LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] werkloze jongeren

Hier kan je discussiëren over het onderwerp reïntegratie.
tomaatje
Berichten: 318
Lid geworden op: 13 dec 2005 20:27

werkloze jongeren

Ongelezen bericht door tomaatje »

DEN HAAG - Lastpakken, nietsnutten, drop-outs en andere probleemjongeren zonder werk, opleiding of uitkering zouden eigenlijk verplicht in internaten moeten worden heropgevoed.



Dat is de enige mogelijkheid om deze groep van ongeveer 35.000 jongeren discipline en basisvaardigheden als taal en rekenen bij te brengen. Daar worden de jongeren in kwestie én de samenleving als geheel beter van, zei minister De Geus van Sociale Zaken gisteren op een CDA-bijeenkomst.

De Geus laat uitzoeken of het juridisch haalbaar is om jongeren verplicht naar zulke internaten - ook wel kampementen genoemd - te sturen. Oud-premier Lubbers stelde begin jaren negentig ook al heropvoedingskampen voor. Dat plan strandde toen op de te vrijblijvende aanpak. Daarom streeft De Geus naar dwang.

Dat in Nederland tienduizenden jongeren zich van alles en iedereen distanciëren, niet werken, niet naar school gaan, geen uitkering vragen en een kansloze toekomst tegemoet gaan, zit De Geus ‘vreselijk hoog’. Daarom wil de minister nu ‘doorpakken’ met zijn heropvoedingsplan.

Voorzitter De Boer van de Taskforce Jeugdwerkloosheid stelde onlangs ook voor probleemjongeren op te vangen in internaten. Hij dacht daarbij als locatie aan kazernes die Defensie ontruimt.

De Geus wilde zich gisteren nog niet vastleggen op details. Die zijn volgens hem een kwestie van latere uitwerking.


Tomaatje: nog even en dan eindigt de werkloze ook in zo'n kamp
Geen CWI meer Geen UWV of Sociale dienst.

Het moet niet nog gekker worden dan het nu al is in ons landje ?

Toch ?

opa
Berichten: 497
Lid geworden op: 06 sep 2005 11:14

Re: werkloze jongeren

Ongelezen bericht door opa »

Tja, opa schreef in dit forum al vele malen over dat hij gelijkenissen zag met de jaren 1930/1940. En Opa is op dit forum al zovele keren door de jongelui hierover uitgejoeld. Maar wederom en helaas, lijkt opa weer het gelijk aan zijn kant te krijgen? Noemen ze deze vorm van inzicht misschien levenservaring of levensvisie? Immers de geschiedenis herhaal zich en als je het al 1x heb meegemaakt dan herken je het voor de 2e keer. Tenzij,...... je last hebt van een selectief geheugen..... want dan weet je het niet meer....
Kunt u mij nog volgen? Excuus, ik draaf misschien een klein beetje door.

Wat gaan we nu doen?
Weer afwachten op Amerikaanse taferelen aan de noordzee kust?

Onze generatie is helaas wat te oud voor harde akties maar ik hoor hier in mijn omgeving bij leeftijdgenoten veel onrust en gesputter.

Idee:
De jonbgelui gaan bij de ouderen te rade wat hieraan te doen en de jongeren gaan samen met de ouderen vervolgens in protest.

Goed plan?

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: werkloze jongeren

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Ik zei ook al opa, de geschiedenis herhaald zich keer op keer op keer enz. U hebt gelijk! Jongeren vormen altijd een probleem in de samenleving maar er is nooit eens iemand die zegt: " De samenleving vormt een probleem voor de jangere.", wat kan de jeugd dan nog?

Chanmaster

opa
Berichten: 497
Lid geworden op: 06 sep 2005 11:14

Re: werkloze jongeren

Ongelezen bericht door opa »

Chanmaster,

De jongelui kunnen eens gaan luisteren naar de ouderen. De ouderen verschaffen vaak raad en daad bij problemen die opdoemen. :lol:

stef
Berichten: 29
Lid geworden op: 22 mar 2004 16:31

Re: werkloze jongeren

Ongelezen bericht door stef »

Gaan sporten, cursussen volgen, zich inzetten als vrijwilliger bij een verzorgingstehuis en zo kunnen ze nog veel meerdoen.

Van een hulpverlener verwacht je anders meer initiatief dan bovengenoemd commentaar.

Wilde het even kwijt :wink:

RennieVerslaafde
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 feb 2006 20:43

Re: werkloze jongeren

Ongelezen bericht door RennieVerslaafde »

Tja, opa schreef in dit forum al vele malen over dat hij gelijkenissen zag met de jaren 1930/1940.
Que??? We hebben het over de tijd dat "die entlösung" is bedacht, en daarmee ziet deze seniele bejaarde gelijkenis.... Heeeeel erg eng.
Noemen ze deze vorm van inzicht misschien levenservaring of levensvisie?
Hoe was het ook weer met de val en hoogmoed....
Onze generatie is helaas wat te oud voor harde akties maar ik hoor hier in mijn omgeving bij leeftijdgenoten veel onrust en gesputter.
En je loopt net te blaten dat je een parallel met het verleden ziet?

Face it: Als je nu sputtert betekent dat JIJ medeverantwoordleijk bent voor het creeren van een maatschappij waar kansarme jongeren, en veelal (door jullie in de jaren '60 gehaalde immigranten) twee generatieallochtonen geen kansen krijgen.

En werkloze jongere is net zoals een gewone werkzoekende. Ook hij wil werk met toekomst en geluk. Waarom wordt hier wel door Jan en Alleman die WW heeft geklaagd over strengere WW eisen en maatregelen. Terwijl als men een totaal debiel plan heeft voor de jongeren diezelfde werkzoekende zeggen "goedzo" "de jeugd van tegenwoordig..."

Aan het werk!
Berichten: 200
Lid geworden op: 06 dec 2005 16:04

Re: werkloze jongeren

Ongelezen bericht door Aan het werk! »

@Opa: bedoelt u diezelfde ouderen die ons hebben opgezadeld met softdrugs, kernwapens en tolerantie?
Schei toch eens uit met uw quasi wijze praatjes. Misschien frustreert het u dat niemand naar u luistert?

Ten aanzien van het eigenlijke onderwerp van dit forumonderdeel, de re-integratiebureaus, vind ik dat velen wel erg van het onderwerp afdwalen!
GrAHW

opa
Berichten: 497
Lid geworden op: 06 sep 2005 11:14

Re: werkloze jongeren

Ongelezen bericht door opa »

Laten we het houden op Nederland,
- Onze generatie bracht ook:
- De anticonseptie Pil.... voor de jongelui
- Aborts voor als de jongelui de driften te heftig waren.
- De WW
- De WAO
- De AOW
- De VUT
- De Bijstand
- Dat de huidige jongelui zich vol laten duwen met drugs en pillen die keuze maken ze immers zelf en is niet door onze generatie aan hun opgedrongen.
- Inderdaad de oorlog, deze ontstond door grote werkeloosheid en massale onvrede onder een bevolkingsgroep.
- Die onvrede onder 1 bevolkingsgroep uitte zich ook in frustratie tegen diverse andere bevolkingsgroepen.
- Deze zelfde onvrede is er anno 2006 ook en is alleen maar groeiende en heftiger.
- Deze onvrede vormen wederom een voedingsbodem voor frustratie tussen bevolkingsgroepen.
- Natuurlijk ook bij mensen die geen arbeid meer kunnen vinden en opgezadeld worden met RiBs.
Zie hier de link tussen mijn betoog en deze discussie over reintegratie.
Geen enkele gebeurtenis is uniek maar ontstaat uit een samenhangsel van aantal opvolgende gebeurtenissen.

Kort nog even alle genoemde feiten over dit onderwerp op een rijtje:
werkloosheid, onvrede, wan-gunst, frustatie, onverdraagzaamheid,
gebrek aan voldoende financiele middelen al deze zaken zijn een voedingsbodem voor ........... een uitbarsting bijvoorbeeld dreiging van oorlogen.

Maar dit inzicht krijgen de jongelui vast wel als zij zelf ook 79 jaar op deze aardkloot rond lopen.
Daarom wens ik u allen veel wijsheid en inzicht :lol:
Laatst gewijzigd door opa op 23 feb 2006 02:13, 2 keer totaal gewijzigd.

Langhaar
Berichten: 595
Lid geworden op: 24 nov 2005 10:41

Re: werkloze jongeren

Ongelezen bericht door Langhaar »

Ja opa,

AHW moet nog een hoop leren.

Groeten Langhaar.

opa
Berichten: 497
Lid geworden op: 06 sep 2005 11:14

Re: werkloze jongeren

Ongelezen bericht door opa »

Langhaar,

Het is soms zo zonde van de energie als je de jonge mensen wil leren om niet elke keer dezelfde fouten te maken.
Ik heb medelijden met mijn ouders..

Iets anders,
heb je de aktie gezien in Delfzijl met de witte zakdoekjes?
Als we in Nederland massaal met witte zakdoekjes gaan zwaaien als blijk dat dit kabinet moet vertrekken?

Langhaar
Berichten: 595
Lid geworden op: 24 nov 2005 10:41

Re: werkloze jongeren

Ongelezen bericht door Langhaar »

Opa,

Het is misschien wel een goed idee maar hoe zetten we zoiets
op poten?

Misschien een vakbond of de SP.

Ik heb iemand van de tweede kamer maar weer een e-mail
gestuurd met een verhaal over reïntegratie en gevraagt wanneer
er nu eindelijk eens iets aangedaan wordt.

Het antwoord is : de regeringspartijen willen nog niks doen.

Groet Langhaar.

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: werkloze jongeren

Ongelezen bericht door Chanmaster »

opa


Geplaatst op 22 Feb 2006 16:47 door opa


--------------------------------------------------------------------------------

Chanmaster,

De jongelui kunnen eens gaan luisteren naar de ouderen. De ouderen verschaffen vaak raad en daad bij problemen die opdoemen.

Naar boven
Kijk Opa, met die opvatting ben ik het niet eens. Wat doen ouderen voor jongeren? Adviezen geven? Adviezen uit het jaar blok zeker.
Vergeet niet, en laat dit geen verwijt zijn, dat wat wij vroeger hebben mogen leren niet van deze tijd is!
Ik denk dat wanneer wij de jeugd tegemoet willen komen wij juist naar hen zouden moeten luisteren waar het om gerieven gaat en niet andersom.
Wat heeft de jeugd? Geen andere mogeljkheid dan "Hangjongere" te worden omdat er geen enkel initiatief getoond wordt voor hun gebrek aan ontspannings en ontmoetingsgelegeheid. De buurthuizen zijn allang niet meer en alle dagen verplicht gaan sproten is voor de jeugd niet te betalen, ze komen nergen binnen en zijn te groot voor het tafellaken en te klein voor het kleed, kort om, ze vallen tussen de wal en het schip. Wanneer wij als ouderen eens wat beter naar de behoeften van de jeug zouden luisteren en hun gerieven net zou belangrijk gaan vinden als die van ons dan komen we een eind de goede richting op. De hedendaagse jeugd weet van het leven meer dan wij vroeger op die leeftijd.

Chanmaster

opa
Berichten: 497
Lid geworden op: 06 sep 2005 11:14

Re: werkloze jongeren

Ongelezen bericht door opa »

Chanmaster,

Met mijn betoog doel ik op de Herhaling van de geschedenis of herhaling van gebeurtenissen en dat je moet leren van oplossingen aangedragen vanuit het verleden.

Met jongelui doelde ik eigenlijk op de 20 en 30-tigers die, door de samenleving betaalde studie, hun kennis Tegen de samenleving gebruiken i.p.v. AAN de samenleving tendienste stellen.
Kijk bijvoorbeeld naar het bedrijfsleven, na wisseling van directie voor jongere generatie gaat het ene na het andere bedrijf op de fles.

Het zelfde met de RiB, als de studiebollon hun hersens zouden gebruiken hadden ze allang ontdekt dat ze bezig zijn met in standhouden van een illusie. Inplaats van na te denken vullen ze hun zakken.

Hangjongeren is een probleem van alle tijden ook in mijn jeugd waren jongeren die rondhingen, knokploegen en noem maar op.
Het is een gebrek aan fantasie van de jongelui welke zorgen voor problemen ik noem het de MTV en SMS jeugd. Daarbij, komt ook dat ouders moeten werken om in hun onderhoud te voorzien en ontstaat er sleutelkinderen die op straat vertier gaan zoeken.
en zo zie maar weer dat het 1 verbanden heeft met het ander.

Opa heeft zelf ook kleinkinderen in het VWO en inderdaad spreken zij anders, wil niet zeggen verstandiger of wijzer, dan ik in diezelfde leeftijd of periode.
Maar dit is andere discussie voor op een ander forum.

Cynneke
Berichten: 49
Lid geworden op: 09 feb 2006 21:49

Re: werkloze jongeren

Ongelezen bericht door Cynneke »

Weet je wat me opvalt... door de ouderen in onze samenleving wordt er vaak gezegd: de jeugd van tegenwoordig! Of: die jongeren!!

Ik ben zelf 26 (en reken mezelf dus ook nog onder de jongeren) en buitenshuis rolstoelgebonden. Als we voor het zebrapad staan te wachten, zijn er eerst 2 of 3 auto's die doorrijden eer we er over kunnen.
Een tijdje terug stonden we bij het zebrapad en kwam er een grote dikke mercedes aan met een oudere man met grijs haar erin en die rijdt gewoon keihard door, denkt er niet eens over om te stoppen. De auto er na, was een jong mannetje van 18-19 in een Golf GTI. Echt zo'n racemodel. Dus wij wachten even, in de veronderstelling dat hij toch wel door zou rijden. Nee hoor, hij remde netjes af en liet ons er over. We waren toch wel wat verbaasd, al hadden we het recht om voor te gaan :wink:

En van de zomer stonden we op de markt bij de groenteboer te wachten toen een oude mevrouw (bejaard) tussen de rolstoel en de groente door wurmde. Wat eigenlijk al niet ging... Als de marktkoopman vraagt wie er aan de beurt is, gaat ze rustig haar bestelling doen. De oude mevrouw naast haar (zelfde leeftijd ongeveer) zegt tegen haar dat wij eerst waren. Maar ze kijkt niet op of om en gaat gewoon rustig door met bestellen.

Ook in de winkel merk je het... Als wij even ergens staan te kijken, zijn het bijna altijd de oudere mensen die met hun karretje er tussendoor proberen te komen. En dat is met een rolstoel écht niet handig, die nemen gewoon wat ruimte in beslag. Terwijl de mensen onder de 30 eerder geneigd zijn te wachten tot we klaar zijn.

Uitzonderingen heb je overal, maar mij kunnen ze niets meer wijsmaken..

De jeugd van tegenwoordig??
De ouderen kunnen er anders ook wat van!!!

(laat al die ouderen die klagen over de jeugd maar eens aan zich zelf denken! Stopt u netjes voor het zebrapad zoals het hoort? Wacht u netjes op uw beurt? Kijkt u uit voor rolstoelers ipv gewoon door te duwen met uw karretje? Ennnnn....pakt u een normale, lege kassa ipv de rolstoelkassa waar al 4 man staat? Wij rolstoelers moeten soms namelijk erg lang wachten terwijl andere kassa's gewoon leeg zijn maar waar wij niet door kunnen!
Pas als u zich altijd netjes en correct gedraagd heeft u recht van spreken over de jeugd van tegenwoordig!)

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: werkloze jongeren

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Jongeren worden ten onrechte betiteld als niksnutten etc. terwijl wij als ouderen in gebreke zijn want hun hebben geen geld, geen uitgaans mogelijkheden maar wel behoeften waar aan geen invulling wordt gegeven. Willen ouderen dat niet zien of meten ze hun eigen ervaring uit hun jonge tijd met de huidige? In die tijd was het anders als nu.
We konden, toen ik 14 was gaan en staan waar we wilden zonder dat er iemand aan het morren was. Nu kan de jeugd nergens meer terecht.
Veel jongeren zoeken hun vertier in het computeren maar dat is dan ook het enige wat de huidige tijd hen biedt. Er moeten jeugdsoos komen zodat er een wijkgerichte uitgaansmogelijkheid is waarin ze hun ontspanning vinden maar ik vrees.

Chanmaster

opa
Berichten: 497
Lid geworden op: 06 sep 2005 11:14

Re: werkloze jongeren

Ongelezen bericht door opa »

Wat u beschrijft is niet helemaal wat ik bedoel met jongeren in deze maatschappij.
Als reactie op uw bijdrage:
u bevestigde exact mijn stelling over de toename van de sociale verarming in dit land en dat het een het logisch gevolg van het ander is. Tekort van financiele middelen en onbegrip voor de menselijke aspecten bij instanties zoals RiBs, geeft kans op toenemen van agressie bij mensen.

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: werkloze jongeren

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Mijn excuses Opa, ik heb het verkeerd gelezen.
U hebt inderdaad gelijk.

Chanmaster

RennieVerslaafde
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 feb 2006 20:43

Re: werkloze jongeren

Ongelezen bericht door RennieVerslaafde »

- De anticonseptie Pil.... voor de jongelui
- Aborts voor als de jongelui de driften te heftig waren.
- De WW
- De WAO
- De AOW
- De VUT
- De Bijstand
Kijk ouwe laten we even vaststellen dat u deze wetten voor uw eigen gunste heeft gemaakt. Over de technologische vooruitgang ben ik tevreden, howel het allemaal best wat harder kan.

De ww, is gekomen in de tijd dat u werkte, was eerst een regeling met suppletiemogelijkheden als je onder je salaris ging werken, duurde 5 jaar, en voor jongeren was er RWW als je een gezin had werd het aangevuld. De WW is uitgehold en voor de jeugd die nog geen arbeidsverleden heeft opgebouwd retseert een schamel 70% van het minimum voor een half jaartje. Wel lastig als je na je MBO op je 18 de bent gaan werken en door bedrijfseconomische omstandigheden op straat komt te staan en je net een kindje hebt gehad. Werloos is ook voor de jeugd geen pretje!!! En als u zegt dat ze "dan maar m,oeten gaan werken"zeg ik dat dat dan ook moet gaan gelden voor de 58 jarige ww er want ook hij moet gaan werken.


De WAO, daar kon u in uw tijd nog gebruik van maken, alleen deze bestaat niet meer.

De Vut regels, daar kon u nog mooi gebruik van maken, maar alle futregelingen zijn afgeschaft.

De AOW, daar maakt u gebruik van, maar als ik over 35 jaar zou mogen dan bestaat ook deze regeling niet meer.

De bijstand was een regeling die mild en soepel was en waar bijzondere bijstand makkelijk werd verstrekt.. maar oko hier is alles strenger.

En inderdaad Nog bedankt voor de Kernwapens, Nog bedankt voor de vevuiling, nog bedankt voor de haat, nog bedankt voor het racisme, nog bedankt voor het bombarderen van hiroshima, nog bedankt voor het uitroeien van de walvissen....

Jullie hebbe de jongere generatie dus niet alleen veel moois gegeven, maar ook veel troep die opgeruimd moet worden.

Als u de jeugd verwijt niet goed maet haar vrijheid om te gaan, dan verwijt ik u dat U verantwoordelijk bent voor het scheppen van deze mogelijkheden!!!

Verkoperzoveel
Berichten: 47
Lid geworden op: 16 sep 2005 16:33

Re: werkloze jongeren

Ongelezen bericht door Verkoperzoveel »

Al die jonge gastjes gewoon de militaire dienstplicht inschoppen.
Laat ze maar wat doen ipv klaplopen. Ze moeten allemaal een schop onder de kont hebben! Die ouders voeden gewoon niet meer op.
En dat zeg ik, een 37-jarige oudere-jongere.

RennieVerslaafde
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 feb 2006 20:43

Re: werkloze jongeren

Ongelezen bericht door RennieVerslaafde »

Die ouders voeden gewoon niet meer op.
Dus wiens schuld is het nou, de jongere of de ouders?

Gesloten