LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Weet iemand dit?

Hier kan je discussiëren over het onderwerp reïntegratie.
Eddie2
Berichten: 605
Lid geworden op: 05 nov 2005 21:52

Weet iemand dit?

Ongelezen bericht door Eddie2 »

Indien de burger informatie bij de gemeente opvraagt naar aanleiding van een door hen genomen beslissing maar in de toegestuurde informatie zijn niet alle gevraagde en relevante stukken bijgevoegd bestaat er dan een wet om kracht bij te zetten om hen duidelijk te maken zij niet aan de informatieplicht voldoen.

Ik hoop het wel, ik wil ze wel eens gaan terug sarren nu, die ingedutte koffiezuiperds. Sorry overigens voor de lange en kromme vraagstelling.

NAK
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 dec 2004 19:38

Re: Weet iemand dit?

Ongelezen bericht door NAK »

Zelf gemeente ambtenaar :lol: :oops: :wink: :P :roll:

Eddie2
Berichten: 605
Lid geworden op: 05 nov 2005 21:52

Re: Weet iemand dit?

Ongelezen bericht door Eddie2 »

Was het maar waar, dan kon ikme gedragen als een kampbeul en kreeg ik er nog voor betaald ook.

donn@
Berichten: 156
Lid geworden op: 23 jan 2006 21:02

Re: Weet iemand dit?

Ongelezen bericht door donn@ »

Volgens mij is iedere Nederlander bevoegd zijn eigen dossier in te zien maar waar dat precies in de wet staat weet ik niet. Ik zal eens kijken of ik daar achter kan komen maar dat wordt pas na het weekeind.

Langhaar
Berichten: 595
Lid geworden op: 24 nov 2005 10:41

Re: Weet iemand dit?

Ongelezen bericht door Langhaar »

Hallo,

Ja je mag je eigen dossier in zien.

Het is op het internet te vinden die regels.

Groet Langhaar.

P.S. Ik ga kijken of ik het snel kan vinden.

Langhaar
Berichten: 595
Lid geworden op: 24 nov 2005 10:41

Re: Weet iemand dit?

Ongelezen bericht door Langhaar »

Uw rechten
Op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens heeft u recht op informatie over, inzage in,
aanvulling, verbetering, verwijdering en afscherming van uw persoonsgegevens. Ook kunt u verzet
aantekenen tegen het gebruik van uw gegevens door een organisatie. Informatie over het uitoefenen van
uw rechten kunt u vinden in het informatieblad Rechten van de betrokkene.


Inzage dossier bij de sociale dienst amsterdam


U kunt een formulier voor inzage van het dossier bij de rayonkantoren verkrijgen. Nadat u het aanvraagformulier voor inzage in uw persoonsdossier hebt ingevuld en ondertekend, stuurt u het in de bijgevoegde antwoord-enveloppe terug.


U krijgt daarna een oproep van de behandelend ambtenaar om het dossier te komen inzien. Zoals aangegeven op het aanvraagformulier kunt u dat desgewenst laten doen door een gemachtigde. Dat kan iemand zijn van bijvoorbeeld een Rechtswinkel, maar ook een vriend of kennis. Telefonische verzoeken om toezending van kopieën worden niet in behandeling genomen.


Indien in een gedeelte van het dossier gegevens voorkomen die naar uw mening niet juist zijn, kunt u ter plaatse wijzigingen daarvan vragen. Een gemachtigde kan slechts met uitdrukkelijke schriftelijke machtiging wijzigingen laten aanbrengen

Niet altijd zal direkt aan een dergelijk verzoek worden voldaan. Soms zal eerst een onderzoek moeten plaatsvinden naar de wenselijkheid van een door u gevraagde wijziging. Nadat dat onderzoek afgesloten is, ontvangt u daarvan bericht.


Indien u ontevreden bent over de gang van zaken, bijvoorbeeld wanneer u van mening bent dat u op onvolledige wijze inzage is gegeven in het dossier of wanneer u van de GSD schriftelijk bericht ontvangt dat inzage in het dossier wordt geweigerd, dan kunt u binnen 30 dagen bezwaar tegen maken bij de Directeur van de GSD. Tegen mogelijke afwijzing van dat bezwaar kunt u beroep aantekenen op grond van de Wet Persoonsregistraties. U dient zich dan òf tot de arrondissementsrechtbank te Amsterdam òf tot de Registratiekamer te Rijswijk te wenden. Deze beroepsmogelijkheden staan vermeld onder de beslissing van de directeur van de Sociale Dienst.


Het is niet mogelijk u inzage in het dossier te geven op het moment dat er nog een onderzoek aan de gang is bijvoorbeeld naar aanleiding van uw aanvraag voor een uitkering. Eerst nadat zo'n onderzoek is afgerond kan aan uinzage worden gegeven worden.

Langhaar
Berichten: 595
Lid geworden op: 24 nov 2005 10:41

Re: Weet iemand dit?

Ongelezen bericht door Langhaar »

Rechten en plichten
Welke rechten en plichten heb ik als ik een uitkering aanvraag?
Als je een uitkering aanvraagt, mag je rekenen op een correcte behandeling. Je hebt het recht om te weten waarom een besluit is genomen en je hebt het recht van bezwaar. Je kunt bezwaar maken tegen een besluit waar je het niet mee eens bent. Ook heb je het recht om je dossier in te zien en om je gegevens te laten wijzigen als deze onjuist zijn. Ook heb je klachtrecht. Je kunt klagen als je vindt dat je niet correct behandeld bent. Tenslotte mag je rekenen op een tijdige uitbetaling van je uitkering. Medewerkers van sociale diensten hebben veel contacten. In die contacten gaat er wel eens iets fout. Als je van mening bent dat je door de sociale dienst verkeerd behandeld bent, dan kan je daarover een klacht indienen. Het is gelukkig niet altijd nodig een officiële klacht in te dienen om een probleem op te lossen. Vaak kan een probleem al verholpen worden als je belt of spreekt met een medewerker van de betreffende sociale dienst of afdeling. Als je besluit een klacht in te dienen, kan men proberen de fout te herstellen. De meeste sociale diensten in Nederland hebben een klachtenregeling die regelt hoe er gehandeld moet worden bij de behandeling van jouw klacht. Wanneer en waarover je een klacht kunt indienen, staat hieronder beschreven.

BvdH
Berichten: 41
Lid geworden op: 21 apr 2006 20:09

Re: Weet iemand dit?

Ongelezen bericht door BvdH »

Ik heb ook in dat traject gezeten en ben cursussen gaan volgen en weet je wat ik heb nu een contract van een jaar.

Niet alles is negatief en schelden is niet zo moeilijk !!

Langhaar
Berichten: 595
Lid geworden op: 24 nov 2005 10:41

Re: Weet iemand dit?

Ongelezen bericht door Langhaar »

[−] aanvraag, datum ingang uitkering en afhandelingstijd

Als je weet dat binnenkort je inkomsten wegvallen, moet je zo snel mogelijk contact opnemen met de sociale dienst van je gemeente. Als je te laat aanvraagt, kan je een gedeelte van de uitkering mislopen. Dat komt omdat de uitkering over het algemeen wordt toegekend ingaande de datum van aanvraag.
Om na te gaan of je recht hebt op bijstand, heeft men een aantal gegevens van je nodig. Dit zijn gegevens zoals:
• gegevens over je woonsituatie; huurcontract, inschrijving bevolkingsregister, huursubsidiegegevens.
• gegevens over je inkomsten; loonstroken, giro/bankdagafschriften, spaarrekeningen enz.,
• inschrijving arbeidsbureau en sollicitatiebewijzen etc.
Deze gegevens worden allemaal gecontroleerd en vergeleken met gegevens van andere instanties zoals het bevolkingsregister en de belastingdienst. Als je alle gegevens geleverd hebt die nodig zijn, dan moet de sociale dienst binnen 8 weken een beslissing nemen. Heb je dan nog geen bericht ontvangen, dan kan je hiertegen bezwaar maken.

Gebrek aan informatie en langere afhandeltijd
Soms kan je niet op tijd alle gevraagde gegevens leveren. Bijvoorbeeld omdat je deze gegevens van een andere instantie moet krijgen. De tijd die je nodig hebt om alsnog de ontbrekende informatie te leveren en te overleggen, wordt opgeteld bij de 8 weken afhandelingstijd.

Sollicitatieplicht en algemeen geaccepteerde arbeid
Bijstand is (in principe) tijdelijk. Je moet proberen zo snel mogelijk weer aan het werk te gaan. Bij een uitkering horen plichten; één van de belangrijkste is de sollicitatieplicht en het zoeken naar algemeen geaccepteerde arbeid. Woon je samen of ben je getrouwd, dan gelden de plichten ook voor je partner!
• je moet actief proberen een baan te vinden (solliciteren);
• je moet ingeschreven staan bij het CWI en je inschrijving op tijd verlengen;
• je bent verplicht een baan te accepteren;
• je moet scholing volgen als dat je kansen op werk vergroot;
• je moet meewerken aan een onderzoek naar je kans op werk en je geschiktheid voor scholing of opleiding (beroepskeuzetests b.v.).
Wie onvoldoende moeite doet om aan werk te komen, kan een korting op de uitkering krijgen (afstemmingsmaatregel).

Ontheffing van de sollicitatieplicht
Je kan (gedeeltelijk) ontheven worden van de arbeidsplicht als daarvoor medische of sociale redenen bestaan. Volg je scholing of een opleiding op advies van de sociale dienst of het CWI dan hoef je tijdens die opleiding (inclusief een eventuele stage) niet te solliciteren.

Algemeen geaccepteerde arbeid
Voor elke uitkeringsgerechtigde (ook HBO'ers en academici) is alle "algemeen geaccepteerde" arbeid passend. Ook als je daarvoor moet reizen. De regels kunnen per gemeente iets anders ingevuld worden, maar het komt er op neer dat je geen aangeboden arbeid mag weigeren. Doe je dat wel dan kan je een afstemmingsmaatregel krijgen (en korting op de uitkering gedurende een bepaalde periode). De precieze spelregels staan in de gemeentelijke reïntegratieverordening. Deze kan je vaak opvragen bij de plaatselijke sociale dienst of gemeentehuis.

Deze pagina is voor het laatst aangepast op 12-8-2005

Langhaar
Berichten: 595
Lid geworden op: 24 nov 2005 10:41

Re: Weet iemand dit?

Ongelezen bericht door Langhaar »

Het is mogelijk dat je de behandeling van je aanvraag, het besluit op jouw bezwaarschrift of het besluit op het (hoger) beroep niet kunt afwachten. Je kunt de sociale dienst dan verzoeken om je een voorschot te verstrekken. Wordt je verzoek om een voorschot afgewezen, dan zijn er drie mogelijkheden om een spoedvoorziening aan te vragen:
• bij de Voorzitter van Gedeputeerde Staten (GS) van Noord-Holland;
• bij de President van de Rechtbank;
• bij de President van de Centrale Raad van Beroep.
Voorlopige voorziening bij GS
Je kunt een voorziening aanvragen bij de voorzitter van GS, zolang er nog geen beslissing op de aanvraag is genomen en de sociale dienst het verzoek om een voorschot heeft afgewezen. De beslistermijn op de aanvraag mag dan nog niet zijn verstreken. Heb je een aanvraag voor de IOAW of de IOAZ uitkering ingediend, dan is een voorlopige voorziening bij GS niet mogelijk. Je richt het verzoek aanvraag voor een voorlopige voorziening aan:
de Voorzitter van Gedeputeerde Staten van Noord-Holland, Postbus 3007, 2001 DA, Haarlem.

Voorlopige voorziening bij de President van de Rechtbank of van de Centrale Raad van Beroep (CRvB)
Als er al wel een beslissing op je aanvraag is genomen of de beslistermijn is daarvoor verstreken, kunt je een voorlopige voorziening bij de President van de Rechtbank aanvragen, mits je een bezwaarschrift hebt ingediend bij Burgemeester en Wethouders, of een beroepschrift tegen het bezwaarschrift ingediend hebt bij de Rechtbank. Als je een hoger beroepschrift ingediend hebt bij de Centrale Raad van Beroep kan je een voorlopige voorziening aanvragen bij de President van de Centrale Raad van Beroep. Voor een voorziening bij de Rechtbank of de Centrale Raad van Beroep moet je griffiegeld betalen. Als de voorlopige voorziening wordt toegekend is de gemeente verplicht dat bedrag aan je terug te betalen. De voorziening bij de Rechtbank en de Centrale Raad van Beroep geldt ook voor mensen die een IOAW- of IOAZ-uitkering hebben aangevraagd.

Als GS, de Rechtbank of de Centrale Raad van Beroep beslist dat je direct geld nodig hebt, verstrekt de sociale dienst je een voorschot. Dat betekent overigens niet dat er een positieve beslissing op de aanvraag of het bezwaarschrift is of wordt genomen. Als uiteindelijk op het bezwaarschrift wordt beslist dat je recht hebt op een uitkering, dan wordt het bedrag dat je aan voorschotten hebt ontvangen met de uitkering verrekend. Wordt je aanvraag of bezwaarschrift uiteindelijk afgewezen, dan moet je de betaalde voorschotten terugbetalen aan de sociale dienst.

NB: Bij het vervaardigen van deze tekst is gebruik gemaakt van informatieblad 49 van de Sociale Dienst Amsterdam.

BvdH
Berichten: 41
Lid geworden op: 21 apr 2006 20:09

Re: Weet iemand dit?

Ongelezen bericht door BvdH »

Geplaatst op 27 Mei 2006 00:10 door BvdH


--------------------------------------------------------------------------------

Ik heb ook in dat traject gezeten en ben cursussen gaan volgen en weet je wat ik heb nu een contract van een jaar.

Niet alles is negatief en schelden is niet zo moeilijk !!
Je kunt alles wel uitpluizen maar ga iets nuttigs doen voor jezelf en probeer je eigen brood te verdienen :twisted:

Langhaar
Berichten: 595
Lid geworden op: 24 nov 2005 10:41

Re: Weet iemand dit?

Ongelezen bericht door Langhaar »

Klagen
Waarover kun je klagen?
Je kunt een klacht indienen als je niet tevreden bent over de manier waarop de sociale dienst zich in een bepaalde zaak tegenover jou gedraagt of als de dienst nalatig is. Een paar voorbeelden:
• je vindt dat een medewerker je niet correct behandelt (bijvoorbeeld taalgebruik, onbeleefd gedrag, intimidatie).
• je hebt een klacht over procedures of over de organisatie zelf (bijvoorbeeld bereikbaarheid, wachttijden, oproepen, onduidelijke brieven).
• je vindt dat een medewerker informatie vraagt die niets met het krijgen of behouden van de uitkering te maken heeft.
• je krijgt geen antwoord op een brief.
• je krijgt geen of onjuiste informatie.
• er is je een toezegging gedaan, die niet wordt nagekomen.

NB: Soms kun je in plaats van een klacht een bezwaarschrift indienen Bijvoorbeeld over het afwijzen van een aanvraag, het toekennen van een te lage uitkering, het beëindigen van een uitkering of het terugvorderen van een uitkering door middel van verrekening met de lopende uitkering. Als je een besluit van de sociale dienst ontvangt, waartegen je een bezwaarschrift in kunt dienen, staat dat onderaan dat besluit vermeld. Let je wel op de termijn die voor het indienen van een bezwaarschrift geldt.

Hoe kunt je een klacht indienen?
Je kunt een klacht mondeling of schriftelijk indienen. Een mondelinge klacht kan door de medewerkers van de sociale dienst op schrift worden gesteld. Een schriftelijke klacht kunt je indienen door een klachtenformulier in te vullen of een brief te schrijven en op te sturen naar de betreffende sociale dienst of aan Burgemeester en Wethouders in jouw woonplaats. Je kunt ook een ander vragen de klacht voor je in te dienen. Advocaten en Sociaal Raadslieden kunnen je altijd vertegenwoordigen. Als je wilt dat een buurman, familielid of vriend je klacht indient, moet je die persoon daarvoor schriftelijk toestemming geven en machtigen. Dat je je kunt laten vertegenwoordigen betekent overigens niet dat de sociale dienst dan ook de eventuele kosten daarvoor vergoedt. Ook niet als je klacht gegrond blijkt te zijn.

Wat gebeurt er met je klacht?
Zodra je klacht bij de sociale dienst ontvangen is, wordt deze geregistreerd en krijg je een ontvangstbevestiging. Je klacht wordt vaak behandeld door het sociale dienst kantoor of de afdeling, waarop de klacht betrekking heeft. Ook zijn er gemeenten die klachten door een speciale afdeling of persoon laten afhandelen. Veelal wordt de klacht niet behandeld door degene over wie je klaagt (maar dat is niet altijd en in alle gevallen zo). In de ontvangstbevestiging die je hoort te ontvangen staat meestal bij wie je kunt informeren hoe het met de afhandeling van je klacht staat. Veelal staat bovendien in die brief hoeveel tijd men maximaal denkt nodig te hebben om de klacht af te handelen. Je krijgt dan veelal binnen de afgesproken tijd antwoord. Duurt de behandeling van de klacht langer dan voorzien, dan hoor je bericht te krijgen over de reden van vertraging. Je kunt, als je dat wilt en dat in de klachtbrief aangegeven hebt, de klacht mondeling toelichten. Dit hoort dan te gebeuren voordat je antwoord krijgt op de klacht.

Eddie2
Berichten: 605
Lid geworden op: 05 nov 2005 21:52

Re: Weet iemand dit?

Ongelezen bericht door Eddie2 »

Langhaar bedankt. Ik ga ze eerst maar eens de kans geven om alsnog de ontbrekende stukken te verstrekken. En al die betweters die hier lopen te zeuren over ga toch werken moeten eens hun muil houden wanneer ze niet weten wat er aan de hand is. Daar gaat mijn vraagstelling ook niet over. Een goed verstaander zal begrijpen dat ik momenteel in oorlog ben met een aantal SoZa nazi's!!!!

Langhaar
Berichten: 595
Lid geworden op: 24 nov 2005 10:41

Re: Weet iemand dit?

Ongelezen bericht door Langhaar »

Eddie,

Sterkte.

Groet Langhaar

Eddie2
Berichten: 605
Lid geworden op: 05 nov 2005 21:52

Re: Weet iemand dit?

Ongelezen bericht door Eddie2 »

Heb wel vaker met het bijltje gehakt, maar sinds ze die wet aangepast hebben en de gemeentekas leeg is aan zinloze projecten zijn ze wel errug aan het rekken en aan het treiteren maar ik weet wie het gaat winnen.

Bedankt Langhaar!

NAK
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 dec 2004 19:38

Re: Weet iemand dit?

Ongelezen bericht door NAK »

Heb wel vaker met het bijltje gehakt,
Samenvattend:
je had geen zin om het zelf uit te zoeken, dus heb je er maar een topic van gemaakt in de hoop dat anderen zich wél de moeite zouden getroosten om uit te pluizen hoe de vork in de steel zit. :evil:

Het bijltje heeft je jammerlijk verraden.

Eddie2
Berichten: 605
Lid geworden op: 05 nov 2005 21:52

Re: Weet iemand dit?

Ongelezen bericht door Eddie2 »

U heeft kennelijk weinig beters te doen en u kunt kennelijk niet goed lezen? Daarom heeft het verder weinig zin om inhoudelijk op deze nogal domme opmerking uwerzijds in te gaan.

NAK
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 dec 2004 19:38

Re: Weet iemand dit?

Ongelezen bericht door NAK »

Weet je zelf wel wat je schrijft?????

Eerst roep je om hulp en als die gegeven wordt dmv uitgevreide antwoorden dan roep je "ik heb wel vaker met dat bijltje gehakt".

Dus.......

Eddie2
Berichten: 605
Lid geworden op: 05 nov 2005 21:52

Re: Weet iemand dit?

Ongelezen bericht door Eddie2 »

Maar sinds ze die, etcetera etcetera.

Bovendien doelde ik meer op een wet zoals zij die ook hanteren. Ik zit dan te denken aan brief waarin ik ze met deze wet aanval zoals ze ook mijn broer met de wet aanvallen.

Toch was de inhoud van Langhaar welkom ook hier staan waardevolle tips in, ik denk dat u zich drukker maakt dan nodig is.

Gesloten