LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Reintegratie, daar ging het toch om?

Hier kan je discussiëren over het onderwerp reïntegratie.
Aan het werk!
Berichten: 200
Lid geworden op: 06 dec 2005 16:04

Reintegratie, daar ging het toch om?

Ongelezen bericht door Aan het werk! »

Tussen alle topics die steeds minder met reintegratie te maken hebben, hier een nieuwe topic. Ik heb al eerder gepost (o.a. onder de naam Lodi) en ben inmiddels gestopt als werknemer van een reintegratiebedrijf. Is reintegratie via een bedrijf zinvol? Ik blijf vinden van wel, als je tenminste het kaf van het koren weet te scheiden. Dus wil je een tip, suggestie of ben je het er niet mee eens, laat maar weten... Offtopic: Grappig om de "namen van toen" (Langhaar, Eddie...) nog steeds te zien op dit forum... met zulk een doorzettingsvermogen moet het vinden van werk toch een eitje zijn...!! :wink:

koetjeBoe
Berichten: 321
Lid geworden op: 26 jun 2006 19:57

Re: Reintegratie, daar ging het toch om?

Ongelezen bericht door koetjeBoe »

Mag ik vragen waarom je bent gestopt als werknemer van een reintegratiebedrijf?

Aan het werk!
Berichten: 200
Lid geworden op: 06 dec 2005 16:04

Re: Reintegratie, daar ging het toch om?

Ongelezen bericht door Aan het werk! »

Ja hoor, ik kon me niet meer verenigen met het feit dat, door krappere budgetten en door de kortzichtige visie van het bedrijf waar ik werkte, de cliënten vaak niet meer 100% goed geholpen konden worden. Ik ben van mening dat een goed uitgevoerde reïntegratie in veel gevallen echt goed kan helpen, maar dat werd door bovenstaande redenen steeds moeilijker, tenminste naar mijn mening. Ik heb heel veel mensen kunnen helpen, aan werk, aan een verbetering van zelfinzicht enzovoort, maar dat wordt heel moeilijk als je er de tijd (door volle clientbestanden) of het geld (door no cure no pay-wurgcontracten) niet meer voor hebt.
Had je een speciale reden met deze vraag?
Groetjes AHW

koetjeBoe
Berichten: 321
Lid geworden op: 26 jun 2006 19:57

Re: Reintegratie, daar ging het toch om?

Ongelezen bericht door koetjeBoe »

Nee hoor, geen speciale reden.

tomaatje
Berichten: 318
Lid geworden op: 13 dec 2005 20:27

Re: Reintegratie, daar ging het toch om?

Ongelezen bericht door tomaatje »

Tsja,

mijn mening is tot op heden nog steeds onveranderd.
Reintegratie heeft geen zin en is een verspilling van geld aan de reintegratiebedrijven.

Gelukkig ben ik nu mijn eigen pad ingeslagen en mag ik nu zelfs een opleiding volgen en alles wordt betaald en heb ook werk.
Het gaat mij nu stukken beter af dan toen ik in zee ging met de zogeheten reintegratie branche.

Ik heb iets van 5 a 6 reintegratie bedrijven versleten en er nog geen enkel moment iets aan gehad laat staan dat ze mij enige mogelijkheid boden tot een opleiding. laat staat dat ze een baan vinden.

Het enige wat een reintegratieburo belangrijk vindt is dat de client zo snel mogelijk op wat voor manier dan ook aan het werk wordt "geschopt" zonder te kijken naar de eigenschappen en kwaliteiten van de persoon.

Ik raad tot op heden nog steeds iedereen ook af om met een reintegratieburo in zee te gaan en zo veel mogelijk zelf te proberen.

Want niet iedereen heeft baat bij een reintegratie buro.

Ik in iedergeval niet.

Aan het werk!
Berichten: 200
Lid geworden op: 06 dec 2005 16:04

Re: Reintegratie, daar ging het toch om?

Ongelezen bericht door Aan het werk! »

Tja Tomaatje, ik kan natuurlijk niks zeggen over jouw ervaringen. Ik heb er wel een idee bij, maar was er niet bij dus dat blijft gissen. Wel voel ik me, als oud-medewerker van een reïntegratiebureau, aangesproken over jouw generaliserende opmerking over r.i.bureaus. Jouw slechte ervaringen, of je het nou correct interpreteert of niet en welke rol je er zelf ook in hebt gehad, zijn niet representatief voor de gehele branche en voor iedereen. Uit jouw opmerking dat "ze" geen werk voor je hebben gevonden blijkt al hoe je bent begeleid, maar ook hoe je er zelf in stond. Wat had je precies verwacht van de bureaus..??? Vor wat betreft je opmerking over wel of geen opleiding; dat ligt in de meeste gevallen niet aan het bureau hoor, maar aan de gunning. En ik heb nog nooit iemand "geschopt", ook niet "aan werk". Aan ieder die wil weten wat je wel of niet hebt aan een r.i.bureau, vraag maar raak...

koetjeBoe
Berichten: 321
Lid geworden op: 26 jun 2006 19:57

Re: Reintegratie, daar ging het toch om?

Ongelezen bericht door koetjeBoe »

Ik raad tot op heden nog steeds iedereen ook af om met een reintegratieburo in zee te gaan en zo veel mogelijk zelf te proberen
Ik sta volledig en 100% achter deze opmerking.
Met betrekking tot het vinden van werk of het maken van een nieuwe start in je leven, is dit het beste en meest verantwoordelijke start-advies dat je kunt krijgen.

Aan het werk!
Berichten: 200
Lid geworden op: 06 dec 2005 16:04

Re: Reintegratie, daar ging het toch om?

Ongelezen bericht door Aan het werk! »

Quote:
Ik raad tot op heden nog steeds iedereen ook af om met een reintegratieburo in zee te gaan en zo veel mogelijk zelf te proberen

Ik sta volledig en 100% achter deze opmerking.
Met betrekking tot het vinden van werk of het maken van een nieuwe start in je leven, is dit het beste en meest verantwoordelijke start-advies dat je kunt krijgen.
Nou, met alle respect, maar het "is" niet zo maar het is jouw mening; mijn mening is dat dit een kortzichtig, ongefundeerd en op eigen teleurstellingen gebaseerd advies is dat schade kan doen aan mensen die wel geholpen zouden kunnen worden door een goed re-integratietraject...

koetjeBoe
Berichten: 321
Lid geworden op: 26 jun 2006 19:57

Re: Reintegratie, daar ging het toch om?

Ongelezen bericht door koetjeBoe »

Jij mag uiteraard ook jouw mening geven.
ongefundeerd en op eigen teleurstellingen gebaseerd advies
We tellen daarbij even op de vele 'eigen teleurstellingen' van anderen en jouw contradictio in terminis neemt monsterachtige proporties aan.
Sorry, maar zo "is" het.
Ovidius had een passende uitspraak:
adde parvum parvo magnus acervus erit:
Voeg een beetje aan een beetje toe en je hebt een grote hoop.

Dat is ook mijn mening.

tomaatje
Berichten: 318
Lid geworden op: 13 dec 2005 20:27

Re: Reintegratie, daar ging het toch om?

Ongelezen bericht door tomaatje »

@ aan het werk

Het is een algemeen feit dat je niets aan een reitnegratieburo hebt.
Deze mening heb ik opgebouwd deels uit eigen ervaring en natuurlijk over de ervaring van andere mensen in de media en op diverse internet forúm's. Niet zo vreemd genoeg zijn er duizenden mensen die dezelfde ervaring hebben met reintegratieburo's en zich er negatief over uitlaten.

Ik heb tot op heden altijd werk kunnen vinden en heb ik tot op heden nog nooit iets gehad aan een CWI/reintegratie buro.

Consulenten van reintegratieburo's kwamen nooit met iets wat ik zelf ook nog niet wist. En voor het schrijven van soll.brieven heb ik ze ook niet nodig. Het probleem zit m in het feit dat je van een uitkeringsinstantie gedwongen bent om met een reintegratieburo in zee te gaan op straffe van korting op je uitkering.

Dus een keuze heb je ook niet.

Daarintegen is er misschien een heeeel klein gedeelte van mensen die er inderdaad een klein beetje baat aan hebben gehad.

Toch nemen werkgevers liever geen mensen aan die in een reintegratie traject zitten want die moeten elk baanje accepteren wat hun wordt aangeboden door een reintegratieburo en zijn dus zoiezo geen gemotiveerde werknemers.

Ook is de ervaring dat een hoop mensen die met een reintegratieburo in zee gaan na een jaar weer terug bij af zijn. De zogenoemde draaideur klanten.

Bij de meeste reintegratieburo's draait het erom mensen zo snel mogelijk aan het werk te krijgen "te schoppen dus" door bv te dreigen met korting op de uitkering e.d. ivm met de subsidies die men krijgt van het UWV e.d. Daarbij wordt nauwelijks tot niet gekeken naar de kwaliteiten of ervaring van zo'n client.

ik begrijp dat u zich als oud-mdedewerker voelt aangesproken maar vergeet niet dat een groot gedeelte van reintegratieconsulenten een uitgesproken mening heeft over werklozen en mensen uit de sociale dienst.

Wat betreft mijn verwachtingen van een reintegratie buro zijn die nooit erg hoog geweest en vind ik het een verspilling van geld en tijd.

Ik ben zelf van mening dat men beter mensen kan opleiden voor sectoren waar een grote vraag naar is.

Maar zoals altijd hier in nederland mag het natuurlijk allemaal geen geld kosten dus pompt men liever subsidies in nutteloze reintegatie buro's waarvan men beweert dat het werkt.

Momenteel ben ik mijn eigen weg gegaan en ben ik nu veel verder dan in de tijd (jaren) dat ik met zo'n reintegratieburo in zee "moest" gaan.

En daarbij "een goed reintegratie traject bestaat niet"


nee dank u ik pas ervoor.

WIDOWTJE
Berichten: 15
Lid geworden op: 30 mar 2006 18:13

Re: Reintegratie, daar ging het toch om?

Ongelezen bericht door WIDOWTJE »

mijn mening is dat ze wel iedereen aan het werk schoppen en waarom
ik ben bijna 52 heb elke dag pijn door artrose, dus mijn handen ,knieen, voeten , rug,men durft te zeggen dat ik best in staat ben om aan het werk te gaan , en niks mankeer ,nou in ieder geval ga ik niet aan het werk in een hele grote hal met van die rare figuren waar ik niet in thuis hoor.
ik heb gezegd als ik zou kunnen werken heb ik jullie daar niet voor nodig ging dan wel als alphahulp aan de slag zou ik graag doen,maar er zijn vrouwen die hetzelfde hebben als ik en die krijgen zelf thuishulp.
maar als je dat zegt word je gekort omdat je dan zogenaamd niet meewerkt aan hun regeltjes.
nou dan ga ik toch aan het werk kost ze alleen nog meer geld want alle medicijnkosten mogen hun voor opdraaien .
mogen ze straks ook opdraaien in de kosten voor mijn thuishulp,waar het zeker en vast op uit zal komen .

Aan het werk!
Berichten: 200
Lid geworden op: 06 dec 2005 16:04

Re: Reintegratie, daar ging het toch om?

Ongelezen bericht door Aan het werk! »

@Tomaatje, maar even een ietwat puntsgewijze en getutoyeerde reactie op jouw reactie:
*Het is geen algemeen feit dat je niets aan reintegratie hebt, integendeel. Of er duizenden mensen zijn die die ervaring hebben weet ik niet, ik heb ze niet geteld. Op forums vind je alleen mopperaars, dat is duidelijk. Ik ken uit mijn eigen praktijk honderden mensen die er veel baat bij hebben gehad. En: er zijn duizenden mensen die een slechte ervaring met hun kapper hebben, zijn daarom alle kappers slecht..? *Heb je een (deel van een) voorbeeld van een sollicitatiebrief? Dan kan ik zien of die inderdaad helemaal top is. *Is het niet zo dat je niet wil meewerken "omdat het moet"? Overigens is er geen wet in Nederland die jou kan verplichten om naar een r.i.bureau te gaan, als je dan maar zelf een beter idee hebt. Een keuze heb je dus wel. *Van mij heeft nog nooit één client een baan moeten accepteren. Dat heeft nl. helemaal geen zin, juist om de reden die jij noemt. *Ik ken veel bedrijven die graag r.i.kandidaten aannemen omdat die, mits goed begeleid en van goede wil, erg gemotiveerd zijn. *Ik ken de ervaring van "draaideur klanten" niet. *Inderdaad is het vaak zo dat de minder goede bureaus het principe "sneller is beter" hanteren, vaak ook genoodzaakt door de opdrachtgever (UWV). Een goed r.i.bureau hanteert dit principe niet. *Een r.i.bureau krijgt geen subsidies. Wel zie je vaak een bonus bij "snelle plaatsing", erg kwalijk want dat werkt juist jouw beeld in de hand. *Ervaring en met name de kwaliteiten van een client zijn de bas, de fundering van een goed traject. Van daaruit kun je pas gaan zoeken naar passend en duurzaam werk. *Wat is die "uitgesproken mening" dan? *Je geeft aan dat je verwachtingen al laag waren, dus zou ik (beetje kortzichtig) kunnen afleiden dat je niet bepaald gemotiveerd hebt meegewerkt, klopt dat? *Ik ben geen voorstander van opleiden zonder eerst naar de kwaliteiten van mensen te kijken. Je spreekt jezelf op dit punt een beetje tegen..! *Een goed traject bestaat, ik heb er honderden gedaan en met mij veel collega's.

Het is een beetje een lap tekst geworden, maar ik wilde je gefundeerd antwoorden. Als je zegt dat er (veel) slechte r.i.bureaus zijn klopt dat, getuige ok de aanpak die je schetst. Maar dan is dát het probleem en niet de vraag of reintegratie zinvol is of niet. Groet AHW

Aan het werk!
Berichten: 200
Lid geworden op: 06 dec 2005 16:04

Re: Reintegratie, daar ging het toch om?

Ongelezen bericht door Aan het werk! »

@Koetje, zie mijn reactie aan Tomaatje. Groet AHW

Aan het werk!
Berichten: 200
Lid geworden op: 06 dec 2005 16:04

Re: Reintegratie, daar ging het toch om?

Ongelezen bericht door Aan het werk! »

@Widowtje, de visie van de regering is nou eenmaal dat zolang jij kunt functioneren thuis (of een forum bezoeken :wink: ) je kunt werken, al is dat door je ziekte dan niet het meest aansprekende werk. Daar kan een r.i.bedrijf niks aan doen, maar jij zelf door op een andere partij te stemmen. Alphahulp is volgens mij erg zwaar werk en lijkt me wat te zwaar voor iemand met jouw ziektebeeld. Dus niet passend. Groet AHW

koetjeBoe
Berichten: 321
Lid geworden op: 26 jun 2006 19:57

Re: Reintegratie, daar ging het toch om?

Ongelezen bericht door koetjeBoe »

Het is wel een algemeen feit dat er een slecht beeld van reintegratiebureaus bestaat.
Uiteraard hoeft het concept reintegratie op zich niet slecht te zijn. Klachten betreffen ook niet het reintegratie-concept alswel de wijze waarop reintegratiebedrijven 'trajecten uitvoeren'.
Wanneer tomaatje inderdaad zegt dat reintegratie zinloos is, begrijp ik onmiddelijk dat daarmee niet naar het concept zelf werd verwezen maar de ervaren praktijk van zichzelf en die van anderen.
Ook andere entiteiten (bijv FNV, SP) dan de reintegratieclienten hebben in het verleden al verslag gedaan van de erbarmelijke kwaliteit van reintegratiebureaus.

Op basis van dit alles kan ik me overigens prima voorstellen dat iemand dan zegt dat reintegratie zinloos is, zonder dat daarmee aan het concept zelf afbreuk hoeft te worden gedaan.

Het is alleen zo jammer dat reintegratiebedrijven zelf afbreuk doen aan dit concept.

koetjeBoe
Berichten: 321
Lid geworden op: 26 jun 2006 19:57

Re: Reintegratie, daar ging het toch om?

Ongelezen bericht door koetjeBoe »

Het is geen algemeen feit dat je niets aan reintegratie hebt, integendeel. Of er duizenden mensen zijn die die ervaring hebben weet ik niet, ik heb ze niet geteld.
......
En: er zijn duizenden mensen die een slechte ervaring met hun kapper hebben
Meen je dat nou? Heb je die groep wel geteld? :wink:

tomaatje
Berichten: 318
Lid geworden op: 13 dec 2005 20:27

Re: Reintegratie, daar ging het toch om?

Ongelezen bericht door tomaatje »

@ aan het werk.

Op het forum vindt ik niet dat er mopperaars zijn, zij geven slechts hun ervaring weer die ze hebben opgedaan bij een of meerdere reintegratieburo's.

Tevens hoef je maar in de krant of bij diverse tv programma's te kijken over hoe men iemand behandeld bij een reintegratie buro/traject en wat voor klachten men er over heeft.

Daarom zeg ik ook dat mijn mening al gevormd was grotendeels door eigen ervaring en ook door de media. Tevens komt mijn (slechte ) ervaring met reintegratieburo's en die van anderen ook grotendeels overeen.

Er is inderdaad geen wet die mij verplicht om met een reintegratieburo in zee te gaan het zijn de uitkerings instanties die mij verplichten om met een reinteratie buro in zee te gaan op straffe van korting op je uitkering. Dus ben ik van mening dat ik geen keuze heb.

Tevens ben ik van mening dat niet iedereen op een reintegratieburo zit te wachten die jou gaat vertellen wat je moet doen. Ik heb de hulp van een reintegratieconsulent nooit kunnen waarderen en zie er ook totaal geen enkele waarde in. Ik heb ook alleen maar meegedaan om mijn uitkering veilig te stellen wat daar ging het mij uiteindelijk om.

Gelukkig heb ik zelf een baan gevonden, maar helaas wilde zelfs daar het reintegratieburo zich mee bemoeien (ivm met subsidies en geld) . Dus had ik geen keus dan alles buiten hun om te doen wat ik tot op heden nog steeds een juiste beslissing vondt.

Reintegratie is naar mijn idee beslist niet zinvol en een verspilling van tijd en geld.

Ook het feit dat je niet bekend bent met de zogeheten draaideur klanten bewijst voor mij al genoeg.

Een goed reintegratie traject bestaat niet en ben dan ook van mening dat je het beter zelf kan doen dan je lot in handen van een reintegratieburo te leggen.

In plaats van geld in reintegratie buro's te pompen kan men beter mensen opleiden zodat ze een diploma hebben en meer kans hebben op werk.

Reintegratie trajecten zijn dan ook naar mijn mening beslist niet zinvol.

Een uitkerings instantie verplicht je om met een reintegratie buro in zee te gaan op straffe van korting op je uitkering.

Bij een reintegratie buro wordt je in een kamertje gepropt waar je papiertjes moet vouwen of ander gevangenis werk onder het mom van werk is werk.

De zogeheten consulenten zoeken een baan voor je , maar owee als je het niet met ze eens bent. Dan gaan ze dreigen en proberen ze je te korten.

Banen waar je zelf mee aan komt zetten of andere ideen worden zelden of nooit gewaardeerd door een reintegratie buro.

Of je wordt in een kamertje gepropt met mede slachtoffers en een stapeltje kranten en wat psychologisch gebrabbel van een reintegratieconsulent.

Joyyyyy
Berichten: 380
Lid geworden op: 19 jun 2007 00:35

Re: Reintegratie, daar ging het toch om?

Ongelezen bericht door Joyyyyy »

het enige dat je er aan hebt is dat je - na een in de meeste gevallen mislukt traject - de cijfers spreken over 3 tot 5 % succesvolle reintegraties via reintegratiebureaus - wel 3 keer nadenkt voordat je er nog een keer mee in zee gaat en aldus besluit het op eigen houtje - vaak succesvoller - te doen

Aan het werk!
Berichten: 200
Lid geworden op: 06 dec 2005 16:04

Re: Reintegratie, daar ging het toch om?

Ongelezen bericht door Aan het werk! »

Het is wel een algemeen feit dat er een slecht beeld van reintegratiebureaus bestaat.
Uiteraard hoeft het concept reintegratie op zich niet slecht te zijn. Klachten betreffen ook niet het reintegratie-concept alswel de wijze waarop reintegratiebedrijven 'trajecten uitvoeren'.
Wanneer tomaatje inderdaad.......Op basis van dit alles kan ik me overigens prima voorstellen dat iemand dan zegt dat reintegratie zinloos is, zonder dat daarmee aan het concept zelf afbreuk hoeft te worden gedaan.

Het is alleen zo jammer dat reintegratiebedrijven zelf afbreuk doen aan dit concept.
Koetjeboe ik ben het hier helemaal mee eens, zo ongeveer van de eerste tot de laatste letter. Ik wilde dat die scheiding in de andere reacties ook zo werd gezien en aangehouden.

Enne... ik ben kaal, dus kom nooit bij de kapper :D

@Tomaatje:
*Er wordt toch wel veel gemopperd hoor... :roll:
*Voor wat betreft de tv programa's: als die allemaal berichtgeven zoals Radar, dwz eenzijdig, stemmingmakend en slecht gefundeerd, dan lust ik er nog wel een paar. Mij hebben ze nog nooit gebeld.. :wink:
*Misschien als je wat specifiekere vragen of ervaringen hebt kan ik je aangeven hoe ik, en met mij anderen, hier mee om zijn gegaan (en nog gaan).
*Ik heb eigenlijk ook niet vaak mensen verteld wat ze "moeten" doen.
*Meedoen om je uitkering hoeft niet (zie eerdere reactie), je moet alleen meewerken aan je reintegratie en als jij een beter idee hebt dan naar een ribureau, prima.
*Dat een ribureau nog mee wil snoepen van jouw gevonden baan is inderdaad irritant, dat zou kunnen komen door de wurgcontracten die het bureau met het UWV heeft moeten afsluiten. Anderzijds, het is heel moeilijk om te bepalen of het ribureau heeft bijgedragen aan het vinden van de baan. Misschien meer dan je denkt! :roll:
*Wat bewijst het jou dat ik geen draaideurklanten ken..? :?
*Een goed traject bestaat wel hoor, ik heb er honderden gedaan!
*Een opleiding is geen garantie op werk, geen doel op zich en moet worden voorafgegaan door een goede inventarisatie, bv of dergelijk werk passend zou zijn, of er vacatures zijn etc. etc.
*...papiertjes vouwen..??? :shock: :? :roll:
*Je opmerking over dat consulenten je korten op je uitkering klopt niet, die bevoegdheid hebben ze niet.
*Waarom zou je het trouwens niet eens zijn met ze als ze een baan voor je vinden? Das toch mooi..?? :roll:
*Wat versta je onder psychologisch gebrabbel?
*En zie je jezelf als een slachtoffer? Dan red je het niet hoor...


@Joyyy, wat versta je onder een mislukt traject? En waar heb je deze cijfers vandaan? Ik ken andere cijfers ten aanzien van geslaagde trajecten!

Groetjes AHW

tomaatje
Berichten: 318
Lid geworden op: 13 dec 2005 20:27

Re: Reintegratie, daar ging het toch om?

Ongelezen bericht door tomaatje »

@ aan het werk.

Ik ben best wel lang werkloos geweest, maar ik heb in die tijd dat ik werkloos was wel altijd geprobeerd te werken dus gemotiveerd was ik zeker.

Onder psychologisch gebrabbel bedoel ik dus dat een consulent met veel mooite praatjes je laat geloven dat hun er zijn om je te helpen aan een baan en dat het allemaal via hun wel goed komt. Iets waar ik dus ook niet op zat te wachten.

Ik heb bij diverse rib's gezeten epheon, relan werk, stichting instroom serive rijnmond, en weet ik al wat niet meer.

De ene consulent kwam "verplicht" bij mij thuis dronk zn koffie op en zei dat ik het allemaal zelf maar moest doen en bij andere rib's wordt je allemaal in een kamertje gepropt met mede slacht offers wat kranten en een paar oude trage computers met internet.

Bij stichting instroomservice rijnmond wordt je in een kamertje gepropt waar je met zo'n 25 a 35 mensen licht produktiewerk moet doen en meestal is dat eentonig werk bv de hele dag reclame folders vouwen en in enveloppen doen. Ook wordt je daar behandeld als een kleuter en de consulenten daar zoeken een baan voor je indien je het niet met ze eens bent op wat voor manier dan ook dreigen ze met korting op bv je bijstand uitkering. De arbeidsomstandigheden daar zijn ook bijzonder slecht.

Als ik een uitkering heb wordt ik vanzelf in een reintegratie traject gepropt om dat de uitkerings instantie bv het UWV zou gauw mogelijk van mij af wil.

Als ik werkloos wordt heb ik premie betaald voor mn WW uitkering waar ik dus recht op uitkering heb na zoveel maanden werk.

Werk zoeken kan ik zelf ook wel, sollicitatiebrieven schrijven kan ik zelf ook. een netwerk van mensen die mij helpen heb ik ook al.

Als ik hulp zoek voor het zoeken naar werk weet ik heus wel waar ik het moet zoeken en zit ik echt niet te wachten op een reintegratie buro die zich met alles en nog wat gaat bemoeien.

Het is natuurlijk voor een werkgever goedkoper om iemand die in een reintegratie traject zit aan te nemen omdat de meeste reintegratie buro's iemand dan bij een werk gever detacheren en de loonkosten betalen.

Alleen na een jaar kunnen ze ophoepelen want dan is het de bedoeling dat ze in vaste dienst komen dus wordt het te duur.

Ook mij hebben ze nooit gebeld over mijn slechte ervaringen met reintegratie buro's. Ik begrijp dat er cijfers zijn van geslaagde trajecten
maar wat is een geslaagd traject ???.

Dat iemand voor een jaartje aan het werk is en daarna weer terug bij af is. Of werk heeft "moeten accepteren dat hij eigenlijk niet echt wil" of omdat de consulent de client onder druk heeft gezet en noodgedwongen maar zn aanbod heeft aanvaard ?

Een slachtoffer van reintegratie voel ik mij niet hoor het is voor mij meer een ervaring geweest en daarom raad ik ook iedereen nog steeds af om met een RIB in zee te gaan en zoveel mogelijk zelf te doen.

zoals ik al eerder zei het is de uitkerings instantie die mij in een reintegratie traject plaatst ze vragen mijn niet of ik dat wel zou willen.
ALs ik het niet wil verlies ik mijn uitkering of wordt ik gekort.

Een keuze heb je dus beslist niet.

Het mooiste wat een rib consulent ooit is tegen mij zei is dat hij geen boterham minder zou eten als ik geen werk zou vinden.

En inderdaad hij heeft nog gelijk ook, want wat kan hem dat nou schelen hij krijgt zn geld toch wel.

Een reintegratie buro is beslist geen liefdadigheids organisatie of bedrijf en de mensen die daar werken leven ook niet van lucht dus lijkt het mij dat ze subsidies krijgen. de 1e helft als ze iemand begeleiden naar werk en de 2e helft als ze iemand daadwerkelijk aan het werk hebben geholpen.

Dus om er aan te verdienen proberen ze je toch aan het werk te schoppen ongeacht of je die baan nou wel of niet wil.

Ik ben blij dat ik er vanaf ben er hoop ook voor zeer lange tijd nooit meer iets met een reintegratieburo/consulent te maken te hebben.

Ik vindt het mopperen nog wel meevallen mensen geven slechts hun mening weer en dat mag gezegd worden ook.

nog als laatste,

Bevoegd om iemand te korten op zn uitkering heeft een RIB consulent inderdaad niet maar hij moet wel rapporteren aan de desbetreffende uitkerings instantie.

Bij sommige RIB's krijg je dus de rapportage (die over je traject gaat) die naar een uitkeringsinstantie gaat dus helemaal niet te zien en kun je jezelf dus helemaal niet verdedigen over het geen wat is afgesproken en nagekomen.

Ik raad dan ook iedereen aan om volgens de wet bescherming persoonsgevevens inzage te vragen over de rapportage's die er over je gemaakt zijn bij een reintegratie buro en zonodig te corrigeren aan te passen mocht het een en ander niet kloppen of geen waarheid bevatten.

Trouwens Aan het werk!! probeer mij alsjeblieft niet te overtuigen dat een reintegratie buro/traject wel zin heeft want ik heb daar al jaren een uitgesproken mening over die tot op heden nog steeds onveranderd is.

Ik denk dat als je de meeste mensen naar hun ervaringen vraagt met een reintegratie buro dat die ook negatief zijn.

En trouwens de regering vindt dat als een werkloze een stapje omhoog op de sociale ladder staat maar nog geen werkt heeft gevonden door een reintegratieburo ook al een geslaagd traject.

sociale actievering was ook al een geslaagd traject of zoiets ?

Gesloten