LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] prijsverhoging bij financiering c.q. huur verwarming

Hier kan je discussiëren over het onderwerp reïntegratie.
huurder

prijsverhoging bij financiering c.q. huur verwarming

Ongelezen bericht door huurder »

Hebt u wel eens een geldlening afgesloten of een auto gefinancierd, waarbij de maandtermijnbedra-gen jaarlijks worden verhoogd??
Waarschijnlijk niet!! Want normaal gesproken is bij een financieringsovereenkomst de maandtermijn samengesteld uit een bedrag voor rente en aflossing. De kosten daarvan staan bij het afsluiten van de overeenkomst vast en veranderen daarna niet meer.

Bij Energiewacht (een dochter van het energie-bedrijf Essent) kan dat wel. Ik heb daar in 1996 een overeenkomst gesloten voor huur van een verwarmingsinstallatie. Energiewacht schiet daarbij een deel van de kosten (fl. 4200,-- omgerekend in euro’s 1909,10) voor tegen een maandelijks huur-bedrag van fl. 74,00 (€ 33,64). De duur van de overeenkomst is 12½ jaar. In de maandtermijnen is begrepen het onderhoud van de installatie, wat normaal € 9,50 kost. Al met al komt dit op een rente-percentage uit van 14,3%. Ook in 1996 al een hoog tarief, maar het kwam me op dat moment beter uit te huren dan te kopen. Tot zover dus geen probleem.

Wat is wel het probleem???
Recent kom ik er achter dat het tarief voor de huur van de installatie inmiddels is verhoogd door Ener-giewacht BV tot maar liefst € 41,00. Waardoor?? Energiewacht verhoogt (op grond van haar algeme-ne voorwaarden) elk jaar de maandtermijn met de loon- en pijsindex. Doordat de maandtermijn ver-werkt is in het maandelijks voorschot voor gas en licht valt dat niet meteen op. Door overgang naar een andere leverancier voor gas en licht wordt ineens helder wat nu de kosten voor de verwarmings-installatie zijn.
Ik vind de jaarlijkse verhoging van de maandtermijn absurd. De huur van de verwarmingsinstallatie wordt daardoor wel heel erg duur!!!. Terwijl nota bene de huurprijs voor een nieuwe installatie € 35,82 is.
Energiewacht vindt dit allemaal heel normaal, zoals blijkt uit met haar gevoerde correspondentie.

Wat vindt u hier van?

simplesimon
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 mei 2006 22:33

Re: prijsverhoging bij financiering c.q. huur verwarming

Ongelezen bericht door simplesimon »

Als je bij het afsluiten van het leasecontract deze algemene voorwaarden goed had doorgelezen dan had je kunnen weten dat het onderhouds component jaarlijks wordt geindexeerd. echter dit is centenwerk, dus ik vraag me af of je de bedragen juist hebt weergegeven.

Hier in Nederland is het nog steeds zo dat als je het niet eens bent met voorwaarden en bepalingen die aan dat product vasthangen, je zo'n contract niet moet aangaan. dat is beter dan achteraf klagen.

en wat ik ervan vind... tja prijsverhogingen zijn nooit leuk!

donn@
Berichten: 156
Lid geworden op: 23 jan 2006 21:02

Re: prijsverhoging bij financiering c.q. huur verwarming

Ongelezen bericht door donn@ »

Vraag me af wat dit met reintergratie te maken heeft :?

Gesloten