LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Alternatieven arbeidsongeschiktheidsverzekering zzp'ers

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest of nog gaan komen.
Gesloten
Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Alternatieven arbeidsongeschiktheidsverzekering zzp'ers

Ongelezen bericht door Radar »

Eerder besteedde Radar aandacht aan dure arbeidsongeschiktheidsverzekeringen voor zzp'ers. Ze betalen een hoge premie, denken dat ze goed verzekerd zijn maar als puntje bij paaltje komt, keert de verzekeraar niet of niet genoeg uit. Wat zijn dan de alternatieven? Radar volgt meerdere zzp'ers in hun zoektocht naar een passende en betaalbare arbeidongeschiktheidsvoorziening.

Maandag 25 september in Radar, om 20:30 uur bij AVROTROS op NPO 1

Meer over de uitzending

annemarie.ijkelenstam
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 sep 2017 20:50
Contacteer:

Re: Alternatieven arbeidsongeschiktheidsverzekering zzp'ers

Ongelezen bericht door annemarie.ijkelenstam »

Zelfstandigë ondernemers zijn het minst beschermd. Betalen veel belasting. Mogen naar bijstand. UWV alleen voor mensen in loondienst. Ook eigenaren van bedrijven hebben dit lot.

remco.zetzema
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 sep 2017 21:05
Contacteer:

Re: Alternatieven arbeidsongeschiktheidsverzekering zzp'ers

Ongelezen bericht door remco.zetzema »

Als adviseur volg ik momenteel de uitzending over de AOV. Een broodfonds of voorzieningenfonds is een mooie aanvulling op een AOV. Belangrijk is om je goed te laten informeren en hierbij uit te zoeken wat het beste bij je past. Ik durf te stellen dat een AOV nooit te duur is!! Het is een op jouw lijf geschreven produkt! De verhalen die momenteel door Radar worden uitgezonden kennen wij niet. Nogmaals regel een AOV via een onafhankelijk adviseur die kijkt naar jou situatie en op basis daarvan samen met je als zelfstandige een AOV maakt!

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: Alternatieven arbeidsongeschiktheidsverzekering zzp'ers

Ongelezen bericht door john18 »

remco.zetzema schreef:Als adviseur volg ik momenteel de uitzending over de AOV. Een broodfonds of voorzieningenfonds is een mooie aanvulling op een AOV. Belangrijk is om je goed te laten informeren en hierbij uit te zoeken wat het beste bij je past. Ik durf te stellen dat een AOV nooit te duur is!! Het is een op jouw lijf geschreven produkt! De verhalen die momenteel door Radar worden uitgezonden kennen wij niet. Nogmaals regel een AOV via een onafhankelijk adviseur die kijkt naar jou situatie en op basis daarvan samen met je als zelfstandige een AOV maakt!
Het afsluiten is niet moeilijk zoals uw adviesbureau doet. Maar het eenmaal krijgen als het zover is, is het grootste probleem. De moeilijke houding van de verzekeraar zorgt daar voornamelijk naar mijn mening voor. Ik ken zelf persoonlijk een geval dat werkelijk 9 jaar heeft gelopen. En denk je dat de betreffende zzper naar afspraak heeft gekregen? Nee. Het is dezelfde manier van handelen als letselschade zaken. Proberen zo min mogelijk te betalen. Wil je toch alles betaalt krijgen zal je naar de rechter moeten en dan kan het nog jaren duren. Zo proberen ze je minder betaalt te laten krijgen of je krijgt met de volgende medische praktijken te maken, zie http://www.letselschadeforum.nl/smf/ind ... 602.0.html

fransvanorsouw
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 sep 2017 21:12

Re: Alternatieven arbeidsongeschiktheidsverzekering zzp'ers

Ongelezen bericht door fransvanorsouw »

Een broodfonds is prima voor de eerste 2 jaar dat je arbeidsongeschikt bent met dien verstande dat de premie niet aftrekbaar is zoals bij een normale AOV verzekering.Alternatief is een extra WIA verzekering bij het UWV. Zij eisen geen medische keuring maw je wordt altijd geaccepteerd ook als je een AOV plus een wia verzekering aangaat. In dat geval heb je maar 2 wachtdagen waarna de uitkering meteen ingaat. Controle op ziekte is alleen telefonisch. Alleen een WIA verzekering kost je plm . €350 pm, de AOV € 200,-

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Alternatieven arbeidsongeschiktheidsverzekering zzp'ers

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Het probleem is dat velen een arbeidsongeschiktheidsverzekering afsluiten waarbij deze niet specifiek voor het huidige werk is.

Stel; je bent timmerman en krijgt een chronische blessure aan je arm. Je kunt dan je beroep niet meer uitoefenen.

Er zijn echter aov's die in dit geval niet uitbetalen, omdat je nog een andere baan zou kunnen uitoefenen. Bij de juist afgesloten aov zou je echter gewoon uitbetaald krijgen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Alternatieven arbeidsongeschiktheidsverzekering zzp'ers

Ongelezen bericht door kweenie »

Het afsluiten is niet moeilijk zoals uw adviesbureau doet. Maar het eenmaal krijgen als het zover is, is het grootste probleem.
Het gaat ook niet alleen om het afsluiten, het gaat juist om de selectie van de 'juiste', bij jou passende, verzekering. Een goede adviseur weet de specifieke kenmerken van de diverse aanbieders en kan er dus juist voor zorgen dat je met duidelijkheid hebt over wanneer een verzekering uitkeert en wanneer niet. Maar dat kan/zal waarschijnlijk wel betekenen dat je niet de goedkoopste verzekering krijgt, omdat die in relatief meer situaties niet uitkeert.

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: Alternatieven arbeidsongeschiktheidsverzekering zzp'ers

Ongelezen bericht door john18 »

kweenie schreef: Het gaat ook niet alleen om het afsluiten, het gaat juist om de selectie van de 'juiste', bij jou passende, verzekering. Een goede adviseur weet de specifieke kenmerken van de diverse aanbieders en kan er dus juist voor zorgen dat je met duidelijkheid hebt over wanneer een verzekering uitkeert en wanneer niet. Maar dat kan/zal waarschijnlijk wel betekenen dat je niet de goedkoopste verzekering krijgt, omdat die in relatief meer situaties niet uitkeert.
Dat klopt maar als je de juiste verzekering hebt dan ben je nog niet gegarandeerd dat de verzekering naar afspraak uitkeert naar mijn mening. Het is altijd een getouw trek. En de zaak die ik kende was goed verzekerd en ze deden moeilijk op alles. Uit eindelijk voor minder moeten eens gaan dan de verzekering voor was afgesloten/overeengekomen.

stofzuigertje

Re: Alternatieven arbeidsongeschiktheidsverzekering zzp'ers

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Broodfonds 2 jaren?

Er zijn vooral in de bouw enkele groepen die een aan een aangepast en duurder broodfonds van 5 jaren denken.
Als je geen €100,- maar €200,- moet betalen en meer zekerheid hebt, nog altijd voordeliger en makkelijker in voorwaarden dan de €500,- als de commerciële je al verzekerden en ook minder problemen met uitbetalen.

Verder zijn bouwvakkers in broodfonds handig omdat die als vriendenclub, hoewel het niet geregeld is dat ze elkaars lopende klussen afmaken.
Dan behoud je de goede naam en tevreden klanten zijn ook geld waard.
Hoewel je voor een paar dagen griep niets krijgt, toch leuk dat ze geen week in puinzooi hoeven te zitten en dan krijg je later weer nieuwe opdrachten van familie want een ZZPer die het beter regelde dan vele grote bedrijven???

Alleen vraag ik me af of sommige broodfondsen niet te ver gaan.
Een BBQ is leuk maar dat worden wel vreemde vergaderingen als ik het drankgebruik zag!

atlas1302

Re: Alternatieven arbeidsongeschiktheidsverzekering zzp'ers

Ongelezen bericht door atlas1302 »

Ik heb mijn rug verklooid met zware werkzaamheden als hovenier, was zelfstandig en dacht het zware werk te omzeilen door een graafmachine in te zetten.

Door de omslag van de werkzaamheden zat ik meer op de graafmachine dan dat ik liep, mijn rug werd een plank en ik kwam van de drup in de regen.

Ik was verzekerd maar moest eerst mijn bezit verkopen want daar zat rek in, kortom eerst straatarm worden en dan aankloppen om misschien in aanmerking te komen voor verzekering. Toen dacht ik was ik maar bij mijn goed betaalde baan gebleven in veilige vlieghaven, helaas.

Dus ik denk dat het verhaal voor andere zelfstandigen niet anders is, zwaar en risicovol beroep.

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: Alternatieven arbeidsongeschiktheidsverzekering zzp'ers

Ongelezen bericht door john18 »

atlas1302 schreef:Ik heb mijn rug verklooid met zware werkzaamheden als hovenier, was zelfstandig en dacht het zware werk te omzeilen door een graafmachine in te zetten.

Door de omslag van de werkzaamheden zat ik meer op de graafmachine dan dat ik liep, mijn rug werd een plank en ik kwam van de drup in de regen.

Ik was verzekerd maar moest eerst mijn bezit verkopen want daar zat rek in, kortom eerst straatarm worden en dan aankloppen om misschien in aanmerking te komen voor verzekering. Toen dacht ik was ik maar bij mijn goed betaalde baan gebleven in veilige vlieghaven, helaas.

Dus ik denk dat het verhaal voor andere zelfstandigen niet anders is, zwaar en risicovol beroep.
Erg naar voor jouw! Ik zit in een beetje vergelijkbare situatie, maar was wel bij een baas. Heb die aansprakelijk gesteld en heb dus na 5 a 6 jaar eindelijk afgesloten. Maar zelfs werkgevers zijn soms niet voldoende verzekerd of verkeerd. Dan hopen dat ze je kunnen betalen en niet failliet gaan.
Naar mijn mening moet er een betere controle op de verzekeringswereld komen! Het is echt noch de wilde west. En wat betreft zzp,ers die zijn vaak ook verkeerd of zelfs niet verzekerd. En de gene die wel zijn verzekerd en goed. die hebben het ook niet makkelijk om geld te krijgen van de verzekering naar mijn mening. Die moeten hun eigen laten bijstaand door een deskundige op dat gebied. Anders krijgen ze zowat niks.

Ik kan natuurlijk niet zien hoe het bij u zit. Maar krijg een vermoede hoe u uw situatie beschrijft dat u mogelijk u niet heeft laten bijstaan.
maar moest eerst mijn bezit verkopen want daar zat rek in, kortom eerst straatarm worden en dan aankloppen om misschien in aanmerking te komen voor verzekering.
Of lag dat aan de voorwaarden van de verzekering?

atlas1302

Re: Alternatieven arbeidsongeschiktheidsverzekering zzp'ers

Ongelezen bericht door atlas1302 »

De verzekering betaalde niet uit omdat ik nog kon werken, dat vonden zij. Mijn dekking van de verzekering was niet toerijkend, er werd pas betaald als ik helemaal niet meer kon werken.

Ik was hovenier dus plantjes water geven dat kon ik nog wel, dus u kunt gewoon aan de slag.

We hebben de boel verkocht en een doorstart gemaakt elders, er moet werkvreugde zijn anders hoeft het voor mij niet.

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: Alternatieven arbeidsongeschiktheidsverzekering zzp'ers

Ongelezen bericht door john18 »

atlas1302 schreef:De verzekering betaalde niet uit omdat ik nog kon werken, dat vonden zij. Mijn dekking van de verzekering was niet toerijkend, er werd pas betaald als ik helemaal niet meer kon werken.

Ik was hovenier dus plantjes water geven dat kon ik nog wel, dus u kunt gewoon aan de slag.

We hebben de boel verkocht en een doorstart gemaakt elders, er moet werkvreugde zijn anders hoeft het voor mij niet.
Dat hoor ik vaker en zie je ook vaak terug bij de verzekeraars. Als het minder dan 5 jaar is geleden zou ik even naar een gratis gesprek gaan bij een deskundige om te kijken of ze nog iets kunnen betekenen. En inderdaad werkvreugde moet er zijn. Dat is er helaas niet meer voor mij. Maar heb andere bezigheden wat ook heel leuk is en dat zijn mijn kinderen. Zoals ik jouw hoor zeggen
dus plantjes water geven dat kon ik nog wel
bestaat er wel een mogelijkheid dat er meerdere aspecten kunnen zijn om toch nog iets te krijgen al zou je b.v. andere werkzaamheden buiten hovenier om nog zou kunnen. Zo was het namelijk ook een beetje bij de geval die ik ken. Hij zou nog bijna ongeveer 20% kunnen. Na inmenging deskundige kreeg hij toch betaalt naar bepaalde aspecten van zijn verzekering. En nu werkt hij nog voor bepaalde uren per week als zzp'er maar een andere richting. Dat toereikend verhaal zou ik toch even na laten controleren.

atlas1302

Re: Alternatieven arbeidsongeschiktheidsverzekering zzp'ers

Ongelezen bericht door atlas1302 »

Ik ben gewoon vertrokken uit Nederland en daar heb ik al in 2003 een begin meegemaakt, doormodderen heeft geen zin en nu met het zonnetje op m`n rug en vitamientjes ga ik stresless verder, met minder geld in de knip maar tevreden.

Ik ben voor 4 euro p/m verzekerd zonder eigen risico bijdrage, tandarts de hele mikmak. Ik ben toch niet gek!

stofzuigertje

Re: Alternatieven arbeidsongeschiktheidsverzekering zzp'ers

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Toen was er nog geen broodfonds en nu moeten ze die nog aanpassen want 2 jaren is te kort....
Veel succes en ik hoop op een van de andere te komen.... met aanlegplek voor mijn bootje, 11.5 meters!
Ik heb geen Atlas nodig, gewoon Navigatie

atlas1302

Re: Alternatieven arbeidsongeschiktheidsverzekering zzp'ers

Ongelezen bericht door atlas1302 »

Ik vind dat zelfstandigen gewoon recht moeten hebben op een arbeidsongeschiktheid regeling, net zoiets als UWV maar dan anders.
Net zoals bij een broodfonds reserveren ondernemers elke maand een X bedrag, maar dat zou dan voor alle ondernemers moeten gebeuren met een laag drempelige instap.

Er kan altijd wat gebeuren, waar gewerkt wordt vallen spaanders, en de ondernemer kan zich in ieder geval herstellen van de bijdrage uit de grote ondernemerspot. Je staat toch ook ingeschreven bij de K.v.K. en daar betaal je toch ook voor, koppel het en dan krijgt de K.v.K ook wat te doen om hun handen uit hun zakken te steken.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Alternatieven arbeidsongeschiktheidsverzekering zzp'ers

Ongelezen bericht door kweenie »

Het idee van zelfstandige is dat je nu juist van de plicht van zulke werknemersregelingen af bent en dat je zelf kunt kiezen en regelen wat je verzekerd zou willen hebben. En dat je dus ook zelf de keus hebt wat je wanneer verzekerd wil hebben in plaats van één standaard verzekering voor iedereen.

Het probleem is alleen dat de meeste zelfstandigen zo op de penny (en koppig) zijn dat ze voor zulke zaken geen goede adviseur willen inschakelen. Terwijl juist bij een arbeidsongeschiktheidsuitkering er heel veel keuzes en varianten zijn. Dan komt het dus vaak net op kiezen wat het goedkoopste is of waar de meeste reclame voor wordt gemaakt. Een als puntje dan bij paaltje komt, blijkt ineens dat de verzekering toch anders is dan gedacht.

atlas1302

Re: Alternatieven arbeidsongeschiktheidsverzekering zzp'ers

Ongelezen bericht door atlas1302 »

Het probleem is alleen dat de meeste zelfstandigen zo op de penny (en koppig) zijn dat ze voor zulke zaken geen goede adviseur willen inschakelen
Precies, daarom zitten we hier voor 4 euro per maand onder de pannen, en ik ben niet op de penny maar wel erg koppig :D Weekje niet werken, mooi toch geef je lichaam rust..dat heb ik tenminste van een goede adviseur gehoord.

Gesloten