LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Werkgever wil me niet in re-integratie traject plaatsen

Hier kan je discussiëren over het onderwerp reïntegratie.
DirtyHarry
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 okt 2006 12:51

Werkgever wil me niet in re-integratie traject plaatsen

Ongelezen bericht door DirtyHarry »

Binnen afzienbare tijd verloopt mijn 3e jaarcontract. Ik ben werkzaam bij een Ministerie en dus overheidsmedewerker. Derhalve heb ik mijns inziens recht op een re-integratie traject (artikel 72a WW). Echter aangezien ik na het verlopen van mijn contract 'maar' recht heb op 5 maanden WW, vindt mijn werkgever het niet zinvol (lees: te duur) om mij in een re-integratie traject toe te laten.

Echter ik wil graag in dit re-integratie traject, aangezien de kans op een nieuwe baan binnen het Ministerie daardoor groter wordt. Dit aangezien zij mensen in zo'n traject voorrang geven op vacatures.

Mijn werkgever ontkent niet dat ik recht heb op een traject, maar zegt er simpelweg niks mee te doen omdat ze 5 maanden te kort vinden en dit te duur is. Ik baal hier stevig van, aangezien ik nu veel minder kans maak op een vacature die ik op het oog heb.

Ik vind het te slecht voor woorden dat de overheid zogezien de wet naast zich neerleggen (in het kader van 'het is te duur') en je maar aan je lot overlaten.

Zijn er manieren om het toelaten tot een re-integratie traject af te dwingen, zonder meteen de gang naar de rechter te maken? Alvast dank voor tips.
Laatst gewijzigd door DirtyHarry op 26 feb 2014 12:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Werkgever wil me niet in re-integratie traject plaatsen

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Vraag hier eens wat je kan doen :
http://www.juridischloket.nl/Pages/default.aspx

DirtyHarry
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 okt 2006 12:51

Re: Werkgever wil me niet in re-integratie traject plaatsen

Ongelezen bericht door DirtyHarry »

Chocomelk schreef:Vraag hier eens wat je kan doen :
http://www.juridischloket.nl/Pages/default.aspx
Dank voor de tip, daar ga ik zeker gebruik van maken.

DirtyHarry
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 okt 2006 12:51

Re: Werkgever wil me niet in re-integratie traject plaatsen

Ongelezen bericht door DirtyHarry »

Na een chat met het Juridisch Loket weer wat wijzer geworden. Ze adviseren een officiele aanvraag tot ondersteuning bij arbeidsinschakeling. Dus een aangetekende brief naar de werkgever (welke verantwoordelijk is voor het reintegratie traject) met daarin een verwijzing naar artikelen 72a en 73 WW, en te vragen naar een officieel gemotiveerd besluit hieromtrent.

Benieuwd of dit wat gaat opleveren. Mocht er negatief antwoord komen kan ik alsnog in bezwaar en daarna eventueel in hoger beroep.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Werkgever wil me niet in re-integratie traject plaatsen

Ongelezen bericht door vroem »

Echter ik wil graag in dit re-integratie traject, aangezien de kans op een nieuwe baan binnen het Ministerie daardoor groter wordt. Dit aangezien zij mensen in zo'n traject voorrang geven op vacatures.
de overheid discrimineert dus....

Ik snap het even niet, re-integratie betekent meestal een situatie van arbeidsongeschiktheid? of zie ik iets verkeerd? daarnaast is er een contract met beperkte looptijd. dat loopt gewoon van rechtswege af toch?

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Werkgever wil me niet in re-integratie traject plaatsen

Ongelezen bericht door vroem »

even in verdiepte, prikkelde toch..
Even vooropstellen dat die regelingen inderdaad bestaan en er geen reden lijkt te zijn waarom dat niet van toepassing zou zijn op deze situatie vind ik het ronduit belachelijk dat de regelingen bestaan.
Is voortrekken oud werknemers ipv gewoon gelijke kansen voor iedere kandidaat.
Lijkt mij een overheid die de mond vol heeft over gelijkwaardigheid op d earbeidsmarkt juist onwaardig..

moest ik alleen even kwijt.

succes in de discussie.

DirtyHarry
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 okt 2006 12:51

Re: Werkgever wil me niet in re-integratie traject plaatsen

Ongelezen bericht door DirtyHarry »

vroem schreef:even in verdiepte, prikkelde toch..
Even vooropstellen dat die regelingen inderdaad bestaan en er geen reden lijkt te zijn waarom dat niet van toepassing zou zijn op deze situatie vind ik het ronduit belachelijk dat de regelingen bestaan.
Is voortrekken oud werknemers ipv gewoon gelijke kansen voor iedere kandidaat.
Lijkt mij een overheid die de mond vol heeft over gelijkwaardigheid op d earbeidsmarkt juist onwaardig..

moest ik alleen even kwijt.

succes in de discussie.
Sja, ik sta wat dat betreft nergens meer van te kijken. Hoe dan ook, de reintegratie regeling is voor iedereen die in de WW terecht komt en wordt normaal gesproken door het UWV uitgevoerd. In dit het geval van de overheid als vorige werkgever besteedt het UVW het uit aan de overheid zelf (geen idee waarom).

Ik geef je gelijk dat dit lijkt op voorrang geven en dat er dus geen gelijke kansen zijn voor sollicitanten.

Gesloten