LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Doorgefokte raskatten

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest of nog gaan komen.
Gesloten
Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Doorgefokte raskatten

Ongelezen bericht door Radar »

Platte snuitjes korte pootjes: een paar kenmerken van doorgefokte raskatten waaraan je kunt zien dat ze lichamelijk niet in orde zijn. Hoewel sinds 2014 in de wet staat dat het verboden is om mismaakte dieren te fokken, gebeurt het nog steeds.

Radar legt vast hoe de raskatten worden verkocht en hoe makkelijk er gedacht wordt over de lichamelijk beperkingen van het dier. Wat moet er gebeuren om op te treden tegen het doorfokken van dieren met erfelijke aandoeningen?

Lees meer: https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... 4-12-2017/

Maandag 4 december in Radar, 20:30 uur op NPO 1

mh73

Re: Doorgefokte raskatten

Ongelezen bericht door mh73 »

Radar schreef:Wat moet er gebeuren om op te treden tegen het doorfokken van dieren met erfelijke aandoeningen?
Hetzelfde als bij de doorfok en broodfok bij honden.

Mensen moeten eens hun verstand gaan gebruiken en dergelijke dieren niet meer kopen. Dan houdt de handel vanzelf op.
Zolang er vraag naar is, zal er aanbod zijn.

assantar
Berichten: 22
Lid geworden op: 09 jun 2005 00:39

Re: Doorgefokte raskatten

Ongelezen bericht door assantar »

Ik denk dat je als consument ook selectief kunt zijn in waar je bijv. een Pers vandaan haalt.
Er zijn best fokkers die katten fokken met fatsoenlijke neuzen.
Alleen worden deze "uitgekakt" door de rasverenigingen.
Rasverenigingen horen het beste met hun dieren voor te hebben en dus dieren te fokken die normaal gezond oud kunnen worden.

coristus
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 dec 2017 20:41

Re: Doorgefokte raskatten

Ongelezen bericht door coristus »

Ik zag op de teaser iets voorbijkomen over kale katten "die niet naar buiten kunnen"
Ik vind dat dit op een slechte manier geframed wordt. Ik ben zelf de gelukkige medebewoner van een Sphynx, een canadees ras, welke een spontane mutatie is van een ander kattenras, de Devon Rex. Ja, je kan ze niet in de kou naar buiten laten, nu wil je dit ook liever niet, want ze worden vaak gestolen. Het ras is verder een van de gezondste kattenrassen die er zijn. Juist vanwege de spontane mutatie is de genenpool groot en wordt ook steeds groter door de nieuwe aanwas. Dus ik hoop dat de uitzending hier ook aandacht aan besteedt.

Pieternella 1957
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 dec 2017 20:54

Re: Doorgefokte raskatten

Ongelezen bericht door Pieternella 1957 »

veel katten hebben een niet ziekte vind dat erger dat daar mee gefokt wordt ze worden dan vaak niet ouder dan 3 of 4 jaar is erfelijk als beide ouders het hebben krijgen de kittens het ook voor 90% als 1van de ouders het heeft is het op een nest van 4 dat 2 het hebben kijk daar eens naar want niet alle platte katten hebben er last van die neus maar hier wel van

Molly35
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 dec 2017 20:57

Re: Doorgefokte raskatten

Ongelezen bericht door Molly35 »

Er ligt ook aan de dieren artsen ze verklaren snel dat de kittens gezond zijn ik heb een britse kortharig gehad boekje en al stamboom het stond dat ze gezond zijn later bleek dat ze hsm te hebben dus fokker aan gevochten dat ze zieken dieren verkocht ook dat de moeder poes 10 jaar oud was dat wist ik ook niet je wint het niet ze woorden beschermt door de stamboom houder je verliest gewoon en ze vragen gewoon de orinele stamboom boek terug daar trap ik niet in die heb ik zelf gehouden het moet beter geregeld woorden

Archer129
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 dec 2017 20:59

Re: Doorgefokte raskatten

Ongelezen bericht door Archer129 »

Katten worden gefokt naar de standaard van de rasverenigingen die internationaal worden vastgesteld. Deze standaard is enizins aan mode onderhevig, en op shows worden de katten getoetst aan de standaard. Hoe meer punten, hoe beter de plaats in de klasse. En een best in show heeft een hogere waarde in de fok dan een zg (zeer goed) uitslag. Zg is vrijwel de laagste klassering. Als je de fok wil veranderen, moet je de standaard veranderd krijgen. Dat is erg lastig, maar als je op grond van wetgeving een diskwalificatie moet gaan geven voor doorgefokte platte neuzen. Dan is de standaard snel aangepast. Lastiger is het voor moeilijk waarneembare afwijkingen als gevolg van bijv. Gevouwen oren. Haarloos hoeft geen probleem te zijn als je er rekening mee houdt met je omgang met de kat. Een kat hoeft niet naar buiten. Dan hebben de buren ook geen last van kakkende katten in hun tuin. Ik heb er 4, gewoon huiskatten met haar, maar ze komen niet buiten.
Goed onderwerp, maar ik mis de eigenlijke oorzaak van waarom de fokkers doen wat ze doen.

KeesBrink
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 dec 2017 22:53

Re: Doorgefokte raskatten

Ongelezen bericht door KeesBrink »

Wat een staaltje slechte eenzijdige journalistiek. Informatie over fokken van raskatten baseren op meningen van fanatici en onwetende vermeerderaars en geen weerwoord van erkende rasverenigingen en ethische fokkers van gezonde raskatten. Rectificatie nodig!

Gesloten