LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Subjectiviteit CBR?

Discussieer hier over (auto-)rijscholen.
Invent
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 jan 2013 17:06

Subjectiviteit CBR?

Ongelezen bericht door Invent »

Geachten,

Laat ik dit zo kort mogelijk proberen te houden.

In de afgelopen twee jaar heb ik mij volledig toegewijd tot het behalen van een rijbewijs (B).
Ik behaalde een positief resultaat voor het theorie-examen tijdens de twee poging.
Aantal maanden daarna volgde de eerste poging tot het behalen van het praktijk-examen.

Met een negatief resultaat, helaas. Echter wel terecht. Ik toonde geen initiatief met betrekking tot
in- en uitvoegen bij snelwegen. Een concrete reden.

Vandaag vond de tweede poging plaats. Wederom met een negatief resultaat. Reden?
Om de examinator te citeren, ad verbatim:

''Je reed prima en je kan het wel, maar er ontbreekt een bepaalde zelfverzekerdheid in je ogen.''

Ik vroeg wat daar exact mee werd bedoeld. Ik voeg om concrete redenen en voorbeelden van
handelingen die niet naar behoren werden uitgevoerd.

''Er zijn niet echt verbeterpunten die ik je kan geven, maar rijden moet je willen.''

Ik ben totaal verslagen naar huis gekomen. Sprakeloos door de subjectiviteit dat toegepast wordt
door de examinatoren van het CBR. Geloof mij op mijn woord als ik zeg dat ik zeer zelfkritisch ben
en feedback (hoe bitter ik er misschien over kan zijn) uiteindelijk kan accepteren. Dit, echter...

Is iets waar ik geen woorden voor heb. Hoe rechtvaardigt het CBR dit gedrag?
Zijn er geen controles die periodiek worden uitgevoerd, ter handhaving van bepaalde kwaliteitsnormen? En mijn uiteindelijke vraag: zijn er mogelijkheden om in beroep te gaan
tegen de handelswijze van het CBR of de examinator in kwestie? Mogelijkheden die meer effect
hebben dan een e-mail die ik, volgens de telefoniste van het CBR, kan opsturen met daarin al mijn klachten? Want laten wij eerlijk zijn tegen elkaar: daar wordt uiteindelijk toch niets mee gedaan.

memooty
Berichten: 31
Lid geworden op: 21 nov 2012 11:30

Re: Subjectiviteit CBR?

Ongelezen bericht door memooty »

Ik vind het jammer te horen dat je ook vandaag niet geslaagd bent voor het behalen van je rijbewijs. Helaas zijn dit soort zaken (algemeen) bekend van het CBR.

Helaas is het erg moeilijk om in beroep te gaan tegen de negatieve uitspraak van je examinator. Het is zijn/haar woord tegen die van jou.

Als een examinator van mening is, dat je niet zelfverzekerd achter het stuur zit, waarom zou hij/zij je dan alsnog het rijbewijs geven? Ik begrijp dat het frustrerend is, zeker als je geen verbeterpunten meekrijgt.

Als jij zelf het gevoel hebt dat je vol zelfvertrouwen achter het stuur zit, zou ik gewoon direct weer een praktijk-examen aanvragen. Heb je zelf ook het gevoel dat het nog niet helemaal lekker gaat, neem een paar rijlessen en ga dan pas voor je examen.

Ik wens je in ieder geval al veel succes voor je volgende examen.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Subjectiviteit CBR?

Ongelezen bericht door Jolijn »

'Je reed prima en je kan het wel, maar er ontbreekt een bepaalde zelfverzekerdheid in je ogen.''

Dat zei hij, staat het ook zo op papier?! :shock:

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Subjectiviteit CBR?

Ongelezen bericht door witte angora »

Een examen is een momentopname. Voor mijn gevoel wilde de examinator zeggen: 'Op dit moment reed je erg goed, maar ik twijfel er aan of je in staat bent dit nivo vast te houden'.

Het lijkt me wijsheid om er dan nog wat lesjes tegen aan te gooien, zodat je zelfverzekerder in het verkeer bent.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Subjectiviteit CBR?

Ongelezen bericht door sjohie »

Invent schreef:Geachten,

Laat ik dit zo kort mogelijk proberen te houden.

In de afgelopen twee jaar heb ik mij volledig toegewijd tot het behalen van een rijbewijs (B).
Ik behaalde een positief resultaat voor het theorie-examen tijdens de twee poging.
Aantal maanden daarna volgde de eerste poging tot het behalen van het praktijk-examen.

Met een negatief resultaat, helaas. Echter wel terecht. Ik toonde geen initiatief met betrekking tot
in- en uitvoegen bij snelwegen. Een concrete reden.

Vandaag vond de tweede poging plaats. Wederom met een negatief resultaat. Reden?
Om de examinator te citeren, ad verbatim:

''Je reed prima en je kan het wel, maar er ontbreekt een bepaalde zelfverzekerdheid in je ogen.''

Ik vroeg wat daar exact mee werd bedoeld. Ik voeg om concrete redenen en voorbeelden van
handelingen die niet naar behoren werden uitgevoerd.

''Er zijn niet echt verbeterpunten die ik je kan geven, maar rijden moet je willen.''

Ik ben totaal verslagen naar huis gekomen. Sprakeloos door de subjectiviteit dat toegepast wordt
door de examinatoren van het CBR. Geloof mij op mijn woord als ik zeg dat ik zeer zelfkritisch ben
en feedback (hoe bitter ik er misschien over kan zijn) uiteindelijk kan accepteren. Dit, echter...

Is iets waar ik geen woorden voor heb. Hoe rechtvaardigt het CBR dit gedrag?
Zijn er geen controles die periodiek worden uitgevoerd, ter handhaving van bepaalde kwaliteitsnormen? En mijn uiteindelijke vraag: zijn er mogelijkheden om in beroep te gaan
tegen de handelswijze van het CBR of de examinator in kwestie? Mogelijkheden die meer effect
hebben dan een e-mail die ik, volgens de telefoniste van het CBR, kan opsturen met daarin al mijn klachten? Want laten wij eerlijk zijn tegen elkaar: daar wordt uiteindelijk toch niets mee gedaan.
Autorijden is anticiperen, en blijkbaar acht de 2e examinator je hier nog niet echt toe in staat, net als de eerste. En behoudens de enkele idioot die je in elke beroepsgroep hebt, en waarvan de acties meestal breeduit in de telegraaf en hart van Nederland uitgemeten worden, zijn de examinatoren hier in Nederland van hoog niveau.

Maar goed, hier vindt je de klachtenprocedure.

Instructeur 69
Berichten: 188
Lid geworden op: 16 aug 2011 18:50

Re: Subjectiviteit CBR?

Ongelezen bericht door Instructeur 69 »

Invent schreef:Geachten,

Laat ik dit zo kort mogelijk proberen te houden.

In de afgelopen twee jaar heb ik mij volledig toegewijd tot het behalen van een rijbewijs (B).
Ik behaalde een positief resultaat voor het theorie-examen tijdens de twee poging.
Aantal maanden daarna volgde de eerste poging tot het behalen van het praktijk-examen.

Met een negatief resultaat, helaas. Echter wel terecht. Ik toonde geen initiatief met betrekking tot
in- en uitvoegen bij snelwegen. Een concrete reden.

Vandaag vond de tweede poging plaats. Wederom met een negatief resultaat. Reden?
Om de examinator te citeren, ad verbatim:

''Je reed prima en je kan het wel, maar er ontbreekt een bepaalde zelfverzekerdheid in je ogen.''

Ik vroeg wat daar exact mee werd bedoeld. Ik voeg om concrete redenen en voorbeelden van
handelingen die niet naar behoren werden uitgevoerd.

''Er zijn niet echt verbeterpunten die ik je kan geven, maar rijden moet je willen.''

Ik ben totaal verslagen naar huis gekomen. Sprakeloos door de subjectiviteit dat toegepast wordt
door de examinatoren van het CBR. Geloof mij op mijn woord als ik zeg dat ik zeer zelfkritisch ben
en feedback (hoe bitter ik er misschien over kan zijn) uiteindelijk kan accepteren. Dit, echter...

Is iets waar ik geen woorden voor heb. Hoe rechtvaardigt het CBR dit gedrag?
Zijn er geen controles die periodiek worden uitgevoerd, ter handhaving van bepaalde kwaliteitsnormen? En mijn uiteindelijke vraag: zijn er mogelijkheden om in beroep te gaan
tegen de handelswijze van het CBR of de examinator in kwestie? Mogelijkheden die meer effect
hebben dan een e-mail die ik, volgens de telefoniste van het CBR, kan opsturen met daarin al mijn klachten? Want laten wij eerlijk zijn tegen elkaar: daar wordt uiteindelijk toch niets mee gedaan.
De dingen die u schrijft heb ik nog nooit meegemaakt. Nooit heb ik een examinator horen zeggen dat hij/zij geen echte verbeterpunten kan geven bij een gezakte kandidaat. Maar ik zit nog maar iets meer dan 25 jaar in het vak. Dus.... U heeft 2 examinatoren tijdens een examen meegemaakt tijdens uw gehele leven. Met de eerste was u het eens en met de tweede niet. Dat kan, dat mag maar dan is de uitspraak " Sprakeloos door de subjectiviteit dat (die) toegepast wordt door de examinatoren van het CBR." Examinatoren??? Nee. 1 examinator. U legt 1, in uw ogen negatieve ervaring, uit alsof er bij het CBR een handjeklap wordt gedaan. Onzin! Ik deel de mening van Sjohie dat de examinatoren in Nederland van een zeer hoog niveau zijn. En natuurlijk ben ik als instructeur het in mijn lange loopbaan ook wel eens oneens geweest met een examinator. Zijn er klachtenprocedure's? Ja. Die zijn er. Je instructeur weet dat. En als ook hij/zij het met de uitslag oneens is (de instructeur moet je dus altijd mee laten rijden tijdens het examen) kan hij/zij direct een klacht indienen. Heb ik ook 2 x gedaan (in meer dan 1500 examens hoor) Natuurlijk worden examinatoren regelmatig gecontroleerd. Er rijdt regelmatig een controleur mee tijdens een examen. Tip: vraag een faalangstexamen aan. (En ja,..... ik weet dat u "niet faalangstig bent" maar wedden dat u dan wel slaagt?

sjoegel
Berichten: 3081
Lid geworden op: 09 okt 2007 19:19

Re: Subjectiviteit CBR?

Ongelezen bericht door sjoegel »

Uw eigen falen reageert U af op de examinator. U bent blijkbaar erg onzeker zie ook uw invoeggedrag op de snelweg. Heb meer zelfvertrouwen en probeer minder mechanisch te rijden.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Subjectiviteit CBR?

Ongelezen bericht door kokka »

De meeste mensen die zakken vinden het onterecht.ik kreeg bij mijn eerste motor examen te horen dat ik goed reed, maar de examinator vond dat ik te weinig verkeerservaring had. ja duh ik had dus nog geen rijbewijs. achteraf begrijp ik wel dat het voor zo'n man ook wel heel moeilijk is om duidelijk onder woorden te brengen wat er aan mankeert. Ik denk dat ik jouw geval, zelfde als toen bij mij, de examinator ziet dat je goed de kunstjes laat zien die je geleerd hebt. maar dat hij meer natuurlijk rijgedrag wil zien, zodat hij het vertrouwen heeft dat je ook reageert in een onverwachte situatie.
succes met je volgende exame
Laatst gewijzigd door kokka op 28 jan 2013 22:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Subjectiviteit CBR?

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Toch zie ik bij beide examintoren hetzelfde probleem : U bent te weinig zelfverzekerd in het verkeer.

Weinig zelfverzekerdheid uit zich door de benodigde verkeersbewegingen aarzelend of langzaam uit te voeren, wat bij de eerste examinator wordt vertaald door het geen initatief nemen bij in- en uitvoegen.

Zelfverzekerdheid komt met ervaring. Dus misschien toch gewoon nog een aantal rijlessen nemen om ervaring in complexere verkeerssituaties op te doen.

Moedt
Berichten: 251
Lid geworden op: 05 jan 2013 12:30

Re: Subjectiviteit CBR?

Ongelezen bericht door Moedt »

Vaak is onzekerheid de reden dat men zakt en dat vertelde jouw examinator eerlijk.
Veel vaker zegt men dat kandidaten te langzaam door de bochten rijden of iets dergelijks.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Subjectiviteit CBR?

Ongelezen bericht door ciske »

Autorijden is anticiperen, en blijkbaar acht de 2e examinator je hier nog niet echt toe in staat, net als de eerste
Hier sluit ik mij bij aan, kan de terleurstelling wel begrijpen, maar in beroep gaan werk je ze tegen je in het harnas.

Zo gauw mogelijk weer aanvragen , en dan succes.

evdberg-drvz
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 jul 2012 19:46

Re: Subjectiviteit CBR?

Ongelezen bericht door evdberg-drvz »

De eerste keer dat ik moest afrijden ben ik ook gezakt. Mijn toenmalige examinator zei toen ook iets wat redelijk overeenkomt met de feedback die jij gekregen hebt. Ik wist dat ik het kon, dus ik vond het ook heel erg frustrerend, vooral omdat mensen zeiden 'een examinator zit er niet om jou te laten zakken'. Nu ik afgelopen week voor de tweede keer ging afrijden en geslaagd ben, weet ik echter dat het klopt wat mensen zeggen. Een examinator kan je rijvaardigheden beter inschatten dan je denkt/leuk vindt. Ik reed naar behoren en moest ook erkennen dat mijn 1e examen niets was vergeleken met mijn 2e examen. En nu snap ik dan ook waarom ik de eerste keer gezakt ben. Niet omdat ik slecht reed, maar omdat ik meer inzicht en rust in mijn examen kon leggen. Als je extra lessen neemt en extra ervaring op doet op de weg en je kritisch bent voor jezelf, ga je het de volgende keer absoluut halen! Je examinator zal dat echt voelen en jij misschien nog wel veel meer. Althans, dat was bij mij zo. Geef niet op. Heel veel succes!

Instructeur 69
Berichten: 188
Lid geworden op: 16 aug 2011 18:50

Re: Subjectiviteit CBR?

Ongelezen bericht door Instructeur 69 »

evdberg-drvz schreef:De eerste keer dat ik moest afrijden ben ik ook gezakt. Mijn toenmalige examinator zei toen ook iets wat redelijk overeenkomt met de feedback die jij gekregen hebt. Ik wist dat ik het kon, dus ik vond het ook heel erg frustrerend, vooral omdat mensen zeiden 'een examinator zit er niet om jou te laten zakken'. Nu ik afgelopen week voor de tweede keer ging afrijden en geslaagd ben, weet ik echter dat het klopt wat mensen zeggen. Een examinator kan je rijvaardigheden beter inschatten dan je denkt/leuk vindt. Ik reed naar behoren en moest ook erkennen dat mijn 1e examen niets was vergeleken met mijn 2e examen. En nu snap ik dan ook waarom ik de eerste keer gezakt ben. Niet omdat ik slecht reed, maar omdat ik meer inzicht en rust in mijn examen kon leggen. Als je extra lessen neemt en extra ervaring op doet op de weg en je kritisch bent voor jezelf, ga je het de volgende keer absoluut halen! Je examinator zal dat echt voelen en jij misschien nog wel veel meer. Althans, dat was bij mij zo. Geef niet op. Heel veel succes!
Helemaal met bovenstaand relaas eens. En dan te bedenken dat men op het examen slechts wil zien dat je niet door een bepaalde lage ondergrens heen zakt. Een van de examinatoren in mijn district zegt wel eens tegen een geslaagde kandidaat "Als je zometeen buiten loopt en er roept iemand "Hé chauffeur" kijk dan niet om hé" Ik ben blij dat jij een realistisch beeld schetst. En niet het beeld dat veel jongeren graag zien als: "Je moet maximaal 25 rijlessen nemen, bij het CBR zijn het allemaal oplichters die zoveel procent moeten laten zakken, de rijscholen willen alleen maar zakken vullen, na gezakt te zijn z.s.m. weer aanvragen enz" Jammer dat deze mensen geen instructeur worden. Als ze het allemaal zo goed kunnen en weten. Wel klagen dat er zoveel slechte chauffeurs op de weg zijn natuurlijk. 2 doden en 50 gewonden per dag in het Nederlandse verkeer. Dus hoe moeilijk kan autorijden nu eigenlijk zijn? :cry:

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Subjectiviteit CBR?

Ongelezen bericht door ciske »

Jammer dat deze mensen geen instructeur worden
Omdat ze het niet met je eens zijn?? Jij praat toch in je eigen straatje. :lol:

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Subjectiviteit CBR?

Ongelezen bericht door tenormin »

Is vrij logisch dat je baalt dat je weer gezakt ben, maar de opmerking (als die echt gemaakt is) dat er geen zelfvertrouwen in je ogen is komt een beetje vreemd over. Maar goed, de rij-examinator bepaalt. Toch nog maar wat meer lessen nemen en hopen op 3 maal is scheepsrecht. Succes voor de toekomst met het behalen van je rijbewijs.

Instructeur 69
Berichten: 188
Lid geworden op: 16 aug 2011 18:50

Re: Subjectiviteit CBR?

Ongelezen bericht door Instructeur 69 »

tenormin schreef:Is vrij logisch dat je baalt dat je weer gezakt ben, maar de opmerking (als die echt gemaakt is) dat er geen zelfvertrouwen in je ogen is komt een beetje vreemd over. Maar goed, de rij-examinator bepaalt. Toch nog maar wat meer lessen nemen en hopen op 3 maal is scheepsrecht. Succes voor de toekomst met het behalen van je rijbewijs.
Inderdaad "als die echt gemaakt is" En het nemen van nog enkele lessen is natuurlijk nodig. Vertrouwen krijg je alleen door uren te maken. Het rijden zonder zelfvertrouwen komt veel voor. Leerlingen rijden "op zeker" Ze wachten te lang bij kruispunten e.d. wat te koste gaat van de vlotheid.

stofzuigertje

Re: Subjectiviteit CBR?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als je lest en ook examen doet moet je meer met je hoofd kijken en niet met je ogen draaien, wat vrijwel iedereen na het halen gaat doen.
Ik beweeg niets, spiegels en ogen draaien is vrijwel altijd voldoende maar niet tijdens examen en dat is waarom deze vragensteller vermoedelijk gezakt is.

Goed kijken en niet met ogen maar hoofd draaien!
Laat zien dat je kijkt en je zal zeker slagen.

Een goede instructeur zal hier ook op wijzen en die kunnen ook een proef examen afnemen wat goedkoper is dan de dure Tussen Tijdse Toets van CBR zelf die meestal 5x duurder is dan een normale les!

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Subjectiviteit CBR?

Ongelezen bericht door tenormin »

Heb vanaf 18de jaar rijbewijs. Toen natuurlijk niet druk op wegen maar wel alles zelf doen, dus heel weinig verkeerslichten e.d. Maar sinds ik 65 ben neem ik ieder jaar een privé "les", eigenlijk niet eens voor het rijden maar voor het alsmaar groeiende aantal (voor mij nieuwe) verkeersborden. Die mag de de rij-instructeur me dan en passant vertellen. Heb natuurlijk wel up-to-date boekje maar wil geen "gevaar op de weg worden". Tot nu toe krijg ik alleen de opmerking dat ik iets minder hard moet rijden als ik geld wil besparen. :mrgreen: . Ik weet: het kost een les maar doe het in eigen auto en nog steeds zoals ik het vroeger geleerd heb: draaien met je hoofd en anticiperen. Verder ook nooit vergeten de stelling: niemand rijdt goed behalve jij, dus opletten! Ben het dus wel eens met wat zwabbertje beweert.

SaritaX
Berichten: 130
Lid geworden op: 27 nov 2010 15:42

Re: Subjectiviteit CBR?

Ongelezen bericht door SaritaX »

Er is echt wel iets meer voor nodig om te slagen dan te draaien met je hoofd. Inzicht en goed kunnen anticiperen op het andere verkeer is heel belangrijk. Jij kan nog zo goed rijden maar als je je niet snel kunt aanpassen aan een fout of aso gedrag van een andere weggebruiker is het niet veilig om je een rijbewijs te geven.

Ik heb mijn rijbewijs nu ongeveer 10 jaar en ik draai nog regelmatig met mijn hoofd. Spiegels hebben dode hoeken.

smilie
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 sep 2009 17:50

Re: Subjectiviteit CBR?

Ongelezen bericht door smilie »

Volgens mij - en nee, ik ben er niet bij geweest - wilden je beide examinatoren aangeven dat je weinig vertrouwen toont tijdens auto rijden. En dat is, zoals eerder vermeld iets wat je met jaren / kilometers / ervaring opbouwt. Dus nog paar lessen en weer een examen. Meest belangrijk vind ik zelf dat je bewust dingen doet, als je in gaat halen - dan doen en niet twijfelen, (over)denken, dan misschien wel, dan misschien niet - gewoon doen (wel goed overwogen, he!).

M.b.t. in spiegels kijken; ik zelf, als ik voortdurend het verkeer in het gaten hou, dan hoef ik niet altijd met hoofd te draaien, dan hou ik gewoon bij wie / welke auto waar is op elke moment (enkele auto's om me heen, niet alle auto's op de snelweg :)). Als ik echter bijvoorbeeld gefocust ben even op de radio of in gesprek met een passagier, dan wil ik wel vaak nog dubbelchecken bij inhalen e.d. of iemand niet 'stiekem' naast me staat op het eens.

Maar goed, @TS: niet opgeven, oefenen baart kunst ;)

Gesloten