LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] DAB+ radio (digitale radio in de ether)

Hier kan je jouw mening kwijt over (digitale) radio.
gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: DAB+ radio (digitale radio in de ether)

Ongelezen bericht door gezondheid »

Rondom Veenwouden valt de ontvangst weg. Dit terwijl ik in Leeuwarden weer een goede ontvangst heb. Ik weet de verhoudingen niet maar ken iemand die de binnen antenne heeft laten vervangen met een buiten antenne op de auto zelf en gaf aan dat hij veel meer zenders kon ontvangen. Ik denk dat het raam het signaal dempt.

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: DAB+ radio (digitale radio in de ether)

Ongelezen bericht door gezondheid »

De Nederlands Publieke Omroep is enige tijd geleden overgeschakeld naar DAB+. Mensen met een DAB ontvanger kunnen die niet meer gebruiken. Zie bericht in de IJmuider Courant: http://www.ijmuidercourant.nl/regionaal ... erstap-DAB Deze ontvangers kunnen nog wel gebruikt worden in het Verenigd Koninkrijk. De radio in Nederland is waardeloos geworden voor wat betreft de oudere DAB ontvanger zonder het plus teken.

De Nederlands Publieke omroep gebruikt door een onduidelijke reden de volgende protectie code: EEP3B (minder foutcorrectie) terwijl de commerciële omroepen (genaamd VCR) de code EEP3A gebruikt en daardoor beter te ontvangen is dan de publieke omroep!

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: DAB+ radio (digitale radio in de ether)

Ongelezen bericht door gezondheid »

De consumentenbond heeft de DAB+ Radio's getest!

http://www.consumentenbond.nl/test/elek ... Jn8aMFswuM

loosdun
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 nov 2013 10:38

Re: DAB+ radio (digitale radio in de ether)

Ongelezen bericht door loosdun »

Beste mensen,

Wil, in het kader van "draag iets bij aan de economie" een DAB + voor studeer en slaapkamer aanschaffen. Wel een goede want er moet wel iets geboden worden.
Welke toestellen kunnen mij aanbevolen worden.

Groet
Loosdun :?: :?:

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: DAB+ radio (digitale radio in de ether)

Ongelezen bericht door gezondheid »

Wilt u een tafelradio hebben? Of een stereo set? Ik heb zelf voor 200 euro de Telefunken SR-211 gekocht. Deze ontvanger geeft goede ontvangst.

Prolix
Berichten: 624
Lid geworden op: 27 sep 2013 23:57

Re: DAB+ radio (digitale radio in de ether)

Ongelezen bericht door Prolix »

ik zag er laatst 1 voorbij komen in de Aldi/Lidl krant...

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: DAB+ radio (digitale radio in de ether)

Ongelezen bericht door kweenie »

Op http://www.testberichte.de/f/1/2684/212212/1.html en http://www.testberichte.de/f/1/2683/220355/1.html kun je een overzicht zien van een heleboel DAB+ toestellen in allerlei varianten.

Overigens zou ik voor thuisgebruik, zeker als het niet gaat om aansluiting op een hifi set, ook internetradio overwegen in plaats van DAB+. Je hebt daar iets meer keuze uit apparaten en je zult in de geluidskwaliteit geen verschil horen. En je hebt dan letterlijk duizenden verschillende radiokanalen ter beschikking. Rond de kersttijd altijd weer leuk om te zien hoeveel verschillende soorten kerstmuziek er zijn en om je 'eigen' kerstmuziek te kunnen kiezen (varierend van klassiek tot rock tot country tot carols). Aangezien de meeste mensen tegenwoordig wel wifi thuis hebben, ligt webradio meer voor de hand.

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: DAB+ radio (digitale radio in de ether)

Ongelezen bericht door dhc »

gezondheid schreef:De consumentenbond heeft de DAB+ Radio's getest!

http://www.consumentenbond.nl/test/elek ... Jn8aMFswuM

[Offtopic uitingen verwijderd door de Moderator]
Ik schrijf dat je verwijzing niet echt interessant is aangezien ze slechts TWEE toestellen summier testen. als je de hele test wilt lezen moet je lid worden!

[Offtopic uitingen verwijderd door de Moderator]
Laatst gewijzigd door Radar op 05 apr 2014 20:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Offtopic uitingen verwijderd

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: DAB+ radio (digitale radio in de ether)

Ongelezen bericht door gezondheid »

http://www.totaaltv.nl/nieuws/15330/npo ... -dab+.html

NPO begint test met slide show via DAB+

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: DAB+ radio (digitale radio in de ether)

Ongelezen bericht door Har06 »

[quote="gezondheid"]http://www.totaaltv.nl/nieuws/15330/npo ... -dab+.html

NPO begint test met slide show via DAB+[/quote]


Is daar iets mis mee ?

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: DAB+ radio (digitale radio in de ether)

Ongelezen bericht door gezondheid »

Betreffende uw vraag of daar iets mis mee is, nee daar is niets mis mee. Waaruit zou dat blijken?

stofzuigertje

Re: DAB+ radio (digitale radio in de ether)

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

[Offtopic uitingen verwijderd door de Moderator]


Ja, de Media Markt had een oude waardeloze DAB zonder +....

Maar hun buren, een kleine plaatselijke had ook een Sony, €69,- en best redelijk geluid.
Uiterlijk matig en matige te kleine speakers...

Duurder was daar ook en maar liefst 9 modellen.

Helaas was de koptelefoon, oplaadbare, en met schade als demo tijdelijk uitverkocht.
Deze lelijke plakband demo had perfect geluid en werkte verder goed.

De Huiskamer apparaten zijn te kleine speakers of beperkt en de koptelefoon, dat zou perfect zijn, altijd mee mits iets steviger en helaas Made in China....
Voor €109,- was dit een goede aanbieding en ze hopen dat het nieuwe model iets degelijker is gezien het aantal terug gekomen garantie claims...

Zolang je een winkel moet zoeken en niet iedereen ze verkoopt blijft het een Kip en Ei verhaal.

Nauwelijks aanbod en dus ook geen vraag dus relatief duur helaas....
Laatst gewijzigd door Radar op 05 apr 2014 20:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Offtopic uitingen verwijderd

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: DAB+ radio (digitale radio in de ether)

Ongelezen bericht door gezondheid »

Ik heb een tuner gekocht van het merk Telefunken SR-211 en die werkt uitstekend!

DerErik
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 mar 2015 15:17

Re: DAB+ radio (digitale radio in de ether)

Ongelezen bericht door DerErik »

Sinds afgelopen weekend zijn de regionale omroepen Radio Rijnmond, Omroep Zeeland en Omroep Brabant ook op DAB+ te ontvangen. De uitzendingen zijn gericht op Zeeland, Goeree Overflakkee en het westelijkste stukje van Brabant.

Voor wie niet in het zuidwesten woont, in het grootste deel van Nederland komen de regionale omroepen per 1 mei op DAB+, alleen de Randstad moet wachten tot 1 september. In grote delen van het land gaat het om wel 18 publieke en commerciele regionale zenders die er tussen nu en 1 september op DAB+ bij komen!

DerErik
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 mar 2015 15:17

Re: DAB+ radio (digitale radio in de ether)

Ongelezen bericht door DerErik »

Zoals verwacht zijn deze week alle regionale omroepen live gegaan op DAB+. Als ik het goed tel in totaal 38 verschillende regionale radiostations erbij.

Alleen de Randstad komt er voorlopig bekaaid van af. Daar hebben de radiostations voorlopig alleen geïnvesteerd in een zender in Amsterdam en Rotterdam. Den Haag pikt het nog wel op maar bijvoorbeeld Leiden of Haarlem zullen het een stuk moeilijker hebben. Dat gaat waarschijnlijk pas in 2017 verbeteren, voorlopig houden vooral de kleinere radiostations in de Randstad de hand op de knip dus is de dekking nog niet geweldig.

stofzuigertje

Re: DAB+ radio (digitale radio in de ether)

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als een radio station de hand op de knip houd kunnen vaste adverteerders en luisteraars weglopen naar mensen die wel investeren!

Helaas is DAB+ niet overal even goed en vooral goed geïsoleerde woningen moet je met buiten antenne het signaal naar binnen halen.

Dat is ook bij Digitenne van KPN het geval dus eigenlijk normaal...
Ook GSM is in vele nieuwbouw wijken hetzelfde, buiten goed en binnen hopeloos....

Verkeerde materialen geven deze problemen.
Ik bouw daarom zelf wel een huis met natuurlijke wel isolerende materialen maar die GSM, Digitenne en DAB+ wel doorlaten en ademen dus geen ventilator nodig!

DerErik
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 mar 2015 15:17

Re: DAB+ radio (digitale radio in de ether)

Ongelezen bericht door DerErik »

Ja, die regionalen in de Randstad gaan vast nog wel investeren maar ze kijken voorlopig de kat uit de boom. Dat zou ze inderdaad wel eens duur komen te staan!

Wat die ontvangst betreft, de NPO is al een tijdje bezig om de ontvangst binnenshuis overal te verbeteren. Meer zendmasten met hogere vermogens moet helpen. Voor het eind van het jaar moet het overal flink verbeterd zijn. http://radio.nl/807989/npo-verbetert-on ... enkort-aan

De landelijke commerciëlen gaan nu ook hun 'indoor' ontvangst verbeteren nu de FM frequenties niet geveild gaan worden. Die zijn opgelucht dat ze niet meer geld hoeven te pompen in het verouderde FM terwijl ze zelf liever geld steken in digitaliseren. http://radio.nl/808119/minister-kamp-ga ... -verlengen

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: DAB+ radio (digitale radio in de ether)

Ongelezen bericht door renewouters »

DAB+ lijkt me eerlijk gezegd toch een doodlopende weg. Het is dat mobiele providers nog soms beperkte bundels leveren, maar de toekomst is toch echt internetradio (hoewel toekomst: de technologie is er al een tijdje en is hartstikke betrouwbaar). Ik zal mijn geld niet in DAB+ ontvangers stoppen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: DAB+ radio (digitale radio in de ether)

Ongelezen bericht door kweenie »

De landelijke commerciëlen gaan nu ook hun 'indoor' ontvangst verbeteren nu de FM frequenties niet geveild gaan worden. Die zijn opgelucht dat ze niet meer geld hoeven te pompen in het verouderde FM terwijl ze zelf liever geld steken in digitaliseren.
Digitaliseren is nog niet gelijk aan overgaan op DAB+. Bijna elke commerciële zender heeft via internet nog tussen de vijf en tien extra internetkanalen, zonder de extra kosten van een DAB+ zender. Die grote hoeveelheid kanalen is in Nederland (nog) niet via DAB+ te verspreiden. De vraag is dan of dit voor een écht groot capaciteit de juiste technologie is, of dat je beter zou kunnen overgaan op bijvoorbeeld satelliet radio, of bij internet blijven. Via satelliet is bijvoorbeeld ook meer gemak een paar honderd zenders door te geven, wat in Amerika al gebeurt. En dan juist ook bedoeld voor de auto. Daar hoeft dan geen nieuwe infrastructuur van zendmasten gebouwd te worden. Maar de vraag is dan ook of die extra kosten opwegen tegen de eventuele kosten van extra netwerkverkeer via internet.

Ik denk dat voordat digitale radio echt populair wordt, er een groot aantal interessante aanvullende kanalen zal moeten worden doorgegeven. Net als dat digitale televisie niet populair werd met alleen de standaard zenders plus een handjevol extra zenders, maar dat er echt relevante aanvullende pakketten zijn. In theorie is dat op de DAB+ ook mogelijk, maar nu is de capaciteit daar nog niet op berekend.

DerErik
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 mar 2015 15:17

Re: DAB+ radio (digitale radio in de ether)

Ongelezen bericht door DerErik »

Mobiele technologie zou inderdaad op termijn een opvolger kunnen worden maar voorlopig is die technologie daar nog niet beschikbaar voor. Iedere ochtend zetten miljoenen mensen ’s ochtends de radio aan. Als maar een paar procent daarvan zou verhuizen naar een mobiele stream liggen alle mobiele netwerken er een paar uur uit. Het werkt nu alleen omdat maar een handjevol mensen het doet.

Het lijkt ook niet erg populair te zijn, misschien vanwege de kosten, misschien vanwege het gedoe. In een hoop landen waar zowel DAB als Internetradio bestaat groeit DAB veel sneller dan internetradio. Als je naar de snelle groei van de DAB-radio verkoop in Nederland kijkt dan denk ik dat DAB volgend jaar al ook hier internetradio al ingehaald kan hebben qua marktaandeel.

Uiteraard heeft DAB niet zoveel capaciteit als het internet heeft, dat is immers vrijwel oneindig. Maar nu kun je in veel plekken in Nederland al tussen de 40 en 50 zenders op DAB+ ontvangen. In 2017 komen daar nog eens 16 landelijke commerciële zenders bij en dan heb ik het nog niet eens over de lokale omroepen.

Internetradio zal wel blijven bestaan. Het is ook erg aantrekkelijk om vanaf een laptop op je slaapkamer een internetradiostation te beginnen. Maar voor de grote spelers met vele honderduizenden luisteraars wordt internet al snel een dure grap, dan is DAB+ een stuk goedkoper.

Gesloten