3 maanden wachten op rijexamen bij spoedcursus?

Discussieer hier over (auto-)rijscholen.
eheijns
Berichten: 13
Lid geworden op: 06 jul 2023 20:05

3 maanden wachten op rijexamen bij spoedcursus?

Ongelezen bericht door eheijns »

Hallo,

Ik heb onlangs een Spoed-rijlespakket gekocht voor 20 lessen wat was geadviseerd na de proefles. Ik ging ervan uit dat ik binnen 2 weken ofzo al kon afrijden. Na 2 rijlessen heb ik de rijschool gevraagd om de examendatum zodat ik daar rekening mee kan houden. Uiteindelijk heb een examendatum gekregen dat pas na 3 maanden is! Is dit normaal. Of heeft het met de wachtlijst te maken? Ik ben niet van plan ruzie hierover te maken met de rijschool, want ik wil het contact goed houden, maar ben wel teleurgesteld dat het examen pas na 3 maanden is.. DVerder heb ik in principe ook geen haast, Ik ga nog wel het CBR bellen om het een en ander te vragen.

Gr


eheijns
Berichten: 13
Lid geworden op: 06 jul 2023 20:05

Re: 3 maanden wachten op rijexamen bij spoedcursus?

Ongelezen bericht door eheijns »

Ja, ik heb na nog wat meer googlen dit artikel ook gelezen. Maar geldt dit ook voor spoedcursussen? Rijscholen bieden overal aan dat je vanaf 1 week je rijbewijs kan halen. Kom je met een spoedcursus (omdat je meer betaald) eerder aan de beurt bij het CBR voor het praktijkexamen? Er moet toch een reden zijn dat er spoedcursussen worden aangeboden?

Justmeagain
Berichten: 541
Lid geworden op: 11 aug 2019 14:49

Re: 3 maanden wachten op rijexamen bij spoedcursus?

Ongelezen bericht door Justmeagain »

Met een spoedcursus wordt naar mijn mening bedoeld dat u een versnelde rijopleiding doet bij een rijschool. Pas als de instructeur u in staat acht af te rijden wordt de aanvraag gedaan bij het CBR maar u krijgt geen voorrang op het afrijden.

juliomariner
Berichten: 4835
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: 3 maanden wachten op rijexamen bij spoedcursus?

Ongelezen bericht door juliomariner »

Waarom zouden mensen met een spoedcursus voorrang moeten hebben bij het examen op reguliere cursisten?

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: 3 maanden wachten op rijexamen bij spoedcursus?

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

juliomariner schreef:
07 jul 2023 08:54
Waarom zouden mensen met een spoedcursus voorrang moeten hebben bij het examen op reguliere cursisten?
Waarom mag Business Class eerder aan boord dan Economy?

Het hád best een betaalde extra optie kúnnen zijn hoor...zoals TS aannam.

juliomariner
Berichten: 4835
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: 3 maanden wachten op rijexamen bij spoedcursus?

Ongelezen bericht door juliomariner »

Had gekund maar zo werkt het bij het CBR niet.
Vaak kun je als Business Class ook niet sneller door de douane als cattle class

eheijns
Berichten: 13
Lid geworden op: 06 jul 2023 20:05

Re: 3 maanden wachten op rijexamen bij spoedcursus?

Ongelezen bericht door eheijns »

Ik begrijp het niet. Als je niet eerder praktijkexamen kunt doen met een spoedcursus, wat is dan de meerwaarde van een spoedcursus?

Moneyman
Berichten: 30118
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: 3 maanden wachten op rijexamen bij spoedcursus?

Ongelezen bericht door Moneyman »

eheijns schreef:
07 jul 2023 10:53
Ik begrijp het niet. Als je niet eerder praktijkexamen kunt doen met een spoedcursus, wat is dan de meerwaarde van een spoedcursus?
Het cursusdeel is toch simpelweg korter? Daar zit je winst.

Methusalah
Berichten: 1177
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: 3 maanden wachten op rijexamen bij spoedcursus?

Ongelezen bericht door Methusalah »

eheijns schreef:
07 jul 2023 10:53
Ik begrijp het niet. Als je niet eerder praktijkexamen kunt doen met een spoedcursus, wat is dan de meerwaarde van een spoedcursus?
Eh, omdat de mensen die de lange cursus doen daarna ook moeten wachten tot een examinator beschikbaar is. Dus hoe dan ook ben jij sneller.

J. Deltoer
Berichten: 3088
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: 3 maanden wachten op rijexamen bij spoedcursus?

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Er zijn ook rijscholen die vooraf examentijd inkopen bij het CBR. Dan kan het dus sneller. Als ze dat niet gedaan hebben moet er gewoon gewacht worden.
Aan het CBR ligt het niet, die handelen gewoon aanvragen af op volgorde van binnenkomst. Bellen naar CBR is nutteloos.

eheijns
Berichten: 13
Lid geworden op: 06 jul 2023 20:05

Re: 3 maanden wachten op rijexamen bij spoedcursus?

Ongelezen bericht door eheijns »

Duidelijk. Toch vreemd. Je zou dus in principe een normaal pakket kunnen nemen i.p.v. een spoedpakket, mits de rijschool dan in ieder geval gelijk het rijexamen aanvraagt bij het CBR.

Moneyman
Berichten: 30118
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: 3 maanden wachten op rijexamen bij spoedcursus?

Ongelezen bericht door Moneyman »

eheijns schreef:
07 jul 2023 12:41
Duidelijk. Toch vreemd. Je zou dus in principe een normaal pakket kunnen nemen i.p.v. een spoedpakket, mits de rijschool dan in ieder geval gelijk het rijexamen aanvraagt bij het CBR.
Nou, nee, want een rijschool vraagt je examen natuurlijk pas aan als je zover bent.

kuklos
Berichten: 9775
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: 3 maanden wachten op rijexamen bij spoedcursus?

Ongelezen bericht door kuklos »

Ik ben het eens met TS, dit blijft vreemd. Je doet bewust een spoedcursus in de hoop sneller klaar te zijn met de lessen en dus ook sneller examen te kunnen doen en daarna moet je toch gewoon wachten.

@eheijns, zoals ik je bericht lees ben je straks al enige tijd klaar met je cursus en heb je al een tijd geen lessen meer als je het examen kan doen. Klopt dat?

Lowieze
Berichten: 6609
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: 3 maanden wachten op rijexamen bij spoedcursus?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Moneyman schreef:
07 jul 2023 12:42
eheijns schreef:
07 jul 2023 12:41
Duidelijk. Toch vreemd. Je zou dus in principe een normaal pakket kunnen nemen i.p.v. een spoedpakket, mits de rijschool dan in ieder geval gelijk het rijexamen aanvraagt bij het CBR.
Nou, nee, want een rijschool vraagt je examen natuurlijk pas aan als je zover bent.
Bij een spoedcursus werkt het iets anders. Je begint dan met een proefles, zodat de instructeur in kan schatten hoeveel lessen je ongeveer nodig zal hebben. De lessen kunnen dan worden ingepland en het praktijkexamen wordt vaak gelijk aangevraagd.
Op de site van het CBR kun je zien wat de wachttijd in jouw regio op dit moment is, ik zie hier bijv. 16,2 weken, dus een spoedcursus heeft op dit moment inderdaad wat minder zin. Binnen 10 dagen je rijbewijs halen is nu eigenlijk niet mogelijk.
Het CBR geeft zelf nog als tip:
“overleg met je instructeur of je ook in een andere plaats examen kunt doen, mogelijk zijn daar eerder plekken vrij.”

Lowieze
Berichten: 6609
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: 3 maanden wachten op rijexamen bij spoedcursus?

Ongelezen bericht door Lowieze »

snuffel1 schreef:
07 jul 2023 13:52
Een spoedcursus voor het rijexamen houdt meerdere rijlessen per week in en bij enige rijvaardigheid wordt het rij examen aangevraagd in uw geval kunt u met drie maanden examen gaan doen. Gezien de wachttijden bij het CBR is dat nog redelijk snel te noemen maar ik acht de kans dat u in één keer slaagt bijzonder klein. Ik persoonlijk ben zeker geen voorstander van dit soort spoedcursussen omdat er niet in alle weersomstandigheden geoefend kan worden en het te snel aangeleerde na het behalen van het rijbewijs snel vervaagt met alle gevolgen van dien.
Dat kunt u helemaal niet beoordelen. Er zijn zat mensen die in 1 keer slagen na het volgen van een snelcursus. En er zijn ook mensen die jaren lessen en steeds opnieuw zakken.

Seinhuis
Berichten: 2376
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: 3 maanden wachten op rijexamen bij spoedcursus?

Ongelezen bericht door Seinhuis »

CBR heeft een lange wachttijd.

Ik begrijp de teleurstelling, maar ik denk dat er niks aan te doen valt.

Tip: Blijf tot de examen af en toe lessen.

Erthanax
Berichten: 9700
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: 3 maanden wachten op rijexamen bij spoedcursus?

Ongelezen bericht door Erthanax »

snuffel1 schreef:
07 jul 2023 13:52
(...) maar ik acht de kans dat u in één keer slaagt bijzonder klein. (...)
Waarom schat u die kans zo laag in? Op de rijschoolzoeker van het CBR zijn per rijschool de slagingspercentages te vinden. Er zijn heel wat rijscholen die een totaal halen van meer dan 80%, en meer dan 60% voor de eerste keer. Dat is toch niet "bijzonder klein", dunkt me.

eheijns
Berichten: 13
Lid geworden op: 06 jul 2023 20:05

Re: 3 maanden wachten op rijexamen bij spoedcursus?

Ongelezen bericht door eheijns »

@Moneyman Ik heb pakket gekocht van 20 lessen. Ik kon al redelijk goed autorijden. Die 20 lessen passen makkelijk in die 3 maanden.

eheijns
Berichten: 13
Lid geworden op: 06 jul 2023 20:05

Re: 3 maanden wachten op rijexamen bij spoedcursus?

Ongelezen bericht door eheijns »

@kuklos Ik heb net een paar lessen gehad. Ik stel de rest van de lessen dan maar uit tot ik een beetje dichter bij de examendatum zit.

Plaats reactie