LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bacteriofagen, een alternatief voor antibiotica

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest of nog gaan komen.
Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Bacteriofagen, een alternatief voor antibiotica

Ongelezen bericht door Radar »

Bacteriofagen zijn een serieus alternatief voor antibiotica. Een behandeling met fagen wordt alleen niet in ons land aangeboden. Nederlanders die zijn uitbehandeld met antibiotica reizen af naar het buitenland voor de therapie. Wat moet er gebeuren zodat er in Nederland onderzoek gedaan wordt naar bacteriofagen?

Maandag 30 oktober in Radar, om 20:30 uur bij AVROTROS op NPO 1

Lees meer: https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... 0-10-2017/

phoenix4fun
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 okt 2017 21:27

Re: Bacteriofagen, een alternatief voor antibiotica

Ongelezen bericht door phoenix4fun »

Vraagje wie heeft onthouden welke website we konden bezoeken om een petitie te tekenen ....en welke website voor extra info die de dame opgestart heeft ?

jdbuithoorn
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 mar 2016 21:22

Re: Bacteriofagen, een alternatief voor antibiotica

Ongelezen bericht door jdbuithoorn »

Ben n.a.v. uitzending RADAR en een concreet probleem van een kennis met slecht helende wond nieuwsgierig naar ontwikkelingen rondom dit thema :
1. is er al een "gips" route naar Oekraïne gestart ? ( wel beschikbaar voor de welgestelden en ook realiseerbaar vlgs uitzending)
2. contacten met belgië en betreffende huisarts daar over onderzoek ?
3. waarom weten zo weinig mensen waarover dit gaat ? : voor mijzelf was dit een eye opener , wist er niets van.
4. zijn er al groepjes mensen mee bezig om dit verder op te werken ?
5. welke obstakels zijn er voor uitbreiding van deze "gips"route

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Bacteriofagen, een alternatief voor antibiotica

Ongelezen bericht door moederslink »

jdbuithoorn schreef:Ben n.a.v. uitzending RADAR en een concreet probleem van een kennis met slecht helende wond nieuwsgierig naar ontwikkelingen rondom dit thema :
1. is er al een "gips" route naar Oekraïne gestart ? ( wel beschikbaar voor de welgestelden en ook realiseerbaar vlgs uitzending)
2. contacten met belgië en betreffende huisarts daar over onderzoek ?
3. waarom weten zo weinig mensen waarover dit gaat ? : voor mijzelf was dit een eye opener , wist er niets van.
4. zijn er al groepjes mensen mee bezig om dit verder op te werken ?
5. welke obstakels zijn er voor uitbreiding van deze "gips"route
Voor zover ik weet is er geen " fagenroute" gestart en het draait in Georgië , niet in Oekraïne :wink:
Wel weet ik dat er in Leiden een lab met voorraden is.
En voor zover ik weet moet je dit alles vooralsnog zelf bekostigen. Het is er nog niet van gekomen, maar ik ga dit zeker ook met mijn HA bespreken.

Henk Boekholt
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 dec 2017 14:22

Re: Bacteriofagen, een alternatief voor antibiotica

Ongelezen bericht door Henk Boekholt »

Bacteriofagen redden mensenlevens bij antibioticaresistentie.

Henk Boekholt
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 dec 2017 14:22

Re: Bacteriofagen, een alternatief voor antibiotica

Ongelezen bericht door Henk Boekholt »

Bacteriofagen redden mensenlevens bij antibioticaresistentie.

Antibioticaresistentie gaat ons allemaal aan want het kan je morgen zomaar overkomen, door bijv. een simpele blaasontsteking.

Op Troika-Foundation https://www.troika-foundation.eu/nl/petitie/ is een petitie gestart en wij hebben nog ruim 1500 handtekeningen nodig.
Helpt u ook?

Op Bacteriofaag Bacteriofagen https://www.facebook.com/Bacteriofaag-B ... 761079800/ vindt u meer informatie.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Bacteriofagen, een alternatief voor antibiotica

Ongelezen bericht door Revoked »

Henk Boekholt schreef:...Antibioticaresistentie gaat ons allemaal aan want het kan je morgen zomaar overkomen, door bijv. een simpele blaasontsteking...
Neen, onzin. Antibioticaresistentie is echter wel een "dingetje". Maar bacteriofagen zijn niet dè oplossing.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Bacteriofagen, een alternatief voor antibiotica

Ongelezen bericht door newmikey »

Henk Boekholt schreef:Bacteriofagen redden mensenlevens bij antibioticaresistentie.
Zegt wie? Waar is het wetenschappelijk bewijs?
Op Troika-Foundation XXX is een petitie gestart en wij hebben nog ruim 1500 handtekeningen nodig.
Helpt u ook?
Nee, helaas vind ik petities net zo irritant en misleidend als referenda. Van beide houd ik mij uit principe verre.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Bacteriofagen, een alternatief voor antibiotica

Ongelezen bericht door Moneyman »

Henk Boekholt schreef:Bacteriofagen redden mensenlevens bij antibioticaresistentie.
O ja? Kan je dit ook onderbouwen en bewijzen?

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Bacteriofagen, een alternatief voor antibiotica

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
Henk Boekholt schreef:Bacteriofagen redden mensenlevens bij antibioticaresistentie.
O ja? Kan je dit ook onderbouwen en bewijzen?
Was de uitzending dan geen bewijs ?

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Bacteriofagen, een alternatief voor antibiotica

Ongelezen bericht door newmikey »

16again schreef: Was de uitzending dan geen bewijs ?
Het moet niet gekker worden, een TV uitzending als wetenschappelijk medisch bewijs? Nee, zo werkt het gelukkig niet.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Bacteriofagen, een alternatief voor antibiotica

Ongelezen bericht door 16again »

newmikey schreef:Het moet niet gekker worden, een TV uitzending als wetenschappelijk medisch bewijs? Nee, zo werkt het gelukkig niet.
In de uitzending kwamen zowel ervaringsdeskundigen als ook artsen aan het woord. Daar je ogen en oren voor sluiten noem ik pas gek.

Het beste is overigens verstandiger omgaan met antibiotica , om resistentie te voorkomen. Helaas denkt de intensieve veehouderij en ook menshouderij hier anders over.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Bacteriofagen, een alternatief voor antibiotica

Ongelezen bericht door newmikey »

16again schreef: In de uitzending kwamen zowel ervaringsdeskundigen als ook artsen aan het woord. Daar je ogen en oren voor sluiten noem ik pas gek.
En wie zegt dat iemand dat doet? Het was een uitstekende aanleiding om eens grondig wetenschappelijk onderzoek te gaan doen naar de voors en tegens van fagen. Dat is nog wel iets anders dan anekdotisch "bewijs" uit een TV programma te bestempelen als wetenschappelijk.

Het beste is overigens verstandiger omgaan met antibiotica , om resistentie te voorkomen. Helaas denkt de intensieve veehouderij en ook menshouderij hier anders over.
Het is zeer zeker verstandiger. Waaruit maakt u op dat artsen daar anders over zouden denken? Ik ben in de afgelopen jaar al met veel ongemak bij mijn huisarts(en) geweest en niet één keer werd mij antibiotica voorgeschreven. Het zijn vaak de clienten, de zorgafnemers die blijven zeuren om antibiotica.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Bacteriofagen, een alternatief voor antibiotica

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
Moneyman schreef:
Henk Boekholt schreef:Bacteriofagen redden mensenlevens bij antibioticaresistentie.
O ja? Kan je dit ook onderbouwen en bewijzen?
Was de uitzending dan geen bewijs ?
Nee, natuurlijk is dat geen bewijs. Als iemand dergelijke statements maakt op een forum, mag je ook een onderbouwing verwachten, wil je iets uberhaupt serieus kunnen nemen.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Bacteriofagen, een alternatief voor antibiotica

Ongelezen bericht door 16again »

newmikey schreef:Het is zeer zeker verstandiger. Waaruit maakt u op dat artsen daar anders over zouden denken? Ik ben in de afgelopen jaar al met veel ongemak bij mijn huisarts(en) geweest en niet één keer werd mij antibiotica voorgeschreven
Ik noemde de veehouderij niet voor niets:
http://www.clo.nl/indicatoren/nl056504- ... eehouderij
Het gebruik van antibiotica in de veehouderij staat in schril contrast met de terughoudendheid waarmee antibiotica worden toegepast in de humane gezondheidszorg.
@moneyman:
Naar mijn idee zag je in de uitzending levend bewijs. Of was de uitzending van de TellSell categorie?

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Bacteriofagen, een alternatief voor antibiotica

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef: @moneyman:
Naar mijn idee zag je in de uitzending levend bewijs. Of was de uitzending van de TellSell categorie?
Je mist het punt. Je kunt jet een verstrekkend statement op een forum dumpen en dan vertrouwen sat e3n medeforumlud wel even naar een Radar-uitzending verwijst. Los daarvan vormt die uitzending natuurlijk ook geen empirisch bewijs - wat je bij dergelijke claims wel nodig hebt.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Bacteriofagen, een alternatief voor antibiotica

Ongelezen bericht door 16again »

Wie mist het punt? Redactie radar opent dit topic, en probeert juist te bewerkstelligen dat er onderzoek gedaan gaat worden. Als er al sluitend bewijs is van effectiviteit, dan is dat onderzoek natuurlijk niet nodig.
Strikt genomen toont de uitzending 2 empirische resultaten: uitbehandeld met antibioticatie, en succes met bacteriofagen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Bacteriofagen, een alternatief voor antibiotica

Ongelezen bericht door moederslink »

16again schreef:Wie mist het punt? Redactie radar opent dit topic, en probeert juist te bewerkstelligen dat er onderzoek gedaan gaat worden. Als er al sluitend bewijs is van effectiviteit, dan is dat onderzoek natuurlijk niet nodig.
Strikt genomen toont de uitzending 2 empirische resultaten: uitbehandeld met antibioticatie, en succes met bacteriofagen.
Zo heb ik er ook naar gekeken. Zeker de moeite waard en niet iets om zomaar ad kant te schoppen. :(
Veel succesverhalen en gelukkig zijn artsen ook sowieso terughoudender geworden met het ongebreideld maar voorschrijven van antibiotica.
Waarom dit nog zo onbekend is , weet ik niet.
Daarom : goed dat RADAR dit heeft laten zien en er daardoor meer bekendheid aan heeft gegeven .

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Bacteriofagen, een alternatief voor antibiotica

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:Wie mist het punt? Redactie radar opent dit topic, en probeert juist te bewerkstelligen dat er onderzoek gedaan gaat worden. Als er al sluitend bewijs is van effectiviteit, dan is dat onderzoek natuurlijk niet nodig.
Strikt genomen toont de uitzending 2 empirische resultaten: uitbehandeld met antibioticatie, en succes met bacteriofagen.
Jij ;)

Ik heb niets gezegd over de uitzending, ik reageer op een deelnemer in dit topic.
moederslink schreef: Zeker de moeite waard en niet iets om zomaar ad kant te schoppen. :(
Veel succesverhalen en gelukkig zijn artsen ook sowieso terughoudender geworden met het ongebreideld maar voorschrijven van antibiotica.
Waarom dit nog zo onbekend is , weet ik niet.
Daarom : goed dat RADAR dit heeft laten zien en er daardoor meer bekendheid aan heeft gegeven .
Eens. Ik ben zeer benieuwd wat dit gaat brengen.

Rick456
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 jan 2018 20:04

Re: Bacteriofagen, een alternatief voor antibiotica

Ongelezen bericht door Rick456 »

I.v.m ziekte van mijn vrouw ben ik destijds naar Georgie geweest. Dat was een heel avontuur maar de moeite waard. Ze is helaas overleden maar een schrale troost was dat er geen bacterieën virussen waren gevonden en is ze overleden door haar longziekte. Ik heb nog fagen over voor belangstellende. Dat scheelt een vluchtje Georgie. Ik zie het wel als jullie iets willen weten.

Gesloten