LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Rijschool dreigt met incasso

Discussieer hier over (auto-)rijscholen.
witte angora
Berichten: 30799
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Rijschool dreigt met incasso

Ongelezen bericht door witte angora »

Eigenlijk heeft de topicstarter sinds gisteren niet meer gereageerd...

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Rijschool dreigt met incasso

Ongelezen bericht door olaf79 »

wieder schreef:PARDON?! Wat is hier aan de hand!? Alfatrion èn olaf79 zij het gewoon met elkaar eens? Volledig?! Zijn ze nu helemaal van het tableau geschrapt?! :lol:

jaja, volledig offtopic. Mea Culpa Maxima...
Gebeurt wel vaker hoor de laatste tijd dus wen er maar vast aan is de nieuwste trend voor 2015

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Rijschool dreigt met incasso

Ongelezen bericht door Jolijn »

Lividup schreef:Hallo,

Om een lang verhaal kort te maken; Ik ben mij sinds kort gaan orienteren op rijschool gebied en dacht een leuke rijschool gevonden te hebben. Ik heb hier een intake les genomen, zonder ooit maar iets te hebben ingevuld aan contracten e.d. In de openingsmail van de rijschool werd dan ook gezegd dat deze les "geheel vrijblijvend en gratis" was.

Aangezien ik niet tevreden was over de rijschool heb ik de eigenaar via mail geinformeerd te willen stoppen, en jawel hoor... of ik toch de kosten voor de les wil betalen, anders "wordt het uigeleverd aan het incassobureau".

Naar mijns inziens heeft de rijschool geen poot om op te staan aangezien a: er geen overeenkomst in wat voor vorm dan ook is gesloten, en b: omdat de rijschool aan heeft gegeven in zijn openingsmail dat het een gratis les was.

Mijn vraag is dan ook, sta ik zo in mijn recht?
Ja, zoiets mag niet zomaar zonder meer worden uitgeleverd aan een incassobureau, dwz dat mag wel, maar niet zomaar met extra kosten.
Verder is: geheel vrijblijvend, geheel vrijblijvend.

Lividup
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 jan 2015 19:37

Re: Rijschool dreigt met incasso

Ongelezen bericht door Lividup »

Lijkt mij ook, volgens mij loopt die rijschool flink te bluffen.

stofzuigertje

Re: Rijschool dreigt met incasso

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Vermoedelijk een rijschool die hard inkomsten nodig heeft gezien het gedrag...

En hoe was de score op www.cbr.nl of heb je nog niet gekeken...?

Instructeur 69
Berichten: 188
Lid geworden op: 16 aug 2011 18:50

Re: Rijschool dreigt met incasso

Ongelezen bericht door Instructeur 69 »

Jammer dat veel mensen het nooit van de andere kant bekijken. Ook bij mij kun je een gratis proefles krijgen. Ten minste, als je daarna besluit bij onze rijschool te gaan lessen. Anders moet de kennismaking les gewoon worden betaald. Zo gek is dat toch niet? Gaan jullie voor niets werken? Waarom verwachten jullie dat wel van mij? Als mensen werknemer zijn willen ze elke minuut worden betaald. Als diezelfde mensen moeten betalen denken ze daar al snel anders over. Iedere werknemer wil extra betaald worden als men in het weekend of 's avonds moet werken. Maar meer betalen als in de avond of in het weekend gelest wordt vindt men meestal te gek voor woorden. Ik vind dat raar. Of niet ?

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Rijschool dreigt met incasso

Ongelezen bericht door 16again »

Instructeur 69 schreef: Ook bij mij kun je een gratis proefles krijgen. Ten minste, als je daarna besluit bij onze rijschool te gaan lessen. Anders moet de kennismaking les gewoon worden betaald. Zo gek is dat toch niet?
Prima regel, zolang dat duidelijk gecommuniceerd wordt.

Het zou me niets verbazen als 1e les in alle gevallen gratis is. Lijkt me goed marketing instrument om twijfelaars over de streep te trekken , als dit extra klanten oplevert kan de gratis les ook lonend zijn voor instructeur.

witte angora
Berichten: 30799
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Rijschool dreigt met incasso

Ongelezen bericht door witte angora »

Instructeur 69 schreef:]Ik vind dat raar. Of niet ?
Nee hoor. Je bent hier in Nederland, het land van de bekrompenheid waar men een ander het licht niet in de ogen gunt. Hier is dat volkomen normaal.

stofzuigertje

Re: Rijschool dreigt met incasso

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Er zijn zoveel aanbieders, van goedkope proefles die gratis word als je doorgaat tot gelijk de volle prijzen..
Ook de pakketten komen steeds vaker en het gaat niet om Inst...69 maar om een aanbieder die niet duidelijk aangaf dat er wel betaald moest worden dus geen voorwaarden vooraf.

Het is dus een onduidelijke aanbieding en alleen een Email en dat is bepalend als ze een incasso starten en later de rechtszaak voor dit relatieve lage bedrag gaan voeren....

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Rijschool dreigt met incasso

Ongelezen bericht door Jolijn »

Instructeur 69 schreef:Jammer dat veel mensen het nooit van de andere kant bekijken. Ook bij mij kun je een gratis proefles krijgen. Ten minste, als je daarna besluit bij onze rijschool te gaan lessen. Anders moet de kennismaking les gewoon worden betaald. Zo gek is dat toch niet? Gaan jullie voor niets werken? Waarom verwachten jullie dat wel van mij?
Dat verwacht ik niet.
Wel, als je mij niet bevalt en je hebt aangegeven dat een proefles gratis is en zonder verplichtingen.
Als je duidelijk communiceert ( zie tenminste is er niks aan de hand.

Instructeur 69
Berichten: 188
Lid geworden op: 16 aug 2011 18:50

Re: Rijschool dreigt met incasso

Ongelezen bericht door Instructeur 69 »

Jolijn schreef: Dat verwacht ik niet.
Wel, als je mij niet bevalt en je hebt aangegeven dat een proefles gratis is en zonder verplichtingen.
Als je duidelijk communiceert ( zie tenminste is er niks aan de hand.
Ik geef dat natuurlijk duidelijk aan. Sterker nog, ik adverteer niet eens met een gratis proefles. Het staat ook niet op mijn website. Ik weet wel dat er rijscholen zijn die een onderscheid maken tussen een intakeles en een proefles. Een proefles moet dan wel worden betaald en de intakeles niet. Verschil is bij die rijscholen dat de proefles een proefles is als men besluit niet verder te lessen bij die rijschool (en dus moet er worden betaald) en als men wel besluit verder te lessen is die proefles ineens een intakeles geworden. Ik vind dat niet echt een eerlijke manier van zaken doen en weet niet hoe dat juridisch zit, maar het komt voor.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Rijschool dreigt met incasso

Ongelezen bericht door alfatrion »

Misschien is dit iets:
- Prijs van een les 10 euro.
- Proefles 10 euro met waardebon van 10 euro.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Rijschool dreigt met incasso

Ongelezen bericht door Jolijn »

Instructeur 69 schreef:
Jolijn schreef: Dat verwacht ik niet.
Wel, als je mij niet bevalt en je hebt aangegeven dat een proefles gratis is en zonder verplichtingen.
Als je duidelijk communiceert ( zie tenminste is er niks aan de hand.
Ik geef dat natuurlijk duidelijk aan. Sterker nog, ik adverteer niet eens met een gratis proefles. Het staat ook niet op mijn website. Ik weet wel dat er rijscholen zijn die een onderscheid maken tussen een intakeles en een proefles. Een proefles moet dan wel worden betaald en de intakeles niet. Verschil is bij die rijscholen dat de proefles een proefles is als men besluit niet verder te lessen bij die rijschool (en dus moet er worden betaald) en als men wel besluit verder te lessen is die proefles ineens een intakeles geworden. Ik vind dat niet echt een eerlijke manier van zaken doen en weet niet hoe dat juridisch zit, maar het komt voor.
Jij wel, de rijschoolhouder van TS van ook, maar die geeft iets anders aan. Dus heeft hij geen recht op alsnog betaling. Die actie is een (reclame)lokker, de ene keer is het succesvol, de andere keer niet.

witte angora
Berichten: 30799
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Rijschool dreigt met incasso

Ongelezen bericht door witte angora »

Je weet niet wat de rijschool van ts heeft aangegeven, want daar wordt met geen woord over gerept...

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Rijschool dreigt met incasso

Ongelezen bericht door Jolijn »

Hier moeten we het mee doen: De intake rijles is gratis en zonder verplchtingen.

witte angora
Berichten: 30799
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Rijschool dreigt met incasso

Ongelezen bericht door witte angora »

Jolijn schreef:Hier moeten we het mee doen: De intake rijles is gratis en zonder verplchtingen.
Dat staat in de mail, maar hoe er geadverteerd en/of in een eerder stadium is gecommuniceerd weten we niet.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Rijschool dreigt met incasso

Ongelezen bericht door 16again »

witte angora schreef:
Jolijn schreef:Hier moeten we het mee doen: De intake rijles is gratis en zonder verplchtingen.
Dat staat in de mail, maar hoe er geadverteerd en/of in een eerder stadium is gecommuniceerd weten we niet.
Als ik die mail lees, dan is alle eerdere communicatie niet relevant meer! Aan het mailtje alleen kun je ook gewoon rechten ontlenen. Indien de rijschoolhouder tegenstrijdige zaken vermeldt, geldt wat mij betreft het voor de consument meest gunstige...

Lividup
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 jan 2015 19:37

Re: Rijschool dreigt met incasso

Ongelezen bericht door Lividup »

witte angora schreef:
Jolijn schreef:Hier moeten we het mee doen: De intake rijles is gratis en zonder verplchtingen.
Dat staat in de mail, maar hoe er geadverteerd en/of in een eerder stadium is gecommuniceerd weten we niet.
Deze e-mail is het eerste stadium van communicatie, hiervoor heeft niks plaatsgevonden.

Gesloten