LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Boete betalen als je rijbewijs gestolen is

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest of nog gaan komen.
Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Boete betalen als je rijbewijs gestolen is

Ongelezen bericht door Radar »

Je tas is gestolen. Je telefoon, je portemonnee, je rijbewijs: allemaal weg. Balen! Aangifte doen en nieuwe bankpasjes aanvragen is al enorm veel gedoe. En dan kom je er ook nog eens achter dat je naast de standaard kosten voor het aanvragen van een nieuw rijbewijs, je een boete van wel 60 euro moet betalen, terwijl jíj bestolen bent.

Twee derde van de gemeenten in Nederland hanteert dit boetebeleid. Voor het aanvragen van identiteitsbewijzen zoals een paspoort of een ID-kaart is een dergelijke boete afgeschaft. Waarom bestaat de boete voor een gestolen rijbewijs, dat ook een identiteitsbewijs is, nog wel?

Maandag 16 oktober in Radar, om 20:30 uur bij AVROTROS op NPO 1

Pareltje31
Berichten: 420
Lid geworden op: 19 nov 2010 11:34

Re: Boete betalen als je rijbewijs gestolen is

Ongelezen bericht door Pareltje31 »

Is dit alleen bij gestolen of ook als je hem verliest vraag ik me af?

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Boete betalen als je rijbewijs gestolen is

Ongelezen bericht door 16again »

Kun je dit bedrag niet claimen bij inbraak verzekering?

Moneyman
Berichten: 30118
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Boete betalen als je rijbewijs gestolen is

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:Kun je dit bedrag niet claimen bij inbraak verzekering?
Misschien wel. Maar dat maakt het feit dat het in rekening gebracht wordt niet minder idioot.

atlas1302

Re: Boete betalen als je rijbewijs gestolen is

Ongelezen bericht door atlas1302 »

Dan zijn we het verloren iedereen verliest weleens wat!

Moneyman
Berichten: 30118
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Boete betalen als je rijbewijs gestolen is

Ongelezen bericht door Moneyman »

atlas1302 schreef:Dan zijn we het verloren iedereen verliest weleens wat!
Goed idee. Laten we gaan liegen in een aangifte... :roll:

atlas1302

Re: Boete betalen als je rijbewijs gestolen is

Ongelezen bericht door atlas1302 »

Moneyman verliest natuurlijk nooit eens wat, alles ligt aan de ketting. Maar aangifte doen van verlies is een normaalste zaak van de wereld, daar hoef je echt niet ingewikkeld voor te doen. Misschien kan dit ook gewoon digitaal, even mailen en hup binnen 2 weken heb je weer een nieuw rijbewijs zonder boete.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Boete betalen als je rijbewijs gestolen is

Ongelezen bericht door reggie2 »

Moneyman schreef:
atlas1302 schreef:Dan zijn we het verloren iedereen verliest weleens wat!
Goed idee. Laten we gaan liegen in een aangifte... :roll:

In dit geval zie ik het bezwaar niet. Je wordt bestolen en krijgt nog een boete ook. Moet niet gekker worden!

Moneyman
Berichten: 30118
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Boete betalen als je rijbewijs gestolen is

Ongelezen bericht door Moneyman »

atlas1302 schreef:Moneyman verliest natuurlijk nooit eens wat, alles ligt aan de ketting. Maar aangifte doen van verlies is een normaalste zaak van de wereld, daar hoef je echt niet ingewikkeld voor te doen. Misschien kan dit ook gewoon digitaal, even mailen en hup binnen 2 weken heb je weer een nieuw rijbewijs zonder boete.
Zeker verlies ik wel eens wat. Zoals mijn rijbewijs... dat ben ik zelfs twee keer kwijt geweest, één keer toen ik het verloren had en één keer toen het gestolen was. Maar in beide gevallen heb ik geen boete hoeven betalen.

Maar goed, je bovenstaande reactie is natuurlijk alleen maar een flauwe dooddoener. Waarom zou liegen in een aangifte ineens gelegitimeerd zijn als er een financieel belang is...?

Emcede
Berichten: 302
Lid geworden op: 18 dec 2010 23:45

Re: Boete betalen als je rijbewijs gestolen is

Ongelezen bericht door Emcede »

atlas1302 schreef:Dan zijn we het verloren iedereen verliest weleens wat!
Juist, en door dit soort types moeten we allemaal de genoemde boete betalen (als we tenminste in een gemeente wonen die dit beleid hanteert).

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Boete betalen als je rijbewijs gestolen is

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik heb zo'n vaag idee dat deze gemeentes ook geld vragen als het rijbewijs verloren is. Onderscheid maken is echter ook moeilijk, want als je het bij gestolen gratis maakt, dan gaat iedereen zeggen dat het gestolen is, ook al zijn ze verloren.

atlas1302

Re: Boete betalen als je rijbewijs gestolen is

Ongelezen bericht door atlas1302 »

Bedankt dat u mij onderbrengt in het vakje van dit soort types, ik heb in mijn 61 jarige carriere nog nooit iets verloren en er is nog nooit iets gestolen van enig document wat er op lijkt. U denkt er anders over!

Het is slordig als u uw rijbewijs verliest, het is nog slordiger als u uw rijbewijs uit uw zak laat pikken of uw tas. Kortom in beide gevallen bent u hem kwijt en wat nu..?? Daar gaat dit Topic over!

Het staat u vrij om gewoon de 60 euro boete te betalen als dit het beleid is van uw gemeente, daar kan ik echt niets aan doen hoor.

Henk Toeter
Berichten: 659
Lid geworden op: 23 jun 2017 10:50

Re: Boete betalen als je rijbewijs gestolen is

Ongelezen bericht door Henk Toeter »

Als je je rijbewijs verloren bent, waar doe je dan precies aangifte van?

Welke overtreding of welk misdrijf is er gepleegd?

atlas1302

Re: Boete betalen als je rijbewijs gestolen is

Ongelezen bericht door atlas1302 »

Wat doet de politie met de aangiften? Als het rijbewijs uit uw zak is gestruind zonder daar erg in te hebben, wat gaat u dan zeggen welke overtreding of misdrijf is er begaan. Misschien komt u er pas achter als de politie u vraagt om het rijbewijs te laten zien.

Uh, rijbewijs ...even uit mijn jaszak halen daarnet zat ie er nog in. Kost je nog meer, rijden zonder rijbewijs, boete omdat het gestolen is en een nieuwe aanvragen.

Daarom heb ik altijd een copy van mijn rijbewijs op zak, ook niet rechtsgeldig en dat weet ik, maar die ene enkele keer ben ik daar goed mee weg gekomen en het spaart me zoal 60 euro uit en een nutteloze aangifte bij de politie, waar doe je dan precies aangifte van?

Henk Toeter
Berichten: 659
Lid geworden op: 23 jun 2017 10:50

Re: Boete betalen als je rijbewijs gestolen is

Ongelezen bericht door Henk Toeter »

@atlas1302: Is dat een reactie op mijn post? Zo ja, heeft u iets gedronken?

@Radar: Net het item voorbij zien komen in de uitzending. Dacht er eens voor te gaan zitten. Dan begint het item met een minutenlang durend verhaal over een vrouw die door een beperking regelmatig gewrichten uit de kom heeft. Sneu verhaal over hoe afhankelijk ze wel niet van haar auto is. Zielig muziekje eronder, ontzettend empathisch allemaal, maar wat heeft dat met het onderwerp te maken?

Speedy123
Berichten: 1173
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Boete betalen als je rijbewijs gestolen is

Ongelezen bericht door Speedy123 »

16again schreef:Kun je dit bedrag niet claimen bij inbraak verzekering?
Ik heb eens geprobeerd om een gestolen paspoort te claimen bij de reisverzekering. Ik kreeg te horen dat een paspoort eigendom blijft van de Nederlandse staat en ik daar dus geen eigenaar van was en derhalve de claim afgewezen was.

Moneyman
Berichten: 30118
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Boete betalen als je rijbewijs gestolen is

Ongelezen bericht door Moneyman »

Speedy123 schreef:
16again schreef:Kun je dit bedrag niet claimen bij inbraak verzekering?
Ik heb eens geprobeerd om een gestolen paspoort te claimen bij de reisverzekering. Ik kreeg te horen dat een paspoort eigendom blijft van de Nederlandse staat en ik daar dus geen eigenaar van was en derhalve de claim afgewezen was.
Je moet ook niet het gestolen paspoort, maar de kosten van het nieuwe paspoort claimen...

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Boete betalen als je rijbewijs gestolen is

Ongelezen bericht door sjohie »

Radar schreef:Je tas is gestolen. Je telefoon, je portemonnee, je rijbewijs: allemaal weg. Balen! Aangifte doen en nieuwe bankpasjes aanvragen is al enorm veel gedoe. En dan kom je er ook nog eens achter dat je naast de standaard kosten voor het aanvragen van een nieuw rijbewijs, je een boete van wel 60 euro moet betalen, terwijl jíj bestolen bent.

Twee derde van de gemeenten in Nederland hanteert dit boetebeleid. Voor het aanvragen van identiteitsbewijzen zoals een paspoort of een ID-kaart is een dergelijke boete afgeschaft. Waarom bestaat de boete voor een gestolen rijbewijs, dat ook een identiteitsbewijs is, nog wel?

Maandag 16 oktober in Radar, om 20:30 uur bij AVROTROS op NPO 1
Je krijgt een paspoort, ID of rijbewijs in bruikleen, met daaraan gekoppeld een aantal mitsen en maren, oa dat je er zorgvuldig mee om gaat, niet geeft aan onbevoegden etc. Kwijt raken of laten stelen horen daar niet bij. Volgens mij brengt een Ziggo mij ook kosten in rekening als ik het in bruikleen gekregen modem niet terug kan sturen als ik mijn abonnement beëindig, en zo zijn er meer voorbeelden. In dat licht bekeken vind ik het ergens wel terecht, aan de andere kant wordt ik in de praktijk verplicht om tenminste een paspoort of ID-bewijs te hebben ivm de ID plicht etc, dus dan is het wel weer wat krom, zeker als je weet dat er bij een aangifte zelden iets gedaan wordt, laat staan dat je je gestolen documenten terug krijgt.

Ik vind een kleine boete/vergoeding wel te billijken, instanties hebben er wel degelijk extra werk van, maar dan aub wel een vast bedrag, en niet per gemeente zó verschillend.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Boete betalen als je rijbewijs gestolen is

Ongelezen bericht door reggie2 »

sjohie schreef:


of laten stelen horen daar niet bij.

.
Rare redenering hou jij er op na, alsof je vraagt van jat mijn rijbewijs!!

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Boete betalen als je rijbewijs gestolen is

Ongelezen bericht door sjohie »

reggie2 schreef:
sjohie schreef:


of laten stelen horen daar niet bij.

.
Rare redenering hou jij er op na, alsof je vraagt van jat mijn rijbewijs!!
Leuk, dat selectief quoten. Ik schrijf "Kwijt raken of laten stelen horen daar niet bij", ik geef dus 2 verschillende manieren om je in bruikleen gegeven rijbewijs, ID bewijs of paspoort, kwijt te raken. Voor de gemeente maakt het niet uit, de vervangingshandeling/tijd en geld zijn even hoog.

Gesloten