LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kijken wij hier van op? Ik niet.

Hier kan je discussiëren over het onderwerp reïntegratie.
Langhaar
Berichten: 595
Lid geworden op: 24 nov 2005 10:41

Kijken wij hier van op? Ik niet.

Ongelezen bericht door Langhaar »

Man met bijl richt ravage aan in Werkplein Delft
Uitgegeven: 11 september 2008 11:53

DELFT - Een nog onbekende man is donderdag in het Werkplein Delft flink tekeergegaan met een bijl. In het publieke gedeelte van het gebouw van onder meer het Centrum voor Werk en Inkomen (CWI), vernielde hij een aantal deuren, meubels, printers en computers.

Dat liet de gemeente donderdag weten. Medewerkers van het Werkplein zorgden ervoor dat de aanwezige klanten in veiligheid werden gebracht. Twee medewerkers wisten de man tot kalmte te manen. Toen de politie arriveerde, gaf hij zijn bijl af. De man is aangehouden.

Het is niet bekend waarom de man zo boos was. Volgens een zegsvrouw was het geweld vooral gericht op dingen en niet op mensen. Er vielen dan ook geen gewonden.

Gesloten

Het Werkplein Delft is een organisatie waar het CWI, uitkeringsinstituut UWV Regio Delft en de sector Werk, Inkomen en Zorg (WIZ) van de gemeente Delft samenkomen. Het Werkplein blijft de rest van de dag gesloten.

gravedigger
Berichten: 3097
Lid geworden op: 11 jun 2005 20:47

Re: Kijken wij hier van op? Ik niet.

Ongelezen bericht door gravedigger »

Het is niet bekend waarom de man zo boos was
Dus?!?!
Laatst gewijzigd door gravedigger op 11 sep 2008 16:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Langhaar
Berichten: 595
Lid geworden op: 24 nov 2005 10:41

Re: Kijken wij hier van op? Ik niet.

Ongelezen bericht door Langhaar »

1941 - 2008
Naam: anoniem
Met ingang van 1 mei 1941 voerde de bezetter de Gewestelijke Arbeidsbureaus in. Maar het arbeidsbureau was, net als de andere, gewoon een instelling ten behoeve van de Duitse oorlogsmachine. Een grote steun voor een slecht doel. Duizenden werklozen gingen voor de oorlog de grens over om in Hitlers oorlogsindustrie te werken. De Nederlandse overheid ging dat zelfs VERPLICHT stellen. Ongehuwde mannen die WEIGERDEN in Duitsland te gaan werken, kregen GEEN UITKERING (steun) meer. Het intrekken van de steun was allesbehalve een onschuldige maatregel. Voor vele gezinnen betekende dit een onmiddellijke bedreiging met brodeloosheid en een onmogelijkheid het gezin in stand te houden. Dus gingen al vóór de oorlog tienduizenden Nederlandse jongens naar Duitsland. Als een soort DWANGARBEIDERS van de eigen regering.

‘Vrijwillige’ arbeid.

In 1940 was de vrijwilligheid om te werken in Duitsland al niet meer dan schijn. Hoewel er nog geen aanmeldingsplicht voor werklozen bestond, konden de ambtenaren van de arbeidsbeurzen werkloze mannen tot arbeid in Duitsland VERPLICHTEN OP STRAFFE VAN INHOUDING VAN DE STEUNGELDEN. Hetzelfde gold voor hen, die van de armenzorg ontvingen. Op 25 juni 1940 werd er een bericht aan alle gemeentebesturen gezonden, dat werk in Duitsland als “PASSENDE ARBEID” beschouwd diende te worden, arbeid dus, die de gesteunde verplicht was te aanvaarden.

Een circulaire van het Departement van Sociale Zaken van 25 juni 1940 meldt: “Het weigeren van werk in Duitsland heeft tot gevolg stopzetting van ondersteuning van plaatsing bij de werkverschaffing of van uitkering uit de werklozenkas”.

Verplicht Werk, Korten van uitkering, Arbeidsburo's, Passende Arbeid, Dwangarbeid, .... Waar hebben we dat meer gehoord?

Leest u deze zn nog eens:

1940

In 1940 was de vrijwilligheid om te werken in Duitsland al niet meer dan schijn. Hoewel er nog geen aanmeldingsplicht voor werklozen bestond, konden de ambtenaren van de arbeidsbeurzen werkloze mannen tot arbeid in Duitsland VERPLICHTEN OP STRAFFE VAN INHOUDING VAN DE STEUNGELDEN.

2008

In 2008 was de vrijwilligheid om te werken in Nederland al niet meer dan schijn. Er bestaat al een aanmeldingsplicht voor werkelozen en de ambtenaren van de sociale dienst/arbeidsburo's kunnen werklozen mensen verplichten tot arbeid in Nederlandse werkfabrieken of straffe van inhouding van steungelden.


In 1940 was het fout en men spreekt er nu over als zijnde dwangarbeid. Nu in 2008 is er hetzelfde aan de hand maar nu spreekt men van arbeidsintegratie. Waar ligt hier het verschil? Het feit dat men vind dat het regime in 1940 fout was kan niet als argument worden gevoerd want uiteindelijk is dat een persoonlijke overtuigingskwestie, veel mensen keuren de huidige nederlandse regering nl. ook af. De overheid van nu denkt net als de overheid van 1940 het gelijk aan zijn kant te hebben,maar het is niet aan een overheid om te stellen dat verplichte arbeid in het ene regime wel dwangarbeid is en niet in het zijne. Er zijn in elk land mensen in meer of mindere mate die het niet eens zijn met de huidige regering, om deze personen verplichten te werken aan iets waar zij niet voor gekozen hebben hebben is dwangarbeid ongeacht welke overheidsvorm een land ook heeft.



......................................................................................................

Niets, maar dan ook niets rechtvaardigd ...............................

gravedigger
Berichten: 3097
Lid geworden op: 11 jun 2005 20:47

Re: Kijken wij hier van op? Ik niet.

Ongelezen bericht door gravedigger »

Langhaar, je bent gewoon een smerig mannetje om WOII er bij te halen! Heb je die meegemaakt??

Eddie2
Berichten: 605
Lid geworden op: 05 nov 2005 21:52

Re: Kijken wij hier van op? Ik niet.

Ongelezen bericht door Eddie2 »

Het is nog maar het begin. Er gaan ook nog wel doden vallen. Dit land wordt alleen maar asocialer, zwaar zieke mensen worden zonder inkomen gezet omdat ze werk 'weigeren'. Werk dat bestaat uit bijvoorbeeld tandpastatubes op een plasticje plaatsen. Het tuig regeert. Het is slechts een kwestie van tijd.
Laatst gewijzigd door Eddie2 op 11 sep 2008 18:45, 2 keer totaal gewijzigd.

Eddie2
Berichten: 605
Lid geworden op: 05 nov 2005 21:52

Re: Kijken wij hier van op? Ik niet.

Ongelezen bericht door Eddie2 »

Langhaar, je bent gewoon een smerig mannetje om WOII er bij te halen! Heb je die meegemaakt??
Qua Arbeit Macht Frei! zitten we er niet ver van af. Langhaar heeft echt wel een punt. Als werkloze hebben we nog net geen ster op onze kleding maar het verbaasd mij niets als we ooit een indificatieteken moeten dragen zodat men ook op straat weet dat ze je mogen bespotten, bespugen en slaan.

Remster
Berichten: 535
Lid geworden op: 04 sep 2005 09:22

Re: Kijken wij hier van op? Ik niet.

Ongelezen bericht door Remster »

Werk dat bestaat uit bijvoorbeeld tandpastatubes op een plasticje plaatsen
Wat is er mis met productiewerk als je al langdurig gebruik maakt van het sociale vangnet.

Niets weerhoudt je ervan om te blijven solliciteren naar ander werk.

gravedigger
Berichten: 3097
Lid geworden op: 11 jun 2005 20:47

Re: Kijken wij hier van op? Ik niet.

Ongelezen bericht door gravedigger »

Dat noemen we "2 handen op 1 buik". Zulke uitspraken kunnen alleen maar uit een zwaar verwrongen geest komen. is het niet eens tijd om een psychiater op te zoeken??

Eddie2
Berichten: 605
Lid geworden op: 05 nov 2005 21:52

Re: Kijken wij hier van op? Ik niet.

Ongelezen bericht door Eddie2 »

Wat is er mis met productiewerk als je al langdurig gebruik maakt van het sociale vangnet.

Niets weerhoudt je ervan om te blijven solliciteren naar ander werk.
Je zou het stukje nog eens kunnen lezen? en dan met nadruk iets over zieke mensen?

Eddie2
Berichten: 605
Lid geworden op: 05 nov 2005 21:52

Re: Kijken wij hier van op? Ik niet.

Ongelezen bericht door Eddie2 »

Dat noemen we "2 handen op 1 buik". Zulke uitspraken kunnen alleen maar uit een zwaar verwrongen geest komen. is het niet eens tijd om een psychiater op te zoeken??
Tja wij begrijpen elkaar. Een psych opzoeken? nee dat is beter voorbehouden aan het tuig bij soZaWe.

Remster
Berichten: 535
Lid geworden op: 04 sep 2005 09:22

Re: Kijken wij hier van op? Ik niet.

Ongelezen bericht door Remster »

Je zou het stukje nog eens kunnen lezen? en dan met nadruk iets over zieke mensen?
Ik geloof niet dat er massaal zieke mensen tewerk worden gesteld.
Uiteraard zullen er schrijnende uitzonderingen bestaan.

Eddie2
Berichten: 605
Lid geworden op: 05 nov 2005 21:52

Re: Kijken wij hier van op? Ik niet.

Ongelezen bericht door Eddie2 »

Ik geloof niet dat er massaal zieke mensen tewerk worden gesteld.
Uiteraard zullen er schrijnende uitzonderingen bestaan.
Dat hoef je van mij niet te geloven. Het is namelijk zo.

Remster
Berichten: 535
Lid geworden op: 04 sep 2005 09:22

Re: Kijken wij hier van op? Ik niet.

Ongelezen bericht door Remster »

Het is ook zo dat er massaal misbruik wordt gemaakt van ons sociale vangnet. Ook door mensen die daaraan zelf nog nooit een bijdrage hebben geleverd.
Fysiek gezonde mensen die langdurig in een uitkering blijven hangen, mogen wat mij betreft na verloop van tijd kei- en keihard aangepakt worden. Werkweigering? Onaanvaardbaar.

Uiteraard bestaan er situaties waarbij moeilijk beoordeeld kan worden of iemand wel- of niet in staat is om te kunnen werken. In dat schemergebied zit waarschijnlijk ook het grootste deel van de misbruikers, dus dat maakt het er niet makkelijker op.

Ik kan me voorstellen dat het niet prettig is om onterecht gezond te worden verklaard, maar het gaat er bij mij niet in dat dat op enorme schaal gebeurt.

Ik ben overigens nooit te beroerd om mijn mening eventueel te herzien, dus als je wat linkjes hebt met serieuze (op feiten gebaseerde) informatie die jouw stelling
Het is namelijk zo.
onderbouwen, dan sta ik daar best voor open.

antonh
Berichten: 976
Lid geworden op: 05 apr 2006 16:33

Re: Kijken wij hier van op? Ik niet.

Ongelezen bericht door antonh »

@Langhaar,

is dat nou nodig om de 2e wereldoorlog er bij te halen.
Jij hebt wel veel vrije tijd om overal op te katten he?
En stukjes van anderen te plaatsen is ook makkelijk he.
Er zijn tegenwoordig ook veel mensen die niet willen maar die wel op elke instantie katten.
Verbeter de wereld en begin bij je zelf.

Eddie2
Berichten: 605
Lid geworden op: 05 nov 2005 21:52

Re: Kijken wij hier van op? Ik niet.

Ongelezen bericht door Eddie2 »

Simpel, ik ben er een uit het schemergebied. Ik behoor tot de niet kunners maar wordt gezien als niet willer. Bovendien heb ik al zoveel ellende bij diverse trajecten gezien dat ik terecht kan stellen dat ook zieke mensen gewoon gedwongen worden om dingen te gaan doen die ze helemaal niet kunnen.

Langhaar
Berichten: 595
Lid geworden op: 24 nov 2005 10:41

Re: Kijken wij hier van op? Ik niet.

Ongelezen bericht door Langhaar »

Eddie2, inderdaad, wij begrijpen elkaar en gelukkig zijn er nog meer
mensen zonder oogkleppen.

:) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :)

antonh
Berichten: 976
Lid geworden op: 05 apr 2006 16:33

Re: Kijken wij hier van op? Ik niet.

Ongelezen bericht door antonh »

:o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o

Eddie2, inderdaad, wij begrijpen elkaar en gelukkig zijn er nog meer mensen zonder oogkleppen



:? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :?

Hier is geen reactie bij nodig.

Remster
Berichten: 535
Lid geworden op: 04 sep 2005 09:22

Re: Kijken wij hier van op? Ik niet.

Ongelezen bericht door Remster »

Eddy, met alle respect,
Als je fysiek niet in staat bent om tandpastatubes op een stukje plastic te plaatsen, lijkt het me vrij duidelijk te constateren dat je volledig arbeidsongeschikt bent.
Ben je daartoe fysiek wél in staat, dan vind ik dat je dat werk gewoon aan moet pakken. Ik zie dat als mentaliteitskwestie.

Misschien zie ik dingen vanuit jouw oogpunt niet helemaal in de juiste context, maar ik sta wat dat betreft aan de andere kant van de lijn.
Ik lever elke maand een aanzienlijk deel van mijn salaris in, onder andere om onze sociale voorzieningen in stand te houden.
Ik vindt het onrechtvaardig dat daar op grote schaal misbruik van wordt gemaakt, dus in principe ben ik voor een zero-tolerance beleid.

Daarmee bedoel ik niet dat ik uitkeringsgerechtigden veroordeel, maar ik heb serieuze problemen met het woord werkweigering.

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Kijken wij hier van op? Ik niet.

Ongelezen bericht door kiz »

@Remster:
Als je fysiek niet in staat bent om tandpastatubes op een stukje plastic te plaatsen, lijkt het me vrij duidelijk te constateren dat je volledig arbeidsongeschikt bent.
Als UWV "in al haar wijsheid" besluit dat ze je daar wél toe in staat achten, terwijl je dat niet bent, dan ben je zó een jaar of 5 (en diverse rechtszaken) verder, waarbij je in de tussentijd dus "tewerkgesteld" wordt omdat je dan al lang op bijstand bent aangewezen en vervolgens door Sozawe (of DWI of hoe het in welke willekeurige gemeente ook mag heten) als "onwillig" wordt bestempeld.
Ben je daartoe fysiek wél in staat, dan vind ik dat je dat werk gewoon aan moet pakken. Ik zie dat als mentaliteitskwestie.
Mits daar minstens het wettelijk minimumloon voor betaald wordt.
Een bedrijfje als "Onze Saar" sluit contracten met Sozawe (o.a. DWI Amsterdam) af en ziet zich zo verzekerd van "gratis" personeel (want "met behoud van uitkering" dus geen regulier loon!) en opereert anderzijds op de zorgmarkt (WMO/huishoudelijke verzorging), zo vangt een dergelijk bedrijf dus 2x geld terwijl de uitkeringsgerechtigde aan het eind van de rit nog steeds niks verder is, na afloop van het traject wordt namelijk een nieuwe lichting "participanten" van Sozawe betrokken. En passant wordt hier een stuk reguliere arbeid uit de markt gedrukt.
En voor jouw informatie: ik lever ook een riant deel van m'n salaris in voor sociale voorzieningen, maar het geld gaat op aan dit soort aasgier-bedrijven in plaats dat er werkelijk wat gedaan wordt om langdurig werklozen aan duurzame arbeid te helpen.
Niettemin is de actie uit het bericht van TS op geen enkele wijze te rechtvaardigen.

Remster
Berichten: 535
Lid geworden op: 04 sep 2005 09:22

Re: Kijken wij hier van op? Ik niet.

Ongelezen bericht door Remster »

@kiz: dank voor je uitleg.

In feite vind ik het niet meer dan logisch dat mensen op een gegeven moment verplicht worden om iets voor de maatschappij te gaan betekenen als de verhouding geven / nemen uit balans raakt.
Ook als dat gewoon 'met behoud van uitkering' gebeurt.

Dat de zorgmarkt daarvan profiteert zie ik niet per definitie als negatief.

Het blijft vervelend dat mensen die echt helemaal niets kunnen, ten onrechte worden beoordeeld als zijnde 'ietskunner'.
Daar ligt een dankbare taak voor de verantwoordelijke artsen.

De man uit het verhaal van de TS blijkt overigens een fraudeur geweest te zijn wiens uitkering volkomen terecht was stopgezet.

Gesloten