitten. Herkent u dat?

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Ongelezen bericht door kiz »

MichielFRL schreef:Probleem met 50+ is dat ze denken in eenzelfde functie verder te kunnen gaan, maar die tijden zijn voorbij. Ze zullen tegen een lager (realistisch) salaris en in een lagere functie weer aan het werk kunnen en zichzelf eerst moeten bewijzen.

Resultaten uit het verleden bieden geen garanties voor de toekomst!
Probleem is dat er teveel gegeneraliseerd wordt.
Maargoed, probeer het eens... geef me één goede reden waarom ik over 6 maanden - als mijn huidige contract afloopt en ik tevens 50+ ben - ineens een lagere functie met lager salaris zou moeten accepteren?
En wat zou ik moeten bewijzen?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Ongelezen bericht door kweenie »

atlas1302 schreef:Je past niet in het profiel of in het team, en je bent niet meer kneedbaar of vormbaar. Je opleidingen zijn niet meer actueel en je werktempo ligt te laag.

Wat kan die 50 plusser daar nu aan doen, niets helemaal niets en hij zal zich ook niet op zijn gemak voelen tussen al die flitsende jongeren als hij/zij toevallig toch een kansje krijgt.
Dat hangt heel sterk af van de soort functie. Maar het is wél zo dat bedrijven voor veel (tijdelijke) opdrachten eerder zoeken naar 'handjes' en 'jonge honden' die snel een berg werk kunnen verzetten dan ervaren krachten. Dat zijn dan vaak wel maar tijdelijke banen, waarvoor relatief veel plekken zijn, maar voor korte duur. Als een bedrijf op elke tien van die opdrachten ook één serieuze baan voor ervaren mensen heeft, dan kun je je afvragen of je wel op die tien zou moeten solliciteren in plaats van je op die ene baan voor een meer ervaren kracht te concentreren.

Aan flexibiliteit en aan je opleidingsniveau kun je trouwens zelf wel behoorlijk veel doen. Maar dat zijn zaken waar je ook zelf tijdig mee bezig moet zijn. Dus niet afwachten en pas als je ontslagen wordt er wat aan gaan doen. Dus ook als je ergens al een paar jaar hetzelfde werk doet, kun je, of moet je, kijken of je wel helemaal bij bent. Niet alleen om je kennis up to date te houden, maar ook om je verder te ontwikkelen in nieuwe richtingen. En je kunt ook kijken of je misschien kunt doorschuiven naar een net wat andere (niet noodzakelijk hogere) functie of aan bepaalde projecten meedoen. Zo verbreed je je kennis en ervaring en laat je ook zien dat je niet aan dat ene trucje, dat je al jaren doet, bent vastgeroest.

Zo blijft het werk dat je doet voor jezelf én voor je werkgever interessant. En zo ben je ook voor andere werkgevers nog interessant.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Ongelezen bericht door sjohie »

MichielFRL schreef:Probleem met 50+ is dat ze denken in eenzelfde functie verder te kunnen gaan, maar die tijden zijn voorbij. Ze zullen tegen een lager (realistisch) salaris en in een lagere functie weer aan het werk kunnen en zichzelf eerst moeten bewijzen.

Resultaten uit het verleden bieden geen garanties voor de toekomst!
Kennis van me is re-integratie coach, en kreeg zo'n persoon als cliënt. Dat was een man van 51, een leraar die op een basisschool de computers "deed". Deze school ging fuseren met een grotere school, waar al een IT afdeling was, en hij werd overbodig. Dus exit met een regeling, w/o wat geld voor enige omscholing. Er stond geen enkele IT cursus of certificaat op het CV wat zijn kennis bevestigde, dus een overstap naar de IT was een no-go. Autocad leek hem wel leuk, en daar zit ik redelijk in, en daarom belde die kennis. Haar heb ik uitgelegd dat hij met zijn rugzakje geld wel een serieuze Autocad cursus kon doen, maar niet een 4 jarige MBO/HBO technische opleiding om te weten wát hij aan het tekenen is in Autocad. toen ze zijn salariswens, eigenlijk eis, noemde, viel ik steil van mijn stoel. Dat was bijna 2x zoveel als wij een HBO schoolverlater met alle kennis en kunde betalen. :shock: Daar wilde hij ook niet van af wijken, want hij had een hypotheek etc etc, en was het volgens hem ook waard, ondanks het feit dat het UWV en mijn kennis daar al een vol jaar op hem over aan het inpraten waren.

Zulke mensen zullen met die instelling nooit meer aan het werk komen, die menen dat zij niks meer te bewijzen hoeven inderdaad.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Ongelezen bericht door renewouters »

sjohie schreef:
MichielFRL schreef:Probleem met 50+ is dat ze denken in eenzelfde functie verder te kunnen gaan, maar die tijden zijn voorbij. Ze zullen tegen een lager (realistisch) salaris en in een lagere functie weer aan het werk kunnen en zichzelf eerst moeten bewijzen.

Resultaten uit het verleden bieden geen garanties voor de toekomst!
Kennis van me is re-integratie coach, en kreeg zo'n persoon als cliënt. Dat was een man van 51, een leraar die op een basisschool de computers "deed". Deze school ging fuseren met een grotere school, waar al een IT afdeling was, en hij werd overbodig. Dus exit met een regeling, w/o wat geld voor enige omscholing. Er stond geen enkele IT cursus of certificaat op het CV wat zijn kennis bevestigde, dus een overstap naar de IT was een no-go. Autocad leek hem wel leuk, en daar zit ik redelijk in, en daarom belde die kennis. Haar heb ik uitgelegd dat hij met zijn rugzakje geld wel een serieuze Autocad cursus kon doen, maar niet een 4 jarige MBO/HBO technische opleiding om te weten wát hij aan het tekenen is in Autocad. toen ze zijn salariswens, eigenlijk eis, noemde, viel ik steil van mijn stoel. Dat was bijna 2x zoveel als wij een HBO schoolverlater met alle kennis en kunde betalen. :shock: Daar wilde hij ook niet van af wijken, want hij had een hypotheek etc etc, en was het volgens hem ook waard, ondanks het feit dat het UWV en mijn kennis daar al een vol jaar op hem over aan het inpraten waren.

Zulke mensen zullen met die instelling nooit meer aan het werk komen, die menen dat zij niks meer te bewijzen hoeven inderdaad.
Herkenbaar. Dit is ook het grote probleem van het Nederlandse beloningsbeleid: salaris wordt in grote mate bepaald door het aantal dienstjaren en niet door competentie. Waarom zou je een duurdere 50-plusser aannemen die hetzelfde kan als een 30-er? Als salaris op basis van competentie wordt bepaald is het veel makkelijker om oudere werknemers aan te nemen.

atlas1302

Re: Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Ongelezen bericht door atlas1302 »

Dat was bijna 2x zoveel als wij een HBO schoolverlater met alle kennis en kunde betalen.
Dat is nu juist het grote struikelblok, deze man heeft zijn salaris opgebouwd bij deze fuserende school en naar deze standaard leeft hij. Hij en de school hebben blijkbaar zijn kennis niet geupdate zoals het bij heel veel bedrijven en banen niet gebeurt.

De HBO schoolverlater met al zijn kennis en kunde moeten nog laten zien of ze waar kunnen maken wat ze hebben geleerd, ze moeten beginnen in het werkproces. Ja en dat klopt en ze verdienen dan 2x zo weinig als deze 51 jarige man.

Als deze jongeren aan een baan komen en goed hun best doen en blijven door studeren en bereid zijn om hun werkervaring zo breed mogelijk aan te leggen en dat ze op velen plekken inzetbaar zijn, dan verdienen ze als ze 51 jaar zijn 2x zoveel als opa. En dan volhouden hoor want de 67 jaar is nog lang niet in zicht :)

Gaat dat lukken jongens.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Ongelezen bericht door sjohie »

atlas1302 schreef:
Dat was bijna 2x zoveel als wij een HBO schoolverlater met alle kennis en kunde betalen.
Dat is nu juist het grote struikelblok, deze man heeft zijn salaris opgebouwd bij deze fuserende school en naar deze standaard leeft hij. Hij en de school hebben blijkbaar zijn kennis niet geupdate zoals het bij heel veel bedrijven en banen niet gebeurt.

De HBO schoolverlater met al zijn kennis en kunde moeten nog laten zien of ze waar kunnen maken wat ze hebben geleerd, ze moeten beginnen in het werkproces. Ja en dat klopt en ze verdienen dan 2x zo weinig als deze 51 jarige man.

Als deze jongeren aan een baan komen en goed hun best doen en blijven door studeren en bereid zijn om hun werkervaring zo breed mogelijk aan te leggen en dat ze op velen plekken inzetbaar zijn, dan verdienen ze als ze 51 jaar zijn 2x zoveel als opa. En dan volhouden hoor want de 67 jaar is nog lang niet in zicht :)

Gaat dat lukken jongens.
Deze man heeft zijn salarisverhoging gekregen omdat de CAO dat voor hem regelde, en omdat er door zijn functioneren eea bij is gekomen door wat ik maar even goed gedrag noem. Dat is, in die branche, een ietwat perverse prikkel om niet teveel tijd en moeite in je ontwikkeling te stoppen, want een fors deel van de salarisgroei gebeurd toch wel, als je je gedraagt. Meer extreem voorbeeld is bij de lokale en semi-lokale overheden, waar dit helemaal erg is, omdat er feitelijk géén prikkel voor dienstverlening of klantvriendelijkheid is, aangezien bijvoorbeeld een gemeente voor veel diensten en producten monopolist zijn.

Overigens, de HBO schoolverlater(s) met een technische opleiding, hebben meerdere stages die hun waarde, of waarmaken, al hebben aangetoond. Het uitwassen van de studenten die het niet bolwerken, of een te lichtvoetige keuze hebben gemaakt, gebeurd in de eerste twee jaar wel, dus voor de grote stages. Het is niet voor niks dat de contacten met dit soort studenten vanuit de ingenieursbranche, en dan vooral hun stagebedrijven, zo warm gehouden worden. Die jongeren worden banen aangeboden, die kennen het UWV alleen van wat krantenkoppen, niet omdat ze er persoonlijk mee in aanraking komen.

R, van Lindt
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 nov 2017 21:19

Re: Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Ongelezen bericht door R, van Lindt »

Een opmerking bij de petitie 55plus: niet alleen het huis "opeten" ook niet de pensioenverzekering en levensverzekering afkopen en de opbrengst "opeten"
ruud van Lindt

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Ongelezen bericht door sjohie »

atlas1302 schreef:
Dat was bijna 2x zoveel als wij een HBO schoolverlater met alle kennis en kunde betalen.
Dat is nu juist het grote struikelblok, deze man heeft zijn salaris opgebouwd bij deze fuserende school en naar deze standaard leeft hij. Hij en de school hebben blijkbaar zijn kennis niet geupdate zoals het bij heel veel bedrijven en banen niet gebeurt.

De HBO schoolverlater met al zijn kennis en kunde moeten nog laten zien of ze waar kunnen maken wat ze hebben geleerd, ze moeten beginnen in het werkproces. Ja en dat klopt en ze verdienen dan 2x zo weinig als deze 51 jarige man.

Als deze jongeren aan een baan komen en goed hun best doen en blijven door studeren en bereid zijn om hun werkervaring zo breed mogelijk aan te leggen en dat ze op velen plekken inzetbaar zijn, dan verdienen ze als ze 51 jaar zijn 2x zoveel als opa. En dan volhouden hoor want de 67 jaar is nog lang niet in zicht :)

Gaat dat lukken jongens.
Autocad tekenen, wat hem "wel leuk leek" en waar hij omdat hij "met computers werkte", volgens eigen mening wel voor geschikt zou zijn na een cursusje, betaald uit zijn vertrekpremiepotje, was het struikelblok, en icm met zijn salaris eis een col van de buitencategorie. Hij was er door diverse mensen op gewezen dat zijn verwachtingen binnen die voor hem nieuwe discipline icm zijn salariseis gewoon veel te hoog waren. Hij vond zichzelf god's gift voor de ingenieursbranche, terwijl hij, zoals ik ook heb aangegeven, voor de helft van het geld voorbij wordt gesjeesd door schoolverlaters met 4 jaar achterliggende technische opleiding + stage(werk)ervaring.

Die autocadkennis kon hij tijdens zijn werk niet opdoen, laat staan courant houden, want dat had geen raakvlak met zijn dagelijkse werk als leraar, dus daar steekt geen werkgever geld in.

Waar het mis ging, waren zijn aannames en verwachtingen.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Ongelezen bericht door Moneyman »

sjohie schreef:Deze man heeft zijn salarisverhoging gekregen omdat de CAO dat voor hem regelde, en omdat er door zijn functioneren eea bij is gekomen door wat ik maar even goed gedrag noem. Dat is, in die branche, een ietwat perverse prikkel om niet teveel tijd en moeite in je ontwikkeling te stoppen, want een fors deel van de salarisgroei gebeurd toch wel, als je je gedraagt. Meer extreem voorbeeld is bij de lokale en semi-lokale overheden, waar dit helemaal erg is, omdat er feitelijk géén prikkel voor dienstverlening of klantvriendelijkheid is, aangezien bijvoorbeeld een gemeente voor veel diensten en producten monopolist zijn.
Salarisverhoging gebaseerd op leeftijd en/of anciënniteit: de grootste kolder die er is.

Gesloten