LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gebruiken ziekenhuizen hun parkeertarieven als melkkoe?

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest of nog gaan komen.
Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Gebruiken ziekenhuizen hun parkeertarieven als melkkoe?

Ongelezen bericht door Radar »

Meestal bezoek je niet iemand voor de lol in het ziekenhuis. Des te vervelender als je aan het einde van je bezoek geconfronteerd wordt met hoge parkeerkosten - soms wel 36 euro voor een hele dag. Dan loopt het flink in de papieren als je vaak naar het ziekenhuis moet.

De kosten voor parkeren bij ziekenhuizen verschillen per locatie. Nine Kooiman van de SP noemt de parkeertarieven een melkkoe voor de ziekenhuizen en pleit daarom voor het afschaffen ervan. Ze licht haar plan toe in de studio.

Maandag 5 februari 2018 in Radar, om 20:30 uur bij AVROTROS op NPO 1
Laatst gewijzigd door Radar op 05 feb 2018 16:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast aan die van het uitzend-item

Lowieze
Berichten: 6598
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Gebruiken ziekenhuizen hun parkeertarieven als melkkoe?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Ben benieuwd of mevr. Kooiman weet waar ze over praat. Ik kom bij verschillende ziekenhuizen en daar is juist een parkeertarief ingesteld omdat 's morgens vroeg veel parkeerplaatsen al bezet waren door personeel van omliggende bedrijven. Lekker heel de dag gratis parkeren! Het gevolg was dat bezoekers in de verre omgeving hun auto's moesten parkeren en dan heen en weer naar het ziekenhuis moesten lopen. Met als gevolg dat mensen die in de omgeving van het ziekenhuis woonden, steen en been klaagden omdat zij zelf hun auto's niet meer bij hun huis kwijt konden.
Maar ben benieuwd met welk plan mevr.Kooiman komt.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Gebruiken ziekenhuizen hun parkeertarieven als melkkoe?

Ongelezen bericht door kweenie »

Alsjeblieft niet gratis maken. Dan zul je als bezoeker of patiënt je auto nooit kwijt kunnen omdat de garage vol staat met auto's van personeel. Of met auto's van mensen die goedkoop willen parkeren voor een dagje stad.

En wat heeft een bezoeker te maken met een dagtarief? Voor een bezoek ben je in het algemeen na een uurtje of een paar uur al wel klaar. Handiger is het daarom om bijvoorbeeld het eerste uur, of de eerste twee uur, een goedkoper tarief te hanteren een daarna een snel stijgend tarief. Gewone bezoekers kunnen dan goedkoop op bezoek komen en misbruik wordt afgestraft.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Gebruiken ziekenhuizen hun parkeertarieven als melkkoe?

Ongelezen bericht door Revoked »

Dit doet me inderdaad denken aan een bedrijf waar we weleens komen. Zelf huren ze een gebouw, parkeerterrein wordt beheerd door de verhuurder en die vraagt serieus geld om daar te parkeren. Het volk dat daar werkt parkeert dus om de hoek, gratis, bij een winkelcentrum. Bij het maken van een afspraak staat zelfs onderaan de mail dat je gratis kunt parkeren bij dat winkelcentrum. Lijkt me zeer ongewenst bij de P van een ziekenhuis.
Aan de andere kant: er is natuurlijk wel een oplossing voor: Kaartjes die je binnen moet afrekenen, kenteken plaatherkenning met tijdslot functie etc....

juliomariner
Berichten: 4827
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Gebruiken ziekenhuizen hun parkeertarieven als melkkoe?

Ongelezen bericht door juliomariner »

In Enschede is de parkeergarage gecombineerd (ziekenhuis en tevens voor de winkels aan het marktplein).
Ik vind de tarieven daar schandalig hoog, ik wil alleen maar parkeren ik hoef de parkeerplaats niet in eigendom te krijgen.

Appie83
Berichten: 489
Lid geworden op: 12 jun 2014 15:26

Re: Gebruiken ziekenhuizen hun parkeertarieven als melkkoe?

Ongelezen bericht door Appie83 »

Radar schreef: De kosten voor parkeren bij ziekenhuizen verschillen per locatie. Nine Kooiman van de SP noemt de parkeertarieven een melkkoe voor de ziekenhuizen en pleit daarom voor het afschaffen ervan. Ze licht haar plan toe in de studio.
Afschaffen met als gevolg dat elke bezoeker, werknemer, patient met de auto komen en de buurtbewoners er gratis parkeergelegenheid bij krijgt en dus te weinig parkeerplaatsen. Daarnaast is een ziekenhuis ook geld kwijt aan grond, parkeergarages en onderhoud en met het afschaffen van de parkeertarieven betaalt het ziekenhuis met als gevolg minder geld voor de patienten. Oftewel laat de gebruiker betalen. Maak eventueel voor patiënten een uitzondering of geef ze korting.

IreneJ
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 feb 2018 12:42

Re: Gebruiken ziekenhuizen hun parkeertarieven als melkkoe?

Ongelezen bericht door IreneJ »

Ik begrijp dat er oneigenlijk geparkeerd kan worden op deze terreinen. Echter, als patient moet ik meerdere keren per week betalen, en bij opname mijn gezin ook. Dat is veel geld.
Doe ik bij Ah boodschappen dan krijg ik een tijd gratis parkeren in de parkeergarage. Waarom niet zoiets bij het ziekenhuis?

R. Proctor
Berichten: 200
Lid geworden op: 01 feb 2018 13:48

Re: Gebruiken ziekenhuizen hun parkeertarieven als melkkoe?

Ongelezen bericht door R. Proctor »

Technisch allemaal heel simpel op te lossen om het parkeren van bewoners en bezoekers van een winkelcentrum te ontmoedigen.
Uurtarief 15 euro, dan is het erg snel gedaan met bewoners en bezoekers winkelcentrums en van bedrijven die menen gratis te kunnen parkeren.
Iemand die op controle moet in het ziekenhuis mag gratis parkeren die krijgt op de afdeling een uitrijkaart die gratis is.
Iemand op bezoek komt bij een patiënt kan op dezelfde wijze een kaart krijgen.

Ik was laatst bij een ziekenhuis in Amsterdam daar werkt het op deze wijze voor een groot deel al

16again
Berichten: 16105
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Gebruiken ziekenhuizen hun parkeertarieven als melkkoe?

Ongelezen bericht door 16again »

Radar schreef:Nine Kooiman van de SP noemt de parkeertarieven een melkkoe voor de ziekenhuizen en pleit daarom voor het afschaffen ervan.
Ook zonder deze "melkkoe" moet ziekenhuis sluitende bedrijfsvoering hebben, en zullen andere tarieven (en wellicht onze premie) omhoog moeten.
Een echte SP-er gaat overigens met openbaar vervoer naar het ziekenhuis

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Gebruiken ziekenhuizen hun parkeertarieven als melkkoe?

Ongelezen bericht door kokka »

R. Proctor schreef:Technisch allemaal heel simpel op te lossen om het parkeren van bewoners en bezoekers van een winkelcentrum te ontmoedigen.
Uurtarief 15 euro, dan is het erg snel gedaan met bewoners en bezoekers winkelcentrums en van bedrijven die menen gratis te kunnen parkeren.
Iemand die op controle moet in het ziekenhuis mag gratis parkeren die krijgt op de afdeling een uitrijkaart die gratis is.
Iemand op bezoek komt bij een patiënt kan op dezelfde wijze een kaart krijgen.

Ik was laatst bij een ziekenhuis in Amsterdam daar werkt het op deze wijze voor een groot deel al
Opzich mooie oplossing, als het dan maar niet ten koste gaat van de tijd die de verpleging voor de patienten hebben. Het moeten zusters blijven en geen parkeerwachters

R. Proctor
Berichten: 200
Lid geworden op: 01 feb 2018 13:48

Re: Gebruiken ziekenhuizen hun parkeertarieven als melkkoe?

Ongelezen bericht door R. Proctor »

Is relatief weinig tijd als je op bezoek komt en je ziet een verpleegster vraag je ff uitrijkaart je geeft de jouwe af en jij krijgt een nieuwe, bij drukte kan je het bij de uitgang bij de beveiliging doen.
Werkt perfect kan ik je zeggen en voordeel is je hebt geen overlast meer met parkeren

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Gebruiken ziekenhuizen hun parkeertarieven als melkkoe?

Ongelezen bericht door Moneyman »

kokka schreef:
R. Proctor schreef:Technisch allemaal heel simpel op te lossen om het parkeren van bewoners en bezoekers van een winkelcentrum te ontmoedigen.
Uurtarief 15 euro, dan is het erg snel gedaan met bewoners en bezoekers winkelcentrums en van bedrijven die menen gratis te kunnen parkeren.
Iemand die op controle moet in het ziekenhuis mag gratis parkeren die krijgt op de afdeling een uitrijkaart die gratis is.
Iemand op bezoek komt bij een patiënt kan op dezelfde wijze een kaart krijgen.

Ik was laatst bij een ziekenhuis in Amsterdam daar werkt het op deze wijze voor een groot deel al
Opzich mooie oplossing, als het dan maar niet ten koste gaat van de tijd die de verpleging voor de patienten hebben. Het moeten zusters blijven en geen parkeerwachters
Ik vind dit de perfecte oplossing. Verplegend personeel hoef je er echt niet voor lastig te vallen.

Hansjermo
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 feb 2018 20:10

Re: Gebruiken ziekenhuizen hun parkeertarieven als melkkoe?

Ongelezen bericht door Hansjermo »

Zelfs met invalidenparkeerkaart moet je gewoon vol tarief betalen terwijl in de meeste gemeenten parkeren gratis is.
Ik denk niet dat bezoekers voor hun lol naar een ziekenhuis gaan, ik vind het behoorlijk schandalig om over de ruggen van bezoekers van ernstig zieken ook nog zoveel geld te verdienen,.

stofzuigertje

Re: Gebruiken ziekenhuizen hun parkeertarieven als melkkoe?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

In Delft & Hoorn kun je gratis in de woonwijk parkeren als je het te duur vind.... beetje lopen, maar of de bewoners daar blij mee zijn.
Daarom mag het niet de duur worden want naast bedrijven die bij Ziekenhuis parkeren, andersom komt ook voor...

Lege parkeerplaatsen omdat op enige afstand het gratis is...

Verder mag je ook een ander ziekenhuis dan bij jou in de buurt kiezen en bij noodzakelijke behandeling 19 ct km claimen als reiskosten!
Ik weet dat er ruim 100 ziekenhuizen zijn en dus 100 tarieven, van erg duur tot gewoon gratis!

Hansjermo
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 feb 2018 20:10

Re: Gebruiken ziekenhuizen hun parkeertarieven als melkkoe?

Ongelezen bericht door Hansjermo »

Bij ons zijn juist de gratis uitrijkaarten afgeschaft, gewoon betalen

Lilia
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 feb 2018 20:38

Re: Gebruiken ziekenhuizen hun parkeertarieven als melkkoe?

Ongelezen bericht door Lilia »

Ik ben vaak in Spanje en bij elk ziekenhuis en winkelcentrum kan je gratis parkeren.

Ron.plakman
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 sep 2013 20:11

Re: Gebruiken ziekenhuizen hun parkeertarieven als melkkoe?

Ongelezen bericht door Ron.plakman »

Bij het medisch centrum te Alkmaar was dit goed geregeld.
mijn dochter lag met een prematuur in het ziekenhuis, haar echtgenoot kreeg om die reden een parkeerkaart, zodat hij iedere dag bij zijn vrouw en kind op bezoek kon komen.
dus in de voorkomende gevallen wordt hier naar de redelijkheid gekeken.

J.H. Vijlbrief
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 feb 2018 21:31

Re: Gebruiken ziekenhuizen hun parkeertarieven als melkkoe?

Ongelezen bericht door J.H. Vijlbrief »

Parkeren bij het ziekenhuis Hardenberg is niet gratis, zoals in de uitzending werd vermeld.
Voor 1 uur parkeren betaalde ik Eur. 1,50 dat vindt ik nog redelijk. Gratis is beter

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Gebruiken ziekenhuizen hun parkeertarieven als melkkoe?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Hansjermo schreef:ik vind het behoorlijk schandalig om over de ruggen van bezoekers van ernstig zieken ook nog zoveel geld te verdienen,.
Wie zegt dat "er zoveel geld wordt verdiend"? Is die daar garage gratis terecht gekomen ofzo?

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Gebruiken ziekenhuizen hun parkeertarieven als melkkoe?

Ongelezen bericht door renewouters »

Gratis parkeren is natuurlijk hartstikke leuk, maar waar wil de SP de kosten van de parkeergarages van betalen? Verwerken in de DBC tarieven? Of komen parkeergarages bij de SP gewoon uit de lucht vallen? Maar goed dat dat soort onbenullen nooit durven te gaan regeren.

Gesloten