LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Statiegeld op blikjes en petflesjes

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest of nog gaan komen.
Radar
Site Admin
Berichten: 5512
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Statiegeld op blikjes en petflesjes

Ongelezen bericht door Radar »

Uit een enquête van Radar onder meer dan 40.000 testpanelleden blijkt dat bijna 80 procent bereid is om statiegeld te betalen voor blikjes en kleine petflessen. Vooral als we daarmee de stijgende hoeveelheid zwerfafval kunnen terugdringen. Toch zijn de meeste supermarkten tegen de invoering van deze vorm van statiegeld. Volgens de branche los je het probleem van zwerfafval hier namelijk helemaal niet mee op. Waar ligt de waarheid?

Meer over deze uitzending

Maandag 19 februari 2018 in Radar, om 21:25 uur bij AVROTROS op NPO 1

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Statiegeld op blikjes en petflesjes

Ongelezen bericht door renewouters »

Best wel raar eigenlijk dat er geld tegenover moet staan om te voorkomen dat mensen de zooi op straat pleuren. Je kunt toch ook zonder dat je geld terugkrijgt de spullen gewoon in een vuilnisbak gooien?

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Statiegeld op blikjes en petflesjes

Ongelezen bericht door reggie2 »

Goed plan, overal liggen blikjes en flesjes. Hopelijk gaat dit het zwerfafval verminderen!

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Statiegeld op blikjes en petflesjes

Ongelezen bericht door moederslink »

renewouters schreef:Best wel raar eigenlijk dat er geld tegenover moet staan om te voorkomen dat mensen de zooi op straat pleuren. Je kunt toch ook zonder dat je geld terugkrijgt de spullen gewoon in een vuilnisbak gooien?
Ik vind dat ook raar.
Helaas , ben ik bang, zal een aso die nu al zn flesje of blikje zo op straat gooit dat blijven doen en echt niet voor " een duppie" of zo . . dit terugbrengen nd winkel . Maar goed , zet er maar wel statiegeld op , misschien helpt het wel ietsje pietsje in ieder geval.

Lowieze
Berichten: 6652
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Statiegeld op blikjes en petflesjes

Ongelezen bericht door Lowieze »

Misschien moet er dan eens aandacht gegeven worden aan het plaatsen van meer afvalbakken. In mijn stad zijn er juist afvalbakken weg gehaald en degene die nog over zijn puilen uit van het vuil met allerlei rotzooi ernaast.
Ik denk dat mensen best wel hun spullen op de juiste manier willen weggooien, maar dan moet daar wel de mogelijkheid voor zijn.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Statiegeld op blikjes en petflesjes

Ongelezen bericht door scontra »

reggie2 schreef:Goed plan, overal liggen blikjes en flesjes. Hopelijk gaat dit het zwerfafval verminderen!

Ik ga alvast maar inzamelen voor het geval dit door mocht gaan. Het aangename met het aangename samenvoegen.
Ik fiets zeer regelmatig een gedeelte van een schoolroute (als de vervuilertjes er niet rijden) en er liggen dus blikjes, flesjes en andere verpakkingsmiddelen in overvloed, dus tel uit mijn winst. :idea:

Het frappante is dat het meest afval in de nabijheid (binnen 100 mtr.) ligt van de zgn. 'blikvangers'.

Nijogeth
Berichten: 10084
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Statiegeld op blikjes en petflesjes

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ja Scontra, die blikvangers blijken moeilijk te raken te zijn.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Statiegeld op blikjes en petflesjes

Ongelezen bericht door scontra »

Nijogeth schreef:Ja Scontra, die blikvangers blijken moeilijk te raken te zijn.
Lijkt er wel op, ze vangen van alles behalve blikjes.
Misschien maar de naam ervan veranderen in "ietsvanger", je weet nooit welk resultaat dat oplevert. ;-))

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Statiegeld op blikjes en petflesjes

Ongelezen bericht door renewouters »

Lowieze schreef:Misschien moet er dan eens aandacht gegeven worden aan het plaatsen van meer afvalbakken. In mijn stad zijn er juist afvalbakken weg gehaald en degene die nog over zijn puilen uit van het vuil met allerlei rotzooi ernaast.
Ik denk dat mensen best wel hun spullen op de juiste manier willen weggooien, maar dan moet daar wel de mogelijkheid voor zijn.
Dat maakt allemaal niks uit. Bij mij in de stad staan in de winkelstraten om de 20..30 meter vuilnisbakken die op drukke dagen een paar keer per dag worden geleegd en mensen pleuren nog steeds hun zooi op straat. Net nog gezien op de stoep voor McDonalds: daar staat een grote vuilnisbak en zo'n k**wijf gooit de zak van die vette zooi er gewoon naast. En het achterlijke is dat McDonalds daar ook nog voor aansprakelijk is.

Lowieze
Berichten: 6652
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Statiegeld op blikjes en petflesjes

Ongelezen bericht door Lowieze »

renewouters schreef:
Lowieze schreef:Misschien moet er dan eens aandacht gegeven worden aan het plaatsen van meer afvalbakken. In mijn stad zijn er juist afvalbakken weg gehaald en degene die nog over zijn puilen uit van het vuil met allerlei rotzooi ernaast.
Ik denk dat mensen best wel hun spullen op de juiste manier willen weggooien, maar dan moet daar wel de mogelijkheid voor zijn.
Dat maakt allemaal niks uit. Bij mij in de stad staan in de winkelstraten om de 20..30 meter vuilnisbakken die op drukke dagen een paar keer per dag worden geleegd en mensen pleuren nog steeds hun zooi op straat. Net nog gezien op de stoep voor McDonalds: daar staat een grote vuilnisbak en zo'n k**wijf gooit de zak van die vette zooi er gewoon naast. En het achterlijke is dat McDonalds daar ook nog voor aansprakelijk is.
Daar helpt statiegeld op plastic flesjes dan ook niet voor :D

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Statiegeld op blikjes en petflesjes

Ongelezen bericht door scontra »

Lowieze schreef:
renewouters schreef:
Lowieze schreef:Misschien moet er dan eens aandacht gegeven worden aan het plaatsen van meer afvalbakken. In mijn stad zijn er juist afvalbakken weg gehaald en degene die nog over zijn puilen uit van het vuil met allerlei rotzooi ernaast.
Ik denk dat mensen best wel hun spullen op de juiste manier willen weggooien, maar dan moet daar wel de mogelijkheid voor zijn.
Dat maakt allemaal niks uit. Bij mij in de stad staan in de winkelstraten om de 20..30 meter vuilnisbakken die op drukke dagen een paar keer per dag worden geleegd en mensen pleuren nog steeds hun zooi op straat. Net nog gezien op de stoep voor McDonalds: daar staat een grote vuilnisbak en zo'n k**wijf gooit de zak van die vette zooi er gewoon naast. En het achterlijke is dat McDonalds daar ook nog voor aansprakelijk is.
Daar helpt statiegeld op plastic flesjes dan ook niet voor :D
Inderdaad niet, maar maak dat de milieufreak maar eens wijs. :oops:

R. Proctor
Berichten: 200
Lid geworden op: 01 feb 2018 13:48

Re: Statiegeld op blikjes en petflesjes

Ongelezen bericht door R. Proctor »

De enigste en beste manier is de vervuiler laten betalen, dus wordt iemand gesnapt omdat ie een fles op de grond gooit op straat moet ie geen waarschuwing krijgen maar gewoon verplicht 4 hele dagen op eigen kosten vuil opruimen in het centrum en daarbuiten waar dat persoon woonachtig is.
Uiteraard wel gecontroleerd en word ie de 2e keer gepakt bij zoiets worden het 8 dagen + 500 euro boete

Lowieze
Berichten: 6652
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Statiegeld op blikjes en petflesjes

Ongelezen bericht door Lowieze »

R. Proctor schreef:De enigste en beste manier is de vervuiler laten betalen, dus wordt iemand gesnapt omdat ie een fles op de grond gooit op straat moet ie geen waarschuwing krijgen maar gewoon verplicht 4 hele dagen op eigen kosten vuil opruimen in het centrum en daarbuiten waar dat persoon woonachtig is.
Uiteraard wel gecontroleerd en word ie de 2e keer gepakt bij zoiets worden het 8 dagen + 500 euro boete
Dan wordt het wel druk in de straten, als je elke vervuiler in het centrum moet gaan laten opruimen. Want het gaat dan natuurlijk niet alleen om plastic flesjes en blikjes, maar net zo goed om de rest van het afval (kauwgum, papier, sigaretten etc.) wat op straat gegooid wordt.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Statiegeld op blikjes en petflesjes

Ongelezen bericht door scontra »

R. Proctor schreef:De enigste en beste manier is de vervuiler laten betalen, dus wordt iemand gesnapt omdat ie een fles op de grond gooit op straat moet ie geen waarschuwing krijgen maar gewoon verplicht 4 hele dagen op eigen kosten vuil opruimen in het centrum en daarbuiten waar dat persoon woonachtig is.
Uiteraard wel gecontroleerd en word ie de 2e keer gepakt bij zoiets worden het 8 dagen + 500 euro boete
Prima idee, maar even voor de realiteit van de dag, hoe groot schat u de pakkans in ?
Zeker in vrijwel onbewoond gebied waar er slechts één beëdigd ambtenaar per 30 vierkante km aanwezig kan zijn, maar die wel aangifte's zit op te nemen achter z'n bureautje.
Naar mijn gevoel is die pakkans dan "nul".

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Statiegeld op blikjes en petflesjes

Ongelezen bericht door scontra »

Lowieze schreef:
R. Proctor schreef:De enigste en beste manier is de vervuiler laten betalen, dus wordt iemand gesnapt omdat ie een fles op de grond gooit op straat moet ie geen waarschuwing krijgen maar gewoon verplicht 4 hele dagen op eigen kosten vuil opruimen in het centrum en daarbuiten waar dat persoon woonachtig is.
Uiteraard wel gecontroleerd en word ie de 2e keer gepakt bij zoiets worden het 8 dagen + 500 euro boete
Dan wordt het wel druk in de straten, als je elke vervuiler in het centrum moet gaan laten opruimen. Want het gaat dan natuurlijk niet alleen om plastic flesjes en blikjes, maar net zo goed om de rest van het afval (kauwgum, papier, sigaretten etc.) wat op straat gegooid wordt.
Dan ontstaat er een tekort aan zwerfvuil en zou er er extra moeten worden bijgestort :lol:

HADES2001
Berichten: 540
Lid geworden op: 27 mar 2015 17:51

Re: Statiegeld op blikjes en petflesjes

Ongelezen bericht door HADES2001 »

sterker zelfs ben in landen geweest waar dit al is en je ziet daar nergens zwervende blikjes/flesjes. met name omdat de statiegeld 10 cent is en een dak en thuisloze maar al te graag 10 blikjes inlevert om en even een euro casht voor wat eten, er waren zelfs punten waar je het kon deponeren zodat een dakloze het mee kon nemen
ik zeg meteen invoeren die handel

witte angora
Berichten: 30937
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Statiegeld op blikjes en petflesjes

Ongelezen bericht door witte angora »

moederslink schreef:
renewouters schreef:Best wel raar eigenlijk dat er geld tegenover moet staan om te voorkomen dat mensen de zooi op straat pleuren. Je kunt toch ook zonder dat je geld terugkrijgt de spullen gewoon in een vuilnisbak gooien?
Ik vind dat ook raar.
Helaas , ben ik bang, zal een aso die nu al zn flesje of blikje zo op straat gooit dat blijven doen en echt niet voor " een duppie" of zo . . dit terugbrengen nd winkel . Maar goed , zet er maar wel statiegeld op , misschien helpt het wel ietsje pietsje in ieder geval.
Daarentegen zullen er best mensen zijn, kinderen vooral, die die blikjes vervolgens oprapen en voor 10 of 20 cent naar de supermarkt brengen. Een stuk of 10 scoor je zo, en dan heb je zo 1 of 2 euro binnen geharkt. Ja toch?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Statiegeld op blikjes en petflesjes

Ongelezen bericht door moederslink »

Helemaal waar ! :D

stofzuigertje

Re: Statiegeld op blikjes en petflesjes

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als daklozen en illegalen ze gaan inzamelen voorkom je criminaliteit en dat is elders al aangetoond.
Wat je eerlijk verdiende hoef je niet meer te stelen.

gabriel_knight
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 mar 2017 21:05

Re: Statiegeld op blikjes en petflesjes

Ongelezen bericht door gabriel_knight »

Het idee van statiegeld op blikjes en flesjes klinkt in eerste instantie prima, maar als je er over nadenkt is het 10x niks.

In duitsland hebben ze statiegeld op blikjes, en daar doe ik op vakantie dus echt niet aan mee.
Als je bijv in de zomer de bossen intrekt met blikjes bier of frisdrankt, moet je de hele dag met die lege blikjes gaan zeulen.
Dat zeulen is niet erg, maar het vieze plakkerige en stinkende blikje dat niet kan worden afgesloten, is gewoon ranzig.

Met flesjes kan je er een dop op doen, maar een blikje heeft geen dop.
Omspoelen is zonde van water, en je hebt niet altijd water bij je.

Ik gooi die blikjes dan gewoon netjes in de vuilnisbak, maar ga echt niet met een zak blikjes (waar wespen) op af komen de hele dag lopen, tot ik een supermarkt tegenkom.

Gesloten