LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Worden ziekenhuis- en verzekeraarstarieven openbaar?

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest of nog gaan komen.
andreh
Berichten: 30
Lid geworden op: 16 okt 2006 21:07

Re: Worden ziekenhuis- en verzekeraarstarieven openbaar?

Ongelezen bericht door andreh »

Ik zacht dat er iets van 5000DBCs waren..en 10 verzekeringsinstanties...en iets van 10 verzekeringspakkketten. Als de ziekenhuizen overal over zouden gaaan onderhandelen zijn ze noooit in 2 maanden klaar. Kortom...omeigen administratie alleeen al te beperken rekenen veeel ziekenhuizen vooor elke verzekeraar dezfde prijs.
Kosten zijn 70000 euro...verzekeringaar betaaald 1000euro, werkevgever 1000 euro en rest overheid ?


ok benadrukt de topman dat de reserves van de verzekeraars eindig zijn. "We zetten al jaren veel geld in om de premie laag te houden. Ik maak me daar zorgen over. Op dit moment staat er 75,4 miljard op de overheidsbegroting voor zorg, dat is omgerekend 7000 euro per verzekerde per jaar. Het Centraal Planbureau voorspelt dat het in 2021 om 94 miljard gaat. Waar moet dat geld vandaan komen?"

Dingy
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 feb 2012 09:59

Re: Worden ziekenhuis- en verzekeraarstarieven openbaar?

Ongelezen bericht door Dingy »

Ik heb altijd al de maximale eigenrisico, omdat ik gelukkig tot nu toe erg weinig zorg behoef. Ik heb zelfs geconstateerd dat een zorgproduct duurder is als je het eigenrisico nog niet verbruikt hebt, dan op het moment dat het eigenrisico op-geconsumeerd is!

MG1968
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 nov 2017 09:42

Re: Worden ziekenhuis- en verzekeraarstarieven openbaar?

Ongelezen bericht door MG1968 »

Wat ik wil als consument,... ik vind dat we het recht hebben op inzage van de behandelkosten, hiermee kunnen wij de keuzes maken bij welke behandelaar en of instelling we de behandelingen afnemen. Op deze manier krijgen we als consumenten grip op de marktwerking in de zorg. Hierbij kunnen wij als consument de ziektekostenverzekering kiezen, die op onze zorgvraag, qua aanbod en prijs het best aansluit.
Het voorstel van ONVZ, te zien in de uitzending van 13-11`17, om de behandelprijzen gelijk te stellen en de onderhandelingen weer bij de ziektekostenverzekeraars te laten, geeft mij het gevoel dat ik krijg als ik kijk naar het gokspel balletje-balletje . Ik weet dat de bal in handen is van de ander, ik weet dat ik degene ben die verliest, ik weet dat ik degene ben die het geld kwijt is.
ONVZ maakt de inzage in kosten nog minder transparant. De wijze waarop de prijsonderhandelingen worden gevoerd en de prijzen op zijn gebaseerd, wordt naar mijn idee nog duisterder. Ik vind het een soort van schijnbetutteling, waarbij mijn eigen regie, mijn verantwoording over mijn lichaam in mijn leven, mijn keuzes hierin volledig lam worden gelegd. Waarbij de verdiensten naar de ziektekostenverzekeraars gaan en niet naar de behandelaars of instellingen en al helemaal niet naar ons als consumenten.
Laatst gewijzigd door Radar op 14 nov 2017 13:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Bericht door Moderator verplaatst naar bestaande topic.

Gesloten