LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Risico's overmatig gebruik pijnstillers onderschat

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest of nog gaan komen.
Gesloten
Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Risico's overmatig gebruik pijnstillers onderschat

Ongelezen bericht door Radar »

Je staat bij de kassa van de drogisterij met een doos paracetamol in je hand. Of je nog vragen hebt over het gebruik ervan, vraagt de medewerker van de winkel. Eigenlijk niet want je weet wel hoeveel je mag gebruiken. Denk je, want het gebruik van pijnstillers is niet zonder risico's. Maagzweren, maagbloedingen, verslaving; je kan het allemaal oplopen door overmatig of verkeerd gebruik ervan. En dat is bij veel mensen onbekend. Dit blijkt uit onderzoek van het Instituut Verantwoord Medicijngebruik in opdracht van Centraal Bureau Drogisterijbedrijven. Maandag in Radar de resultaten.

Maandag 6 november om 20:30 uur bij AVROTROS op NPO 1
Meer over deze uitzending: https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... 6-11-2017/

mp2017
Berichten: 474
Lid geworden op: 25 jul 2017 21:23

Re: Risico's overmatig gebruik pijnstillers onderschat

Ongelezen bericht door mp2017 »

Radar schreef:Je staat bij de kassa van de drogisterij met een doos paracetamol in je hand. Of je nog vragen hebt over het gebruik ervan, vraagt de medewerker van de winkel. Eigenlijk niet want je weet wel hoeveel je mag gebruiken. Denk je, want het gebruik van pijnstillers is niet zonder risico's. Maagzweren, maagbloedingen, verslaving; je kan het allemaal oplopen door overmatig of verkeerd gebruik ervan. En dat is bij veel mensen onbekend. Dit blijkt uit onderzoek van het Instituut Verantwoord Medicijngebruik in opdracht van Centraal Bureau Drogisterijbedrijven. Maandag in Radar de resultaten.

Maandag 6 november om 20:30 uur bij AVROTROS op NPO 1
Meer over deze uitzending: https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... 6-11-2017/

Ik denk toch niet, dat de werking van de pijnstillers zo onbekend is.
De medewerker van de drogist vraagt het toch, dan kan iedereen zeggen, laat maar horen.
Dit is gratis en voor niets.

Als je bij de apotheek de pijnstiller via een recept krijgt, dan mag je terhandstellingskosten ophoesten en daarom kopen mensen bij de drogist.-
Laatst gewijzigd door mp2017 op 06 nov 2017 17:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Risico's overmatig gebruik pijnstillers onderschat

Ongelezen bericht door Lady1234 »

“Terechtstellingskosten” nou zo erg is het nou ook weer niet.

Maagbloedingen bij Paracetamol en verslavingen? Lijkt me beetje overdreven.

mp2017
Berichten: 474
Lid geworden op: 25 jul 2017 21:23

Re: Risico's overmatig gebruik pijnstillers onderschat

Ongelezen bericht door mp2017 »

Lady1234 schreef:“Terechtstellingskosten” nou zo erg is het nou ook weer niet.

Maagbloedingen bij Paracetamol en verslavingen? Lijkt me beetje overdreven.

Moet natuurlijk terhandstellingskosten zijn. IPad doet wat hij wil!

wilhelmima1
Berichten: 696
Lid geworden op: 06 feb 2012 19:13

Re: Risico's overmatig gebruik pijnstillers onderschat

Ongelezen bericht door wilhelmima1 »

Lady1234 schreef:“Terechtstellingskosten” nou zo erg is het nou ook weer niet.

Maagbloedingen bij Paracetamol en verslavingen? Lijkt me beetje overdreven.
ik hoop dat je weet wat je geschreven hebt :twisted:
En verder zijn er mensen die zoveel paracetamol gebruiken dat ze er een vergiftiging aan overhouden.
https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aa ... tamol.html

Brainless
Berichten: 938
Lid geworden op: 23 sep 2011 18:58

Re: Risico's overmatig gebruik pijnstillers onderschat

Ongelezen bericht door Brainless »

wilhelmima1 schreef:
Lady1234 schreef:“Terechtstellingskosten” nou zo erg is het nou ook weer niet.

Maagbloedingen bij Paracetamol en verslavingen? Lijkt me beetje overdreven.
ik hoop dat je weet wat je geschreven hebt :twisted:
En verder zijn er mensen die zoveel paracetamol gebruiken dat ze er een vergiftiging aan overhouden.
https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aa ... tamol.html
Tja, als ik alcohol koop vragen ze ook niet of ik weet hoeveel ik wel/niet kan drinken en of ik weet dat het verslavend/gevaarlijk is.

Beatrixxx
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 nov 2017 21:12

Re: Risico's overmatig gebruik pijnstillers onderschat

Ongelezen bericht door Beatrixxx »

Mijn kleinzoon van 16 werkt bij een zeer bekende grote drogisterijketen. HIj staat aan de kassa, en mag medicijnvragen beantwoorden, zonder dat hij daar ooit een instructie/opleiding voor heeft gehad. Volgens zijn zeggen moet hij de bijsluiter nalezen als er vragen komen.

Hhherman
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 nov 2017 21:20

Re: Risico's overmatig gebruik pijnstillers onderschat

Ongelezen bericht door Hhherman »

Slaapstoornis. Waarom niet drie abdijbieren drinken. duurder maar gezonder.

mp2017
Berichten: 474
Lid geworden op: 25 jul 2017 21:23

Re: Risico's overmatig gebruik pijnstillers onderschat

Ongelezen bericht door mp2017 »

Beatrixxx schreef:Mijn kleinzoon van 16 werkt bij een zeer bekende grote drogisterijketen. HIj staat aan de kassa, en mag medicijnvragen beantwoorden, zonder dat hij daar ooit een instructie/opleiding voor heeft gehad. Volgens zijn zeggen moet hij de bijsluiter nalezen als er vragen komen.
Onzin, hij mag helemaal geen medicijnen verkopen.

Trouwens zijn in de doosjes van Paracetamol ook bijsluiters.

Je schrijft dan heel voorzichtig, bij een bekende drogisterijketen.

Dat is niet voldoende, als je iets aan de kaak wil stellen.

Dus of niets zeggen, of de hele waarheid vertellen.

ladha
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 nov 2017 15:50

Re: Risico's overmatig gebruik pijnstillers onderschat

Ongelezen bericht door ladha »

Wat een totale non-issue en wel hierom.
Beste mensen er bestaat nog altijd zoiets als een BIJSLUITER die bij ieder geneesmiddel zit bijgesloten. Hierin staat precies vermeld wat de maximale dosering is. Louis van Gaal zou zeggen "ben ik nou zo slim of zijn jullie nou zo dom!"

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Risico's overmatig gebruik pijnstillers onderschat

Ongelezen bericht door Nijogeth »

ladha schreef:Wat een totale non-issue en wel hierom.
Beste mensen er bestaat nog altijd zoiets als een BIJSLUITER die bij ieder geneesmiddel zit bijgesloten. Hierin staat precies vermeld wat de maximale dosering is. Louis van Gaal zou zeggen "ben ik nou zo slim of zijn jullie nou zo dom!"
Dat zou ik eigenlijk ook willen zeggen, maar dan komt de volgende vraag. Hoeveel mensen denk jij dat de bijsluiter lezen?

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Risico's overmatig gebruik pijnstillers onderschat

Ongelezen bericht door scontra »

Radar schreef:Je staat bij de kassa van de drogisterij met een doos paracetamol in je hand. Of je nog vragen hebt over het gebruik ervan, vraagt de medewerker van de winkel. Eigenlijk niet want je weet wel hoeveel je mag gebruiken. /


Heb al een aantal malen de proef op de som genomen door "wel" om tekst en uitleg over het gebruik en de risico's die aan het gebruik van paracetamol en aspirine kleven te stellen aan de verkoopster en dat bij verschillende drogisterijen.
Ze vielen terstond stil en na enig getreuzel en gestotter werd er naar de bijsluiter verwezen en daar kon ik het mee doen.
Compleet overbodig om de vraag "heeft u hier nog vragen over" met 'ja' te beantwoorden.
Misschien weet de 'echte' drogist in de zaak (als die er al is) wel van de hoed en de rand, alleen ik ben hem/haar nog niet tegengekomen. :?:

mp2017
Berichten: 474
Lid geworden op: 25 jul 2017 21:23

Re: Risico's overmatig gebruik pijnstillers onderschat

Ongelezen bericht door mp2017 »

scontra schreef:
Radar schreef:Je staat bij de kassa van de drogisterij met een doos paracetamol in je hand. Of je nog vragen hebt over het gebruik ervan, vraagt de medewerker van de winkel. Eigenlijk niet want je weet wel hoeveel je mag gebruiken. /


Heb al een aantal malen de proef op de som genomen door "wel" om tekst en uitleg over het gebruik en de risico's die aan het gebruik van paracetamol en aspirine kleven te stellen aan de verkoopster en dat bij verschillende drogisterijen.
Ze vielen terstond stil en na enig getreuzel en gestotter werd er naar de bijsluiter verwezen en daar kon ik het mee doen.
Compleet overbodig om de vraag "heeft u hier nog vragen over" met 'ja' te beantwoorden.
Misschien weet de 'echte' drogist in de zaak (als die er al is) wel van de hoed en de rand, alleen ik ben hem/haar nog niet tegengekomen. :?:

Zijn ze verplicht om te vragen.
En een antwoord, leest u maar de bijsluiter, is toch goed geantwoord, niets mis mee!

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Risico's overmatig gebruik pijnstillers onderschat

Ongelezen bericht door scontra »

mp2017 schreef:
scontra schreef:
Radar schreef:Je staat bij de kassa van de drogisterij met een doos paracetamol in je hand. Of je nog vragen hebt over het gebruik ervan, vraagt de medewerker van de winkel. Eigenlijk niet want je weet wel hoeveel je mag gebruiken. /


Heb al een aantal malen de proef op de som genomen door "wel" om tekst en uitleg over het gebruik en de risico's die aan het gebruik van paracetamol en aspirine kleven te stellen aan de verkoopster en dat bij verschillende drogisterijen.
Ze vielen terstond stil en na enig getreuzel en gestotter werd er naar de bijsluiter verwezen en daar kon ik het mee doen.
Compleet overbodig om de vraag "heeft u hier nog vragen over" met 'ja' te beantwoorden.
Misschien weet de 'echte' drogist in de zaak (als die er al is) wel van de hoed en de rand, alleen ik ben hem/haar nog niet tegengekomen. :?:

Zijn ze verplicht om te vragen.
En een antwoord, leest u maar de bijsluiter, is toch goed geantwoord, niets mis mee!

Tegen een dergelijk antwoord kan geen zinnig mens iets inbrengen.

U koopt een nieuwe auto en vraagt aan de verkoper "hoe werkt de climate control' en u krijgt als antwoord "dat leest u in het instructieboekje", niets mis mee, of toch wel ?

Gesloten