3 maanden wachten op rijexamen bij spoedcursus?

Discussieer hier over (auto-)rijscholen.
eheijns
Berichten: 13
Lid geworden op: 06 jul 2023 20:05

Re: 3 maanden wachten op rijexamen bij spoedcursus?

Ongelezen bericht door eheijns »

@Lowieze Ja, zo is het gegaan. Ik heb nog gebeld met de rijschool, maar ik kan fluiten naar de extra kosten die ik heb betaald voor de z.g. spoedcursus.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: 3 maanden wachten op rijexamen bij spoedcursus?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Erthanax schreef:
07 jul 2023 15:58
Waarom schat u die kans zo laag in? Op de rijschoolzoeker van het CBR zijn per rijschool de slagingspercentages te vinden. Er zijn heel wat rijscholen die een totaal halen van meer dan 80%, en meer dan 60% voor de eerste keer. Dat is toch niet "bijzonder klein", dunkt me.
Er zitten daar rijscholen tussen die 90% of meer halen, maar die zelden een leerling examen laten doen. Of leerlingen stappen over, omdat het ze te lang duurt, of er zijn extreem veel lessen nodig. En dan hoor je dat de overstappers nog maar een paar lessen nodig hebben volgens de nieuwe rijschool en het rijbewijs ineens halen.

eheijns
Berichten: 13
Lid geworden op: 06 jul 2023 20:05

Re: 3 maanden wachten op rijexamen bij spoedcursus?

Ongelezen bericht door eheijns »

@ snuffel1 Ik kon al redelijk goed rijden voordat ik aan deze cursus begon dus ik maak me geen zorgen wat dat betreft.

eheijns
Berichten: 13
Lid geworden op: 06 jul 2023 20:05

Re: 3 maanden wachten op rijexamen bij spoedcursus?

Ongelezen bericht door eheijns »

Als ik eerder had geweten dat ik rekening moest houden met de wachtlijst bij het CBR had ik denk ik geen spoedcursus genomen. Vraag is of de rijschool dat zou accepteren. ZIj zeggen dat de wachtlijst bij een normale cursus ongeveer 6 maanden is.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: 3 maanden wachten op rijexamen bij spoedcursus?

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
07 jul 2023 12:42
eheijns schreef:
07 jul 2023 12:41
Duidelijk. Toch vreemd. Je zou dus in principe een normaal pakket kunnen nemen i.p.v. een spoedpakket, mits de rijschool dan in ieder geval gelijk het rijexamen aanvraagt bij het CBR.
Nou, nee, want een rijschool vraagt je examen natuurlijk pas aan als je zover bent.
Dat lijkt me niet handig. Dan moet je nog 3 tot 6 maanden wachten, en als je in de tussentijd geen lessen neemt wordt examen kansloos.
Aanvragen vereist vooruitdenken: Wanneer verwacht de leraar dat de leerling er klaar voor zal zijn, en wat is de wachttijd.

Spoedcursus zonder aansluitend afrijden lijkt me zinloos.

Erthanax
Berichten: 9701
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: 3 maanden wachten op rijexamen bij spoedcursus?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Nijogeth schreef:
07 jul 2023 16:44
Er zitten daar rijscholen tussen die 90% of meer halen, maar die zelden een leerling examen laten doen. (...)
Dat zal vast wel ja. Maar
CBR schreef:Een rijschool staat er alleen bij als die examens heeft gehad in de afgelopen 4 kwartalen. De meetperiode is nu 1 april 2022 t/m 31 maart 2023.

Ook als ik zoek op rijscholen met een flink aantal examens, zijn er genoeg die ruim boven de 50% zitten voor het eerste examen.

Ik zocht op Amsterdam en >50 examens. Dan zie ik dat Amsterdamse Verkeetsopleidingen 213 eerste examens heeft gedaan met een slagingspercentage van 87%.
Bij rijschool Keur daarentegen is het 0% bij de 15 eerste examens.

Mijn punt was dat de kans dat je in een keer slaagt niet per definitie "bijzonder klein" is.

Lowieze
Berichten: 6609
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: 3 maanden wachten op rijexamen bij spoedcursus?

Ongelezen bericht door Lowieze »

eheijns schreef:
07 jul 2023 16:50
Als ik eerder had geweten dat ik rekening moest houden met de wachtlijst bij het CBR had ik denk ik geen spoedcursus genomen. Vraag is of de rijschool dat zou accepteren. ZIj zeggen dat de wachtlijst bij een normale cursus ongeveer 6 maanden is.
De rijschool had u dat ook mee kunnen delen, zij weten wel van tevoren wat de wachttijd is.
Ik vind dit echt een misser van hen.

eheijns
Berichten: 13
Lid geworden op: 06 jul 2023 20:05

Re: 3 maanden wachten op rijexamen bij spoedcursus?

Ongelezen bericht door eheijns »

@16again Na de proefles schatte de rijinstructeur in dat ik nog 20 lessen nodig had. Die had ik binnen 3 maanden makkelijk kunnen. Trouwens, ook al had ik 60 lessen nodig, dan had ik die ook in die 3 maanden kunnen doen als je meerdere uren per keer rijdt.

eheijns
Berichten: 13
Lid geworden op: 06 jul 2023 20:05

Re: 3 maanden wachten op rijexamen bij spoedcursus?

Ongelezen bericht door eheijns »

@Lowieze Ja, de rijschool had me dat moeten vertellen van te voren. Helaas is er niks meer aan te doen. ZIj gaan echt niet nu op hun schreden terugkeren en mij het geld voor "spoed" teruggeven.

kuklos
Berichten: 9775
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: 3 maanden wachten op rijexamen bij spoedcursus?

Ongelezen bericht door kuklos »

@eheijns, ik herhaal deze vraag nog maar eens. Je hebt nu de lessen stilgelegd. Mag ik daaruit concluderen dat anders onderstaande had geklopt?

kuklos schreef:
07 jul 2023 13:02
@eheijns, zoals ik je bericht lees ben je straks al enige tijd klaar met je cursus en heb je al een tijd geen lessen meer als je het examen kan doen. Klopt dat?
Indien ja, dan is dat echt een enorme blunder van de rijschool.

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: 3 maanden wachten op rijexamen bij spoedcursus?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar u hebt toch gewoon voor de lessen betaald, niet meer dan anders?

eheijns
Berichten: 13
Lid geworden op: 06 jul 2023 20:05

Re: 3 maanden wachten op rijexamen bij spoedcursus?

Ongelezen bericht door eheijns »

@kuklos Mijn rijinstructeur gaat eerst 3 weken op vakantie. Hij zegt dat we de lessen daarna hervatten en opvoeren als het rijexamen dichterbij komt. Dat lijkt mij ook het meest verstandige.

eheijns
Berichten: 13
Lid geworden op: 06 jul 2023 20:05

Re: 3 maanden wachten op rijexamen bij spoedcursus?

Ongelezen bericht door eheijns »

@Lady1234 Nee, de spoedcursus is 200 euro duurder.

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: 3 maanden wachten op rijexamen bij spoedcursus?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dan zou ik hem maar eens aan zijn vestje trekken.

Ivo.w
Berichten: 1755
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: 3 maanden wachten op rijexamen bij spoedcursus?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

StevieNL81 schreef:
07 jul 2023 08:58

Waarom mag Business Class eerder aan boord dan Economy?

Het hád best een betaalde extra optie kúnnen zijn hoor...zoals TS aannam.
Omdat zowel de Business class als Economy worden uitgevoerd door een commercieel bedrijf.

De rijlessen worden ook uitgevoerd door een commercieel bedrijf. Maar de rij-examens worden afgenomen door een overheidsinstelling. In die overheidsinstelling handelt gewoon af op volgorde van binnenkomst en MAG daar niet eens van afwijken. Ook niet wanneer een klant daar een flinke som geld voor biedt. Sterker: als de rijschoolhouder die som(men) geld biedt, dan is de medewerker aan wie dat aanbod gedaan wordt verplicht om melding te maken van een poging tot corruptie.

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: 3 maanden wachten op rijexamen bij spoedcursus?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lowieze schreef:
07 jul 2023 13:22
Bij een spoedcursus werkt het iets anders.
Da’s dan een andere invulling dan de ervaring die ik ermee heb. Bij de mij bekende variant ziet de spoed vooral op de hoeveelheid lessen in beperkte tijd.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: 3 maanden wachten op rijexamen bij spoedcursus?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik herinner me dat in mijn tijd een spoedcursus betekende dat je in 2 weken tijd iedere dag lessen van een uur of 3 had en de laatste dag was het examen. Dat werd dan van tevoren al gepland.

Je diende dan wel het theorie al gehaald te hebben.

Aygulf
Berichten: 379
Lid geworden op: 03 aug 2018 16:39

Re: 3 maanden wachten op rijexamen bij spoedcursus?

Ongelezen bericht door Aygulf »

StevieNL81 schreef:
07 jul 2023 08:58
juliomariner schreef:
07 jul 2023 08:54
Waarom zouden mensen met een spoedcursus voorrang moeten hebben bij het examen op reguliere cursisten?
Waarom mag Business Class eerder aan boord dan Economy?

Het hád best een betaalde extra optie kúnnen zijn hoor...zoals TS aannam.
Volgens mij heeft het CBS geen gradaties voor wie het eerst mag afrijden. Het CBS staat los van de rijschool. Zou ook wat moois zijn en "vriendjespolitiek" en omkoping zouden dan wel eens op de loer kunnen liggen.

Lowieze
Berichten: 6609
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: 3 maanden wachten op rijexamen bij spoedcursus?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Aygulf schreef:
10 jul 2023 18:44
StevieNL81 schreef:
07 jul 2023 08:58
juliomariner schreef:
07 jul 2023 08:54
Waarom zouden mensen met een spoedcursus voorrang moeten hebben bij het examen op reguliere cursisten?
Waarom mag Business Class eerder aan boord dan Economy?

Het hád best een betaalde extra optie kúnnen zijn hoor...zoals TS aannam.
Volgens mij heeft het CBS geen gradaties voor wie het eerst mag afrijden. Het CBS staat los van de rijschool. Zou ook wat moois zijn en "vriendjespolitiek" en omkoping zouden dan wel eens op de loer kunnen liggen.
CBS = CBR

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: 3 maanden wachten op rijexamen bij spoedcursus?

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Aygulf schreef:
10 jul 2023 18:44
StevieNL81 schreef:
07 jul 2023 08:58
juliomariner schreef:
07 jul 2023 08:54
Waarom zouden mensen met een spoedcursus voorrang moeten hebben bij het examen op reguliere cursisten?
Waarom mag Business Class eerder aan boord dan Economy?

Het hád best een betaalde extra optie kúnnen zijn hoor...zoals TS aannam.
Volgens mij heeft het CBS geen gradaties voor wie het eerst mag afrijden. Het CBS staat los van de rijschool. Zou ook wat moois zijn en "vriendjespolitiek" en omkoping zouden dan wel eens op de loer kunnen liggen.
Mwa het gaat om het afrijden en niet het resultaat. Tegenwoordig moet je bijna overal bijbetalen dus het had zo gekund....denk aan bv spoedprocedure paspoort.

En nee ik weet dat dit niet kan bij CBR maar zie hier op forum wel vreemdere aannames voorbij komen dus dat TS dit dacht....
Laatst gewijzigd door StevieNL81 op 10 jul 2023 19:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie