LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vervolg klachten slimme meters

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest of nog gaan komen.
angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Vervolg klachten slimme meters

Ongelezen bericht door angel1978 »

Een deel heeft zonnepanelen en weer een deel daarvan heeft minder of evenveel opwekking als afname van stroom. Een percentage hiervan overweegt wellicht om het aantal panelen nog uit te breiden.

Het aantal verschillende scenario's is dus nogal groot. De manier waarop je dit rendabel kan maken ook.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Vervolg klachten slimme meters

Ongelezen bericht door 16again »

angel1978 schreef:Waarom praat hier iedereen vanuit zijn eigen situatie alsof dat DE standaard is die iedereen moet hanteren? Elke situatie heeft een andere uitkomst en de keuze die daarvan afhangt is dus ook voor iedereen anders.
Waar het om gaat: wat zijn de regels/tarieven nu en straks. En welke rol speelt type meter daarin.

Vervolgens berekent iedereen daar zijn eigen situatie mee door.

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Vervolg klachten slimme meters

Ongelezen bericht door angel1978 »

Wat je dus pas kan doen als de regeling ook daadwerkelijk bekend is. Nu al mensen blind adviseren om iets te doen / laten waarvan je de consequenties nu niet kan overzien is per definitie onverstandig

Frankoetdelut
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 okt 2017 20:11

Re: Vervolg klachten slimme meters

Ongelezen bericht door Frankoetdelut »

ik begreep uit het verhaal dat de slimme meter altijd goed functioneert en er geen afwijkingen zijn.
Ik weet 100% zeker dat dit absoluut niet correct is.
Ik heb een bedrijfspand, dat ik verhuurd had tot een bepaalde datum,echter is de huurder zonder dit aangegeven met de noorderzon vertrokken.
Er stond voor dit pand gepland om een slimme meter te plaatsen, hoewel ik hierbij mijn bedenkingen had.
Toch heeft de Cogas mij kunnen overtuigen dat dit een goed alternatief was en gemakkelijk.
Ik heb de meter voor zowel gas als elektra laten plaatsen.
Gezien het pand leegstond, heb ik de gaskraan voor de meter dichtgedraaid en de hoofdschakelaar van de elektra uitgeschakeld.
Enkele maanden later kreeg ik een nieuwe huurder en bij het aangaan van het huurcontract dienen we de meterstanden te noteren,ik was erg verbaasd dat ik veel gas en elektra had verbruikt terwijl de gaskraan en hoofdschakelaar afgesloten waren.
Cogas gebeld en dit was volgens hun onmogelijk,ik ben blijven doorbellen dag na dag,totdat ze hebben besloten een monteur te laten komen,deze heeft de gaskraan, die dicht was, verzegeld en de hoofdschakelaar van de elektra ook.
Na een week is de monteur terug geweest om te kijken of ik gelijk had en wat bleek,beide meters gaven een fors verbruik aan van zowel gas als elektra.
Volgens de Cogas was er dus iets mis met de meters en was dit geen punt van discussie meer.Ik heb gevraagd of ze dit wilden doorgeven aan mijn leverancier Essent,zodat ik de factuur van Essent niet hoefde te betalen.
Dit zouden ze doen.
Ik zal er verder maar niet op ingaan,maar u voelt hem al wel aankomen,ik heb wel 100 telefoontjes gepleegd met zowel de Cogas als Essent om de factuur van niet afgenomen energie niet hoeven te betalen.
Uiteindelijk hebben ze besloten de factuur te vernietigen en hebben mij een vergoeding i.v.m. het ongemak overgemaakt.
slimme meter,nooit accepteren.

Tdegroot
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 aug 2017 16:32

Re: Vervolg klachten slimme meters

Ongelezen bericht door Tdegroot »

Vorig jaar 344 kuub, dit jaar 877 kuub.

NL-Toontje
Berichten: 30
Lid geworden op: 16 okt 2017 11:30

Re: Vervolg klachten slimme meters

Ongelezen bericht door NL-Toontje »

Wat ik erg jammer vind aan deze uitzending zoveel nadruk legt op onjuiste facturen door het gebruik van geschatte meterstanden.
Die meneer die z'n meterkast had volhangen met apparatuur van Schleifenbauer en pochte dat hij precies wist wat zijn verbruik was had een heel ander probleem dan een onnauwkeurige meter. Zijn rekening klopte niet omdat er uitgegaan was van geschatte waardes i.p.v. werkelijke meterstanden.

Het primaire probleem is dat het vermoeden bestaat dat de nieuwe (slimme) meters onnauwkeurig (en in het nadeel van de consument) meten. Dit is ook waar het onderzoek van de universiteit Twente en de hoheschool van Amsterdam over ging.
Dit is niet het probleem dat behandeld werd in de uitzending!

Doet Radar hier zelf mee aan het opwerpen van een mistgordijn waardoor de consument nog minder houwvast krijgt en meegezogen wordt in de hersenspoeling om de slimme meter geaccepteerd te krijgen?

CoRo
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 okt 2017 13:42

Re: Vervolg klachten slimme meters

Ongelezen bericht door CoRo »

Mijn electra verbruik is meer dan verdubbeld na plaatsing van de "slimme" meter. Het gasverbruik is moeilijk vergelijkbaar echter ruim 300M3 meer dan alle voorgaande jaren.
Ik heb zojuist mijn leverancier energieflex gevraagd om correctie van de factuur, gebaseerd om eerdere ervaringscijfers van mijn verbruik, en plaatsing van een nieuwe meter. Wie heeft inmiddels positieve respons van een energieleverancier op dit probleem? En wat was je aanpak?

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Vervolg klachten slimme meters

Ongelezen bericht door Nijogeth »

CoRo schreef:Mijn electra verbruik is meer dan verdubbeld na plaatsing van de "slimme" meter. Het gasverbruik is moeilijk vergelijkbaar echter ruim 300M3 meer dan alle voorgaande jaren.
Ik heb zojuist mijn leverancier energieflex gevraagd om correctie van de factuur, gebaseerd om eerdere ervaringscijfers van mijn verbruik, en plaatsing van een nieuwe meter. Wie heeft inmiddels positieve respons van een energieleverancier op dit probleem? En wat was je aanpak?
Maar, als nu blijkt dat de fout bij de oude meter zit, gaat u dan ook alles terugbetalen dat u de afgelopen jaren te weinig heeft betaald?

CoRo
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 okt 2017 13:42

Re: Vervolg klachten slimme meters

Ongelezen bericht door CoRo »

In de periode dat ik de slimme meter heb is mijn electra verbruik vergelijkbaar met een 6 persoonsgebonden, terwijl ik een 1persoonshuishouden heb en overdag niet thuis ben.
Een sterk aanwijzing dat de meter niet juist registreert is mi terecht.

Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Re: Vervolg klachten slimme meters

Ongelezen bericht door Harm.calc »

Ik begrijp niet het verdedigen van de slimme meter van maar steeds weer dezelfde mensen. Ja, dat zijn ook zij, die gezien hun aantal post hier mogelijk verder niet zoveel om handen hebben.

Doe net als Vrouwe Justitia een blinddoek om en beoordeel dan onbevooroordeeld het probleem. En als je dan maar blijft roepen van "ja, maar je vorige meter . . .". Zinloos. Er moet gewoon een oplossing komen voor die mensen die problemen hebben met hun slimme meter. En die komt er gewoon niet want we gaan maar gewoon verder met het plaatsen van die dingen. Ook na de laatste aflevering van Radar. Onbegrijpelijk.

De voorstanders zijn mensen die deze problemen blijkbaar niet hebben. Godzijdank had ik willen toevoegen maar jammerlijk genoeg past beter. Of het zijn mensen die helemaal geen slimme meter hebben. Want al dat geschreeuw hier, of het nu is van Moneyman of van Nijogeth, dat brengt een mogelijke oplossing al helemaal niet dichter bij.

mp2017
Berichten: 474
Lid geworden op: 25 jul 2017 21:23

Re: Vervolg klachten slimme meters

Ongelezen bericht door mp2017 »

[Tekst verwijderd door de Moderator]

Netbeheer Nederland, de brancheorganisatie van alle energienetbeheerders zegt dat de meter verouderd is. "Waar we hier over praten is voortschrijdend inzicht van de wetenschap over hoe je met statische meters tot een een goede verbruiksmeting komt," aldus de directeur van Netbeheer Nederland André Jurjus. Uit eigen onderzoek van Netbeheer blijkt dat gebruik van de meter in gewone huishoudens niet tot hogere energierekeningen heeft geleid. Bekijk hier de persverklaring van de brancheorganisatie.

Netbeheer zegt dat de storingsgevoelige meter inmiddels niet meer wordt geplaatst. Maar volgens hoogleraar Leferink doet het probleem zich nog steeds voor, ook bij de nieuwe meters.

[Tekst verwijderd door de Moderator]
Laatst gewijzigd door Radar op 23 okt 2017 14:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Tekst voegt niks toe aan topic

mp2017
Berichten: 474
Lid geworden op: 25 jul 2017 21:23

Re: Vervolg klachten slimme meters

Ongelezen bericht door mp2017 »

[Tekst verwijderd door de Moderator]

Volgens Frank Leferink, hoogleraar Electromagnetic Compatibility aan de Universiteit van Twente, ligt dit vooral aan het feit dat de meters die de afgelopen jaren in veel huishoudens zijn geplaatst "onvoldoende robuust zijn gemaakt." Het onderzoek van Leferink verschijnt vrijdag in een internationale wetenschappelijke publicatie.
Laatst gewijzigd door Radar op 23 okt 2017 14:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Tekst voegt niks toe aan topic. Andere berichten mbt de verwijderde tekst zijn al verwijderd

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Vervolg klachten slimme meters

Ongelezen bericht door Nijogeth »

[Tekst verwijderd door de Moderator] Ik lees gewoon het hele bericht. Daarin staan 2 bronnen, namelijk de UvT met zijn hoogleraar en netbeheer. De een zegt A, de andere B. Dus blijf ik onbewogen en zeg ik 'laat maar zien dat het anders is'. Dus om blind de slimme meter de schuld te geven is onzin, omdat bron A zegt dat het daaraan 'mogelijk' (en dat is heel erg belangrijk, want dat wil eigenlijk zeggen dat het in lang niet alle gevallen zo is) ligt en bron B dat het niet zo.

Feit blijft dat als iedereen er zo zeker van is, dat ze die meter gewoon laten ijken. Maar schijnbaar zijn ze dus niet zo zeker.
Laatst gewijzigd door Radar op 23 okt 2017 14:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Tekst voegt niks toe aan topic

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Vervolg klachten slimme meters

Ongelezen bericht door 16again »

Nijogeth schreef:Feit blijft dat als iedereen er zo zeker van is, dat ze die meter gewoon laten ijken. Maar schijnbaar zijn ze dus niet zo zeker.
Kun je ook je oude meter laten ijken?
Als die goed blijkt te zijn, en verbruik is fors gestegen....

Jmerkenij
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 okt 2017 20:20

Re: Vervolg klachten slimme meters

Ongelezen bericht door Jmerkenij »

Sinds bijna een jaar bij Nuon met een slimme meter. Voorgaande jaren bij GreenChoice klant geweest en altijd een maand bedrag van 120 euro. Zaten met dit bedrag altijd goed. Nu bij Nuon met slimme meter betalen wij 120 euro, geen wijzigingen in onze situatie, eerder minder thuis door meer gaan werken. En wat is het advies van Nuon om ons maand bedrag bij te stellen i.v.m. evt bij betalen bij de afrekening? € 260,- per maand i.p.v € 120,-. Sorry, hier val ik dus bijna van mijn stoel af. Dit KAN TOCH NIET! :oops: :oops: :oops: :oops: Meer dan het dubbele dan dat wij de afgelopen (7 jaar) betalen. Ik ga hier zeker werk van maken, ik heb al rekening gehouden dat dit een van het kastje naar het muurtje situatie gaat worden. Iemand tips om dit probleem aan te pakken?

mp2017
Berichten: 474
Lid geworden op: 25 jul 2017 21:23

Re: Vervolg klachten slimme meters

Ongelezen bericht door mp2017 »

16again schreef:
Nijogeth schreef:Feit blijft dat als iedereen er zo zeker van is, dat ze die meter gewoon laten ijken. Maar schijnbaar zijn ze dus niet zo zeker.
Kun je ook je oude meter laten ijken?
Als die goed blijkt te zijn, en verbruik is fors gestegen....

[Tekst verwijderd door de Moderator]

Hier is en bericht, waarom het eijken van een gewone meter geen zin heeft.

Consumentenbond wil onderzoek
Als je een energiemeter wilt laten ijken draait de consument op voor de kosten – als er niets mis blijkt met de energiemeter. Zo'n onderzoek kost tussen de 200 en 700 euro, want iedere netbeheerder hanteert een eigen tarief. De TU Twente waarschuwt dat zo'n meting vaak nutteloos is voor de consument, omdat de test niet uitgevoerd wordt met die zogenaamde 'piekbelasting'.

De Consumentenbond pleit voor een onderzoek. "Alle betrokken partijen moet de klachtyen serieus nemen en de problemen oplossen. Misschien moet sommige meters vervangen worden."


[Tekst verwijderd door de Moderator]

https://community.consumentenbond.nl/en ... bruik-1897

[Tekst verwijderd door de Moderator]
Laatst gewijzigd door Radar op 23 okt 2017 14:59, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Tekst voegt niks toe aan topic

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Vervolg klachten slimme meters

Ongelezen bericht door 16again »

Nijogeth schreef:Ik lees niet selectief. Ik lees gewoon het hele bericht. Daarin staan 2 bronnen, namelijk de UvT met zijn hoogleraar en netbeheer. De een zegt A, de andere B.
Het gaat niet alleen om "zeggen."
De UvT heeft slimme meters getest. Kort samengevat: Bij normale belasting, net als tijdens ijking, zijn alle meters perfect.
Echter , met praktijkbelastingen (Dimmers , led-lampen) kunnen grote afwijkingen optreden bij sommige slimme meters.

Van B , netbeheer, heb ik nog geen deugdelijk onderzoek onder mijn neus gehad, waaruit blijkt dat dit opgelost is.

mp2017
Berichten: 474
Lid geworden op: 25 jul 2017 21:23

Re: Vervolg klachten slimme meters

Ongelezen bericht door mp2017 »

16again schreef:
Nijogeth schreef:Ik lees niet selectief. Ik lees gewoon het hele bericht. Daarin staan 2 bronnen, namelijk de UvT met zijn hoogleraar en netbeheer. De een zegt A, de andere B.
Het gaat niet alleen om "zeggen."
De UvT heeft slimme meters getest. Kort samengevat: Bij normale belasting, net als tijdens ijking, zijn alle meters perfect.
Echter , met praktijkbelastingen (Dimmers , led-lampen) kunnen grote afwijkingen optreden bij sommige slimme meters.

Van B , netbeheer, heb ik nog geen deugdelijk onderzoek onder mijn neus gehad, waaruit blijkt dat dit opgelost is.

Is ook niet opgelost, dat bewijzen wederom de onderzoeken van TU.

Zelf de Consumentenbond heeft een standpunt afgegeven.


Wat netbeheerder suggereert, is gewoon damage control niet meer, en zoals ik eerder schreef over hun eigen onderzoek is " De slager keurt zijn eigen vlees"


[Tekst verwijderd door de Moderator]
Laatst gewijzigd door Radar op 23 okt 2017 11:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Tekst voegt niks toe aan topic

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Vervolg klachten slimme meters

Ongelezen bericht door 16again »

mp2017 schreef:Is ook niet opgelost, dat bewijzen wederom de onderzoeken van TU.
Is er nieuw onderzoek gedaan dan? Waar kan ik resultaten inzien?
Oude onderzoek was 2015..2016, en kwam feb/maart 2017 in de media.

mp2017
Berichten: 474
Lid geworden op: 25 jul 2017 21:23

Re: Vervolg klachten slimme meters

Ongelezen bericht door mp2017 »

16again schreef:
mp2017 schreef:Is ook niet opgelost, dat bewijzen wederom de onderzoeken van TU.
Is er nieuw onderzoek gedaan dan? Waar kan ik resultaten inzien?
Oude onderzoek was 2015..2016, en kwam feb/maart 2017 in de media.
Voor 2017 is nog geen publicatie over een nieuw onderzoek, maar dit wilde TU al kwijt.
Netbeheer zegt dat de storingsgevoelige meter inmiddels niet meer wordt geplaatst. Maar volgens hoogleraar Leferink doet het probleem zich nog steeds voor, ook bij de nieuwe meters.

Gesloten