LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Welke motorolie moet je gebruiken voor jouw auto?

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest of nog gaan komen.
Gesloten
Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Welke motorolie moet je gebruiken voor jouw auto?

Ongelezen bericht door Radar »

Er zijn de afgelopen jaren veel verschillende soorten motorolie op de markt gekomen. Welke olie je moet nemen is afhankelijk van de motor die in je auto zit. Welke motorolie kun je het beste kopen? En wat zijn de prijsverschillen? De prijzen lopen namelijk sterk uiteen voor dezelfde soort olie.

Hoe denk jij hierover? Plaats een reactie!

Lees meer: https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... jouw-auto/

Maandag 4 september 2017 in Radar, 20:30 uur bij AVROTROS op NPO 1

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Welke motorolie moet je gebruiken voor jouw auto?

Ongelezen bericht door witte angora »

Voor een auto van 18 jaar oud waar je hooguit 6000 kilometer per jaar mee rijdt moet je niet te dramatisch doen. Gewoon olie volgens de specificaties bij de Action halen, en klaar. Met die leeftijd gaat een auto eerder door roest ter ziele dan door een vastgelopen motor als gevolg van olie die niet helemaal exact volgens de voorwaarden van de fabrikant is.

mp2017
Berichten: 474
Lid geworden op: 25 jul 2017 21:23

Re: Welke motorolie moet je gebruiken voor jouw auto?

Ongelezen bericht door mp2017 »

Radar schreef:Er zijn de afgelopen jaren veel verschillende soorten motorolie op de markt gekomen. Welke olie je moet nemen is afhankelijk van de motor die in je auto zit. Welke motorolie kun je het beste kopen? En wat zijn de prijsverschillen? De prijzen lopen namelijk sterk uiteen voor dezelfde soort olie.

Hoe denk jij hierover? Plaats een reactie!

Lees meer: https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... jouw-auto/

Maandag 4 september 2017 in Radar, 20:30 uur bij AVROTROS op NPO 1

Kijk in je serviceboekje, daar staan de gegevens, dan heb je altijd de goede olie te pakken, mits je zelf je eigen beurt doet!

De meeste beurten worden door de garage verzorgd, dus dan heb je ook voor dit geen omkijken na.
Slotje erop!

harkja
Berichten: 376
Lid geworden op: 14 jul 2015 01:18
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Welke motorolie moet je gebruiken voor jouw auto?

Ongelezen bericht door harkja »

Mijn vriendin pleurt altijd slaolie in haar auto.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Welke motorolie moet je gebruiken voor jouw auto?

Ongelezen bericht door kokka »

mp2017 schreef:Kijk in je serviceboekje, daar staan de gegevens, dan heb je altijd de goede olie te pakken, mits je zelf je eigen beurt doet!

De meeste beurten worden door de garage verzorgd, dus dan heb je ook voor dit geen omkijken na.
Slotje erop!
tenzij je moet bijvullen dan :D

mp2017
Berichten: 474
Lid geworden op: 25 jul 2017 21:23

Re: Welke motorolie moet je gebruiken voor jouw auto?

Ongelezen bericht door mp2017 »

kokka schreef:
mp2017 schreef:Kijk in je serviceboekje, daar staan de gegevens, dan heb je altijd de goede olie te pakken, mits je zelf je eigen beurt doet!

De meeste beurten worden door de garage verzorgd, dus dan heb je ook voor dit geen omkijken na.
Slotje erop!
tenzij je moet bijvullen dan :D
Dan kijk je ook in het serviceboekje! :wink:

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Welke motorolie moet je gebruiken voor jouw auto?

Ongelezen bericht door kokka »

Ik vraag altijd welke olie de monteur in mijn auto heeft gegooid, vervolgens zorg ik dat ik dezelfde olie in huis heb.
Je kan tegenwoordig via internet voor zo'n 8 euro per liter dezelfde olie kopen waar je bij de dealer 24 euro voor betaald.
Smeerolie doet veel meer als alleen maar smeren, ze zorgen er ook voor dat het vuil in je motor niet neerslaat en door de olie afgevoerd kan worden naar het olie filter. Goedkopere olie voldoet normaal bij aankoop wel aan de norm, maar omdat er veel minder en kwalitatief slechtere dopes in zitten zal de olie sneller verouderen en minder goed vuil opnemen, zodat de olie al heel snel niet meer voldoet aan de voor jouw auto gestelde eisen.
De downsize motoren van tegenwoordig zijn extreem hoog belast ze halen tegenwoordig uit een 1.2 liter blokje bijna meer vermogen als 15 jaar geleden in een sportwagen zat , ik zou dus absoluut niet besparen op die paar liter olie die je per jaar gebruikt.

atlas1302

Re: Welke motorolie moet je gebruiken voor jouw auto?

Ongelezen bericht door atlas1302 »

Ik zou daar niet te lichtvoetig over doen, olie is zeer belangrijk en slaolie zou ik zeker niet doen. Zelf heb ik een 4.2 ltr diesel en die moet er flink aan trekken in de bergen en dan nog met hoge temperaturen, we hebben een temp. meter gemonteerd om te monitoren en de temp. van de olie kan behoorlijk oplopen.

Ik gebruik Shell Rimula turbo plus 15W40, en we merken goed het verschil als we de goedkopere merken gebruiken. Voor u is een andere grade waarschijnlijk van toepassing, raadpleeg uw dealer of vakgarage. Shell helix HX7 voor de wat oudere auto`s schijnt super te zijn.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Welke motorolie moet je gebruiken voor jouw auto?

Ongelezen bericht door kokka »

en dan is jouw 4.2 V8 ( audi?) veel lager belast als die hoogtoerige downsize blokjes

atlas1302

Re: Welke motorolie moet je gebruiken voor jouw auto?

Ongelezen bericht door atlas1302 »

Nee hoor, zie mij niet met een Audi V8 door de bergen scheuren. Het is een Landcruiser 4.2 diesel long type bus, met een mannetje of 10 erin en dan steil naar boven dat vergt inderdaad veel belasting van je motor.

Heb er speciaal een oliekoeler geplaatst om de temp. in de hand te houden. Tja op die platte wegen in Nederland wordt geen enkele auto te warm, tenzij je een olie dorstige motor hebt of je koelsysteem werkt niet best.

Mucha

Re: Welke motorolie moet je gebruiken voor jouw auto?

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

stofzuigertje

Re: Welke motorolie moet je gebruiken voor jouw auto?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

De 0W30 moet dunne olie hebben en bij 5W30 kun je al smeerproblemen met koude starts verwachten.... Action verkoopt geen 0W30....

De 5W30 die ik hoorde te gebruiken, maar het blok uit eind vorige eeuw wat ze hebben verbeterd van 10W40 naar 5W30 is een hoog olie gebruik en geluid van kantelende zuigers te horen....
Ik ging daarom over van 5W30 naar 5W40 want 10W40 is te dik.
stiller en minder gebruik maar omdat ik geen longlife gebruikte dus geen 2 jaren of 30.000 Km maar elk jaar en max 15.000 km....

De 10W40 voertuigen van eind vorige eeuw die iets gaan gebruiken zouden 15W40 kunnen proberen zoals ik boven voor mijn voertuig beschreef.

De 20W50, ja het is er nog is alleen een tijdelijke oplossing voor voertuigen die zonder olie reden en gereviseerd moeten worden.
Deze kwam ooit om de Zomer & Winter olie dus 2x per jaar wisselen te overbruggen in 60er jaren.....
Alleen voor totaal versleten en nog niet gereviseerde of 50 jaar oude kan deze gebruikt worden.

De overige soorten zijn te zeldzaam en zal ik niets adviseren... die moeten maar dure geen Action olie kopen!

stofzuigertje

Re: Welke motorolie moet je gebruiken voor jouw auto?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

@ Atlas,

Jou Toyota komt nooit in Nederland en bij 20 graden is het daar erg koud buiten!
Dan mag je 15W40 best erin doen, 10W40 zou zelfs een hoog verbruik geven.......
Maar dit is een NL forum en geen CV.

Marco1979
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 sep 2017 07:43

Re: Welke motorolie moet je gebruiken voor jouw auto?

Ongelezen bericht door Marco1979 »

Sinds januari rijd ik in een Honda Jazz van 2017. Volgens het boekje adviseert Honda 0W-20 motorolie, maar als dat niet voorhanden is dan mag ook 0W-30 of 5W-30 gebruikt worden.

Na de beurt bij de merkdealer was er 5W-40 bijgevuld. Volgens de dealer mag dat ook worden gebruikt, maar is de interne wrijving dan hoger, zal er meer brandstof worden verbruikt en zijn de emissies hoger. Maar waarom gebruiken ze dit dan, als deze nadelen bekend zijn? Ik wil zo min mogelijk emissies! Daarnaast is er nog zoiets als een typegoedkeuring, waarbij het verbruik en de emissies gemeten worden. Daar voldoe je niet meer aan met deze dikke ouderwetse olie. De merkdealer geeft bovendien aan alle auto's met 5W-40 te vullen, tenzij klanten uitdrukkelijk een andere olie vragen.

Ook bij Honda Nederland heb ik dit voorgelegd. Ook zij geven als antwoord dat 5W-40 gewoon gebruikt mag worden. Ook al leidt dat tot hoger verbruik en hogere uitstoot.

Het kan dus zomaar zijn dat er heel veel Honda's rondrijden met te dikke olie en dat de opgegeven emissies niet behaald worden. Terwijl de meeste klanten dit niet eens weten! Voor mij voelt dit een beetje als een volgend sjoemelschandaal, helaas. Ik had van de dealer en Honda Nederland een andere houding verwacht.

Gesloten