LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] CBR Je bent er aan overgeleverd!!!

Discussieer hier over (auto-)rijscholen.
witte angora
Berichten: 30795
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: CBR Je bent er aan overgeleverd!!!

Ongelezen bericht door witte angora »

Mag allemaal best zo zijn maar de plaats op de weg is niet de strook voor het tegenmoetkomende verkeer en dat zie ik ook vaak genoeg gebeuren.
Klopt, hier in het dorp ook. Dan naderen ze de kruising, moeten oversteken, maar het verkeerslicht (zal het maar ff goed noemen) aan de rechterkant van de kruising waar ze zelf gebruik van moeten maken, springt lang niet zo vaak op groen als dat aan de andere kant, dus aan de linkerkant van de kruising.

Dus ze sjezen iets vóór de kruising van rechts naar links over de weg naar de fietsstrook aan de linkerkant, en hinderen daarmee de tegemoetkomende auto's, want die verwachten, als ze de hoek omzeilen, geen tegemoetkomende fietsers op hun rijstrook. Vervolgens sjezen ze dus de fietsstrook aan de linkerkant op, die overgaat in een kort fietspad van 1.20 breed, hinderen daar de tegemoetkomende fietsers, en sjezen dientengevolge de stoep op, waar ze dan de voetgangers hinderen. Waaronder dus mensen die hun hondje uitlaten, want dat voetpad grenst aan een parkje.

Vervolgens komen ze op het kruisende fietspad (geen fietsstrook), en knallen dan haast tegen fietsers op die dus óók geen medefietsers van die kant verwachten, om dan uiteindelijk bij het verkeerslicht te eindigen dat net zo goed op rood staat als het verkeerslicht dat ze eigenlijk zouden moeten gebruiken.

Gelukkig komt het niet zo heel veel voor, maar als het wel voorkomt, weet je echt niet hoe je kijken moet.

En nee, dat zijn dus niet de pubers, dat zijn ouderen, ouder dan ik, en van dezelfde leeftijd als degenen die doelbewust files op de doorgaande wegen veroorzaken omdat ze 'recht' hebben op de volle breedte van de fietsstrook dan wel suggestiestrook. Van de jongeren hebben we hier aanzienlijk minder last. Eigenlijk hebben we hier van de jongeren helemáál geen last, voor zover ik kan zien.

Instructeur 69
Berichten: 188
Lid geworden op: 16 aug 2011 18:50

Re: CBR Je bent er aan overgeleverd!!!

Ongelezen bericht door Instructeur 69 »

witte angora schreef:Ik vind het anders wel ineens verdacht stil van de kant van onze vakidioten. Kan zijn dat ze les geven op het ogenblik, dus we wachten nog maar even af.
Even voor de goede orde. Rijinstructeur is, zeker als je zoals ik tevens eigenaar bent van een rijschool, geen 9 tot 5 baantje. Ik werk minimaal 6 dagen in de week. 's morgens ben ik in de regel voor 07.00 uur de deur uit en stop 's avonds tussen 19.00 en 22.00 uur. Soms een tussenuurtje, vandaar dat ik op de, in sommige ogen, meest vreemde tijden kan reageren. Maar ter zake.

Elke rijinstructeur kent de definitie van de fietsstrook en weet wat een suggestiestrook is. U had uzelf ook de moeite kunnen besparen deze definitie in het RVV op te zoeken. Ik had u deze zo kunnen geven. U doet net of ik het bestaan van de fietsstrook ter discussie stel. Niets is minder waar. Maar u stelt in 1 van uw berichten dat een bromfiets binnen de bebouwde kom niet op de fietsstrook mag komen. Als u dat stelt dan vraag ik u hoe u bij die wijsheid komt. Ik stel dan dat in het RVV nergens staat dat een fietser VERPLICHT de fietsstrook MOET gebruiken. Dat staat n.l. NIET in het RVV. Je kunt wel stellen dat een fietser zo veel mogelijk rechts moet rijden en derhalve, als deze alleen rijdt dus op de fietsstrook terecht komt. Maar terug naar die bromfiets: Stel dat u morgen een ritje gaat maken op de bromfiets. U gaat op een fietsstrook met een onderbroken streep rijden. De sterke arm der wet houdt u staande en bekeurt u. Dan vraag ik dus: Op grond waarvan? Welke overtreding hebt u begaan? Vandaar dat ik verwijs naar RVV art. 10 sub. 2.
witte angora schreef: de suggestiestrook wordt hier besproken:

Handboek Wegontwerp van het CROW (Paragraaf 7.5.1.2)
Maar aangezien ik er geen 75 euro voor over heb om dit boek te bestellen en dit te kunnen bekijken, en de informatie verder niet op het WWW te vinden is, ga ik er van uit dat onze vakidioten het zelf wel even kunnen opzoeken? :wink: .
Het Handboek Wegontwerp is mij bekend. Daarin wordt geschreven hoe een weg/straat/fietspad enz. er uit moet zien. B.v. hoe breed een fietspad moet zijn. Dat is zeg maar de gebruiksaanwijzing voor hoe je een veilige weg kunt ontwerpen. Dus daar vindt u niets over wie er wel of niet mogen rijden. Dat staat n.l. in de wet.
witte angora schreef: Verder wordt de suggestiestrook in dit rapport besproken:

http://www.swov.nl/rapport/r-2001-06.pdf

Het betreft de gemeente Zoetermeer, maar opgesteld door de swov, ik neem aan dat de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid geen kleine instantie is, dus als die de term (fiets)suggestiestrook gebruiken, dan zal het wel een officiële term zijn, neem ik aan.
Nee, het SWOV is een grote instantie. Het is een onderzoeksinstituut. Zoiets als TNO. Niets meer en niets minder. Zij onderzoekt allerlei zaken op het gebied van verkeer, veiligheid, milieu enz. Maar hier beweert u nogmaals dat ik het bestaan van een fietsstrook en/of suggestiestrook ontken. Lees e.e.a. nog maar eens rustig na en dan zult u tot d conclusie komen dat u zich vergist.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: CBR Je bent er aan overgeleverd!!!

Ongelezen bericht door Emmy75 »

ciske schreef: :lol: goed onthouden ondanks die steen :wink: was niet mijn opmerking :mrgreen:
't was dan ook maar een kiezeltje :lol: ik weet.. :wink:
ciske schreef: maar bewust pesten zijn fietsers heel vaak mee bezig, helaas.
Die indruk krijg ik er af en toe wel van ja. Sommige straten vermijd ik inmiddels bewust op de tijden dat de school begint of uit is, kijken ze om en zien 'oh een auto' maar een beetje opschuiven ho maar; nee gewoon de hele weg gebruiken.
Toeteren zal ik niet, af en toe een plas water ga ik dan niet omheen bij bewuste treiteracties :mrgreen:

@wa,
Zeg zeker niet dat alleen de categorie van schoolgaande fietsers zich zo gedraagt in het verkeer. Het is alleen dat ik dat toevallig vaak genoeg zie op de tijdstippen dat de school begint of klaar is.

seconds-out
Berichten: 1779
Lid geworden op: 09 feb 2010 14:54

Re: CBR Je bent er aan overgeleverd!!!

Ongelezen bericht door seconds-out »

Zo.
Heb het even laten bezinken, maar ik vind die hele suggestiestrook maar niks.
Alleen de benaming al>> voor een fietser is er geen suggestie, hij moet er gebruik van maken.
Bovendien is het alleen maar verwarrend, omdat een fietspad / fietsstrook annex suggestiestrook ieder zijn eigen regeltjes kennen.
Door misverstanden kunnen juist daardoor ongelukken ontstaan, beter is om 1 systeem te hanteren met overal dezelfde regels.
Of gewoon overal gescheiden fietspaden met een smalle berm ertussen, dat is waar we naar toe moeten. Het veiligst voor de fietsers.
Vind ik.

Note ..Overal waar nu fietsstroken en suggestiestroken aanwezig zijn.
Dat zijn dus vaak de doorgaande wegen.
Laatst gewijzigd door seconds-out op 25 jan 2012 21:46, 1 keer totaal gewijzigd.

witte angora
Berichten: 30795
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: CBR Je bent er aan overgeleverd!!!

Ongelezen bericht door witte angora »

@ instructeur69:
Artikel 5
1. Fietsers gebruiken het verplichte fietspad of het fiets/bromfietspad.
2. Zij gebruiken de rijbaan indien een verplicht fietspad of een fiets/bromfietspad ontbreekt.
3. Zij mogen het onverplichte fietspad gebruiken. Bestuurders van snorfietsen uitgerust met een verbrandingsmotor mogen het onverplichte fietspad slechts gebruiken met uitgeschakelde motor.
4. Bestuurders van fietsen op meer dan twee wielen en fietsen met aanhangwagen, die met inbegrip van de lading breder zijn dan 0,75 meter, mogen de rijbaan gebruiken.
5. Bestuurders vanaf 16 jaar van snorfietsen als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel e, subonderdeel d, van de wet die beschikken over een gehandicaptenparkeerkaart of een bij ministeriële regeling aangewezen kaart ten behoeve van het vervoer van gehandicapten mogen het trottoir en het voetpad gebruiken.
6. Bestuurders jonger dan 16 jaar van snorfietsen als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel e, subonderdeel d, van de wet die beschikken over een gehandicaptenparkeerkaart of een bij ministeriële regeling aangewezen kaart ten behoeve van het vervoer van gehandicapten gebruiken het trottoir of het voetpad.
7. Het eerste lid, het tweede lid en het vierde lid gelden niet voor bestuurders als bedoeld in het zesde lid.

Hmm, staat geen fietsstrook tussen. Maar niet getreurd. daar is artikel 10.
Artikel 10
1. Andere bestuurders dan die genoemd in de artikelen 5 tot en met 8 gebruiken de rijbaan. Deze bestuurders en voetgangers die een aanhangwagen voortbewegen die kennelijk bestemd is om door een motorvoertuig te worden voortbewogen, mogen voor het parkeren van hun voertuig tevens andere weggedeelten gebruiken, behalve het trottoir, het voetpad, het fietspad, het fiets/bromfietspad of het ruiterpad.
2. Andere bestuurders dan fietsers en bestuurders van een gehandicaptenvoertuig mogen fietsstroken met doorgetrokken strepen niet gebruiken.
Op basis van de vetgedrukte zinnetjes concludeerde ik dat je de definitie van een fietsstrook zocht, maar niet kon vinden. Blijkbaar probeerde je iets anders aan te tonen dan wat ik dacht dat je wilde aantonen, vandaar de communicatiestoornis.

Wat je artikel 5 betreft: dat betreft de plaats van de fietsers, niet van de bromfietsers.

Verder heb ik nergens gesteld dat fietsers van een fietsstrook gebruik moeten maken. Zou ook wel erg dom zijn, want al eerder had je geschreven dat fietsers ook op de rijbaan naast de fietsstrook mogen rijden, en als het een erg smalle fietsstrook is, is dat mijns inziens alleen maar logisch. Wat ik schreef, is wat ik in de praktijk zie. Niks meer, niks minder.

Voor bromfietsers geldt hetzelfde als voor auto's: ze mogen op de fietsstrook komen, mits ze de fietsers niet hinderen. Dat heb ik, dacht ik, toch ook al een keer geschreven. Dus eigenlijk begrijp ik niet goed waar je nu heen wilt.
Laatst gewijzigd door witte angora op 25 jan 2012 21:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: CBR Je bent er aan overgeleverd!!!

Ongelezen bericht door Chocomelk »

witte angora schreef:
En nee, dat zijn dus niet de pubers, dat zijn ouderen, ouder dan ik, en van dezelfde leeftijd als degenen die doelbewust files op de doorgaande wegen veroorzaken omdat ze 'recht' hebben op de volle breedte van de fietsstrook dan wel suggestiestrook. Van de jongeren hebben we hier aanzienlijk minder last. Eigenlijk hebben we hier van de jongeren helemáál geen last, voor zover ik kan zien.
Hier heb je het over ouderen op de fiets maar als ik sommige ouderen in het verkeer zien die een auto besturen dan denk ik......hoe kan het zijn dat die persoon in hemelsnaam nog auto mag rijden !?

witte angora
Berichten: 30795
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: CBR Je bent er aan overgeleverd!!!

Ongelezen bericht door witte angora »

Chocomelk schreef:
witte angora schreef:
En nee, dat zijn dus niet de pubers, dat zijn ouderen, ouder dan ik, en van dezelfde leeftijd als degenen die doelbewust files op de doorgaande wegen veroorzaken omdat ze 'recht' hebben op de volle breedte van de fietsstrook dan wel suggestiestrook. Van de jongeren hebben we hier aanzienlijk minder last. Eigenlijk hebben we hier van de jongeren helemáál geen last, voor zover ik kan zien.
Hier heb je het over ouderen op de fiets maar als ik sommige ouderen in het verkeer zien die een auto besturen dan denk ik......hoe kan het zijn dat die persoon in hemelsnaam nog auto mag rijden !?
Inderdaad, we hebben er hier ook eentje, rijdt rustig 30 waar je 60 mag, blijft staan als het verkeerslicht op groen springt, en als er dan getoeterd wordt, gaan hij uitgebreid zitten zwaaien dat hij de hint begrepen heeft, tegen dat degene achter hem op kan trekken is het licht weer rood.

Die heeft nog nooit een ongeluk gehad, en is daarmee een zeer goede chauffeur, ongetwijfeld... :roll:

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: CBR Je bent er aan overgeleverd!!!

Ongelezen bericht door Chocomelk »

witte angora schreef:Inderdaad, we hebben er hier ook eentje, rijdt rustig 30 waar je 60 mag, blijft staan als het verkeerslicht op groen springt, en als er dan getoeterd wordt, gaan hij uitgebreid zitten zwaaien dat hij de hint begrepen heeft, tegen dat degene achter hem op kan trekken is het licht weer rood.

Die heeft nog nooit een ongeluk gehad, en is daarmee een zeer goede chauffeur, ongetwijfeld... :roll:
Ik vind dat alle mensen boven de 60 elke 5 jaar een rijtest moeten ondergaan bij het CBR en zonodig verplicht nog een aantal lessen moeten gaan volgen willen ze het rijbewijs behouden.

witte angora
Berichten: 30795
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: CBR Je bent er aan overgeleverd!!!

Ongelezen bericht door witte angora »

@ instructeur 69: Dit is het bericht dat je bedoelde.
witte angora schreef:Ik realiseer me ineens dat er nog een verschil moet zijn tussen een fietsstrook en een suggestiestrook. Bromfietsers mogen binnen de bebouwde kom niet op een fietsstrook rijden, ze moeten gebruik maken van de rijbaan. Aangezien een suggestiestrook geen wettelijke status heeft, lijkt het er op dat bromfietsers weer wel gebruik mogen maken van die suggestiestrook.

Het zijn van die kleine verschilletjes, ogenschijnlijk, maar niet onbelangrijk...
Dat heb ik dan verkeerd opgeschreven inderdaad. Bromfietsers horen op de rijbaan thuis, niet op een fietspad. Dus ik heb een fietspad en een fietsstrook abusievelijk op één hoop gegooid, want net als auto's mogen bromfietsen gebruik maken van een fietsstrook, mits zij de fietsers niet hinderen.

Maar in het bericht waarin je hierop reageerde kon ik niet opmaken dat het hierom ging, en de link kon ik al helemaal niet leggen omdat het niet klopt.

Excuus voor de vergissing. :oops:

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: CBR Je bent er aan overgeleverd!!!

Ongelezen bericht door Emmy75 »

witte angora schreef:Die heeft nog nooit een ongeluk gehad, en is daarmee een zeer goede chauffeur, ongetwijfeld... :roll:
Dat is nou precies wat ik eerder ook bedoelde met "ik rij al x jaar schadevrij" en dat ik dat vaak niet veel vind zeggen omdat dit soms meer te danken is aan de oplettendheid van de medeweggebruikers.
Chocomelk schreef:Ik vind dat alle mensen boven de 60 elke 5 jaar een rijtest moeten ondergaan bij het CBR en zonodig verplicht nog een aantal lessen moeten gaan volgen willen ze het rijbewijs behouden.
Zou inderdaad beter zijn maar vind ik niet helemaal eerlijk als aan de andere kant wel gewoon verwacht wordt dat mensen tot 67 moeten kunnen werken. Als ze gewoon normaal op het werk kunnen functioneren (althans dat verwacht men) moeten ze ook gewoon auto kunnen rijden.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: CBR Je bent er aan overgeleverd!!!

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Emmy75 schreef: Zou inderdaad beter zijn maar vind ik niet helemaal eerlijk als aan de andere kant wel gewoon verwacht wordt dat mensen tot 67 moeten kunnen werken. Als ze gewoon normaal op het werk kunnen functioneren (althans dat verwacht men) moeten ze ook gewoon auto kunnen rijden.
Werken hoeft niets met autorijden te maken te hebben.

Ik ken een persoon die 62 is, doet zijn werk uitstekend maar het autorijden is een ramp !

Instructeur 69
Berichten: 188
Lid geworden op: 16 aug 2011 18:50

Re: CBR Je bent er aan overgeleverd!!!

Ongelezen bericht door Instructeur 69 »

witte angora schreef:@ instructeur 69: Dit is het bericht dat je bedoelde.
witte angora schreef:Ik realiseer me ineens dat er nog een verschil moet zijn tussen een fietsstrook en een suggestiestrook. Bromfietsers mogen binnen de bebouwde kom niet op een fietsstrook rijden, ze moeten gebruik maken van de rijbaan. Aangezien een suggestiestrook geen wettelijke status heeft, lijkt het er op dat bromfietsers weer wel gebruik mogen maken van die suggestiestrook.

Het zijn van die kleine verschilletjes, ogenschijnlijk, maar niet onbelangrijk...
Dat heb ik dan verkeerd opgeschreven inderdaad. Bromfietsers horen op de rijbaan thuis, niet op een fietspad. Dus ik heb een fietspad en een fietsstrook abusievelijk op één hoop gegooid, want net als auto's mogen bromfietsen gebruik maken van een fietsstrook, mits zij de fietsers niet hinderen.

Maar in het bericht waarin je hierop reageerde kon ik niet opmaken dat het hierom ging, en de link kon ik al helemaal niet leggen omdat het niet klopt.

Excuus voor de vergissing. :oops:
Dan weet ik nu ook het antwoord op de eerder gestelde vraag. Op het fietspad mag ook buiten de bebouwde kom geen bromfiets komen. Dat mag alleen op het fiets/bromfietspad. Excuses zijn natuurlijk niet nodig. Ondanks dat we het niet met elkaar eens waren zijn we toch netjes tegen elkaar gebleven? :) Een forum bestaat nu eenmaal uit discussie en je hebt je toch verder verdiept in de verkeersregels. En daar is volgens mij nog nooit iemand slechter van geworden toch?

witte angora
Berichten: 30795
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: CBR Je bent er aan overgeleverd!!!

Ongelezen bericht door witte angora »

Emmy75 schreef:
witte angora schreef:Die heeft nog nooit een ongeluk gehad, en is daarmee een zeer goede chauffeur, ongetwijfeld... :roll:
Dat is nou precies wat ik eerder ook bedoelde met "ik rij al x jaar schadevrij" en dat ik dat vaak niet veel vind zeggen omdat dit soms meer te danken is aan de oplettendheid van de medeweggebruikers.
Sja, ik rijd op papier vanaf het begin al schadevrij (19 jaar) twee kleine ongelukjes gehad die ik uit eigen zak betaald heb omdat het totaalbedrag van de hogere premie aanzienlijk hoger zou zijn dan het schadebedrag.

Ben ik een slechte chauffeur? Nee. Ben ik een goede chauffeur? Mwoh, er zitten heel soms heus wel momenten tussen dat, als ik op dat moment examen zou doen, ik beslist niet zou slagen. Leermomenten, jawel. Maar ik zal nooit, maar dan ook nooit beweren dat ik foutloos rijdt, want dat is gewoon niet zo.
Laatst gewijzigd door witte angora op 25 jan 2012 22:23, 1 keer totaal gewijzigd.

witte angora
Berichten: 30795
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: CBR Je bent er aan overgeleverd!!!

Ongelezen bericht door witte angora »

Excuses zijn natuurlijk niet nodig. Ondanks dat we het niet met elkaar eens waren zijn we toch netjes tegen elkaar gebleven? :) Een forum bestaat nu eenmaal uit discussie en je hebt je toch verder verdiept in de verkeersregels. En daar is volgens mij nog nooit iemand slechter van geworden toch?
Dat klopt, ik weet nu beter hoe het met fietsstrook/suggestiestrook/fietspad zit, misschien anderen die meelezen ook, en als er vaker op deze manier een discussie gevoerd kan worden (wel verschil van inzicht, soms gebaseerd op een verkeerde aanname maar gewoon respectvol), dan zou het nivo van het forum een heel stuk omhoog schieten denk ik. :D
Laatst gewijzigd door witte angora op 25 jan 2012 22:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: CBR Je bent er aan overgeleverd!!!

Ongelezen bericht door Jolijn »

Chocomelk schreef:
Emmy75 schreef: Zou inderdaad beter zijn maar vind ik niet helemaal eerlijk als aan de andere kant wel gewoon verwacht wordt dat mensen tot 67 moeten kunnen werken. Als ze gewoon normaal op het werk kunnen functioneren (althans dat verwacht men) moeten ze ook gewoon auto kunnen rijden.
Werken hoeft niets met autorijden te maken te hebben.

Ik ken een persoon die 62 is, doet zijn werk uitstekend maar het autorijden is een ramp !
Maar heeft dat dan niet meer met de persoon dan met de leeftijd te maken?

Instructeur 69
Berichten: 188
Lid geworden op: 16 aug 2011 18:50

Re: CBR Je bent er aan overgeleverd!!!

Ongelezen bericht door Instructeur 69 »

Emmy75 schreef:
Chocomelk schreef:Ik vind dat alle mensen boven de 60 elke 5 jaar een rijtest moeten ondergaan bij het CBR en zonodig verplicht nog een aantal lessen moeten gaan volgen willen ze het rijbewijs behouden.
Zou inderdaad beter zijn maar vind ik niet helemaal eerlijk als aan de andere kant wel gewoon verwacht wordt dat mensen tot 67 moeten kunnen werken. Als ze gewoon normaal op het werk kunnen functioneren (althans dat verwacht men) moeten ze ook gewoon auto kunnen rijden.
Veel mensen denken daar zo over. Maar toen ik eerder in dit topic schreef dat o.a. VVN de minister het advies heeft gegeven bij het verlengen van het rijbewijs een verplichte toets/praktijktest af te nemen werd ik door velen verketterd en voor zakkenvuller uitgemaakt. Nu vinden ineens 2 mensen dat dit voor ouderen wel zou moeten gelden. Want als het ouderen betreft, geen probleem. De keuringsplicht voor het rijbewijs B is overigens onlangs verhoogd van 70 naar 75 jaar. Bij het ingaan van de derde rijbewijsrichtlijn (begin 2013) wordt de geldigheid voor de rijbewijzen C en D beperkt tot 5 jaar. Om deze rijbewijzen te verlengen is een medische keuring overigens verplicht.

witte angora
Berichten: 30795
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: CBR Je bent er aan overgeleverd!!!

Ongelezen bericht door witte angora »

Nu vinden ineens 2 mensen dat dit voor ouderen wel zou moeten gelden. Want als het ouderen betreft, geen probleem.
En dan krijg je hier dus de vraag: waar ga je de grens leggen wanneer wel en wanneer niet?

Naar mijn mening is het toch het beste dat iedereen om de 10 jaar verplicht op herhaling gaat, hoeft mijns inziens niet meteen bij een onvoldoende inlevering van het rijbewijs te betekenen, maar het zou mensen er misschien wel meer bewust van maken dat ze er wat meer werk van moeten maken om hun kennis op peil te houden.
Laatst gewijzigd door witte angora op 25 jan 2012 22:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: CBR Je bent er aan overgeleverd!!!

Ongelezen bericht door Jolijn »

En wat dan te denken van mensen die niet vaak rijden, zo nu en dan maar 's ?
En van jongeren die net hun rijbewijs hebben en nog geen eigen auto en dus ook onregelmatig rijden?

Leeftijd hoeft op zich niet zo heel veel te zeggen.

Kennis van parkeerregels, fietsstroken, andreaskruizen e.d. vind ik dan nog niet eens zo belangrijk.
Laatst gewijzigd door Jolijn op 25 jan 2012 22:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: CBR Je bent er aan overgeleverd!!!

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Instructeur 69 schreef:
Veel mensen denken daar zo over. Maar toen ik eerder in dit topic schreef dat o.a. VVN de minister het advies heeft gegeven bij het verlengen van het rijbewijs een verplichte toets/praktijktest af te nemen werd ik door velen verketterd en voor zakkenvuller uitgemaakt. Nu vinden ineens 2 mensen dat dit voor ouderen wel zou moeten gelden. Want als het ouderen betreft, geen probleem. De keuringsplicht voor het rijbewijs B is overigens onlangs verhoogd van 70 naar 75 jaar. Bij het ingaan van de derde rijbewijsrichtlijn (begin 2013) wordt de geldigheid voor de rijbewijzen C en D beperkt tot 5 jaar. Om deze rijbewijzen te verlengen is een medische keuring overigens verplicht.
Een medische keuring.....die kan zomaar oke zijn maar wil nog niet zeggen dat die persoon ook daadwerkelijk normaal kan autorijden.
Ieder zijn mening.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: CBR Je bent er aan overgeleverd!!!

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Jolijn schreef:En wat dan te denken van mensen die niet vaak rijden, zo nu en dan maar 's ?
En van jongeren die net hun rijbewijs hebben en nog geen eigen auto en dus ook onregelmatig rijden?

Leeftijd hoeft op zich niet zo heel veel te zeggen.

Klopt maar wat ik zie in het verkeer dat zijn toch vaak de ouderen die het
verkeer onnodig ophouden etc etc.

Gesloten