LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wifi-tracking

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest of nog gaan komen.
joris21
Berichten: 129
Lid geworden op: 11 okt 2016 18:50

Re: Wifi-tracking

Ongelezen bericht door joris21 »

Nogmaals dan zal Justitie toch echt een hele verdomd goede reden moeten hebben om die gegevens openbaar te krijgen en die krijgen ze echt zo maar niet.
Ik kan je zeggen als wij een pc treffen met KP erop dan nog duurt het weken of maanden vooralsnog Justitie groen licht krijgt om e.e.a. te mogen achterhalen o.a. gsm, laptop etc. etc.

CPB denkt allemaal wel dat het zo simpel ligt maar de privacy is echt wel gewaarborgd.
Ik weet verdomd goed wat je schrijft en ik zeg ook constant dat Justitie het wel kan maar dan zullen ze echt een hele goede reden moeten hebben om überhaupt iets te mogen doen met die gegevens.

Buiten dat als jij aangehouden word door oom agent hebben ze ook binnen een paar minuten jou gegevens op basis van je kenteken of sofinr,

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Wifi-tracking

Ongelezen bericht door sjohie »

joris21 schreef:
Zeker is dat wel te doen op meerdere manieren zelfs. Je imei nummer is bij je provider aan je NAW gegevens te koppelen, iets wat justitie mag opvragen. Wat betreft dit verhaal, het mac-adres van je smartphone is wat je wifi zender uitzend als het aanstaat, dat is onderdeel van het technische protocol, en is te verzamelen door deze bedrijven, ook als je niet inlogt, je in bereik van een accesspoint bevinden is hiervoor genoeg. Datzelfde MAC-adres is voor elke account/app op je device uit te lezen, iets wat de Facebooks, Apples en Googles dan ook doen. (zit in de permissies van de apps etc). Ze kunnen die gegevens dus matchen met de rest van je bij hen bekende profiel. Vervolgens gaan ze er mee aan de haal, conform erg omfloerste privacystatements.
Ja klopt wat JUSTITIE kan opvragen niet wat een winkelketen of jan met de korte achternaam opgevraagd krijgt dus.
Facebook Etc heb ik al eerder uitgelegd maar ze vragen geen gegevens op alles wat ze hebben is openbaar en door jezelf ingevuld het word gewoon bij elkaar gezet dus kortom doen ze niks verkeerds je hebt het zelf online gezet.
Je kan het mac-adres verzamelen maar daar heb je niks aan, tevens kan je dat ook faken door je je mac-adres te faken en dat kan geheel legaal.

Daar draait het gewoonweg om iedere consument roept allemaal wifi tracking en mijn privacy maar diezelfde groep gooit wel heel hun hebben en houden op Facebook etc etc en dan zet je gewoonweg zelf je deur open.
Technisch is bijna alles mogelijk maar je moet nu niet de schuld bij bv wifi tracking gaan leggen omdat je zelf je gegevens online rond hebt gestrooid.
Er zijn diverse niveau's van "delen" bij Facebook, privé, met vrienden, met vrienden van vrienden, en publiek. Wat ze dus van je weten en koppelen is lastig te bepalen. Ook is er recent ingevoerd in de voorwaarden dat ze de gegevens van whatsapp daar bij gaan voegen. Dat alles is zo omfloerst en complex, dat voor een gemiddelde gebruiker niet meer te bepalen is waarvoor ze wel of niet toestemming hebben geven.

Facebook et al liggen niet voor niks zo onder een vergrootglas, oa ook omdat je door die tracking cookies van ze, zelfs zonder het bezit van een facebook account, toch in hun database terecht komt. Idem de whatsapp <--> Facebook koppeling, met slechts een maandje "opt-out" als je weet waar die instelling stond in whatsapp.

Voeg bij bovenstaande de gegevens van het onbewust wifi-tracken, en presto, je bent weer wat meer voor ze waard, en je privacy wat minder.

Wat betreft dat MAC adres faken, dat is voor gevorderden, en kan er voor zorgen dat je device door veel apps/websites als besmet aangevinkt wordt, wat niet echt bevorderlijk voor de gebruikerservaring is. Los van het feit dat dit bij bijvoorbeeld mijn corporate device ervoor zal zorgen dat deze remote gebrickt wordt door onze IT/security afdeling.

joris21
Berichten: 129
Lid geworden op: 11 okt 2016 18:50

Re: Wifi-tracking

Ongelezen bericht door joris21 »

Natuurlijk is het ook complex om te weten waar je toestemming voor hebt gegeven maar de gemiddelde consument leest gewoon niet en klikt maar raak.
Stuur ze een Phising email dat ze morgen een reis gewonnen hebben maar dan moeten ze wel hun rekeningnummer en pincode opgeven dan zijn er 100 den die het doorgeven en naderhand klagen mijn rekening is leeggehaald.

Idem dito met sms men leest gratis en leest de rest niet ook niet de smsjes erna want das niet belangrijk.
Je kan alles op privacy gaan gooien maar de consument is toch zelf degene die alles openbaar gooit.

Dirkie
Berichten: 2933
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Wifi-tracking

Ongelezen bericht door Dirkie »

joris21 schreef:Natuurlijk is het ook complex om te weten waar je toestemming voor hebt gegeven maar de gemiddelde consument leest gewoon niet en klikt maar raak.
Stuur ze een Phising email dat ze morgen een reis gewonnen hebben maar dan moeten ze wel hun rekeningnummer en pincode opgeven dan zijn er 100 den die het doorgeven en naderhand klagen mijn rekening is leeggehaald.

Idem dito met sms men leest gratis en leest de rest niet ook niet de smsjes erna want das niet belangrijk.
Je kan alles op privacy gaan gooien maar de consument is toch zelf degene die alles openbaar gooit.
Helemaal mee eens, maar dit is helaas niet wat de meeste mensen op dit forum willen lezen. Die willen gewoon hun gelijk halen :D

joris21
Berichten: 129
Lid geworden op: 11 okt 2016 18:50

Re: Wifi-tracking

Ongelezen bericht door joris21 »

Inderdaad en als ze geen gelijk krijgen ligt het altijd aan de ander.
Je kan er nog zoveel reclames tegen aan gooien en dag in dag uit kom je hier en op andere fora hetzelfde tegen sommige consumenten geloven alleen in hun eigen waarheid de rest is niet belangrijk.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Wifi-tracking

Ongelezen bericht door Moneyman »

joris21 schreef:Natuurlijk is het ook complex om te weten waar je toestemming voor hebt gegeven maar de gemiddelde consument leest gewoon niet en klikt maar raak.
Eens. En de gevolgen hiervan komen we vaak genoeg tegen. Helaas...
joris21 schreef:Je kan alles op privacy gaan gooien maar de consument is toch zelf degene die alles openbaar gooit.
Het is niet "of, of", maar "en, en". De consument is zelf verantwoordelijk voor wat hij deelt, maar dat neemt niet weg dat er tegelijk bescherming moet zijn tegen derden die ge/misbruik maken van mogelijkheden. Jouw redenering neigt erg naar de bekende smoes van de verkrachter "ze vroeg er zelf om met dat korte rokje...".

joris21
Berichten: 129
Lid geworden op: 11 okt 2016 18:50

Re: Wifi-tracking

Ongelezen bericht door joris21 »

Pak diverse voorbeelden erbij bv Facebook deze app heeft toegang nodig tot ........ en wat doet de gemiddelde consument dat lezen we niet.
Phising ach er staat ING , Rabobank of wat dan ook op dan is het ok, ik kreeg gisteren ook weer van PayPal zo'n mooie mail aan op een emailadres wat niet eens bekend is bij PayPal dan moeten alarmbellen al gaan rinkelen.

Alleen de gemiddelde consument leest gewoonweg niet en vind alles wel ok tot ie genaaid word.

Om terug te komen op Facebook als iedereen niet alles openbaar gooit en het gewoon bij vrienden houd gaat er al een groot deel privacy terugkomen maar nee het is leuk dat heel de wereld weet dat ik morgen op vakantie ga en mijn huis onbeheerd is.
Natuurlijk is bescherming nodig maar we kunnen ook door draven, kijk wifi tracking ligt nu onder vuur maar diezelfde klagers gooien zelfs nog op Facebook wanneer ze ongesteld zijn of vreemd zijn gegaan maar als hun koopgedrag in kaart word gebracht staan ze te steigeren

joris21
Berichten: 129
Lid geworden op: 11 okt 2016 18:50

Re: Wifi-tracking

Ongelezen bericht door joris21 »

Pak diverse voorbeelden erbij bv Facebook deze app heeft toegang nodig tot ........ en wat doet de gemiddelde consument dat lezen we niet.
Phising ach er staat ING , Rabobank of wat dan ook op dan is het ok, ik kreeg gisteren ook weer van PayPal zo'n mooie mail aan op een emailadres wat niet eens bekend is bij PayPal dan moeten alarmbellen al gaan rinkelen.

Alleen de gemiddelde consument leest gewoonweg niet en vind alles wel ok tot ie genaaid word.

Om terug te komen op Facebook als iedereen niet alles openbaar gooit en het gewoon bij vrienden houd gaat er al een groot deel privacy terugkomen maar nee het is leuk dat heel de wereld weet dat ik morgen op vakantie ga en mijn huis onbeheerd is.
Natuurlijk is bescherming nodig maar we kunnen ook door draven, kijk wifi tracking ligt nu onder vuur maar diezelfde klagers gooien zelfs nog op Facebook wanneer ze ongesteld zijn of vreemd zijn gegaan maar als hun koopgedrag in kaart word gebracht staan ze te steigeren

joris21
Berichten: 129
Lid geworden op: 11 okt 2016 18:50

Re: Wifi-tracking

Ongelezen bericht door joris21 »

Wifi tracking geeft geen gegevens weer over de persoon natuurlijk komen we weer op dezelfde discussie over wat de politie kan opvragen etc maar dat heeft weinig nut.

Bij wifi tracking in winkels word er echt niks gekoppeld aan Facebook etc, zal toekomst best kunnen gebeuren ben ik mij terdege van bewust maar vooralsnog is dat niet het geval.

Waar het mij wel om draait dat mensen roepen privacy hier en daar maar zelf alles openbaar gooien.

Als je in het centrum gaat staan en er een bord wifi tracking neerhangt staat iedereen op zijn achterste poten privacy etc, maar als ik in het centrum ga staan met een stand dat je een iPhone kan winnen door ff wat gegevens in te vullen waarop staat dat je mail of gewone adres gebruikt kan worden voor reclame dan hoor je niemand en vullen 100 den mensen dit netjes in zonder de rest te lezen.
Naderhand komt men klagen dat er reclame gestuurd word, consument moet zelf eens nadenken waar ze hun openbare info neerkwakken.
Hoe meer jij niet openbaar maakt hoe moeilijker het word om iets te koppelen aan jou.

Neem als vb Chantal uit Werkendam maar wat dit je kan brengen

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Wifi-tracking

Ongelezen bericht door olaf79 »

Joris, heb je het rapport van de CBP gelezen? Zij onderbouwen goed en steekhoudend waarom het niet mag. ZIJ schrijven ook dat wifi tracking zelf prima toegestaan kan zijn maar niet op de manier waarop dat nu gebeurd.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Wifi-tracking

Ongelezen bericht door sjohie »

joris21 schreef:Wifi tracking geeft geen gegevens weer over de persoon natuurlijk komen we weer op dezelfde discussie over wat de politie kan opvragen etc maar dat heeft weinig nut.

Bij wifi tracking in winkels word er echt niks gekoppeld aan Facebook etc, zal toekomst best kunnen gebeuren ben ik mij terdege van bewust maar vooralsnog is dat niet het geval.

Waar het mij wel om draait dat mensen roepen privacy hier en daar maar zelf alles openbaar gooien.

Als je in het centrum gaat staan en er een bord wifi tracking neerhangt staat iedereen op zijn achterste poten privacy etc, maar als ik in het centrum ga staan met een stand dat je een iPhone kan winnen door ff wat gegevens in te vullen waarop staat dat je mail of gewone adres gebruikt kan worden voor reclame dan hoor je niemand en vullen 100 den mensen dit netjes in zonder de rest te lezen.
Naderhand komt men klagen dat er reclame gestuurd word, consument moet zelf eens nadenken waar ze hun openbare info neerkwakken.
Hoe meer jij niet openbaar maakt hoe moeilijker het word om iets te koppelen aan jou.

Neem als vb Chantal uit Werkendam maar wat dit je kan brengen
De enige zakelijk reden van Wifi tracking, is de mogelijkheid dit te koppelen aan andere data, anders heeft het geen nut. Een MAC-adres 123 zegt niks aan de AH waar ik altijd boodschappen doe. Als dat gekoppeld wordt aan de bonuskaart login die in de appie-app staat, weten ze dat dat specifieke MAC-adres van klant sjohie is, want die heeft bonuskaartnummer xyz ingevuld in de app, en die matcht met MAC-adres 123.

Idem met de data van Facebook, met de uit de WiFi tracking gegenereerde data, kunnen zij de dataset van gebruikers verrijken, en zo waardevoller maken. Hoe gedetailleerder die info, hoe beter de advertenties passen, en hoe blijer de adverteerders van Facebook et al zijn, wat betekent dat ze meer betalen voor advertenties.

Dát dit zo gebeurd, is niet sec waar Radar en ook het CBP over vallen, maar het hóe dit gebeurd. Dit gaat zo omfloerst, dat als ik jou met je WiFi op je smartphone aan, en daarop ingelogd op Facebook, in een willekeurige winkelstraat op en neer laat lopen, jij me niet kan vertellen welke voorwaarden op welk deel van het tracken en koppelen van toepassing is, welke bedrijven die gegevens nu en in de toekomst te zien krijgen, en niet onbelangrijk, waar die data (binnen/buiten de EU) naar toe gaat.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Wifi-tracking

Ongelezen bericht door olaf79 »

Inderdaad het grootste deel van het probleem zit in het feit dat je ook op de openbare weg wordt getracked.

joris21
Berichten: 129
Lid geworden op: 11 okt 2016 18:50

Re: Wifi-tracking

Ongelezen bericht door joris21 »

De enige zakelijk reden van Wifi tracking, is de mogelijkheid dit te koppelen aan andere data, anders heeft het geen nut. Een MAC-adres 123 zegt niks aan de AH waar ik altijd boodschappen doe. Als dat gekoppeld wordt aan de bonuskaart login die in de appie-app staat, weten ze dat dat specifieke MAC-adres van klant sjohie is, want die heeft bonuskaartnummer xyz ingevuld in de app, en die matcht met MAC-adres 123.
Natuurlijk is het te koppelen je vb met AH is mooi maar dan heb jij zelf toestemming gegeven dat JIJ dat deel niet leest ja sorry daar kan AH niks aan doen.
Alleen weten ze nog steeds niet dat jij Sjohie bent op basis van jou mac adres en bonuskaart.

Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Wifi-tracking

Ongelezen bericht door Radar »

Wederom hebben wij geruzie uit dit topic verwijderd. Er zijn ook al diverse waarschuwingen uitgedeeld. Wie in het vervolg van deze discussie de gedragsregels schendt, bijvoorbeeld door geruzie / op de man spelen, riskeert een verbanning van ons forum. Het houdt een keer op.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Wifi-tracking

Ongelezen bericht door sjohie »

joris21 schreef:
De enige zakelijk reden van Wifi tracking, is de mogelijkheid dit te koppelen aan andere data, anders heeft het geen nut. Een MAC-adres 123 zegt niks aan de AH waar ik altijd boodschappen doe. Als dat gekoppeld wordt aan de bonuskaart login die in de appie-app staat, weten ze dat dat specifieke MAC-adres van klant sjohie is, want die heeft bonuskaartnummer xyz ingevuld in de app, en die matcht met MAC-adres 123.
Natuurlijk is het te koppelen je vb met AH is mooi maar dan heb jij zelf toestemming gegeven dat JIJ dat deel niet leest ja sorry daar kan AH niks aan doen.
Alleen weten ze nog steeds niet dat jij Sjohie bent op basis van jou mac adres en bonuskaart.
Eeuh ja wel dus. Sinds de invoering van de persoonlijke bonuskaart, in 2013, om precies te zijn.

alfatrion
Berichten: 21913
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Wifi-tracking

Ongelezen bericht door alfatrion »

De hoogste rechter heeft nu bepaald dat dynamische ip adressen ook persoonsgegevens zijn.
http://blog.iusmentis.com/2016/10/26/dy ... tehouders/

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Wifi-tracking

Ongelezen bericht door olaf79 »

alfatrion schreef:De hoogste rechter heeft nu bepaald dat dynamische ip adressen ook persoonsgegevens zijn.
http://blog.iusmentis.com/2016/10/26/dy ... tehouders/
Ok, alleen technisch gezien is een MAC adres geen IP adres. Het is overigens nog zwaarder want een ip adres wijzigt normaal gesproken regelmatig, terwijl een MAC gekoppeld is aan een device. Dat maakt het MAC adres nog unieker dan een ip adres.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Wifi-tracking

Ongelezen bericht door sjohie »

olaf79 schreef:
alfatrion schreef:De hoogste rechter heeft nu bepaald dat dynamische ip adressen ook persoonsgegevens zijn.
http://blog.iusmentis.com/2016/10/26/dy ... tehouders/
Ok, alleen technisch gezien is een MAC adres geen IP adres. Het is overigens nog zwaarder want een ip adres wijzigt normaal gesproken regelmatig, terwijl een MAC gekoppeld is aan een device. Dat maakt het MAC adres nog unieker dan een ip adres.
Afhankelijk van de gekozen VPN methode, kan het zijn dat je zo een alternatief mac-adres geeft a/d rest van de wereld, dus dat zegt ook weer niet alles.

Gesloten