LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vervolg klachten slimme meters

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest of nog gaan komen.
thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Vervolg klachten slimme meters

Ongelezen bericht door thecure »

Moneyman schreef: Juist niet: de terugleversubsidie zal gekoppeld worden aan de slimme meter.
Dat zal best, maar ik wil zekerheid dat mijn opwek evenveel waard is als de afgenomen kWh prijs.
Die zekerheid hou je alleen met de draaischijfmeter.

Moneyman
Berichten: 30118
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Vervolg klachten slimme meters

Ongelezen bericht door Moneyman »

thecure schreef:
Moneyman schreef: Juist niet: de terugleversubsidie zal gekoppeld worden aan de slimme meter.
Dat zal best, maar ik wil zekerheid dat mijn opwek evenveel waard is als de afgenomen kWh prijs.
Die zekerheid hou je alleen met de draaischijfmeter.
Tsja, dan schiet je in je eigen voet. Dan moet je kiezen tussen die zekerheid en de subsidie.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Vervolg klachten slimme meters

Ongelezen bericht door thecure »

Denk je dan serieus dat de subsidie hoger zal zijn dan de kWh prijs? De huidige salderingsregeling kost de regering al teveel geld. Daarom de aanpassingen in 2020.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Vervolg klachten slimme meters

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

thecure schreef:Met de draaischijfmeter blijft je opwek evenveel waard.
Nee!

2020: Geen slimme meter = geen subsidie

Moneyman
Berichten: 30118
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Vervolg klachten slimme meters

Ongelezen bericht door Moneyman »

thecure schreef:Denk je dan serieus dat de subsidie hoger zal zijn dan de kWh prijs? De huidige salderingsregeling kost de regering al teveel geld. Daarom de aanpassingen in 2020.
Wat ik inschat, is niet zo relevant. Feit is dat iedere vorm van subsidie, of dat nu hoger of lager dan de huidige situatie is, slechts verkregen kan worden met een digitale meter. Aan jou de keuze.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Vervolg klachten slimme meters

Ongelezen bericht door kweenie »

Het is dan natuurlijk maar de (retorische) vraag wat voordeliger zal zijn, terugleveren met subsidie bovenop de soms magere terugleververgoeding of salderen tegen het zelfde tarief als wat je voor je verbruik betaalt. Als je bijvoorbeeld een terugleververgoeding van 4 cent zou krijgen en daar bovenop 10 cent subsidie, dan kunnen de meeste mensen beter salderen met een analoge meter zonder subsidie, tegen zo'n 20 ct per kwh.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Vervolg klachten slimme meters

Ongelezen bericht door thecure »

Klaas Jan schreef:
thecure schreef:Met de draaischijfmeter blijft je opwek evenveel waard.
Nee!

2020: Geen slimme meter = geen subsidie
De meter draait toch eenvoudig weg terug als ik overdag meer opwek dan ik verbruik?
De subsidie zal me aan mijn derrière oxyderen.

Zie het stroomnet als een grote batterij. S'avonds en smorgens neem ik energie af door de afwas machine, lampen enz. De meter loopt op.
Overdag als iedereen weg is, en er wordt geen stroom gebruikt, is er wel opwek en loopt de meter weer terug, ik laad de accu weer op als het ware.
Per saldo staat de meter zomers op het eind van de dag een eind minder dan waar ik sochtends mee begon. In de herfst en winter is mijn opwek wat minder, dus neem ik juist meer stroom af.
Een simpel en slim systeem, zonder slimme meter!
Per saldo ben ik van 3500 kWh naar 500 kWh verbruik gegaan. 3000 kWh wek ik zelf op.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Vervolg klachten slimme meters

Ongelezen bericht door thecure »

kweenie schreef:Het is dan natuurlijk maar de (retorische) vraag wat voordeliger zal zijn, terugleveren met subsidie bovenop de soms magere terugleververgoeding of salderen tegen het zelfde tarief als wat je voor je verbruik betaalt. Als je bijvoorbeeld een terugleververgoeding van 4 cent zou krijgen en daar bovenop 10 cent subsidie, dan kunnen de meeste mensen beter salderen met een analoge meter zonder subsidie, tegen zo'n 20 ct per kwh.
Kijk, dit is precies mijn punt. Dankje.
De subsidie+vergoeding zal nooit hoger zijn dan de kWh prijs.

konnet
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 okt 2017 10:46

Re: Vervolg klachten slimme meters

Ongelezen bericht door konnet »

Na aanleiding van de uitzending van radar TV van 9 October over slimme meters,
heb ik een vraag. Binnen een half jaar krijgen wij ook een slimme meter, maar ik wil deze weigeren,
kan dat?? en wat zijn dan de eventuele gevolgen.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Vervolg klachten slimme meters

Ongelezen bericht door alfatrion »

kweenie schreef:Het is dan natuurlijk maar de (retorische) vraag wat voordeliger zal zijn, terugleveren met subsidie bovenop de soms magere terugleververgoeding of salderen tegen het zelfde tarief als wat je voor je verbruik betaalt. Als je bijvoorbeeld een terugleververgoeding van 4 cent zou krijgen en daar bovenop 10 cent subsidie, dan kunnen de meeste mensen beter salderen met een analoge meter zonder subsidie, tegen zo'n 20 ct per kwh.
Er zijn wel een paar mogelijke problemen. Als eerste, de meeste energie zal overdag worden opgewerkt en s'avonds worden gebruikt. Het is nog maar de vraag wat er in de toekomst zal gebeurt, als een van de twee meters terugloopt ten opzichte van vorig jaar. Als tweede, kan ik me voorstellen dat de slimme meter op een gegeven moment wordt afgedwongen. Tot slot, zijn niet alle oude meters geschikt om terug te draaien.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Vervolg klachten slimme meters

Ongelezen bericht door thecure »

konnet schreef:Na aanleiding van de uitzending van radar TV van 9 October over slimme meters,
heb ik een vraag. Binnen een half jaar krijgen wij ook een slimme meter, maar ik wil deze weigeren,
kan dat?? en wat zijn dan de eventuele gevolgen.
Ja dat mag. Iedereen mag weigeren.
De gevolgen zijn dat u zelf de standen moet doorgeven.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Vervolg klachten slimme meters

Ongelezen bericht door thecure »

alfatrion schreef:
kweenie schreef:Het is dan natuurlijk maar de (retorische) vraag wat voordeliger zal zijn, terugleveren met subsidie bovenop de soms magere terugleververgoeding of salderen tegen het zelfde tarief als wat je voor je verbruik betaalt. Als je bijvoorbeeld een terugleververgoeding van 4 cent zou krijgen en daar bovenop 10 cent subsidie, dan kunnen de meeste mensen beter salderen met een analoge meter zonder subsidie, tegen zo'n 20 ct per kwh.
Er zijn wel een paar mogelijke problemen. Als eerste, de meeste energie zal overdag worden opgewerkt en s'avonds worden gebruikt. Het is nog maar de vraag wat er in de toekomst zal gebeurt, als een van de twee meters terugloopt ten opzichte van vorig jaar. Als tweede, kan ik me voorstellen dat de slimme meter op een gegeven moment wordt afgedwongen. Tot slot, zijn niet alle oude meters geschikt om terug te draaien.
Om met je laatste opmerking te beginnen: ja dat klopt. Maar dat blijkt in de praktijk een zeer klein deel te zijn met een terugloopblokkering.
Maar daar kom je snel genoeg achter na het aansluiten van de panelen. Zet alle groepen uit behalve de groep van de omvormer. Kijk nu wat de meter doet ( uiteraard wel bij genoeg daglicht ;-) )
Draait hij niet terug en je hebt wel opwek volgens het display of app van de omvormer, dan zit je helaas zowiezo aan de slimme meter vast.
Anders ben je voor niets aan het opwekken.

Moneyman
Berichten: 30118
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Vervolg klachten slimme meters

Ongelezen bericht door Moneyman »

thecure schreef:
konnet schreef:Na aanleiding van de uitzending van radar TV van 9 October over slimme meters,
heb ik een vraag. Binnen een half jaar krijgen wij ook een slimme meter, maar ik wil deze weigeren,
kan dat?? en wat zijn dan de eventuele gevolgen.
Ja dat mag. Iedereen mag weigeren.
De gevolgen zijn dat u zelf de standen moet doorgeven.
En dat je 'm zelf kunt betalen als je er alsnog aan moet.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Vervolg klachten slimme meters

Ongelezen bericht door thecure »

Dat lijkt me wel heel sterk. De netbeheerder wil het toch zo graag? Geen denken aan dat ik voor die 'slimme' sluwe meter ga betalen.

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Vervolg klachten slimme meters

Ongelezen bericht door angel1978 »

Moneyman schreef:
thecure schreef:
konnet schreef:Na aanleiding van de uitzending van radar TV van 9 October over slimme meters,
heb ik een vraag. Binnen een half jaar krijgen wij ook een slimme meter, maar ik wil deze weigeren,
kan dat?? en wat zijn dan de eventuele gevolgen.
Ja dat mag. Iedereen mag weigeren.
De gevolgen zijn dat u zelf de standen moet doorgeven.
En dat je 'm zelf kunt betalen als je er alsnog aan moet.

Dat gaat m natuurlijk nooit worden. Dat je zelf moet betalen als je m alsnog zelf wil lijkt me logisch. Als echter de netbeheerder de meter wil vervangen en dat afdwingt dan kan die niet daarvoor de kosten afwentelen op de niet eigenaar van deze meter.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Vervolg klachten slimme meters

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Ik probeer het nog voor een allerlaatste keer met een voorbeeld uit de praktijk:

-mijn moeder wekt 1000 kWh per jaar meer op dan ze verbruikt, ze heeft een negatieve stand op haar analoge meter
-ze ontvangt daarvoor een vergoeding van haar energiemaatschappij
-als ze die analoge meter nog steeds heeft in 2020 ontvangt ze 0 euro terug via haar energiemaatschappij

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Vervolg klachten slimme meters

Ongelezen bericht door 16again »

Klaas Jan schreef:Ik probeer het nog voor een allerlaatste keer met een voorbeeld uit de praktijk:

-mijn moeder wekt 1000 kWh per jaar meer op dan ze verbruikt, ze heeft een negatieve stand op haar analoge meter
-ze ontvangt daarvoor een vergoeding van haar energiemaatschappij
-als ze die analoge meter nog steeds heeft in 2020 ontvangt ze 0 euro terug via haar energiemaatschappij
Maar is dat dan slechter bij een slimme meter?
Bereken eens wat de slimme meter doet als je 3000kwh verbruikt , en 4000kwh terug levert.
Als teruggeleverde kwh tegen ander tarief wordt afgerekend als afgenomen kwh (bijv 75%) , dan krijgt je moeder ook niets terug.

Stroom die je direct opwekt en zelf verbruikt maakt berekening mogelijk moeilijker

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Vervolg klachten slimme meters

Ongelezen bericht door thecure »

Ohh ahaa nu is het mij duidelijk. Dit is natuurlijk' a different Cook.' ;-)

Uw moeder heeft een flinke overcapaciteit qua panelen. Dit komt in de praktijk niet zoveel voor bij consumenten. Immers de huidige terugleververgoeding is zo laag, dat je de investering van de extra panelen er nooit uithaalt.

De meeste installaties (voor consumenten!) Worden ontworpen om je eigen verbruik, of nagenoeg je eigen verbruik op te wekken. Meer opwekken is eigenlijk nooit verstandig.
Je hebt dan in feite 'nul op de meter' (of wel iets meer, zoals in mijn geval)

De nieuwe regeling zou voor uw moeder waarschijnlijk wel flink voordeliger zijn. Immers nu krijgt ze alleen de kale terugleverprijs boven wat ze zelf verbruikt, straks krijgt ze er ook nog subsidie bij.

Maar ik blijf erbij, als je een installatie hebt waarbij je je eigen verbruik opwekt of minder, is de salderingsregeling (of een draaischijfmeter, mechanische saldering) nog tijd het beste.
Of de subsidie moet zoveel zijn, dat deze evenveel is dan de kWh prijs. Maar dat betwijfel ik.
Laatst gewijzigd door thecure op 11 okt 2017 12:54, 1 keer totaal gewijzigd.

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Vervolg klachten slimme meters

Ongelezen bericht door angel1978 »

Waarom praat hier iedereen vanuit zijn eigen situatie alsof dat DE standaard is die iedereen moet hanteren? Elke situatie heeft een andere uitkomst en de keuze die daarvan afhangt is dus ook voor iedereen anders.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Vervolg klachten slimme meters

Ongelezen bericht door thecure »

angel1978 schreef:Waarom praat hier iedereen vanuit zijn eigen situatie alsof dat DE standaard is die iedereen moet hanteren? Elke situatie heeft een andere uitkomst en de keuze die daarvan afhangt is dus ook voor iedereen anders.
Heb je gelijk in. Niet iedereen heeft zonnepanelen.

Maar ze willen dat alles en iedereen groen en schoon wordt. Dan moet het beleid daar ook op afgestemd zijn. Anders kunnen bv zonnepanelen nooit uit en schaft niemand ze aan.

Gesloten