LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wirwar van milieuzones

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest of nog gaan komen.
Gesloten
Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Wirwar van milieuzones

Ongelezen bericht door Radar »

In Rotterdam mag je met een dieselauto ouder dan 2001 niet meer de stad in, net als in Utrecht. In Amsterdam geldt sinds vorig jaar een milieuzone voor bestelauto's met dieselmotor en in Maastricht overwegen ze het introduceren van een milieuvignet. Zoveel steden, zoveel regels. Je ziet door de bomen het bos niet meer. Al langere tijd wordt gesproken over landelijke milieuregels. Hoe staat het daar mee?

Lees meer over de uitzending

Maandag 19 maart 2018 in Radar, om 20:30 uur bij AVROTROS op NPO 1

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Wirwar van milieuzones

Ongelezen bericht door BreejKC »

Graag verwijs ik naar mijn ca. 14 dagen hiervoor aangemaakt topic: “Dieselverboden. Bewuste misleiding?” Misschien had in het kader van dit onderwerp de titel beter kunnen luiden: “Dieselverboden, gemakzuchtige overheden of bewuste misleiding? “. In mijn topic pleit ik, juist omdat het over voertuigen aangedreven door dieselmotoren gaat, voor het gebruik van GTL-diesel (Gas to Liquid) in plaats van conventionele dieselolie geproduceerd op basis van aardolie. De (o.a. milieu)voordelen van GTL ten opzichte van conventionele dieselolie zal ik hier niet herhalen, daarover is voldoende op het internet te vinden.

Even los van alle alternatieve aandrijvingen die er op dit moment al zijn, nog doorontwikkeld moeten worden of waarvoor nog een compleet distributienetwerk moet worden uitgerold zullen we het, schat ik, de komende 20 á 30 jaar nog met voertuigen aangedreven door dieselmotoren moeten doen.

Helaas blijkt de schonere GTL-diesel nog ca. € 0,15 per liter duurder de te zijn als de conventionele dieselolie. Zou onze overheid wat creatiever omspringen met de accijnzen, bijvoorbeeld € 0,10 bij de conventionele dieselolie en € 0,10 van de GTL-diesel af, dan zou GTL-diesel zelf voordeliger zijn als de conventionele dieselolie. Het duurt dan niet lang of een groot deel van het wagenpark rijdend op conventionele dieselolie stapt over op de schonere GTL-diesel.

Ligt hier niet een schone taak voor de landelijke overheid? De lokale overheden kunnen die wirwar van milieuzones dan meteen afschaffen. Het vele geld dat die wirwar van milieuzones nu kost kunnen ze dan aan betere dingen besteden.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Wirwar van milieuzones

Ongelezen bericht door 16again »

Allemaal symbool politiek. Achterhoede gevecht.

EU wist al in 2010 van sjoemel diesels, stond erbij en keek ernaar:
http://www.spiegel.de/international/bus ... 03249.html
Bij sjoemeldiesel is uitstoot van NOx ruim 5 keer hoger, door eerder in te grijpen had qua luchtkwaliteit forse winst geboekt kunnen worden.

Uiteraard keek men de andere kant op, belang van de industrie gaat voor die van de luchtkwaliteit. En dat geldt ook voor de nieuwe maatregel: Doel van oude autos onaantrekkelijk maken is ook meer nieuwe verkopen. De industrie heft overal wel dikke vinger in de pap.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Wirwar van milieuzones

Ongelezen bericht door BreejKC »

Daarom pleit ik dus voor het gebruik van GTL-diesel zolang er nog voertuigen met dieselmotoren rondrijden. Daar zijn we niet zomaar vanaf. Bestrijding van die vuile uitstoot moet je bij de bron aanpakken. Die bron is de brandstof die in een verbrandingsmotor tot ontploffing wordt gebracht. GTL-diesel verbrandt efficiënter dan de standaard dieselbrandstof uit ruwe olie. Hierdoor produceert het minder stikstofoxiden, zwaveloxiden en roet. Dit komt omdat GTL-diesel vrijwel geen zwavel of aromatische verbindingen bevat en een hoog cetaangetal heeft (dit is een maatstaf voor de snelheid van de verbranding).

Ook bij het gebruik van GTL-diesel zijn er belangen van de industrie, te weten de producent(en) van deze brandstof. Echter de aanpak is geheel anders. Niet de afvalstoffen na verbranding worden bestreden maar er wordt gezorgd dat bij deze nieuwe brandstof er veel minder vuile stoffen inzitten die je er achteraf, na verbranding, niet meer hoeft uit te halen.

Nu de overheid nog die het gebruik van deze schonere brandstof op een betrekkelijk simpele manier kan bevorderen. Dus als we ons afvragen wie er boter op het hoofd heeft blijken dat, zoals zo vaak, de diverse overheden te zijn.
Laatst gewijzigd door BreejKC op 19 mar 2018 17:49, 1 keer totaal gewijzigd.

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Wirwar van milieuzones

Ongelezen bericht door angel1978 »

Bestrijding van die vuile uitstoot moet je bij de bron aanpakken.

Dan helemaal geen symboolpolitiek meer en diesels uberhaupt verbieden.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Wirwar van milieuzones

Ongelezen bericht door BreejKC »

Dat is weliswaar een loffelijk streven angel1978. Maar realisme is dat dit in de praktijk nauwelijks haalbaar is. Zolang we het dus met die dieselmotoren moeten doen moet je het proces van de verbranding door die motoren dus schoner trachten te maken.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Wirwar van milieuzones

Ongelezen bericht door gosewijn »

Heb je het rapport van Utrecht gelezen , over de uitstoot van diesels. Als het goed is komt er een nieuwe motor uit ter vervanging van de oude diesel, die nog schoner is als benzine en zuiniger.

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Wirwar van milieuzones

Ongelezen bericht door angel1978 »

symboolpolitiek dus...

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Wirwar van milieuzones

Ongelezen bericht door BreejKC »

Prima, maar ondanks die nieuw te ontwikkelen diesel (wanneer zou die er zijn en wat gaat dat ding kosten) zit je de komende decennia nog met de huidige dieselmotor die heden ten dage, zeker in het beroeps goederenvervoer, nog veelvuldig verkocht wordt. Laat die dan tenminste op de schonere GTL-diesel rijden i.p.v. de smerige diesel o.b.v. aardolie. En als die nieuwe "schone" dieselmotor er eenmaal is, als die ooit komt, dan zien we dat tegen die tijd ook wel.

Maar, wees voorzichtig met die schoon verbrandende motoren of het schoon maken van het verbrandde goedje achteraf. Ik denk dat we met het VAG-schandaal, wat door veel andere auto-producenten trouw gevolgd is, geleerd hebben een gezond wantrouwen daarin te hebben.

Overigens. Het rapport van Utrecht ken ik niet. Is daar de verbranding van GTL-diesel ook in betrokken? Of praten we met dit "onafhankelijk" rapport in opdracht (de betaler bepaald wat er in komt) dat alleen maar de vervuiling benadrukt, maar niet toe is gekomen aan eventueel schonere alternatieven?

Vrieler
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 mar 2018 20:53

Re: Wirwar van milieuzones

Ongelezen bericht door Vrieler »

Straks is de hele voorruit volgeplakt met stickers voor ieder land. Waanzin toch?
Dit is nou typisch een onderwerp dat in mijn ogen eenvoudig in de EU geregeld kan (moet) worden. Met 1 type sticker, die standaard bij iedere geleverde auto wordt geleverd of bij het RDW kan worden aangevraagd. De technisch specs veranderen per auto toch niet. Ieder land en stad kan dan bepalen welke kleur sticker wordt toegelaten.
Wie is het met mij eens?
Kan Radar een lobby starten?

Jan Kok
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 mar 2018 20:57

Re: Wirwar van milieuzones

Ongelezen bericht door Jan Kok »

Ik ben aan vaste kijkere van RADAR wat dacht je hier van?

We mogen vele steden niet meer in met de auto

Het is toch niet te geloven dat dit mogelijk is in dit land dat bepaalde auto's U stad niet in mogen. Dit is toch meten met twee maten, ik heb hier een interessant stukje voor U geschreven. Het is natuurlijk eenvoudig om uit te gaan van de leeftijd van de auto. Maar verder is volgens mij niet na gedacht zeg maar gebrek aan deskundigheid. Het is een kwestie van de date base van de RVD te implementeren in het foto bestand dan ben je klaar.

Het zal u bekent zijn dat je met een auto die boven een bepaalde leeftijd is niet meer in bepaalde steden mag komen. Dat is natuurlijk waanzin een auto van 3 jaar oud kan wel 400.000 km hebben gelopen en een auto van 5 jaar 600.000 km heeft gelopen. Maar een auto van 20 jaar oud nog geen 200.000 km heeft gelopen. Dan is de motor net goed ingelopen en olie vrij en geen zwarte wolken uit de uitlaat komen maar uitsluitend onzichtbare uitlaat gassen. Het is te gek om los te lopen. We hebben al jaren lang de APK keuring waar bij de kilometer stand wordt genoteerd. De kilometer stand is toch belangrijk voor de CO2 uit stoot en niet de staat van het carrosserie. Dat zal iedereen met mij eens zijn, waarom wordt daar niets mee gedaan. Tevens is het zo dat als de RVD de km standen registreert er minder km fraude plaats vind. Als je de km stand niet vertrouwd neem je contact op met de RVD want daar kunnen ze dan zien of de teller is terug gedraaid.

Natuurlijk ben ik het er mee eens dat dat een auto die 1.000.000 de stad niet meer in mag of gewoon van de weg af moet daar hebben we de roet test toch voor

Zo zou elke 2 tact bromfiets uit het verkeer moeten verdwijnen en een verbod op de productie zou moeten komen. De olie in de 2 takt is gemiddeld 3% per ltr, 1 ltr olie op 30 ltr benzine en zo zijn er miljoenen.

Hopende U hiermede voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Jan Kok

[persoonsgegevens verwijderd]
Laatst gewijzigd door Radar op 19 mar 2018 22:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Opmaak verwijderd, persoonsgegevens verwijderd

Klaasschoenmaker
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 mar 2018 21:35

Re: Wirwar van milieuzones

Ongelezen bericht door Klaasschoenmaker »

Ik heb een roetfilter op mijn camper uit 2000, waarmee ik een groene Duitse milieusticker heb. Ik wil graag weten wat de exacte uitstoot is van alle deeltjes van deze filter en dit vergelijken met de Europese normen waaraan steden moeten voldoen. Dit omdat ik een bekeuring heb gekregen voor het betreden van de milieuzone in Utrecht. Ik ben in beroep gegaan en zal moeten verschijnen voor de kantonrechter.

stofzuigertje

Re: Wirwar van milieuzones

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als CJIB deze puinzooi nog langer weigerde en er in overleg 1 regeling komt die landelijk gaat gelden en nu gewoon afschaffen die puinzooi.

Voor elk persoon dus ook vreemde moet het duidelijk zijn.
In Italië moet het ook in Engels komen..... een plaatselijk bord is natuurlijk vragen om problemen.....

Ook mogen we dagelijks stoppen, eerst rustig gaan lezen en online info opzoeken en een file voor de ingang van de stad.....
Ik weet niet alle steden uit mijn hoofd en mag dus rustig het niet wettelijke onderbord uitzoeken voor ik doorrij of om ga keren!
Dat is de manier om de plaatselijke borden weg te krijgen!
Veroorzaak file omdat een geen landelijke regel is!

In Italië ging ik ook via Google vertalen en had enige tijd werk....
Mijn Engels is tekort dus verstond niets en duurde nog langer!
Een lompe Camper draaien is dus 10x steken en plotseling was ik matige chauffeur geworden die onder Politie begeleiding een ramp veroorzaakte.
Als alle dit gaan doen moeten ze wel 1 Europese regel maken.

Verder is beginnende dementie niet verboden en mag ik het regelmatig herhalen tot de plaatselijke wethouder het zat is en de borden bij Oud vuil pleurde!
Met meerdere voertuigen en afwijkende regels mag ik dagelijks mijn voertuig datum controleren en stoppen voor dit bord!
Met pasjes vanaf 1968 voor de NSU Ro 80 tot de 2007 Audi A2... overjarige diesel.... waar ik Arnhem wel mee in mag ondanks slechts Euro3 en overjarige....

Als elke ingang geen parkeerplaats heeft en je soms moeilijk kunt draaien......
Niet iedereen weet de lengte goed en vooral het 10X steken en half sturen is wettelijk nergens verboden...
Thuis in smalle straat 3x en daar 10x mag voor de Politie gek te maken!

Met zowel een Euro 3 uit 2007 en de Euro 4 uit 1999, een van de eerste.. moet ik toch voor dezelfde model auto toch echt even op pasje kijken hoe oud deze is..... ik heb meerdere Audi A2... met diverse variaties in de familie....
Een file dus vervuiling veroorzaken is bij niet duidelijke borden toegestaan!

Dit is een actie waar de gehele gemeente last van heeft, moeten ze maar betere landelijke maatregels maken!

Gesloten